1

Vänder mig ännu en gång till detta forum där jag fått så bra hjälp hittills. Nu ett nytt problem. Åkte på en liten tur med min buss (-67) för några dagar sedan och märkte att bromsarna bak gick varma. Det visade sig att i samma veva tändes bromsljuset. Såg dock inget direkt samband mellan dessa båda problem direkt, utan trodde att de varma bromsarna berodde på att backarna skulle justeras ut lite (trots att bromsarna är helt nyfixade), och att bromsljuset var en glapp givare. Justerade därför ut backarna och bussen gick fint en dryg dag, men sen började bromsarna gå varma på nytt.

Nu tror jag att det kan vara huvudbromscylindern som spökar, att kolven i kretsen för de bakre hjulen av någon anledning kärvar (får bromsljuset att tändas och släpper inte på backarna bak). Huvudbromscylindern är nyrenoverad, så den bör vara i bra skick, men läste i en verkstadshandbok att gummitätningarna kan svälla av fel bromsvätska vilket kan få bromsarna att gå varma. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag har använt DOT 4+, kan det vara orsaken?

Om det nu är fel olja undrar jag vilken olja jag istället bör skaffa, och om ett byte kan lösa problemet, eller om jag även behöver byta den svullna/skadade gummitätningen i huvudbromscylindern? Eller återfår den sin rätta form med rätt bromsolja? Kanske skall jag snabbt tappa ur bromsvätskan ur systemet så att jag inte förstör alla nymonterade bromscylindrar på bilen - har ju bytt allt.

Om det inte är fel olja måste det vara något annat som kärvar i cylindern....

Tacksam för hjälp....

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2 Senaste redigerad av Torpa (2015-07-23 23:08:18)

Såhär tror jag det ligger till, efter renovering av huvudbromscylindern justerades inte tryckstången till den med med följden av att bromsvätskan som är i systemet nu inte kan evakueras upp i behållaren.
När bromsarna blir varma byggs tryck upp i systemet (bromsvätskan expanderar av värme) som påverkar bromsljuskontakten och bromslyset tänder sig.
Justera trycksången så att du får 1-2mm spel innan den påverkar hbc.
Bromsvätskan du har haft i är korrekt. Fel bromsvätska är om den skulle vara av mineraloljetyp sånt sysslar fransmännen med i gamla sitt o träng ICQ/ae
Och efter du checkat av hbc kontrollera justeringen av bromsarna.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Detta låter ju mycket sannolikt "Torpa". Har studerat verkstadshandboken noga igen, och där står det faktiskt, precis som du påpekar, att det är viktigt med spelet för tryckstången, annars kan bromsarna bli varma. Skönt att det inte är fel med bromsvätskan, det är lugnande. Jag skall justera tryckstången så snart jag är hemma igen och återkommer med rapport! Verkar vara ett enkelt ingrepp. Tack så länge!

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

4

Flera kan skriva under på att bromsarna faktiskt kan låsa om detta inte justeras. Mest synd om en som låste bromsarna och knappt tog sig hem men lämnade bilen på garageuppfarten utan växel i eller handbroms åtdragen. När bromsarna och bromsvätskan hade svalnat förvann bilen obemannad och krockade med grannens bil.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Nu är jag tillbaks efter semestern och har på nytt kastat mig över (eller under...) bussens bromsar. Jag har justerat ut tryckstången vilket verkade behövas, för den satt stadigt, verkade inte ha något spel. Körde en sväng för att kolla, men tyvärr var bromsarna fortfarande lika varma efter någon kilometers körning. Skruvade idag ut tryckstången ännu mer, till maxläget. Efter provtur kan jag tyvärr konstatera att bromsarna fortfarande blir varma baktill.

Nu bottnar alltså tryckstången mot bromsarmen i "gaffeln" (se bilden). På bilden syns det lite dåligt att tryckstången verkligen bottnar, men det gör den. Bromspedalsarmen ligger vinklad i gaffeln så att tryckstången tar i längre in i gaffeln. Den går inte att gänga ut längre, och jag tycker inte att jag kan uppfatta något spel då jag känner på tryckstången. Möjligen är det hela lite "ledigare" nu än tidigare, men det är uppenbart att något inte stämmer. Funderar på om det kan vara stopp i någon kanal i hbc som gör att bromsvätskan inte evakueras upp i behållaren? Fast det är ändå skumt att jag inte känner något spel för tryckstången. Jag trodde att det skulle kännas att tryckstången liksom var lite "lös och ledig" i obelastat tillstånd, alltså ha ett visst kännbart spel. Någon klok som har råd?

