26 Senaste redigerad av kee (2016-01-10 09:56:48)

Minus tre här idag och betydligt lättare att köra på än i minus sex, dock inte utan konstpauser där man får knyta händerna för att värma fingrarna. Åh vad öm jag är i fingrarna nu! Jordfelsbrytaren hade löst ut på uttaget vid bilen, så motorn var varken uppvärmd eller batteriet laddat.

Bytte tre glödstift i halvdagern, med en dåligt laddad lampa. Alla tre gamla verkar funka och visa rätt resistans ca 4 ohm. I med tre nya men till min stora besvikelse, ingen skillnad!  ICQ/ac Tycker fortfarande det är svårt att känna när "tändhatten" sitter på ordentligt, det finns inget kännbart "klick", inte ens när man testar stiften utanför cylindern och faktiskt ser att de glöder. Tycker även att om jag inte bytt alla fem och därför är osäker på två av stiftens funktion och att motorn är kall, borde det finns någon tillstymmelse till tändning, eller? Lika märkligt är det ju om stiften alla är fullt fungerande, att den gradvis blivit mer och mer svårstartad? Det enda positiva med dagens övningar var att knepet med att trä på en bit soppslang på glödstiftet var riktigt användbart! Kan rekommenderas för alla trånga motorer där man vill byta stift! Klockrent!  ICQ/ab

Prövade även att dränera filtret och direkt började det droppa diesel ur det. Det tyngre vattnet borde lägga sig i botten tycker jag. Fast iofs kanske kondensen bildas i locket och fryser där? Jag vet inte hur man ska resonera? Trångt att byta det är det iaf. Blir det lättare om man tar bort strålkastaren tro? ABS-pumpen sitter precis ovanför och bredvid den en plastlåda som säker har något med datorerna i vagnen att göra. Kan man kanske blåsa på filtret uppifrån med tex en hårtork för att utesluta frusen kondens i det? Om jag ändå bemödar mig om det, finns det något mer ställe jag kan blåsa på för att utesluta ännu ett fruset fel? Motorn får ju värme genom kylsystemets värmare.

Tycker egentligen inte att det borde vara bränslerelaterat, det luktar ju starkt av diesel när man gnidit på starten ett tag. Gör det även det om dieselpumpen har fel "timing" som engelsmännen talar om? Hur kommer det sig att en sådan inställning kan ändras helt plötsligt, kan den det? Jag menar den var ju på gång att starta på de två första försöken och jag har ju kört med den dagligen innan detta. Om det nu är kondens i filtret, kunde den vara på gång i de första försöken för att det fanns lite bränsle kvar i rör och pump?

Vad blir nästa steg? Det lutar åt bogsering till verkstad för min del nu. För jag kommer inte kunna meka i dagsljus förrän framåt nästa helg och då ska det bli kallare igen. Många tankar nu, men jag vill skingra alla idéer och försöka ringa in felet. Även om man åker till verkstad så kan det vara bra att ha ett hum om vad det kan vara, så behöver deras felsökning (arbetstid) inte bli så omfattande, billigare för mig, enklare för dem.

Har egentligen inget emot att åka kommunalt, men det är segt att behöva gå upp halv fem när man börjar kl sex imorgon.  ICQ/ad Sen vill jag ju kunna ta mig till stugan, det enda roliga i livet just nu, helst redan till helgen men det verkar uteslutet nu. När ska min tur vända?

Näe nu måste jag sjappa till jobbet, tur man har en god bok att läsa på bussen!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Blir svårt och gi noen råd nu då du har kollad nestan alt, men har du kollad om dieselpumpereimen er hel?  Kuggrem och dieselpumpereim kan hoppa over en tann ,men brukar då väre at feks noe har varit frusen eller noe annat har varit def.

Var jag deg så ville jeg bogserad den på et verksted och få dom til och si hva som er problemet.

Men skulle jeg pröva varma noe så er det dieselpumpen.

Lykke til..

