1

Hej, slänger ut en förfrågan här också då det finns många kompetenta mekaniker här. Och det är intressant med flera personers inflikningar i detta.

Min vagn (se rubrik) har haft startproblem en längre tid nu och de har bara blivit värre och värre. Jag tänkte faktiskt ägna denna helg åt att byta glödstiften redan innan haveriet, då vagnen i princip bara startar med lätthet om den är uppvärmd med motorvärmaren. Hemma och på stugan kan jag använda värmaren, men när jag skulle ifrån jobbet i måndags var jag nära på att inte komma därifrån. Till slut startade vagnen med kraftig rök som följd. Följaktligen parkerade jag på jobbets baksida i igår (tisdags) och kopplade in värmen genom en lång skarvsladd för att känna mig lite mer säker på att komma iväg i tid då jag skulle på samkväm.

Efter samkvämet och när jag således skulle hem, börjar det med att motorn hoppar till (tänder), ovanligt "piggt" för att vara min motor vid kall väderlek. Men den vill liksom inte starta helt, jag prövar att börja om, glöda lite och vrida på nyckeln, motorn är även denna gång på väg att starta och jag är förvånad över hur "lättstartad" den verkar jämfört med dagen innan. Men den vill liksom inte igång helt, jag gör då om proceduren en tredje gång, vrider av tändning, på igen, glöder ett tag, vrider till startläge... Men nu har motorn inga tändtendenser alls! Startmotorn snurrar på fint och snabbt, men inte en tillstymmelse till tändning!

Det slutar med bärgning, bärgaren prövar med alla sina metoder och redskap, batterispänning på över 14 volt och startmotorn snurrar så fort att jag troligen skulle kunna åkt hem med den istället! Men inte en enda puff i maskineriet! Så från tveksamhet och svårighet till noll och ingenting. Idag testar vi igen, nu kablar vi från en annan bil, värmaren har gått i över fyra timmar och jag har klätt i motorn med trasor för att den ska bli så varm den kan bli i dessa minus 11 grader, samma visa som föregående dag, snabbt snurr, men inget liv i motorn. Vi testade även med att fylla på några liter diesel för att utesluta att tankmätaren visar fel. Tankmätaren reagerar dock fint och det luktar diesel vid dessa startförsök, så jag tror nog den pumpar runt någon bränsle iaf.

Säkringarna vid batteriet (som jag förstått bland annat avsäkrar glödstiften) är hela och rena, glödstiftreläet klickar till och från som det ska. Jag kommer inte åt att mäta spänningen nere vid stiften. Jag vet att dessa maskiner kan vara känsliga för luft i bränslesystemet, men det har jag inte kunnat undersöka och det finns egentligen ingen anledning att tro att det skulle vara fallet, men det är ju såklart inte uteslutet. Vid en stunds gnidande på starten börjar oljelampan blinka och tjuta, men oljenivån är okej och jag har tolkat det som en varning att inte belasta starten/elsystemet för mycket. Eller?

Så lite brainstorming är jag ute efter, för de som orkar läsa (jag försöker fatta mig kort Default/yikes ). Hur varm blir motorn med bara motorvärmaren i ca minus 10? Är detta tillräckligt för motorn att tända om alla glödstiften är körda? Jag tror på stiften nämligen, speciellt med tanke på att det blivit gradvis värre, att jag från början kanske hade fyra fungerande, sen tre sen två osv... Det märkliga är att den gick från det vanliga tveksamma, ojämna, "tändandet" till inget alls vid nästa försök!

På det brittiska T4-forumet diskuteras ofta bränsleproblem, men de har ju inte lika kallt som vi, så jag tänkte därför få lite "nordiska erfarenheter". Vad i bränslesystemet kan man enkelt felsöka, filtret? Dieselpumpen? Det är jäkligt nära bogsering till verkstad nu, jag behöver ju bilen, men har inga verktyg hemma i stan och vill dessutom inte meka utomhus i dessa minusgrader. Och kallt lär det vara ett tag till.

Jag bollar som sagt detta här också, jag har forskat runt på andra håll och kommer höra mig för med andra personer också, men vill mest få lite empirisk input i frågan också.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Mät upp spänningen tillglödstiften. Börjar relät bli dåligt så spänningsfallet blir för stort så funkar inte stiften så bra.

