Notera vad som står under "Caution"...
Tydligen kan man utesluta låsbrickorna under skruvarna, enligt texten. Däremot ska "bananbrickorna" vara kvar.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Ta bort bärarmar bak.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Notera vad som står under "Caution"...
Tydligen kan man utesluta låsbrickorna under skruvarna, enligt texten. Däremot ska "bananbrickorna" vara kvar.
Tack för manualerna Stefan! Surfplattan föreslog "tack för sandalerna"
. Igår försökte jag få tag på en xzn hylsa. Var runt till tre olika butiker, men finns tydligen inte att få tag på lös hylsa. Känns så onödigt att köpa en hel sats, då jag har en miljon bits och hylsor, men inte just den. Och torg vågar jag inte chansa på som sagt.
Torx ska det stå.
https://www.autoexperten.se/produkt/kra … 2-xzn-8-mm
Några av skruvarna som håller yttre drivknutarna är saknar splines eller är helt runddragna
. Tips på hur jag ska få loss de är välkomna.
Kapa av skallen sedan drar du ut knuten då kan du lätt få bort bult axeln.. Akta gummi damasken och den tunna plåtringen som håller den...finns nya bultar..
Rörtång kan funka.
Jag har lyckats få loss alla skruvar från drivaxlarna nu men hur sitter de yttre drivknutarna fast i hjulen? De vid vxllådan hoppade loss av sig själva men de yttre verkar sitta hårt fast. Är det nåt mer där som ska lossas eller är det våld som gäller?
Har varit ute och försökt knacka bort de försiktigt men de sitter fast 
med en plast eller träklubba knacka från sidan så brukar dom lossna.. rost kan tänkas hålla fast dom lite ..fast utsipprande fett brukar hålla den borta.. så är alla bultarna borta brukar det lossna ganska smärtfritt.. om do med drivaxeln böjer åt sidan vad händer då.. det brukar aldrig vara något direkt problem att få bort dom...
Det är ganska bra passning mellan knut så de brukar sitta även med skruvarna borta. Går det inte med lite våld så använd mer. Så länge du slår på knuten kan du slå hårt.
Annars kan du väl få ur lådan och sedan banka in hela axeln utifrån in med stubbaxlarna. Så du bankar på stubaxeln med nåt mjukt inåt mot lådan och på så sätt få ut alltihoppa, men du vill kanske inte demontera allt helt??
Jag skulle ändå byta lagren och allting och sen fetta om så jag gjorde som jag skrev.
sen när de väl är ute så är det bara o spänna fast axeln på skruvställ och banka loss stubbaxel från knut..
Detdär med brickorna har jag nog sjabblat med..undrar hur dem låg... 
Molybdenfett is the way to go, är väl oftast det man får när man köper drivaxelfett. Köper man kit med damasker och sånt får man med det(iaf för bussarna?
Tack för alla bra tips, grabbar! Jag har nu fått loss både drivaxlar samt bärarmar
.
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Ta bort bärarmar bak.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.