28

Kommer inte riktigt ihåg men har för mig att drevet till kamrem på veven ändrar sig el om det är kilen som går sönder. Kolla kamrems inställningen.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

29

Ja jag har läste lite till nu och det talas om dieselpumpens "tajming" en hel del, det som dessutom nämns är immobilizer, men jag har bara en nyckel och jag tror det är huvudnyckeln. Har inte velat tortera batteriet så mycket på sistone och har inte känt någon diesellukt, men när detta inträffade och jag försökte starta många gånger på raken, luktade det diesel lång väg, men det kanske ändå kan vara en felaktigt inställd pump? Funderade på om jag skulle dra igång kupévärmaren i motorrummet för att tina upp allt, men backade pga osäkerhet kring huruvida det mest vore att elda för kråkorna då huven inte går att stänga ordentligt med grillen i serviceläge, sen ska man ju inte helt förringa brandrisken...

Satte batteriet på laddning och kopplade in motorvärmaren, då gick jordfelsbrytaren igen. Kopplade ur värmaren, då verkar det funka. Så batteriet är på laddning, mest för att "rädda" det så att det inte fryser. Motorvärmarkabeln är ju trots allt lagad sen tidigare, men det vore trist om motorvärmaren också gått sönder nu. Dieselpumpen borde ju värmts upp av motorn (vid tidigare startförsök) då den sitter direkt ovanpå denna, så jag tror inte på frusen pump.

Ska kolla runt med värkstäder (för det gör ont i plånboken att lämna in den på en sån) om det finns någon som har en lucka inom dräglig tid. Det här blir lite som att åka bergochdalbana, det är bara att slanta upp och hålla i sig. Bara bärgningen kostar nog förmodligen mer än vad jag förbrukar i mat på en månad...  ICQ/ac  Man får väl skylla sig själv som drar ut på allt man ska göra, hade även tänkt lämna in den på kamremsbyte tidigare, men det har liksom inte blivit av. Men jag förstår det som att det är lika bra att göra om man ändå ska ställa in pumpen?

30

Efter att ha resignerat i denna fråga och uppsluppet accepterat hjälp från "pråffs" började jag fundera och felsöka igen.

Som en liten detalj i ämnet kan nämnas att jag troligtvis funnit en bit avskavd kabel som gett upphov till motorvärmarens frånslag av jordfelsbrytaren i uttaget. Jag är rätt säker på att det rör sig om den matningen, då man genom det avskavda kabelhöljet skymtar en gröngul och en brun kabel, den tycks ha legat emot generatorremmen.  ICQ/ad

Nåväl ett tämligen "enkelt" fel att laga när väl det stora bekymret är åtgärdat.

Det hela började med att jag funderade över varför oljetryckslampan börjar blinka ilsket rött tillsammans med en varningston när man gnuggat på starten ett tag. Jag har tidigare tolkat det som en varning för att man inte ska gnida på starten för länge. Men efter lite läsning verkar det som att detta är helt sonika en signal på för lågt oljetryck, något motorn inte orkar bygga upp vid endast 2-300 rpm startmotorgnugg.

Men när jag läste om detta kom jag osökt in på andra ämnen, det kunde vara allt från avskavda generatorkablar, till sköra anslutningar vid dieselpumpens solenoid. Jag mätte därför upp spänningen på denne och kom fram till att den har ca 10 volt under glödningsproceduren. Jag vet inte om det är tillräckligt, men jag tycker jag hör ett klickande om jag lösgör kontakten och ruckar försiktigt på den på kontaktstiftet. Annars vore det rimligt att anta att en felande kabel kunde orsaka problemet eftersom det är fel som kan komma gradvis.

Sen försökte jag bilda mig en uppfattning om själva pumpens drivning. Alla remmar sitter ju under plastkåpor och det är omöjligt att se något, men på ett ställe lyckas jag få in fingret och känner remmen. Nog är den slack alltid! Vet inte hur spänd den ska vara, men den är inte i närheten av så spänd som generatorremmen eller några andra bilmotorremmar jag kommit i kontakt med. Kan det vara så att den är så slut att den, som engländarna så ofta påpekar, kan ha hoppat över ett kugg och nu därför till slut inte längre startar? För visst är det så att kamremmen sitter på höger sida (färdriktningen) och denne pumps rem under kåpan på vänster sida?

Mysteriet tätnar och temperaturen ska sjunka enligt prognos, till helgen ska det bli duktigt kallt och jag vill inte stå ute och meka. Men om man vore något på spåren, kunde det kanske vara "lättare" att kalla på hjälp.