Martin A

3

Kondensvatten i bränslefiltret och som ev frusit? Sen en gammal lastbilskille jag känner som får igång vilken dieselkärra som helst säger att man aldrig ska "ta om" vid start, börjar den tända kör på med starten tills den går.

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Tack för respons.

Bra tips att aldrig "ta om". Motsvarande knep för vad som är bra/dåligt för en bensinare känner man ju till, men diesel är tämligen nytt för mig och jag kan inte så mycket (om man nu kan anklaga mig för det på något område). Tex känner jag mig osäker på om det är bra/dåligt att gasa med en diesel som "tänder till" men inte startar helt, inbillar mig att man kan sabba elektronik/katalysator om alltför mycket oförbränd diesel får passera genom motorn. Men det kanske också ger mer luft till motorn?

Är faktiskt lite osäker på var bränslefiltret sitter, de flesta bilder man hittar är för 1,9an och 2,4an och det avhjälps ju inte direkt av att de flesta bilder är på spegelvända (läs högerstyrda) vagnar. Under batteriet har jag fått för mig...

Blir det lite mildare kanske jag kan felsöka, men det bästa vore att komma till ett varmt garage. Fingrarna fryser ju med handskar på under ett par minuter bara...  Usch, vinter = värdelöst...

5

Såg nu att du inte bytt stiften. Det borde du nog fixa allra först.

Martin A

6

Er det lys i glödelampan på dashen når du "startar"? Hvis inte er rele 109 def. Då startar den inte selv om det er 30gr ute. Men tror glödepluggerna er def och gjör at den ikke startar. Tror den de som har fungerad har gått sönder når du har prövat så mycke.
Men siden det inte er liv nu så kan kondensvannet ha frusit. Då hjelper inte varmaren, men den måste innomhus. Bränselfilteret sitter rakt ned av venstre hovedlys.
Har du Abs er det himla svårt och bytte filter.

7

Jag har felsökt det så långt att jag kommit fram till att reläet verkar funka, som det ska, dock vet jag inte om det som Martin skriver, att det kan vara för stort motstånd i det. Glödtrådslampan lyser som den ska, reläet klickar till vid "tändläge" på nyckeln och slår ifrån ett par sekunder efter det att lampan i instrumentet slocknat. Jag har för mig (nu minns jag inte riktigt) att reläet även slår till igen om man är sen med att dra på starten och det hunnit slå av innan. Till- och frånslag känns och hörs tydligt i reläet.

Ett som är ytterligare intressant, är att glödtrådslampan lyser ungefär lika länge som om motorn hade varit helt kall, fast den nu stått med värme på sedan igår eftermiddag. Jag tolkar det som att den behöver glödstiften även när motorn värmts upp med värmaren (kan den bli 40-50 grader varm?), att det är först vid driftsvarm motor (ca 90 grader) som motorn kan klara sig utan glödstiften för att starta.

Eftersom jag ändå tänkt byta stiften, lär det bli en första åtgärd. Jag måste komma in i värmen och få tillgång till en bättre verktygspark än den jag har i skåpet bara. Man kanske skulle ge sig på att byta filtret också när man ändå är igång? Jag har ju ABS på vagnen och jag har förstått att man får trixa med att fylla filtret manuellt för att inte få problem med bränsletillförseln. Får nog ta och plugga på det också.

8

Jag hade ett motorstopp på en T4 2,5 l turbolös diesel förut. Dvs att den dog under färd efter E4:an. Det man kunde konstatera då från bärgningsbilen var att en ganska tunn strömförande kabel som tydligen ger ström till spridarna var av (fast detta syntes inte utanpå) och så fort denna byttes gick den som smort igen ICQ/ab Enligt bärgaren så var detta ett vanligt problem för dieselsnurrorna...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

9

Hade en dieselgolf (förvisso modell -87), var svårstartad ett längre tag som förvärrades till vintern. Gick nästan bara med motorvärmare, vilket inte alltid fanns på jobbet. Stod tillslut och skulle byta stift på jobbparkeringen en ruggit kall kväll och förfrös fingrarna och skulle precis ge upp när jag insåg att säkringen (stor sak på torpedväggen) var bränd. Så egentligen hade den inte haft glödning alls på ett par månader.

