Hej, slänger ut en förfrågan här också då det finns många kompetenta mekaniker här. Och det är intressant med flera personers inflikningar i detta.
Min vagn (se rubrik) har haft startproblem en längre tid nu och de har bara blivit värre och värre. Jag tänkte faktiskt ägna denna helg åt att byta glödstiften redan innan haveriet, då vagnen i princip bara startar med lätthet om den är uppvärmd med motorvärmaren. Hemma och på stugan kan jag använda värmaren, men när jag skulle ifrån jobbet i måndags var jag nära på att inte komma därifrån. Till slut startade vagnen med kraftig rök som följd. Följaktligen parkerade jag på jobbets baksida i igår (tisdags) och kopplade in värmen genom en lång skarvsladd för att känna mig lite mer säker på att komma iväg i tid då jag skulle på samkväm.
Efter samkvämet och när jag således skulle hem, börjar det med att motorn hoppar till (tänder), ovanligt "piggt" för att vara min motor vid kall väderlek. Men den vill liksom inte starta helt, jag prövar att börja om, glöda lite och vrida på nyckeln, motorn är även denna gång på väg att starta och jag är förvånad över hur "lättstartad" den verkar jämfört med dagen innan. Men den vill liksom inte igång helt, jag gör då om proceduren en tredje gång, vrider av tändning, på igen, glöder ett tag, vrider till startläge... Men nu har motorn inga tändtendenser alls! Startmotorn snurrar på fint och snabbt, men inte en tillstymmelse till tändning!
Det slutar med bärgning, bärgaren prövar med alla sina metoder och redskap, batterispänning på över 14 volt och startmotorn snurrar så fort att jag troligen skulle kunna åkt hem med den istället! Men inte en enda puff i maskineriet! Så från tveksamhet och svårighet till noll och ingenting. Idag testar vi igen, nu kablar vi från en annan bil, värmaren har gått i över fyra timmar och jag har klätt i motorn med trasor för att den ska bli så varm den kan bli i dessa minus 11 grader, samma visa som föregående dag, snabbt snurr, men inget liv i motorn. Vi testade även med att fylla på några liter diesel för att utesluta att tankmätaren visar fel. Tankmätaren reagerar dock fint och det luktar diesel vid dessa startförsök, så jag tror nog den pumpar runt någon bränsle iaf.
Säkringarna vid batteriet (som jag förstått bland annat avsäkrar glödstiften) är hela och rena, glödstiftreläet klickar till och från som det ska. Jag kommer inte åt att mäta spänningen nere vid stiften. Jag vet att dessa maskiner kan vara känsliga för luft i bränslesystemet, men det har jag inte kunnat undersöka och det finns egentligen ingen anledning att tro att det skulle vara fallet, men det är ju såklart inte uteslutet. Vid en stunds gnidande på starten börjar oljelampan blinka och tjuta, men oljenivån är okej och jag har tolkat det som en varning att inte belasta starten/elsystemet för mycket. Eller?
Så lite brainstorming är jag ute efter, för de som orkar läsa (jag försöker fatta mig kort
). Hur varm blir motorn med bara motorvärmaren i ca minus 10? Är detta tillräckligt för motorn att tända om alla glödstiften är körda? Jag tror på stiften nämligen, speciellt med tanke på att det blivit gradvis värre, att jag från början kanske hade fyra fungerande, sen tre sen två osv... Det märkliga är att den gick från det vanliga tveksamma, ojämna, "tändandet" till inget alls vid nästa försök!
På det brittiska T4-forumet diskuteras ofta bränsleproblem, men de har ju inte lika kallt som vi, så jag tänkte därför få lite "nordiska erfarenheter". Vad i bränslesystemet kan man enkelt felsöka, filtret? Dieselpumpen? Det är jäkligt nära bogsering till verkstad nu, jag behöver ju bilen, men har inga verktyg hemma i stan och vill dessutom inte meka utomhus i dessa minusgrader. Och kallt lär det vara ett tag till.
Jag bollar som sagt detta här också, jag har forskat runt på andra håll och kommer höra mig för med andra personer också, men vill mest få lite empirisk input i frågan också.
Enligt bärgaren så var detta ett vanligt problem för dieselsnurrorna...

Nästan lika spännande som Colombo det här, heja heja heja kee!
Dock får man lossa frontbågen också, men den hänger nu på trekvart, plastgallret/fronten likaså, då kablarna till extraljusen går genom den.