Jag har länge dragit mig för att starta en projekttråd pga att jag inte på riktigt har något större projekt, jag mer småpillar med bilarna under vägens gång. Insåg dock att jag istället kladdar ner de andra forumen med dessa miniprojekt. Så det kanske är dags att starta en projekt/dagboks tråd med dessa miniprojekt.
Bubblan (1960) är en ruggsliten brukis inköpt 2007 i Luleå för att ha som vinter/bruksbil och pendla Uppsala-Katrineholm på helgerna när jag pluggade i Uppsala. Egentligen hade jag tänkt mig en 1303a, men vad tusan en 60a är ju mkt snyggare och priset var detsamma. Den har sedan dess tjänstgjort plikttroget i ur och skur.
Stuket jag tänkt i mitt huvud är hur en upphottad bruks-grusräser kunde sett ut när det begav sig om den var köpt i samma syfte av en yngling. Inspirationen var ett foto på farsan i hans bubbla av exakt samma årsmodell och färg när han pluggade tidigt 70-tal.
Dagens mini-projekt var att börja montera varvräknare. Valet stod mellan dessa två varvisar 

Valet föll på den senare. Nästa steg var att börja modifiera högtalargallret. Nu vet jag att det finns färdiga paneler för detta, men jag hade en extra panel i rätt färg. 
Hålet skars ut med en dremmelkopia (förbaskat andvändbart verktyg).

Nästa steg var att kapa till och slipa till kromlisten, har alltid tyckt att det ser naket ut när man monterar mätare utan kromlisten.
Det högra fästhålet/piggen blev kvar, men det vänstra försvann med hålet/ kapningen så jag fick borra ett nytt och epoxylimmade dit en bult för att fästa listen. Modelllera är bra grejor att fixera saker i samt göra tillfälliga former. Dessutom hållbart, leran hittade jag bland i en byrålåda där den legat sedan 60-talet 
Det färdiga resultatet. Nu skall det bara monteras och kopplas in i bilen.

Factory look!!