31 Senaste redigerad av larsson (2016-01-12 22:23:18)

Jag slår vad på 20kr att diselpumpsremmen har gått av eller kuggat över ICQ/ab

Mycket vanligt fel på 2.5tdi

Lättbytt om man har verktygen och anvisningarna på hur mycket förtändning du ska ha på pumpen.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

32

Den är jätte känslig på inställningen av diesel pumpen. Är remmen inte spänd tror jag att det är en spännrulle som inte jobbar längre.

33

Känns på sätt och vis "skönt" att höra. Delvis för att jag själv mest är inne på det spåret nu, delvis för att det inte finns så mycket fler enkla fel kvar. Undrar bara hur det kom sig att det hände just när kylan slog till? Tungdragen motor? "Skör" rem? Eller bara tillfälligheter?

Men jag får nog leja bort jobbet ändå, då det bara blir kallare och kallare och jag inte har tillgång till rätt verktyg heller. Ska kolla upp några alternativ innan jag helt bestämmer mig, det är ju aldrig kul att bogsera. Sätter tillbaka fronten lite provisoriskt så att man inte tappar något på vägen till verkstad...

Om någon har något tips på bra dieselmek i södra sthlm får ni gärna dela med er. Kanske hinner jag redan bestämma mig? Det får omständigheterna visa.

34

El och Diesel i Högdalen kan sin sak, men de är dyra.

35

Behöver ventilera lite, detta tär på mig. Man har väl blivit bortskämd av att åka "bil", men att bära matkassar på bussen eller kliva upp en timme tidigare när man börjar kl 6 känns lite som att man tappat en del av sin identitet, hur löjligt det nu än kan låta.

Jag kollade härom dagen med El och Diesel och för den kostnaden det talades om då (dvs förutsatt att det är insprutningsremmen) kan jag köpa en hel bil för, kanske till och med två! Och då var det bara byte av remmen, inte rullarna! Jag har forskat på diverse områden för att lösa detta problem och det verkar inte lätt. Jag vill inte behöva bogsera för långt. Ännu har jag inte fått räkningen för bärgningen, det är väl bara att hålla i sig när den väl dimper ner.

Jag har även försökt söka info på nätet och som fattig bonddräng man är ter sig den mest rimliga lösningen nu att vänta tills det blir vår (varmare) och göra detta själv (om jag klarar av det själv). Om inte någon av rent barmhärtiga skäl skulle kunna hjälpa mig. Det är inte det att jag är rädd för att betala för mig, men måste hela tiden sätta saker i proportion till vad de är värda. Jag ska fortsätta ringa runt och kolla om jag får något svar jag känner mig nöjd med. En ny Contitech "kamremssats" (rem med två rullar) till insprutningspumpen från Tyskland kostar ca 850kr och några specialverktyg på det så kanske det inte behöver vara så komplicerat (förutsatt att man inte fryser hela tiden)? Motorn ska enligt uppgift kunna gå utan den "dynamiska inställningen" även om den inte går fullt så bra. Men kommer man så långt ter det sig som en smal sak att hitta en verkstad som är villig att göra denna "dynamiska inställning".

När jag berättar om mina vedermödor för "folk i svängen" får jag direkt "det måste vara glödstiften" eller "har du testat med startgas?" och jag är ju såklart inte helt säker på vad felet kan vara och verkstadskostnader kan ju skena iväg om de inte löser det på en gång. Men det känns tråkigt att liksom inte bli tagen på allvar när man säger att man redan prövat olika saker. I England verkar det enkelt, där talas det om en kostnad om ca 130 pund för ett kamremsbyte, det låter lite mer adekvat tycker jag.

Kanske tjacka en billig liten skruttbil att kajka runt i tills vädret vänder? En sån kan ju förstås rasa den också... Hmm

36

kee skrev:

Behöver ventilera lite, detta tär på mig. Man har väl blivit bortskämd av att åka "bil", men att bära matkassar på bussen eller kliva upp en timme tidigare när man börjar kl 6 känns lite som att man tappat en del av sin identitet, hur löjligt det nu än kan låta.

