1

Jag har länge dragit mig för att starta en projekttråd pga att jag inte på riktigt har något större projekt, jag mer småpillar med bilarna under vägens gång. Insåg dock att jag istället kladdar ner de andra forumen med dessa miniprojekt. Så det kanske är dags att starta en projekt/dagboks tråd med dessa miniprojekt.

Bubblan (1960) är en ruggsliten brukis inköpt 2007 i Luleå för att ha som vinter/bruksbil och pendla Uppsala-Katrineholm på helgerna när jag pluggade i Uppsala. Egentligen hade jag tänkt mig en 1303a, men vad tusan en 60a är ju mkt snyggare och priset var detsamma. Den har sedan dess tjänstgjort plikttroget i ur och skur.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/allatelefonbilder20111230273.jpg

Stuket jag tänkt i mitt huvud är hur en upphottad bruks-grusräser kunde sett ut när det begav sig om den var köpt i samma syfte av en yngling. Inspirationen var ett foto på farsan i hans bubbla av exakt samma årsmodell och färg när han pluggade tidigt 70-tal.

Dagens mini-projekt var att börja montera varvräknare. Valet stod mellan dessa två varvisar
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/CF3B0CA6-186E-4005-A969-ADE53128546F_zpsfjaxtp8l.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/DAA182A9-52CA-4001-8284-B4D86BD46044_zpsh5xcruwh.jpg

Valet föll på den senare. Nästa steg var att börja modifiera högtalargallret. Nu vet jag att det finns färdiga paneler för detta, men jag hade en extra panel i rätt färg.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/3813E174-3199-4CEE-BC23-96ECE5B4C678_zpstccofsm2.jpg

Hålet skars ut med en dremmelkopia (förbaskat andvändbart verktyg).
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/B762E342-3532-4EAE-B6C6-7066BA4027F1_zpslnaq9ubg.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/2A427E7B-5F2D-464E-B4F2-D8F415743E23_zpslze27n55.jpg

Nästa steg var att kapa till och slipa till kromlisten, har alltid tyckt att det ser naket ut när man monterar mätare utan kromlisten.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/84C746CC-3F67-4869-9686-F1B94C51F5D4_zpskmgossvp.jpg

Det högra fästhålet/piggen blev kvar, men det vänstra försvann med hålet/ kapningen så jag fick borra ett nytt och epoxylimmade dit en bult för att fästa listen. Modelllera är bra grejor att fixera saker i samt göra tillfälliga former. Dessutom hållbart, leran hittade jag bland i en byrålåda där den legat sedan 60-talet Default/tongue

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A081637D-CE88-4F43-9473-5AB814D37758_zps4pxcczp5.jpg

Det färdiga resultatet. Nu skall det bara monteras och kopplas in i bilen.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/774F78D0-54CC-48EE-89C3-99765AFBC681_zpsjsbav1qf.jpg

2

ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Snyggt! Bra val av mätare ICQ/ab

4

Så snyggt det blev ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

härligt ICQ/ad
ser ut som ett original montage.

6

Allt du gör blir bra och detta var inget undantag,snyggt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Tackar, blev riktigt nöjd själv med resultatet. Galler/ mätare monterat i bilen. Återstår kabeldragning.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/18EE4D33-E4E5-445F-97AF-C2FCE23C18ED_zpsspdhzlxo.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/E640FEC3-7489-45F3-BB4B-B17F6B2C899F_zpssnz0jhvp.jpg

8

Ja att listen sitter där är verkligen pricken över i  ICQ/ag  Factory look!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Speciellt i kombo med listen som går ihop i sargen till radion. Nästan så det skulle vara snyggt med en tankmätare med.  ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10 Senaste redigerad av Frederik (2015-11-05 15:17:43)

Ursprungs idén var att slakta en tankmätare och bygga in en liten varvräknare där, men nu funderar jag att göra samma sak fast med oljetemp eller tryck.  ICQ/ab

Fast nu bestal jag radion från högtalaren, så kanske får bli en liten högtalare i gallret till höger (som komplement till högtalarna jag har gömt under framsätena).

11

ICQ/ab
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/1EA0929B-39C1-4D00-9E96-4DCB3E4FEEDF_zpsxnacyt7y.jpg

12

min tankmätare hade suttit bra där om den vore blå istället Default/smile
https://lh3.googleusercontent.com/-eUE-iWAsmeM/VEK1dXpKBcI/AAAAAAAAon0/YAWU9lwrG_o/w559-h993-no/IMG_20141018_204600.jpg

13

Fin tankmätare du har där! :)

Att ha fått varvräknaren på plats fick mig att fortsätta på ett annat projekt. Byggde en kombinerad backljus/ extrabromsljuslampa av LED tidigare http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35950 och nu när jag satte in varvräknaren passade jag på att dra kablar för det och framtida ev behov (drog en 7-ledarkabel). En tanke som slog mig var dock att som jag hade tänkt det från början så lyser både rött och vitt om man har backen i och bromsar. Det kanske ser lite märkligt ut, så skissade på denna lösningen:

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/C63F46B7-0D2E-47D6-9752-03D3570AE613_zpsxz3dv9ob.jpg

Det översta relät är ett växlande 6-volts relä. När backen inte är i strömförsörjs det nedre relät (via utgången på det övre relät som normalt är inkopplad/NC ) och när man bromsar så kopplas bromslampan in (via nedre reläts NO utgång). När man lägger i backen kopplas strömförsörjningen till det nedre relät bort (bromsljuset kan inte tändas) och backlampan tänds istället. Tänkte använda ett växlande relä även till det undre för att ev ha en positionsljusfunktion också.

