igen...
hittade mina notringar om hur besiktningen gick till för snart 10 år sedan
denna text är dock inte så lång som byggtråden :-)
Håll till godo, bussen är besiktigad vart annat år sedan dess utan några kontroller eller påstötningar om regristreringsbeviset :-)
så här skrev jag i dagboken..
Många har frågat mig hur jag gjorde med besiktningen av bussen och här kommer en "kort" version av detta.
Bussen är besiktigad som en vanlig buss/bil med utbytt motor, 2 passagerare fram, 4 punkts bälten och bur i bussen. Kanske lite fel av mig att inte undersöka saken fullt ut när jag byggde bussen, men efter ett antal kontakter med SBP så blev det så, kanske skulle ha satsat på ombyggt fordon istället, hade nog varit lättare tror jag. Men såhär gick det till i alla fall.
Bussen var klar i alla fall och jag hade hunnit testa den ett antal mil som går att läsa här innan. Besiktning skulle ske veckan efter bugrun 2004, jag hade ringt till SBP ett flertal gånger tidigare och informerat mig om vad som gällde och hur det skulle gå till med registrerings besiktningen. Enligt min information så fick jag montera en 20 % större motor än vad som fanns från början och med tanke att min 1973 buss hade samma kaross 1973-1980 (tror jag) och där 2,0L motor så skulle det inte vara några problem att sätta in 6:an från Porschen med 90 Hkr!!!. För att ha ett intyg till detta fick jag gjort en test på BugRun och detta blev just det antal Hkr eller 2 mindre än jag fick ha. Jag hade varit i kontakt med den lokala SBP (nr 1) som jag känner föreståndaren på ett antal ggr innan också under bygget. Dock var det som han sa, "kom inte hit med bussen för registreringsbesiktningen" Jag hade förstått vad han menade och bokade tid på en annan SBP (nr 2).
På plats i god tid och en ung kille kommer ut och frågar om det är denna buss som jag skall registrerings besiktiga och varför, jag berättar om motor och bromsar. i detta läge gäller att bara berätta om de sakerna de frågar om och inget annat. Ok, vi får väl ta en provtur innan vi kör in och tittar säger han. Han tar en tur och det första han kommenterar var att bromsarna tar ju riktigt bra, säger han. Väl tillbaka efter en lite längre runda än den han brukar ta berättade han, bussen var rolig att köra.. väl inne i hallen, ber han att få titta på pappren som jag hade och här var det samma sak, att bara visa det som han fråga efter. Jag hade förutom motortesten från BugRun även gjort bilder på motornr, bromsar, växellåda och här hänvisningar till Porsches nr och vilka bilar/hkr och vikter det satt på och allt var inom gränserna, så det skulle bra fungera tyckte jag.
Jag visade motortesten med 90Hkr motorn, dock visste han Porsche inte gjort någon 6:a under 115Hkr. Jag förklarade att jag skruvat ner motor just för att klara SBP krav, detta genom att på en insprutarmotor sätta andra kammar och förgasare, vilket han tyckte lät rimligt och att den sen inte var så snabb ute på gatan som en ny 100Hkr bil gav också sitt tyckte han, att jag sen spärrat gaspedalen till hälften märkte han inte. Nu börja ett timmeslångt samtal för killen med tekniska avdelningen. Det visade sig att jag antagligen missuppfattat att det var 20 % större antal Hkr än modellen från 1973 som jag fick ha och aldrig över det som den var byggd för, alltså 77Hkr 1979. Jag blev förbannad, besviken och skällde och han blev sur... så det var bara att be om ursäkt och börja om från början med att fråga hur jag kunde göra nu. Registreringen kunde inte godkännas, men en vanlig besiktning kunde han göra, vilket blev gjort med en anmärkning som egentligen tillhörde registrerings besiktningen, Jag hade inget intyg på bromsarna. Men han skämdes lite och tyckte synd om mig, så han frågade mig vad han skulle skriva om bromsarna, vilket gjorde att jag frågade vad det var för fel? Jag kunde inte redovisa för bromsarna och han visste inte om de tog tillräckligt. Vi kom fram till att han skrev ”dålig bromsverkan bak” på pappren och ombesiktning om 1 månad på detta. Jag var lite förberedd på detta och detta var ett planerat resultat med denna text.
Så nu hade jag att göra en ny vanlig besiktning inom 1 månad och återkomma för registrerings besiktning. Efter en vecka så körde jag till en ny SBP (nr 3) och berättade att jag haft dåliga bromsar bak, men att hela systemet var utbytt nu (det var det redan innan som ni förstår) och fungera perfekt, så in på bromsbänken och testa med mer än godkänt på bromsarna, så i detta läget var den vanliga besiktningen godkänd, fattas registrerings besiktning.
Det blev att jag körde med bussen en månad, för att få tiden att gå ut på reg.bes och få lov att köra till annan SBP, annars måste jag köra tillbaka till SBP (nr 2) och de hade ju pappren kvar på 90Hkr motor och nu hade jag andra papper på 77 hkr på något sett.. ( jag hade ringt till killen som körde motortesten på BR och han hade mailat mig nya papper.. :-), ). Jag tog med pappren till en SBP (nr 4) nära mitt jobb och fråga de om dessa papper räckte, Tyvärr inte blev svaren då det fattades vissa uppgifter som säkerställde att dessa papper tillhörde min motor och min buss, förståligt tyckte jag. Jag gjorde om pappren med diagram och allt i Excel och tog med bussen till jobbet en dag, hade också pratat med en kund till mig (bilverkstad som ofta gjorde reg.bes.) Han rekommendera en annan SBP (nr 5) där han var välkänd. Verkstadsägare och jag körde till denna SBP när jag hade bussen med mig och en dag då han skulle göra en annan reg.bes. visade upp bussen för killarna och hela pärmen med allt material för dessa, de tyckte allt så perfekt ut, så kom på fredag kl 15:00 blev svaret, så skall det nog gå bra.
Fredag kl 15:00, jag var där i god tid och hela parkeringen var tom, det slog mig att det var sista dagen innan industrisemester och alla var egentligen på väg hem, bara min buss kvar. 4 killar kommer ut... och tittar på bygget och undrar och tycker det är ett snyggt och trevligt bygge. Ja, säger en av killarna som har ansvaret, vi ser att du gjort två besiktningar av bussen utan anmärkningar, så det är inget vi behöver göra om, men jag provar bussen en runda så om jag vill gå in så länge, så kör jag fram till dörren sen. Ser bussen försvinna runt hörnet och sen fram till dörren där han stannar och går av, mycket trevligt säger han och håller upp dörren. Väl inne på kontoret, där de andra tre också befinner sig med var sin kopp kaffe vilket jag också erbjuds och en massa frågor kommer upp ang. bussen, varför, hur, mycket osv.. och jag svarar kortfattat på deras frågor utan att avslöja för mycket, under tiden har chefen fyllt i lite papper och frågar mig hur jag vill betala? öhhhh, är den godkänd? Visst, inga problem alla pappren är klara bara att betala. Med kort, svarar jag och drar snabbt kortet i läsaren och på 15 min är jag ute i bussen igen med 4 killar så frågar om jag inte kan gasa lite så de får höra på ljudet och det kan jag väl bjuda på tycker jag.
Så sammanfattningsvis, 4 besiktningar på 5 hallar och den var nu körklar till nästa träff lagligt som det var en vecka till bussfesten i Vimmerby.
Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.