1

Hallå där ute i stugorna!

Tänkte först dra detta i "moderering av/på forumet", men insåg att det var ett snedsteg från ämnet.

Jag har länge tänkt på det här med att det på detta forum ofta förutsätts att det är typ1 man talar om i de forumkategorier som är gemensamma för alla vagnar. Detta är ju ofta inget problem, men just i annonsdelen kan det vara lite frustrerande att inte veta om delen hör till bubbla, buss eller variant.

Jag vill inte att ni ska sitta här och tänka "ännu en som bara gnäller", jag vill lyfta frågan på ett konkret sätt och inga starka känslor är inblandade. Men yttrar man sig inte kan inte andra människor veta vad man tänker.

Ett enkelt sätt att lösa detta på är att man skriver i annonsrubriken, eller åtminstone i annonsen vilken vagn delen hör till. Men det kräver ju uppmärksamhet av annonsören och det kanske inte efterlevs i så stor utsträckning?

Ett annat sätt vore att dela upp annonsdelen, åtminstone bland "delar säljes/köpes" i de respektive bilmodellerna. Det kanske inte heller kommer skötas till hundra procent och kanske till och med inte uppmärksammas och delarna hamnar ändå fel? Kanske finns det ett stort motståd bland medlemmar och besökare mot en "segregering" av annonserna?

Ett sk "I-landsproblem" kanske? Och kanske är jag den enda som känt av det? Men jag ville ändå lyfta frågan, för det är väl vad forum är till för? Hur lyder era tankar i ämnet?

Peace!  ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Jag gillar att man har tydliga trådrubriker. Man ska veta vad tråden handlar om utan att behöva gå in på den.

Att kategorisera och dela upp i vagnstyp är nog klyddigt då det finns många delar som skrider över gränserna och då kanske det är lättare för gemeneman att lägga i "övriga delar".. men risk att få gnälliga folk som pekar på att delen visst funkar till typ2 om den råkat hamna i typ1..

Skiv en tydlig rubrik.. Det är min ståndpunkt
exempelstruktur

[passar till], [beskrivning]/[skick],  [ev pris]

• Typ1 -65, NOS växelspak, 400kr

• Buss -77 Höger baklyckta, lite rostig, 200kr

• "Thing", förarstol i dåligt skick, bortskänkes

3

kee skrev:

Hallå där ute i stugorna!

Tänkte först dra detta i "moderering av/på forumet", men insåg att det var ett snedsteg från ämnet.

Jag har länge tänkt på det här med att det på detta forum ofta förutsätts att det är typ1 man talar om i de forumkategorier som är gemensamma för alla vagnar. Detta är ju ofta inget problem, men just i annonsdelen kan det vara lite frustrerande att inte veta om delen hör till bubbla, buss eller variant.

Jag vill inte att ni ska sitta här och tänka "ännu en som bara gnäller", jag vill lyfta frågan på ett konkret sätt och inga starka känslor är inblandade. Men yttrar man sig inte kan inte andra människor veta vad man tänker.

Ett enkelt sätt att lösa detta på är att man skriver i annonsrubriken, eller åtminstone i annonsen vilken vagn delen hör till. Men det kräver ju uppmärksamhet av annonsören och det kanske inte efterlevs i så stor utsträckning?

Ett annat sätt vore att dela upp annonsdelen, åtminstone bland "delar säljes/köpes" i de respektive bilmodellerna. Det kanske inte heller kommer skötas till hundra procent och kanske till och med inte uppmärksammas och delarna hamnar ändå fel? Kanske finns det ett stort motståd bland medlemmar och besökare mot en "segregering" av annonserna?

Ett sk "I-landsproblem" kanske? Och kanske är jag den enda som känt av det? Men jag ville ändå lyfta frågan, för det är väl vad forum är till för? Hur lyder era tankar i ämnet?

Peace!  ICQ/af

Nejdå, du är inte ensam om det. Ta exemplet med uttrycket Split. För mig som gammal i gemet är en Split en Typ 1 Bubbla med delad bakruta. Medans endel Youngsters ser det som en Buss med delad framruta, ja jag vet att man kan använda uttrycket men det blir ibland lite förvirrande, särskilt om man i en annons skriver att man söker delar till en Split och inte antyder om det är typ 1 eller typ 2.
Samma sak får väl gälla att skriva att det är en T1 buss, T2 etc, när det i själva verket handlar om generation 1, generation 2 etc... Typ 1 har alltid varit Bubbla och Ghia, typ 2 buss o pickup etc
Såja, nu har jag gett min syn på saken.
mvh Gnällgubben  Default/lol

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

4

Ja dela upp i fler kategorier blir nog bara rörigt och såååå stort problem är det nog inte... men lika som man hoppas och antar att folk är hövliga och respekterar regler så räknar man med att folk lägger in tydliga annonser  ICQ/ae  ICQ/ag

5

Anders: jag om det ändå alltid vore så tydligt, men jag antar att vi petimetrar får leva med detta problem. Gnällarna kommer finnas och frodas ändå så länge de tror att de får ut ågot av det.

Häsä: Lustigt att du skriver så, för mig är det tvärt om, men jag stavar på svenska, så "splitt" för mig är en buss medan man får förtydliga om det rör sig om en tidig typ1. Ett annat exempel är "kulbultsframvagn" som automatiskt antas inte kunna missförstås till vilken bil den hör.

Vi får hoppas att den större merparten annonsörer är tydliga helt enkelt. ICQ/ab

6

Jag tycker generellt är det rätt ok rubriker.. Men när det bara står "vw delar" eller "blandat" så är det lite informationsfattig.

Den klassiska T1 splitt bubblan.. 
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/408910.jpg

Denna får dock en egen kategori "Typ 1 T1"

7

Är det inte det där som kallas "bubblabuss"?  ICQ/ae

Mig gör det inget att man kanske är generell i själva rubriken, framförallt när det rör sig om flera, eller till och med många, delar i en och samma annons, allra helst olika delar till olika vagnar. Men jag tror just typ1-åkarna ibland tar det för givet att det är typ1 "om inget annat anges". Ibland skvallrar ju priset, då typ1-grejer är billigare som regel, men det kan ju vara en typ2-del till fyndpris?

"Droppade spindlar till kulbultsframvagn 2500kr paret!" Till en buss är det ju asbilligt och vem vill inte fynda?  ICQ/ag