26

Det var ju roligt att höra att du är på G.
tvåkrets grejor kan vara luriga.

Har det varit två krets från början?
Om inte så är det inte lustigt om stången är fel.

Har du tvåkrets så ska det finnas två kolvar och två hål, ena för främre kretsen och andra för bakre.
Och  hålet Typ så här.

http://www.agcoauto.com/content/images/brakes/brake_basic_hydraulics_master_cylinder_cutaway.jpg

Bromsar är ganska enkla, det är därför det kan bli så svårt :-)

"ljushuvud"

27

Har nu efter noggrannare inspektion av hbc hittat det lilla lilla hålet intill det större som går upp till behållaren, och kollat så att det inte är igensatt. Det är rent och fritt. Men även detta lilla hål kommer inte fritt då kolven backar till sitt "viloläge".

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

28

En liten rapport till alla som hjälpt mig finna en lösning på mina hetlevrade bakbromsar. Tror nu att problemet är på väg att få sin lösning. Kolven i den bakre kretsen var för lång! Detta gjorde att det primära membranet på kolven (min översättning från engelska...), vid obelastad bromspedal, aldrig passerade det lilla returhålet i cylindern så att vätskan kunde evakuera.

Med kortare kolv monterad har jag ikväll trycksatt kretsen från bromsrörsanslutningen på cylindern, och då bubblar det i den vätskefyllda behållaren. Trycker man in kolven lite upphör bubblandet och det blir tätt. Jag tror nog att denna hbc-soppa nu är löst, men den är ännu inte monterad på bussen, och än mindre provkörd.....  Default/yikes

Bäst att inte ropa hej riktigt än..... är det förresten någon som vet om man måste lufta hbc inför monteringen (sk. bench-bleed)?

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

29 Senaste redigerad av Torpa (2015-08-13 00:01:08)

Nä det ska du inte behöva göra, fyll på med bromsvätska och öppna en luftnippel i taget och låt det självlufta några minuter på varje.
Sen luftar du som vanligt. En kompis som trycker på pedalen medans du öppnar nippeln och du stänger den medans pedalen är nedtryckt eller om du är själv, en slang på nippeln i en burk med lite bromsvätska på botten, sätt i slangändan i burken så att mynningen på den är under vätskenivån öppna nippeln.
Eftersom du nu har ett slutet system kan du trampa pedalen hur du vill.
Det är ju lite svårt att själv se när luften i systemet är urluftad men om du har ny bromsvätska i hela systemet så kan du använda om det som hamnar i burken på det sättet kan du lufta tills du är säker på att allt är urluftat.
Sen kan du kontrollera att du har fritt flöde från hbc, om du öppnar en nippel ska det rinna självmant utan att trampa på pedalen. Om du har 2 krets kolla båda kretsarna.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

30

Tack för svar "Torpa". Har sett en del om att en del cylindrar skall luftas före montering i bilen, men det är ju skönt att hoppa över det. Har nu ikväll monterat hbc igen och påbörjat luftningsarbetet. Jag brukar lufta som du beskrev, alltså med en kompis som trampar medans jag ligger under bilen. Sist var det min kära fru som fick sitta och trampa, men denna gång provade jag att trycksätta systemet med en slang från ett däck till hbc:s lock (inköpt på Mekonomen). Det funkar ju smidigt och man behöver inte vänta på hjälp från hustrun eller någon kamrat. Blev dock för mörkt och sent för att slutföra det hela idag, så jag fortsätter imorgon kväll. Spännande att se om det fungerar som det skall  Default/yikes

Rapport följer....

31

... och här följer rapporten...

Har nu kört några turer de senaste dagarna, och med ett undantag tycker jag att de bakre bromsarna nu verkar uppföra sig som de skall. Undantaget var efter en av de första provturerna då jag tyckte att de var lite varma, men det var lite lurigt eftersom solen då hade legat på och kan ha värmt upp fälgarna. Körde igår drygt 5-6 mil utan att bromsarna blev varma. Jag tror att felet låg i den för långa bromskolven i hbc. Jag är dock lite försiktig med att ropa "hej" än eftersom bilen fungerade så bra efter besiktningen, och problemen uppstod först senare. Är med andra ord lite skraj att problemet kan upprepa sig om ett tag, men det känns lite långsökt. Jag har ju faktiskt kollat så att kolven backar tillräckligt så att vätskan kan evakuera upp i behållaren, så oron är förmodligen helt obefogad.

Tack alla som hjälpt till med detta, BV är helt suveränt!

32

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Bra med uppföljning där!! ICQ/ab
Kör på bara, tycker alltid man blir extra känslig efter att man lagat kärvande bromsar.
De blir ju rejält heta efter bara ett par normala inbromsningar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(