Kanske tjacka en billig liten skruttbil att kajka runt i tills vädret vänder? En sån kan ju förstås rasa den också... Hmm

Njae, ingen risk med denna.., har i allafall ingen kamrem och verkar bränslesnål   ICQ/ag
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39906

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

37

"känns lite som att man tappat en del av sin identitet"  Jo jo, det var då satan vad du tycker synd om dig själv.
Du får väl flytta till England där det verkar så "enkelt". ICQ/ad

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

38

Phileas Fogg skrev:

"känns lite som att man tappat en del av sin identitet"  Jo jo, det var då satan vad du tycker synd om dig själv.
Du får väl flytta till England där det verkar så "enkelt". ICQ/ad

Dagens onödigaste inlägg? Han skriver ju själv "hur löjligt det än kan låta". Jag tror Kee är ute efter tips och råd, inte skitkastning från någon som inte har ngt bättre för sig. Bara mina fem ören.  Default/hmm

39

Tyck vad du vill du. Ingen skitkastning alls, bara faktum om än skämtsamt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

40

För vägledning, låna eller köp Haynes Audi 100&A6 på svenska det är i stor sätt samma motor som i din 5 cylindrig tdi (AEL eller AAT) där finns mycket intressant att läsa. Det är stort sätt samma verktyg och tillvägandegångsätt, för kamremsbyte och dieselpumpsbyte. Man kan klara sig från en "dynamiska inställningen" om man har tur och då startar bilen och går bra kall som varm. men det är oerhört känsligt. Kolla även om du kan köpa en verkstads handbok på Svenska hos VW ErWin för din motor.
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do
Ge inte upp jag har bytt två ggr på vår T4 med AHY motor och en gång på vår Audi med AEL motor.
Kan jag så kan du!!

41

Tack för responsen T3T4, det var något i den stil jag behövde höra.

Undrar om erWin har något med personen Erwin jag träffat på några vtyp2-klubbens träffar? Blev dock inte klok på hemsidan

42

Pojkar... "Skitkastning" undanbedes vänligt men bestämt ICQ/ab Håll Eder till ämnet, tack! / Jonas

"Daddy Cool"

43

De har inget med varandra att göra så vitt jag vet men det är ett kul samanträffande att båda heter erwin.
Börja med att registrera dig på hemsidan sen kommer förhoppningsvis en ny värd att öppna sig. Jag kunde köpa verkstadshandboken för kopiering under en kortare tid.

44

larsson skrev:

Jag slår vad på 20kr att diselpumpsremmen har gått av eller kuggat över ICQ/ab

Mycket vanligt fel på 2.5tdi

Lättbytt om man har verktygen och anvisningarna på hur mycket förtändning du ska ha på pumpen.

Här har du redan fått svaret, men fortsätter att ojja om kamrem...

På min audi 100 2,5tdi trasslade jag in en pressänningstamp (fråga inte varför) i pumpremmen när bilen stod på tomgång utanför det kalla garaget. -24 å allt känndes som skit! Det var bara att leta fram noll-läget på svänghjulet å backa ut pumpen så remen släppte å nolla pumpen mot motorn. Det var kallt som satan om fingrarna, men vad göra? Lägga sig ner i snön å självdö? Nope, bara lösa problemet snarast! 20min senare körde jag hem med kalla fingrar med min bil.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

45 Senaste redigerad av larsson (2016-01-21 21:47:35)

Släpp på 2st m8 bultar och en m6,  ryck bort kåpan. så har du genast svaret på min diagnos.
Det tar 1,5 min med fronten i normalt körläge.

Ring erwin. Han fixar nog detta billigt ICQ/ab

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

46

Tack för svaret Larsson, har faktiskt tänkt göra det, men inte hunnit göra detta den här veckan (det finns annat i livet än krånglande fordon). Är bortrest nu, men kommer titta närmare på detta närmare i nästa vecka.

Hade faktiskt inte tänkt på Erwin innan det länkades här ovan. Visste inte att han hade verkstad och hur kommer jag i kontakt med honom? Hittar inget vid en snabb sökning nu, bara diagnostikverktyget. Trodde han mest var insyltad på T3or, men han kanske har bra kläm på dessa vagnar också?

Är alltid tacksam för dina svar i mina T4-funderingar och räknar kallt med att du kommer svara på hur det ligger till. ICQ/ab  Trevlig helg!

47

Jag har sagt det förut. Larsson har mer koll än många som jobbar med VAG bilar dagligen.