26 Senaste redigerad av Porschebuss (2013-10-08 18:15:19)

Då kommer en bild på lite inredning och stolar = 3 st Porsche 914 stolar med 4-pungtsbälten. Man ser även den specialfrästa växelspaken, delar av raceburen som finns i hela bussen och så lite andra trevliga attribut..

Tyget på stolarna är linjebuss tyg i gult med pilarna. det är ändå linjebuss gamla servicevagn.. :-)

Post's attachments

vwporsche13s.jpg, 237.77 kb, 533 x 800
vwporsche13s.jpg 237.77 kb, 175 downloads since 2013-10-08 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

27 Senaste redigerad av Porschebuss (2013-10-12 18:53:25)

Bilder från inredningen... allt är packat i specefika trälådor med bestämt innehåll, så när vi skall iväg bestämmer vi bara vad som skall med, kök, el, tält, tillbehör som förhöjer tillvarorn osv...

här är det klart för fest...

Post's attachments

Sivik bussfest 2012 001s.jpg, 198.18 kb, 800 x 530
Sivik bussfest 2012 001s.jpg 198.18 kb, 184 downloads since 2013-10-12 

Sivik bussfest 2012 025s.jpg, 215.22 kb, 800 x 537
Sivik bussfest 2012 025s.jpg 215.22 kb, 180 downloads since 2013-10-12 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

28

Här är det packat och klart för avfärd någonstans. Här ser vi också vårt "sovloft" som ligger och vilar på motorlocket bak och sen på buren längts fram med hjälp av utdragbara stänger med plywood på, en dubbel lufftmadrass med vanliga sängkläder till. Alla trälådor och liknande får plats under "sängen", så egentligen kan vi stanna var som helst och sova utan att packa om panelbussen, som ju normalt inte har någon inredning.

Post's attachments

bussfest 2011 054s.jpg, 194.94 kb, 640 x 428
bussfest 2011 054s.jpg 194.94 kb, 164 downloads since 2013-10-12 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

29

Diggar stuket på bussen ICQ/ad fin som snus!  ICQ/ag

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

30

Motorn på bänken innan den monterades. Lite översyn samt byte av skadade delar i samband med att 911:an som den satt i vek sig runt en stolpe. Köpte den från en verkstad som köpt bilen föt skinninredningen skull.
2,2L T, 135 hkr

Post's attachments

P1001514.jpg, 543.98 kb, 1760 x 1168
P1001514.jpg 543.98 kb, 173 downloads since 2013-10-20 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

31

Broms måste man ha också
Fram: egentillverkade sänkta spindlar, 50 mm, tillverkade av 2 par spindlar där vi fräste bort framsidan på det ena paret och baksidan på det andra paret och sen i en gigg, förskjöts 50 mm och svetsades tillsammans. Nav, skivor och bromsar från Porsche 911 RS 1973, samma som turbo 1975.

Bak: Hela hjulupphängning från 911 1969 med bromsoken fram från samma bil. Porsche 19 mm huvudbromscylinder och original vacum servo (måste bygga om detta med en elektrisk vacumpump, vacumet räcker inte från 1 cylinder). Ställbar (ombyggd) reduceringsventil till bakbromsarna från Volvo 164, justeras under förarsätet..

4-wheel break... :-)

Post's attachments

Bromsok fram.jpg, 36.01 kb, 640 x 480
Bromsok fram.jpg 36.01 kb, 152 downloads since 2013-10-20 

skiva nav fram.jpg, 35.05 kb, 640 x 480
skiva nav fram.jpg 35.05 kb, 168 downloads since 2013-10-20 

Skivor ok bak.jpg, 40.21 kb, 640 x 480
Skivor ok bak.jpg 40.21 kb, 163 downloads since 2013-10-20 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

32

Riktigt fränt bygge ICQ/ab

33

tackar... :-)

Ibland måste man våga sticka ut...

Post's attachments

Bussen Sturup juni 2011 003s.jpg, 172.48 kb, 640 x 426
Bussen Sturup juni 2011 003s.jpg 172.48 kb, 165 downloads since 2013-10-20 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

34

Porschebuss skrev:

tackar... :-)

Ibland måste man våga sticka ut...