Post's attachments

IMAG1813.jpg, 256.24 kb, 1059 x 685
IMAG1813.jpg 256.24 kb, 162 downloads since 2015-08-04 

6 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-04 20:38:09)

Om du lossar sprinten, kan du dra ut och känna när glappet börjar.
så kan du se hur mycket för lång stången är.

Kan ju var anån sammanblandning mellan årsmodeller som kräver olika långa tryckstänger.
Men om den är för lång, så kan du kapa med vinkelslipen. Och putsa till den.

"ljushuvud"

7

Ja, det är nog en bra idé att ta ut tryckstången för att lättare undersöka ev. spel. Känns lite drastiskt att kapa stången dock, iallafall i nuläget. Det kan ju vara stopp inne i hbc, eller möjligen att fjädern är utmattad och inte trycker tillbaks kolven som den skall. Det slog mig också att det kanske kan ligga lite skräp mellan kolvens bakkant och stoppbrickan. Lite långsökt kanske, men man kan ju alltid hoppas. Det borde jag kunna se om jag plockar bort tryckstången, damasken och undersöker detta närmare. Annars lutar det nog snart åt att plocka ner hbc och rengöra den. Samtidigt ser det inte ut som om nivån i den bakre kretsens behållare är märkbart låg. Men det kanske man inte skall se med blotta ögat? Om nivån där inte är låg kan man ju misstänka att det trots allt inte är problem med evakuering av vätskan dit, eller?

8

Hej igen.... detta börjar kännas ganska frustrerande. Då barn och fru gått och lagt sig och jag fick tid för mig själv kastade jag mig under bussen och skruvade loss tryckstången. Vid närmare inspektion tyckte jag faktiskt att den verkade vara för lång. Begriper inte hur det blivit så, men hbc renoverades för några år sedan då bussen stod på en mindre nogräknad verkstad. Möjligen har de satt dit en kolv som ser lite annorlunda ut och som inte passade 100% ihop med tryckstången? Hur som helst så tog jag, efter moget övervägande, och slipade ned stången (i gängändan) några milimeter i taget, tills dess att jag tyckte att det blev ett lagom spel. Nu känns spelet i bromspedalen då man lägger foten på pedalen, så var det inte för. Den måste ha legat på hela tiden tidigare.

Full av tillförsikt rullade jag ut i sommarnatten för en provtur, och slogs av att bilen kändes ovanligt ledig och lätt, så nog rullar den nu bättre. Men väl hemma igen så kändes ändå bakhjulen varma. Kanske inte lika varma som tidigare, men dock. Man blir nästan tokig! Nu är det definitivt spel i pedalen. Kanske får jag riva ner trummorna bak och se så att inget sitter fel därinne.

Fick förresten ett bra tips av en vän idag. Innan jag river ned hbc för att kolla om det är fritt för vätskan att evakuera tillbaks till behållaren, kan jag trycksätta behållaren lite lätt, öppna luftskurvarna på bakhjulen och se om det kommer vätska. Gör det det så bör det inte vara något problem med evakueringen. Bra sätt att kolla detta utan att riva ner hbc tror jag.

9

Ja har man inte spel så kan man få ett....spel alltså. ICQ/ad

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10

Ja nog kan man få spel för mindre alltid....

Har försökt utesluta fel i hbc genom att trycksätta bromsvätskebehållaren och sedan släppa på luftskruvarna vad bakhjulen. Tanken var ju att om det kom vätska så skulle "vägen vara fri". Det kom vätska, men vet inte om det är en helt perfekt testmetod eftersom det nog kommer vätska ur luftnipplarna oavsett om det är trycksatt eller ej. Då jag demonterade tryckstången tyckte jag dock att kolven såg ut att backa hela vägen mot stoppbrickan. Kolven verkar dessutom röra sig utan problem, även om man får trycka ganska hårt med en mejsel där tryckstången vanligen trycker.

Igår justerade jag ännu en gång in backarna. De låg nu kraftigt an mot trummorna (bromsarna svala). Körde sen iväg på en utflykt, men bromsarna blev återigen varma. Bifogar en bild på hur jag monterat backarna om det nu är så att någon kan hjälpa mig upptäcka något som ser felmonterat ut. Bromscylindrarna har jag gjort rent i rödsprit innan montering, samt fettat in (tunnt lager) med bromscylinderpasta från Mekonomen. Kan jag ha satt någon fjäder felaktigt?  ICQ/an Jag tycker inte att det går att sätta fjädrarna på så många andra sätt...... På bilden saknas den låsbricka som håller handbromsanordningen på plats, men den monterades innan trumman kom på.

Post's attachments

IMAG1056 - kopia (2).jpg, 438.24 kb, 1357 x 1396
IMAG1056 - kopia (2).jpg 438.24 kb, 232 downloads since 2015-08-09 

11

Hur är det med bromsslangarna, har du satt dit nya sådana? annars gör det. Är de gamla så orkar inte bromsvätskan ta sig tillbaka och bromsarna ligger ann...

