Vänder mig ännu en gång till detta forum där jag fått så bra hjälp hittills. Nu ett nytt problem. Åkte på en liten tur med min buss (-67) för några dagar sedan och märkte att bromsarna bak gick varma. Det visade sig att i samma veva tändes bromsljuset. Såg dock inget direkt samband mellan dessa båda problem direkt, utan trodde att de varma bromsarna berodde på att backarna skulle justeras ut lite (trots att bromsarna är helt nyfixade), och att bromsljuset var en glapp givare. Justerade därför ut backarna och bussen gick fint en dryg dag, men sen började bromsarna gå varma på nytt.
Nu tror jag att det kan vara huvudbromscylindern som spökar, att kolven i kretsen för de bakre hjulen av någon anledning kärvar (får bromsljuset att tändas och släpper inte på backarna bak). Huvudbromscylindern är nyrenoverad, så den bör vara i bra skick, men läste i en verkstadshandbok att gummitätningarna kan svälla av fel bromsvätska vilket kan få bromsarna att gå varma. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag har använt DOT 4+, kan det vara orsaken?
Om det nu är fel olja undrar jag vilken olja jag istället bör skaffa, och om ett byte kan lösa problemet, eller om jag även behöver byta den svullna/skadade gummitätningen i huvudbromscylindern? Eller återfår den sin rätta form med rätt bromsolja? Kanske skall jag snabbt tappa ur bromsvätskan ur systemet så att jag inte förstör alla nymonterade bromscylindrar på bilen - har ju bytt allt.
Om det inte är fel olja måste det vara något annat som kärvar i cylindern....
Tacksam för hjälp....
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:-

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

Jag tycker inte att det går att sätta fjädrarna på så många andra sätt...... På bilden saknas den låsbricka som håller handbromsanordningen på plats, men den monterades innan trumman kom på.
) skall jag testa att släppa på en luftnippel. Smart! Släpper backarna då finns ju helt klart ett övertryck i systemet, borde då bara vara hbc kvar. Tack för tipset!