... genom att använda Comic Sans? *rysningar*

35

anders bergh skrev:
Porschebuss skrev:

tackar... :-)

Ibland måste man våga sticka ut...

... genom att använda Comic Sans? *rysningar*

allt är inte perfekt... ICQ/af

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

36

igen...
hittade mina notringar om hur besiktningen gick till för snart 10 år sedan

denna text är dock inte så lång som byggtråden :-)

Håll till godo, bussen är besiktigad vart annat år sedan dess utan några kontroller eller påstötningar om regristreringsbeviset :-)


så här skrev jag i dagboken..
Många har frågat mig hur jag gjorde med besiktningen av bussen och här kommer en "kort" version av detta.

Bussen är besiktigad som en vanlig buss/bil med utbytt motor, 2 passagerare fram, 4 punkts bälten och bur i bussen. Kanske lite fel av mig att inte undersöka saken fullt ut när jag byggde bussen, men efter ett antal kontakter med SBP så blev det så, kanske skulle ha satsat på ombyggt fordon istället, hade nog varit lättare tror jag. Men såhär gick det till i alla fall.

Bussen var klar i alla fall och jag hade hunnit testa den ett antal mil som går att läsa här innan. Besiktning skulle ske veckan efter bugrun 2004, jag hade ringt till SBP ett flertal gånger tidigare och informerat mig om vad som gällde och hur det skulle gå till med registrerings besiktningen. Enligt min information så fick jag montera en 20 % större motor än vad som fanns från början och med tanke att min 1973 buss hade samma kaross 1973-1980 (tror jag) och där 2,0L motor så skulle det inte vara några problem att sätta in 6:an från Porschen med 90 Hkr!!!. För att ha ett intyg till detta fick jag gjort en test på BugRun och detta blev just det antal Hkr eller 2 mindre än jag fick ha. Jag hade varit i kontakt med den lokala SBP (nr 1) som jag känner föreståndaren på ett antal ggr innan också under bygget. Dock var det som han sa, "kom inte hit med bussen för registreringsbesiktningen" Jag hade förstått vad han menade och bokade tid på en annan SBP (nr 2).

På plats i god tid och en ung kille kommer ut och frågar om det är denna buss som jag skall registrerings besiktiga och varför, jag berättar om motor och bromsar. i detta läge gäller att bara berätta om de sakerna de frågar om och inget annat. Ok, vi får väl ta en provtur innan vi kör in och tittar säger han. Han tar en tur och det första han kommenterar var att bromsarna tar ju riktigt bra, säger han. Väl tillbaka efter en lite längre runda än den han brukar ta berättade han, bussen var rolig att köra.. väl inne i hallen, ber han att få titta på pappren som jag hade och här var det samma sak, att bara visa det som han fråga efter. Jag hade förutom motortesten från BugRun även gjort bilder på motornr, bromsar, växellåda och här hänvisningar till Porsches nr och vilka bilar/hkr och vikter det satt på och allt var inom gränserna, så det skulle bra fungera tyckte jag.

Jag visade motortesten med 90Hkr motorn, dock visste han Porsche inte gjort någon 6:a under 115Hkr. Jag förklarade att jag skruvat ner motor just för att klara SBP krav, detta genom att på en insprutarmotor sätta andra kammar och förgasare, vilket han tyckte lät rimligt och att den sen inte var så snabb ute på gatan som en ny 100Hkr bil gav också sitt tyckte han, att jag sen spärrat gaspedalen till hälften märkte han inte. Nu börja ett timmeslångt samtal för killen med tekniska avdelningen. Det visade sig att jag antagligen missuppfattat att det var 20 % större antal Hkr än modellen från 1973 som jag fick ha och aldrig över det som den var byggd för, alltså 77Hkr 1979. Jag blev förbannad, besviken och skällde och han blev sur... så det var bara att be om ursäkt och börja om från början med att fråga hur jag kunde göra nu. Registreringen kunde inte godkännas, men en vanlig besiktning kunde han göra, vilket blev gjort med en anmärkning som egentligen tillhörde registrerings besiktningen, Jag hade inget intyg på bromsarna. Men han skämdes lite och tyckte synd om mig, så han frågade mig vad han skulle skriva om bromsarna, vilket gjorde att jag frågade vad det var för fel? Jag kunde inte redovisa för bromsarna och han visste inte om de tog tillräckligt. Vi kom fram till att han skrev ”dålig bromsverkan bak” på pappren och ombesiktning om 1 månad på detta. Jag var lite förberedd på detta och detta var ett planerat resultat med denna text.