14

Vad fin den instrumentpanelen blev  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

15

Växlande 6V relän verkar inte växa på träd. Man kan tydligen slappa fjädern lite på ett 12V, men jag valde att bygga på och använda 6V relän för kretskortmontage.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/64618E57-F5CA-4FCF-B8BC-9452EC15A946_zpsqbrqcl74.jpg

För att koppla in ett extra bromsljus på bilar där broms/blinkers går i samma ledning tar man signalen från bromsljuskontakten. På 60an sitter en sockerbit bakom instrumentpanelen där signalen från kontakten (svart/röd kabel) går över till blinkersspaken (svart/lila kabel) och där var smidigt att koppla in sig.

Bromsljus
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/7DEDB053-91B7-4D06-A009-688612B07B9A_zps01dpupu3.jpg

Anledningen till reläkopplingen var som sagt att jag inte ville att bromslampan skulle tändas när backen är i. En annan fördel är ju att strömmen inte behöver gå framifrån instrumentpanelen.

Backljus (samtidigt som man bromsar-röd lyser inte)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/69081B0B-4586-4F5D-BB16-528109D9F55D_zpsz5950zbw.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6A326A84-95F0-42F7-9ED8-B8F9099A00F0_zpspjhwk2kh.jpg

Det stora problemet, som tog ett tag att räkna ut, var dock att backljuskontaken (som monteras på vxllänkaget) var paj. De två kabelanslutningarna har kontakt hela tiden och så skall det väl inte vara? Måste väl bara vara när kontakten är "intryckt" som de har kontakt. Så nu måste jag hitta på någon egen lösning med brytare.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/2CE37AB8-625F-4AF6-A27B-A6425E4C78A1_zps2zkhy20y.jpg

16

Hella har en mojäng man skruvat på baksidan av hastighetsmätaren. Nackdelen är (Om man kopplar lite dumt) är den lyser även efter man stängt av motorn.

Jag har kanske en i reserv.. Får se!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

17

Alltid lika kul att ta del av dina projekt Frederik! Genomtänkta och personliga lösningar. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Bergau: Ja det är ju en ganska smidig variant att koppla på hastighetsmätarvajern. Hade jag hittat ett sådant först hade jag nog köpt det. Jag skall se om jag inte får ordning på detta kit, köpte det för en slant för några år sedan och det såg så fräscht ut att jag inte för en sekund trodde kontakten var paj. Fördelen är att alla andra delar finns med och det verkar som just kontakten faktiskt finns att köpa ny  ICQ/ab Bosch tillverkar (eller i alla fall tillverkade) den fortfarande! Jag som var beredd att behöva modda det med någon annan brytare.

Tackar Kee! Jag skulle behöva ta tag i lite "vettiga" projekt också: motorn i pickisen rasade nu i höstas efter sjuttielva resor till byggvaruhuset, bussen behöver kärlek och bubblan har lite icke åtgärdade besiktningsnedslag. Fast numera konkurrerar alltid Vw-projekt med diverse hemma/hus projekt. Fast små sido-projekt har man så klart alltid tid med ICQ/ab

19

Frederik skrev:

"Jag skulle behöva ta tag i lite "vettiga" projekt också:"
"sjuttielva resor till byggvaruhuset,"
"Fast numera konkurrerar alltid Vw-projekt med diverse hemma/hus projekt. Fast små sido-projekt har man så klart alltid tid med ICQ/ab"

Hmm, känner igen mig precis. Men min pickis har inte rasat ännu...

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

20

husprojekt . . . dom tar väl ingen tid . . .är väl aldrig ivägen . . .  Default/yikes

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

21

Snygg varvräknarmontering!

22

Tackar!

Fortsatt klura på min LED-konvertering av halv/hel-ljuset. Då de inte gick att driva direkt från 6V så är planen att driva dem med en anpassad 6-12V omvandlare. Hade en äldre hemma, men verkningsgraden var så löjligt låg att det aldrig hade gått att använda. Tog därför hem och testade en annan hyfsat liten omvandlare.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/791F5144-CC40-49F3-8D3C-8B317FB60F81_zpsicj3f1kh.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/F85BBA28-83BB-426B-9093-CDC76518A3F5_zpsei9o8fi2.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/F8E5D2C7-B8F4-44EF-8C20-9FB4498D030C_zpslwo4iths.jpg

Den fungerade utmärkt! Justerade upp ut-spänningen till 14V och på helljus drar den 4A från "6V" batteriet, verkningsgrad 86%. På halvljus drar den 2,2A från 6V och verkningsgraden hoppade upp till 96%. Perfekt verkningsgrad är när om man har en omvandlare som på tex 14V 2A ut drar 4A på 7V in, W eller effekten blir då den samma. I verkligheten existerar detta inte då en del av energin går "förlorad" (eller rättare sagt omvandlas) till något annat, ffa värme. Detta är ju inte så bra dels för att man måste leda bort värmen som kan skada omvandlaren och dels för att onödvändigt mkt ström till ingen nytta dras från batteriet. 86% är "bra" och 96% utmärkt. Denna omvandlare skulle kanske kunna driva bägge framljusen då den är specad till 10A in, men verkningsgraden kommer då troligen att gå ner ordentligt. Alla omvandlare jag testat tappar verkningsgrad ju mer A man plockar ut. Så jag kommer antagligen bygga med 2st, en för vänster hel/halv-ljus och en för höger hel/halvljus. Jag skall dock först prova en något mindre omvandlare.

23

Mums.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

24

Mycket intressant, fortsätt testa och uppdatera  ICQ/ab

Gubbjävel; dvs originalfantast

25

Dum fråga kanske men med två 6-12v konverters är man inte snart uppe i priset för vad en 12V generator kostar?

"ljushuvud"