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

12 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-09 17:23:59)

vad menar du med detta`
"Igår justerade jag ännu en gång in backarna. De låg nu kraftigt an mot trummorna (bromsarna svala). "

backarna skall inte ligga på när allt är som det skall (förutom ett litet skrapa kanske).

Om de ligger imot efter körning lossa en luftnippel och se om det finns tryck i systemet.
Som sagt om detta händer efter normal justering så är det slangarna och eller huvudbromscylindern som är misstänkta.

"ljushuvud"

13

Hej Porschebuss och Mr 56!

Mr 56: Jo, alla slangar och rör är bytta, liksom cylindrarna vid hjulen, backar, justerskruvar och fjädrar.

Porschebuss: Jo jag menar precis vad jag skriver, jag justerade ännu en gång in backarna från trumman, och trumman var kall/sval. Detta har nämligen hänt fler gånger efter att jag kört en sträcka. Denna gång hade bilen dock stått över natten, och trummorna hade hunnit svalna, men backarna låg ändå mot kraftigt. Då bromsarna är avsvalnade, och de ändå ligger an, tycker jag inte att teorin om att backarna trycks ut av het expanderad bromsvätska håller (se tidigare i tråden).

Ikväll har jag nu ännu en gång justerat in backarna då de ju blev varma igår efter en utflykt, och idag fortfarande låg på. Då detta var gjort bad jag min hustru sitta och trampa på bromsen medan jag kikade in genom inspektions/justerhålet i trummorna. Allt ser rent och snyggt ut och verkar sitta på plats. Och vad jag kan se så ser det ut som om backarna rör sig som de skall (både ut/in). Men det är iofs väldigt små rörelser, vet inte om grejerna skall röra sig mera tydligt? I så fall kan man ju misstänka att jag inte fått dit backarna ordentligt mot kolvarna, att de helt enkelt ligger för lång ut. Det känns inte så troligt, jag tyckte att jag var noggrann vid monteringen. Eller att kolvarna av någon anledning inte trycks tillbaks ordentligt i cylindrarna. På högra hjulet finns nu inget kvar att justera på justerskruvarna, de är maximalt inskruvade, så om bromsarna nu fastnar igen kan jag inte justera in backarna mer där. På vänstra sidan finns det lite justermån kvar.

14

Oj då, nu blandade jag visst ihop er, men ni hajar....  ICQ/ab

15 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-09 21:33:12)

Är det alla hjulen som kärvar efter att ha varit varma?
I så fall måste det vara huvudbromscylindern som ställer till det.

Prova att lossa på en luftnippel och se om det släpper.
Släpper det , så har du problem med huvudbromscylindern
Ta isär och dubbelkolla allt

Är det bar ett hjul så borde det var nått med justeringen eller monteringen, eller en cylinder som kärvar.
och jag såg att du renoverat dom så det är kanske läge att tat isär och se till att kolvarna löper lätt.

"ljushuvud"

16

Hej igen, nej det är endast bakhjulen som går varma, men det kan ju vara hbc ändå, det är ju en high-tech buss med 2-kretssystem. Det kan ju vara något knas med kolven/fjädern i hbc för den bakre kretsen. Jag drar mig för att riva ner hbc, men det lutar alltmer åt att jag får göra det. Snart har sommaren gott och jag åker runt med varma bromsar, det går ju inte.

Sant som du skriver, nästa gång bromsarna blir varma (för det räknar jag med...  ICQ/am ) skall jag testa att släppa på en luftnippel. Smart! Släpper backarna då finns ju helt klart ett övertryck i systemet, borde då bara vara hbc kvar. Tack för tipset!

17

Till att börja med så sitter den nedre fjädern fel på bakre backarna  (på bilden) ändarna/krokarna går in fel. Default/hmm

I övrigt är det nog hbc.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18

Hur menar du Pheleas Fogg? Jag begriper inte hur de kan sättas på ngt annat sätt. Bifogar en skiss från min verkstadshandbok, och där tycker jag att de sitter som jag satt dem.... eller hänger jag inte med?

Post's attachments

IMAG1877_1.jpg, 233.96 kb, 1388 x 1227
IMAG1877_1.jpg 233.96 kb, 199 downloads since 2015-08-09 

19 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-08-09 23:57:49)

Inte lika bromsar men så här brukar det vara.
Så fjäderns ände/krok drar i hålet, äldre buss har så. Tror du ska vända fjädern så den går in från baksidan.

http://forumbilder.se/EC7EP/919688.jpg

Eller så är det ett modernare påhitt.

