26 Senaste redigerad av Wompa (2015-05-22 22:15:09)

Tacka internet säger jag bara ang priserna ICQ/ab

Jag förstår charmen men förstår verkligen inte priserna...
Ibland är dem humana och ibland inte.

Kan vara en bubbla som håller på och spricka eller vad vet jag ICQ/ac Jag har ingen buss... än ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

27

Phileas Fogg skrev:

Ser man ju direkt, typiska finanshajar..... ICQ/af

Jepp, typiska "weekend warriors"  ICQ/ad
På måndagen åker kostymen på igen och de rattar sina A8:or till jobbet i finanskvarteren...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

28

så är det helt plötsligt ganska många som slåss om få bussar.

Jag tror det  med  " bristen på bilar / sällsynta"  är klart överdrivet och myntat av de  som vill hålla uppe priset på sina investeringar...
Gammalt börhandlarknep.
Se till att inte stå där med en split när bubblan brister   ICQ/ad

Allt handlar om att man köpa sig en livstil alltså??...Tillhöra de coola kisarna?

29

Oförstånd inför trådskaparen....

de som är negativt inställda är "Umeåkille" å 1963 Highlight....

Gemensamt med er, om jag fattat saken rätt, är att ni höll på med vw (på något sätt ägt luftkyld) för länge sen (gissar, utan att veta, ca 20år sen) å sen har kanske "villa, volvo, vikadana vräningsoveraller, vusvagn, vovve, varn" kommit in i bilden, varför man sålde folkan för att man kanske inte hade tiden?
Är det så att ni är bittra över att "då" kostade en folkvagn "inget" och detta var före internet, så man sålde och köpte lokalt via små annonser i lokal-tidningar. är det så at ni är bittra över att "då kunde man ju få en folkvagn gratis" och att ni skulle behållit era bilar tills nu?

Jag skulle vilja veta vad som skapar er bitterhet över att "en folkvagn kostar pengar"....  Detta ligger i er själva.

Själv sneglar jag åt early Porsche 911 sedan en tid tillbaka. Där kostar det pengar, men jag loggar inte in på early 911 forumet, för att starta diskution över att "såg ni liket som såldes för 200K" eller  asså, jag vill ha en 67s men är inte beredd att betala internationella miljonpriser.

Jag har redan fattat att Porsche kostar pengar, och jag kommer att sälja något annat kärt, plus att jag kommer att låna några hundra tusen, men jag är ju införstådd med detta. Jag sitter inte och är bitter på ett forum för det.

Att sedan trådskaparen sågar argument efter argument, för att sedan känna att "nu kommer vi närmare svaret"
Det är väl individuellt vilka typer av svar, och vilka typer av upplevelser det är.

Prova köpa en splitbuss själv får du känna på känslan!

Tror inte heller att man kan "köpa sig alla rätt" genom att köpa en splitbuss och "bli Elvis" om man inte själv hör hemma där. Och, det märker folk i omgivningen också. Denna individen tror sig ha köpt gemenskap för att den köpt splitbuss, men så tror jag inte det funkar... Sen är vw sverige ett stooooooort kompisgäng, till stor del, där man lär känna folk, som känner folk osv. Att sitta å knappa på en dator gör inte att man faktiskt känner folket. Att köpa sig en splitbuss, gör inte heller att man känner folket.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

30

Kloka och tänkvärda ord !!

Sett från Din horisont......

31

50 split skrev:

Är det så att ni är bittra över att "då" kostade en folkvagn "inget" och detta var före internet, så man sålde och köpte lokalt via små annonser i lokal-tidningar. är det så at ni är bittra över att "då kunde man ju få en folkvagn gratis" och att ni skulle behållit era bilar tills nu?

Jag skulle vilja veta vad som skapar er bitterhet över att "en folkvagn kostar pengar".... 
.

Nu vet jag inte om jag upplevde att jag fick något svar på frågorna....

