En liten rapport till alla som hjälpt mig finna en lösning på mina hetlevrade bakbromsar. Tror nu att problemet är på väg att få sin lösning. Kolven i den bakre kretsen var för lång! Detta gjorde att det primära membranet på kolven (min översättning från engelska...), vid obelastad bromspedal, aldrig passerade det lilla returhålet i cylindern så att vätskan kunde evakuera.
Med kortare kolv monterad har jag ikväll trycksatt kretsen från bromsrörsanslutningen på cylindern, och då bubblar det i den vätskefyllda behållaren. Trycker man in kolven lite upphör bubblandet och det blir tätt. Jag tror nog att denna hbc-soppa nu är löst, men den är ännu inte monterad på bussen, och än mindre provkörd.....
Bäst att inte ropa hej riktigt än..... är det förresten någon som vet om man måste lufta hbc inför monteringen (sk. bench-bleed)?
- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:-

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)