Minus tre här idag och betydligt lättare att köra på än i minus sex, dock inte utan konstpauser där man får knyta händerna för att värma fingrarna. Åh vad öm jag är i fingrarna nu! Jordfelsbrytaren hade löst ut på uttaget vid bilen, så motorn var varken uppvärmd eller batteriet laddat.
Bytte tre glödstift i halvdagern, med en dåligt laddad lampa. Alla tre gamla verkar funka och visa rätt resistans ca 4 ohm. I med tre nya men till min stora besvikelse, ingen skillnad!
Tycker fortfarande det är svårt att känna när "tändhatten" sitter på ordentligt, det finns inget kännbart "klick", inte ens när man testar stiften utanför cylindern och faktiskt ser att de glöder. Tycker även att om jag inte bytt alla fem och därför är osäker på två av stiftens funktion och att motorn är kall, borde det finns någon tillstymmelse till tändning, eller? Lika märkligt är det ju om stiften alla är fullt fungerande, att den gradvis blivit mer och mer svårstartad? Det enda positiva med dagens övningar var att knepet med att trä på en bit soppslang på glödstiftet var riktigt användbart! Kan rekommenderas för alla trånga motorer där man vill byta stift! Klockrent!
Prövade även att dränera filtret och direkt började det droppa diesel ur det. Det tyngre vattnet borde lägga sig i botten tycker jag. Fast iofs kanske kondensen bildas i locket och fryser där? Jag vet inte hur man ska resonera? Trångt att byta det är det iaf. Blir det lättare om man tar bort strålkastaren tro? ABS-pumpen sitter precis ovanför och bredvid den en plastlåda som säker har något med datorerna i vagnen att göra. Kan man kanske blåsa på filtret uppifrån med tex en hårtork för att utesluta frusen kondens i det? Om jag ändå bemödar mig om det, finns det något mer ställe jag kan blåsa på för att utesluta ännu ett fruset fel? Motorn får ju värme genom kylsystemets värmare.
Tycker egentligen inte att det borde vara bränslerelaterat, det luktar ju starkt av diesel när man gnidit på starten ett tag. Gör det även det om dieselpumpen har fel "timing" som engelsmännen talar om? Hur kommer det sig att en sådan inställning kan ändras helt plötsligt, kan den det? Jag menar den var ju på gång att starta på de två första försöken och jag har ju kört med den dagligen innan detta. Om det nu är kondens i filtret, kunde den vara på gång i de första försöken för att det fanns lite bränsle kvar i rör och pump?
Vad blir nästa steg? Det lutar åt bogsering till verkstad för min del nu. För jag kommer inte kunna meka i dagsljus förrän framåt nästa helg och då ska det bli kallare igen. Många tankar nu, men jag vill skingra alla idéer och försöka ringa in felet. Även om man åker till verkstad så kan det vara bra att ha ett hum om vad det kan vara, så behöver deras felsökning (arbetstid) inte bli så omfattande, billigare för mig, enklare för dem.
Har egentligen inget emot att åka kommunalt, men det är segt att behöva gå upp halv fem när man börjar kl sex imorgon.
Sen vill jag ju kunna ta mig till stugan, det enda roliga i livet just nu, helst redan till helgen men det verkar uteslutet nu. När ska min tur vända?
Näe nu måste jag sjappa till jobbet, tur man har en god bok att läsa på bussen!