Skulle ni två kunna svara på dessa frågor?

Tack på förhand

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

32 Senaste redigerad av 63 Highlight (2015-05-23 09:28:07)

ICQ/ad

Citat:  "Själv sneglar jag åt early Porsche 911 sedan en tid tillbaka"

Just nu står jag  och kapar sönder  en  Porsche i småbitar som ska byggas ihop till något helt annat - Vänligen definiera "bitter"

33

hmm gissaar att en boxter maskin låda hamnar i en karman... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

lr så har man flera projekt på G samtidigt.....  ICQ/ad

35

Jag köpte min första buss 1984 för att de är så roliga och sköna att köra.
Tiden rullade på och jag köpte fler bussar, och sålde någon, skrotade 2 lyxsplittar och några vanliga splittbussar.
Från dag 1 så garvade folk åt mig och mina bussar, vilket jag sket i ICQ/af
Man blev mobbad av vissa på träffar för sin "puttifrånkorv"
Men rätt som det var började attityden ändras och folk började tycka om mina vagnar ICQ/ag
Det finns många bussälskare som idag gör slag i saken och köper sin drömbuss, även jag som precis köpt en av mina drömbussar, enda exet i Sverige, dyr? Japp!
Jag har alltid köpt det jag velat ha, ofta för surt förvärvade slantar.......
Mina bilar är mina bilar jag köpt för min skull!
Det tänker jag fortsätta med, fast snarare går det utför då vagnsparken skall minskas, vilket är kul det med.
Värdet då, tja, det finns många oslagbara stunder som jag haft med mina barn ex och vänner ICQ/af  ICQ/af
Jag har träffat vänner i hela världen pg av mitt intresse, den lokala och den globala VWkulturen förenar på ett fantastiskt sätt, och jag tror de som hela tiden pratar pengar aldrig kommer in i den kulturen.
Vill du ha något, köp det till marknadspris, då kommer du också värdera det du köpt högre, sen bruksvärdet, tja, glädje skratt kalla nätter och en härlig vänskap över alla gränser går inte att köpa för pengar.

Såhär, jag försöker svara på TS frågor, men kan inte svara då kärleken till min livsstil överskuggar hela tiden ursprungsfrågan på något konstig sätt. BUSSAR REGERAR! ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

36

Bruksvärdet är det värde en köpare sätter gentemot annat i livet.
Så ser jag det. Alla kan ju inte snava på en snubbeltråd och i andra
änden sitter en fin 50-talare som går köpa för en spottstyver då ägaren
inte är insatt i bilens dagsvärde utan ser till vad han betalat en gång.

37

Som det sagt tidigare så den det enkla svaret angående prisbild tillgång och efterfrågan, sen anledningen att priset går upp kan man sia om... i och med internet är det nu konkurrens om bilarna från i princip hela världen, folk växer upp och har minnen från barndomen vill ha buss och har nu mer cash, i och med slammning och stukning får många yngre upp ögonen för bilarna då dessa är coooola  ICQ/ag

Andra exempel är väl bostäder där priserna eskalerat helt sjukt...från tidigare jobb inom festival där gager drog iväg som fan och det är konkurrensen med andra festivaler och gig i hela världen... tillgång och efterfrågan... simple as that  ICQ/af

38

Det är helt klart tillgång och efterfrågan som styr prisbilden.
Tittar man på Barndoor bussar 50-55 så finns det under
1000st kända i världen.

39

Summering!

Alltså är det  inte  så att man köper en splitbus  för man  vill vara cool, självständig och ha en alternativ livstil/image.
Det finna några som  vill  kunna campa i sin buss och det  är Mogge som startade det hela uppsvinget för busshysterin...
Enda orsaken till att de kostar så mycket är  för  det finns så få??( tillgång och efterfrågan)
Har jag förstått Er rätt då?