10 Senaste redigerad av Mr.Bubblehead (2016-01-07 21:26:21)

Tror inte du blir besviken hvis du bytter glödepluggene, men dra på biltema eller få lånt deg glödeplugg verktyg. Ellers trenger du inte mycke vertyg.! Går på 10-12-13mm bultar til och ta loss for och få frem radiatoren och tror muttern på glödstiften er mellom 5-8mm  Tar du fram radiatoren hjelper det på och gjöra jobben lettare ,men går utan hvis du er fleksibel ICQ/ab .  Blir bra och byta filteret ,men du kan og tappa ned lite och se hvis du inte
rekker och gjöra det. (finnes et hvit ratt du ser fra undersidan)
Jeg har ikke fylt mitt filter ved byte och hadde inga problemer med start.

Lykke til. Håper du får start.

11

Säkringen (eller säkringarna) har jag kollat och det fanns inget att anmärka, allt helt och rent. Jag vet inte om alla glödisarna går på en av dem och att resten driver fläktar och liknande, eller om det är en till varje stift, för det sitter 5-6 st i en liten snygg väderskyddad box framför batteriet. Jag börjar alltid med den enkla felsökningen (så gott det går), så detta var det första jag kollade, tillsammans med reläet.

Nya glödstift är inhandlade, nu ska jag bara försöka lösa den andra biten, att få dit dem. ICQ/ad

Men jag känner mig lite tryggad av att du startat lätt utan att fylla filtret. Då kanske de inte är lika känsliga för luft i systemet som jag trott? Jag fick soppatorsk tidigare i höstas och då var det inte heller några problem med att starta efter påfyllning, så det ligger ju i linje med vad du säger.

Snackade med en granne som nyfiket frågat när jag hållit på med vagnen och han säger att om man är försiktig kan man få den att tända på startgas, om jag behöver komma på rull för att komma in i värme. Han beskrev det som att man borde vara två, en som sprutar och en som startar. Stämmer det? Tips och trix för detta? Jag är faktiskt lite osäker es på var den tar in luft, har inte bytt luftfiltret på den någon gång ens.   Default/hmm

12

Liten erfaring med startgass på diesel ,men går och pröva. En sprayer og en startar . Luftfilteret sitter mellom höger lykt och torpedoveggen. Må ta bort luftfilteret til kupeen. Påfyllingsröret til spylardunken kan vridas och tas bort. Då ser du resten

13

Ps! Luftfilter til motor och kupeen bytes varje år

14

Ja jag vet att jag borde bytt luftfiltret tidigare, jag köpte faktiskt ett nytt redan förra året, men eftersom jag inte med lätthet hittade placeringen när jag skulle göra service gav jag upp, sen dess har det blivit liggandes. Lär väl ta itu med det också när jag nu löst detta problemet.

Idag är det bara -6 ute och jag har en ledig dag. Undrar hur fort man förfryser fingrarna om man sätter igång? ICQ/ad  Har ju en frontbåge framför grillen också, så jag lär ju börja med att demontera/"tilta" den.

15

Började "riva ner" allt nu. Fyra par handskar och jag kan jobba i en halvtimme utan att börja frysa om fingrarna. Default/hmm Kom in nu för att "ladda batterierna", ta en kopp te och värma mig...

Men jag vill inte förstöra något och på internet verkar det finnas lite bilder/info på just 2,5-litermotorn och hur man demonterar anslutningarna på stiften. Det verkar som att man bara drar av dem med en spetstång, men det låter sig inte göras om man bara lätt ruckar på anslutningen och jag vill som sagt inte förstöra något. Den elektriska anslutningen verkar inte vara skruvad, som hos de andra motorerna.

Sen är jag lite kluven till om man måste ta bort bränslerören till spridarna, det vore skönt att slippa för de verkar sitta som berget och rören ska vara rätt känsliga vad jag förstått. Men ibland är det en omväg att inte göra det rätt på en gång.

Jag kommer nog ändå att "falla på" att jag inte har någon djup 10mm hylsa i verktygslådan (tror jag), men det kan jag fixa imorgon. Trist att meka i mörker dock, men minusgrader är nog tamefaen värre...

Om ni har någon info är jag glad för det, jag ska bege mig ut i snöyran och fortsätta nu.

16

Uppdatering: Jag har fått av "glödhattarna" på tre cylindrar nu och det är ganska "straight forward", men sjukt trångt på några av cylindrarna! Inser att jag inte kommer åt stiften om jag inte har en djup hylsa och en sådan finns inte här hemma i stan, så jag får "pausa" nu.