Så nu hade jag att göra en ny vanlig besiktning inom 1 månad och återkomma för registrerings besiktning. Efter en vecka så körde jag till en ny SBP (nr 3) och berättade att jag haft dåliga bromsar bak, men att hela systemet var utbytt nu (det var det redan innan som ni förstår) och fungera perfekt, så in på bromsbänken och testa med mer än godkänt på bromsarna, så i detta läget var den vanliga besiktningen godkänd, fattas registrerings besiktning.

Det blev att jag körde med bussen en månad, för att få tiden att gå ut på reg.bes och få lov att köra till annan SBP, annars måste jag köra tillbaka till SBP (nr 2) och de hade ju pappren kvar på 90Hkr motor och nu hade jag andra papper på 77 hkr på något sett.. ( jag hade ringt till killen som körde motortesten på BR och han hade mailat mig nya papper.. :-), ). Jag tog med pappren till en SBP (nr 4) nära mitt jobb och fråga de om dessa papper räckte, Tyvärr inte blev svaren då det fattades vissa uppgifter som säkerställde att dessa papper tillhörde min motor och min buss, förståligt tyckte jag. Jag gjorde om pappren med diagram och allt i Excel och tog med bussen till jobbet en dag, hade också pratat med en kund till mig (bilverkstad som ofta gjorde reg.bes.) Han rekommendera en annan SBP (nr 5) där han var välkänd. Verkstadsägare och jag körde till denna SBP när jag hade bussen med mig och en dag då han skulle göra en annan reg.bes. visade upp bussen för killarna och hela pärmen med allt material för dessa, de tyckte allt så perfekt ut, så kom på fredag kl 15:00 blev svaret, så skall det nog gå bra.

Fredag kl 15:00, jag var där i god tid och hela parkeringen var tom, det slog mig att det var sista dagen innan industrisemester och alla var egentligen på väg hem, bara min buss kvar. 4 killar kommer ut... och tittar på bygget och undrar och tycker det är ett snyggt och trevligt bygge. Ja, säger en av killarna som har ansvaret, vi ser att du gjort två besiktningar av bussen utan anmärkningar, så det är inget vi behöver göra om, men jag provar bussen en runda så om jag vill gå in så länge, så kör jag fram till dörren sen. Ser bussen försvinna runt hörnet och sen fram till dörren där han stannar och går av, mycket trevligt säger han och håller upp dörren. Väl inne på kontoret, där de andra tre också befinner sig med var sin kopp kaffe vilket jag också erbjuds och en massa frågor kommer upp ang. bussen, varför, hur, mycket osv.. och jag svarar kortfattat på deras frågor utan att avslöja för mycket, under tiden har chefen fyllt i lite papper och frågar mig hur jag vill betala? öhhhh, är den godkänd? Visst, inga problem alla pappren är klara bara att betala. Med kort, svarar jag och drar snabbt kortet i läsaren och på 15 min är jag ute i bussen igen med 4 killar så frågar om jag inte kan gasa lite så de får höra på ljudet och det kan jag väl bjuda på tycker jag.

Så sammanfattningsvis, 4 besiktningar på 5 hallar och den var nu körklar till nästa träff lagligt som det var en vecka till bussfesten i Vimmerby.

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

37

Mycket trevlig läsning och ett superbt bygge!

VW 1500 LIM 113 1970 Original - Brutus

38

Grymt byggt å rolig tråd att läsa!

Tomato Potato
Dyslexiker..

39

Stiligt bygge!

Vet du vad som hände med 3e bilen i racing teamet??

Proud owner of -73 914 2.0L