Sen tror jag  ifs Mogge är cool nog att skita i prisbilden/efterfrågan. Han startade trenden ( för han lever som han  gör)och alla andra följer.
Alla andra  som har  buss  har det  för det är en  ovanlig bil...hmmm..

Buss(ägare) re(a)gerar !!

ICQ/ad

Jag var mer  nyfiken och ville få reda på vad"hysterin"berodde på

40

Finns ingen hysteri, bara ett genuint intresse.
Hang Loose ;-)

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

41

Tror vi får ta det där över en kall någon gång i sommar ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

42

Då blir det sent.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

43

63 Highlight skrev:

Jag var mer  nyfiken och ville få reda på vad"hysterin"berodde på

ICQ/ab  ICQ/ad

http://cdn2.bigcommerce.com/server3500/02e6a/products/330/images/586/its_a_vw_thing__20315.1407850093.1280.1280.png?c=2

44

Mogge och Pompe:  det  där låter riktigt bra- Vi  kör på det!!

45

Det gjordes en undersökning för nåt år sen där brudar fick göra sin 10 i topp-listor på magneter.
Splitbussen vann ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

46

Inte alls förvånad- Se mitt påstående om gruppsex längre upp

Nu har jag  redan  världens  bästa fästmö och hade inte ens tidigare probs att få flickvänner utan att försöka använda en bil som raggningsredskap så det argumentet går bort i mitt fall....men Du får  gärna berätta om det  funkar  bra för Dig  ICQ/ad

47 Senaste redigerad av EDman (2015-05-25 12:53:12)

Det finns inget fast värde på något här i världen för pengar är bara hittepå.
Personligen har jag hellre en splittbuss än vilken nyare bil, corvette eller amerikanare som helst(om den inte är såpass dyr att jag fort kan sälja och köpa en ex 23w lyxbuss för vinsten). Porschar från 60-70 däremot börjar det vattnas rejält i munnen men skulle aldrig göra mig av med bussen för en sån heller.

48 Senaste redigerad av Jonas Rehn (2015-05-25 16:33:32)

Full nog sover man som en prins i baksätet på en typ1 och lika skönt i en typ3 eller typ181.. tro mig!  ICQ/ag  Camping fick jag nog av i lumpen, så jag har personligen aldrig förstått tjusningen med buss eller husvagn. Knasigast är de som köper nya husbilar för miljonbelopp som bara klarar singelsiffrig mpg, drar en bruksbil på släp, betalar skyhögt för campingplatsen och detta är folk som bara har en veckas semester per år (bor i USA). Bättre då att köpa en Dodge Hellcat och bo på hotell enligt mig.

Prisbild speglar som sagt tillgång och efterfråga men splittbussen används också rikligt i reklamsammanhang och film, vilket påskyndar viss hajp. Jag har inget emot att det spekuleras i hobbybilar och att några få lyckliga kan leva på bilaffärer.

Det är svårt att förutse nästa prishets men istället för att pensionspara är jag sugen att skaffa något som kan användas och sedan, åtminstånde, inte förlora pengarna i slutändan.

https://youtu.be/l_ggv9fsZ4g
Vad tror ni?

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

49

6:50 in i filmen Saab 99 turbo ja en sån hade man en gång o sålde för 4000 nä ja e inte bitter ICQ/ad
Men att gamla folkvagnar stiger så i pris är väl allt runtomkring, livsstil, träffar mm.mm och det finns väl inte en människa på jorden som inte känner igen bubbla eller splitbuss.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

50

63 Highlight skrev:

Inte alls förvånad- Se mitt påstående om gruppsex längre upp

Nu har jag  redan  världens  bästa fästmö och hade inte ens tidigare probs att få flickvänner utan att försöka använda en bil som raggningsredskap så det argumentet går bort i mitt fall....men Du får  gärna berätta om det  funkar  bra för Dig  ICQ/ad

Haha ICQ/ab
Köpte faktiskt min splitt efter att jag gift mig och skaffat barn ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.