Men en sak kan jag konstatera, att den aldrig startat riktigt klockrent beror nog delvis å att ett av stiften inte ens var anslutet! Det är cylindern längst till vänster i färdriktningen (vi kan kalla den nr 5). Såg tydligt att den varit urkopplad en tid då stiftets anslutning hade oxiderat och inte såg lika "ny" ut som de andra jag kopplat ur. Prövade då att återansluta stiften, men det var också ett rent h-vete! Spetstången funkar okej för att få loss dem, men hur gör man för att få dit dem igen? Prövade att lirka med tången och trycka försiktigt med en mejsel för att få dit dem, men det kändes allmänt osäkert att de "klickat tillbaks" i sitt läge.

Sedermera undrar jag om man kan/ska ta bort vakuumanslutningarna som verkar sitta under varje spridare? De slangarna är minst lika mycket i vägen som spridaren själv, men verkar också sitta som berget och jag är återigen osäker på om det är något som är lätt att ha sönder, eller svårt att återmontera?

Cylinder 4 kunde jag inte ens nå med den enkla lilla spetstång jag har. Får låna hem lite verktyg imorgon och försöka igen på lördag kväll eller söndag. Frustrerande när man har alla grejer som behövs, men på annan ort...  ICQ/an

Jag kunde iaf konstatera att jag hade spänning nere vid stiften nu, så det verkar inte vara något med kabelhärvan.

17

Var ute en sväng till innan fingrarna förfrös igen. Jag har verkligen köldkänsliga fingrar, fryser inte alls om övriga kroppen trots ett lager ny pudersnö på ryggen efter att ha stått böjd över motorn i en halvtimme.

Inser nu att slangarna jag trodde var vakuumsignal, troligen är bränslereturer och de vågar jag inte röra med risk för luft i systemet.

Provade att montera ett av de nya stiften i en av "hattarna", klämde fast det med en svetstång mot jord och vred om nyckeln, jodå, det glödde så fint så, nu gäller det bara att få dit dem.

Det är dock väldigt svårt att få på hattarna på stiften som sitter på motorn igen och stift nummer fyra (näst längst till vänster i färdriktningen) kommer jag inte alls åt, tror man måste demontera bränslesystemet för att nå det. Nummer fem, tycker jag mig kunna trä på hatten igen, men är väldigt osäker om den sitter som den ska, det känns ytterst tveksamt. Jag får hoppas att jag kan byta ut ett par/tre av stiften iaf, så vagnen går att starta och ta resten i värmen sen. Beroende på startbarhet, kan jag tänka mig göra detta i sommar då jag åker luftkylt och inte är beroende av vagnen om jag är tvungen att koppla ur bränsleledningar och liknande för att komma åt alla fem. Men ambitionen är att alla ska bytas på sikt.

Det börjar mörkna, så jag kopplade på laddare och värmare igen och gick hem. Stämplar ut för idag.

18

Skal ikke trenge och ta av rør eller vacuumslangar. Slangerna er pressade på och ikke vanskelig och byta, men då måste du ha nya eller klippa av tuppen på dom gamla. Tar du loss om gamla och setter tilbake så er det fara for lekasje.
Er sjukt trangt och få på hetterna. Huskar inte hvilket verktyg jag brukte på en 03mod jag hadde ,men vet jag
var mycke frustrerad och blodig når jag var ferdig.
Skal gjöra samme jobben på en 02a nå snart och har ikke lyst... Ville ikke gjort jobben i en kallgarasje, så er mycke imponerad du orkar.!!

PS! Er så trångt at du måste ha en så tynn så mulig hylsa..

19

ICQ/ag Nästan lika spännande som Colombo det här, heja heja heja kee!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

20

Mr.Bubblehead: Är tacksam för din respons i tråden. Ibland grejar man det mesta själv, men behöver samtidigt få stilla sina tankar och få lite glada hejarop.

Börjar med att försöka byta ut dem utan att röra någon bränsleledning. Funderar seriöst på att köpa glödstiftshylsorna på Biltema du nämner tidigare, för visst är det 191303 du menar? De borde vara tillräckligt tunna? Ett annat knep jag läst är att använda en bit styv bränsleslang som man trär över stiftets stopp när de nya ska på plats för att gänga in dem den första biten för hand, jag tänker mig att det är i det momentet man har störst risk att dra gängpaj i toppen, även om jag läst att det kan hända vid lossning av de gamla också. Låter konstigt att det skulle kunna ske vid lossning i mina öron, men det kan man ju inte på förhand veta och det blir svårt att värja sig emot.