20

Tack för bilden, men tror de sitter som de ska ändå, de är ju monterade bakifrån. De är från Classic VW i Skellefteå. Kanske någon ny variant? Här syns hur fjädrarna ser ut: http://www.classicvw.se/mont-sats-broms … cts_id/197

21

Jag håller inte med Mr Fogg, jag tycker beskrivningen enligt bilden visar rätt och att Christofer satt ihop allt rätt. Sen tycker jag (om man nu får tycka) att det inte borde spela någon roll för Christofers fel om fjädern sitter utåt eller inåt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

22

Du skrev att du hade kortat tryckstången till hbc:n några mm i taget det tycker jag låter lite konstigt eftersom den borde gå att justera tillräckligt med originalgängorna åt båda hållen.
I bakändan på hbc:n sitter en låsring som stopp så att kolven inte går för långt ut bakåt, sitter den på plats? Det borde iofs börja läcka bromsvätska om den inte gör det men värt att kolla.
I en del hbc (kanske alla) med skivbromsar sitter en ventil som gör att lite tryck finns kvar i systemet för att kolvarna i oket inte ska gå tillbaka helt utan bara gå tillbaka några tiondelars mm så att de släpper från skivan. I system med bromstrummor kan man inte ha den eftersom fjädrarna i hjulcylindern tar hand om den funktionen (trycker ut kolvarna) men justeringen och fjädrana på backarna  ser till att de går tillbaka till utgångsposition och kolvarna anläggs bara emot backarna vid viloläge.

Själv skulle jag kolla hbcn den verkar vara skum.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

23

Fogg är ju nog lite "foggy" dvs dimmig i sitt svar, då han även bifogar en bild på hur en bubbla ser ut i bromsen.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

24

Det var ett exempel för att visa hur fjädrarna brukar sitta i hålet , inget annat  Default/hmm .

Kee, det är bra att ha fungerande fjädrar på backarna eller.. Och Christofer har ju just problem med bakbromsarna...
Ser ut som att fjädern är för lång och sitter fel i hålet, änden krokar ju inte tag i backarna.

Men men, detta är ju en "modern" buss.

25

Hej igen!

Tack till er alla för att ni hjälper mig lösa denna gåta, alla råd är av värde för mig som egentligen aldrig skruvat såhär ingående med bromsar. Det har heller aldrig krånglat såhär för mig med några bromsar, någonsin. Mr 56 gav mig igår ett mycket bra tips som jag borde klurat ut själv, och det var att lätta på en nippel på bakhjulen då bromsarna låg an. Om backarna då släppte kunde jag förvissa mig om att felet nog ligger i hbc. Detta gjorde jag idag, och gissa om backarna lättade! Yepp! Alltså rev jag loss hbc. Begriper inte varför jag dragit mig för att göra det hela tiden, det gick ju hur smidigt som helst. Då jag lossade på röranslutningarna på hbc knarrade bussens bromsar av välbehag, trycket släppte!

Då jag plockat ut kolven mätte jag avståndet från cylinderns bakkant, alltså där kolven tar i stoppbrickan då bromspedalen är obelastad, och in till det borrade hålet som leder upp till behållaren. Jag har inga precisionsverktyg för att mäta detta, men bockade en bit ståltråd och måttade, sen tog jag ut den och mätte. Den visar ca. 46 mm. Kolven är tydligt längre från dess bakkant till det primära membranet (eller vad det nu kan heta), hela 10-11 mm!

Om jag inte missförstått funktionen i hbc så måste kolven vara kortare och kunna backa för att släppa förbi vätskan upp i behållaren. Har jag fel? Jag har gjort en liten fin pedagogisk ritning som jag bifogar. Jag är rädd att den person som renoverat hbc:n har satt dit fel kolv. Men rätta mig gärna om jag har missuppfattat hur den skall fungera....

... och Torpa, jo jag kortade tryckstången lite, med viss tvekan, för visst är det ju som du säger, egendomligt att man skall justera på det viset. Det är knappast korrekt, men nu verkar faktiskt tryckstången ha varit för lång (iallafall för den här kolven!), den gick inte att justera ut mer, och det fanns inget spel. Efter att jag tog bort några millimeter av stången finns det nu ett bra spel, och den går ju fortfarande att justera in om det skulle vara aktuellt någon gång. Men om de nu monterat fel kolv så kanske det också förklarar varför tryckstången satt så tight? Med rätt kolv på plats kanske jag måste gänga ut tryckstången en bra bit.... ? Du och andra i forumet har helt rätt... den här hbc:n är skum...

Post's attachments

IMAG1885_1.jpg, 154.66 kb, 1318 x 1140
IMAG1885_1.jpg 154.66 kb, 183 downloads since 2015-08-10