Siktar nu in mig på att iaf få tre av stiften bytta, de tre längst åt höger (i färdriktningen). Detta efter att jag lagt rabalder på lite fler verktyg. Om det är framgångsrikt så siktar jag in mig på att byta de två återstående antingen inne i värmen, eller i sommar. När jag får loss det första stiftet kommer jag att testa det enligt samma metod jag använde när jag provkörde ett av de nya idag, fastklämt med en svetstång mot ett av spridarrören, mest för att känna om jag är ute på rätt spår.

Tips på hur man kan trycka dit "tändhatten" på stiftet emottas med stor tacksamhet! Fingrarna kanske grejar detta utan fyra par handskar på sig? Isf får man ta det efter en konstpaus inne i värmen, som det sista man gör. I helgen ska det iaf bli lite mildare, därför skulle det kännas otroligt bra om jag fick till det imorgon eller på söndag. Kämpigt att klämma in det den mörka tiden på dygnet mellan jobbpassen dock.

Jag kämpar vidare, men nu är det fredagskväll även för mig. ICQ/ab

21

Gamla Turbobussen var ju likadan. Tjurig som faen när det var kallt.

Jag brukade ha med mig en termos varmt vatten som jag slog över intercoolern. Då hoppade den igång så snällt så..

Gamla Turkbärgarn kunde också fåna sig ibland och bara vägra starta. Den lurade man med en liten dusch startgas så startade den. Det konstiga med den var att efter den startat med gas, startade den perfekt. Så det var svårt att felsöka. Den startade alltid när man hade möjlighet till felsökning och när den inte startade var det inte läge, så då blev det en dutt gas.

Btw. Du vet väl att man med ett enkelt handgrepp lyfter fram fronten för ökad åtkomlighet? Iaf på den modellen Turbobussen var och utan båge i fram. Men det kanske du har..

bugnbus.se

22

Hei. Er 191303 jeg har brukad. Slang på glödepluggen tror jag er mycke bra ide. Jag har tappad mina och dom havnar då nede i dekslet under motoren. Orkar inte skru ned dekslet så har ordnat meg en stang med kraftiga magneter som kan hjelpa få opp ting.
Aldri hört om at gjengar har pajat når du skruar av ,men har varit med at glödepluggen har varit så deformerad på tuppen at den inte gikk gjennom hullet. Gikk då av och vi måste ha av hele toppen. Men var på en Mercedes så er inga t4 problem. Men kjöp vertyget och du bytar dom andra og når du er i gang.
Du har lossnad fronten och lyftad frem radiatoren?

23

Jag har såklart lossat kylaren, utan den skulle det vara omöjligt att komma åt, nu är det bara lite mindre omöjligt. ICQ/ae Dock får man lossa frontbågen också, men den hänger nu på trekvart, plastgallret/fronten likaså, då kablarna till extraljusen går genom den.

Kanske skulle se om jag kan få med mig ett magnetverktyg också, när jag ändå samlar på mig. har ju såklart redan ett sånt också, där alla andra verktyg ligger, ute på stugan...  ICQ/ad Man kan ju tappa en skruv eller bricka också, speciellt svårt att hitta dessa i någon decimeter nysnö...

Tror inte en termos vatten räcker här, för om inte ett halvt dygn med motorvärmaren räcker, så tror jag inte lite varmvatten räcker heller. Men det kan ju vara ett bra nödknep om man står någonstans utan el och med startsvårigheter.

24

Blir bra skal du se. Tror du gjør det bettre utan hanskar når du skal ha på hettene på glödepluggaran. Då kjenner du bettre om dom snappar på.
Her er bilde på min efter och ha tatt ut fläktene och oppdaget at dom jag hadde ny var fel:(
Bestillt nye på ebay. Blir byte av glödepluggar samtidig då det er myyye bedre plass.

Post's attachments

rps20160108_203425.jpg, 33.45 kb, 640 x 360
rps20160108_203425.jpg 33.45 kb, 235 downloads since 2016-01-08 

25

Jag tänkte jag skulle ta en bild på dagens situation, mest för att minnas själv. Men mobilen arbetar trögt i minusgraderna, jobbluren jag använde som ficklampa strejkade efter ett tag "det är för kallt för att använda blixten" poppade upp på skärmen. Men en "snöskugga" där jag stått blev det och motorrummet var fullt av den finaste puder en skidåkare hade blivit lycklig av!  ICQ/ad

Återkommer!