Hur sitter skärmarna fast bak på en 1303 och hur lossar jag dessa smidigast på en 40 år gammal bil? Tänkte byta gummibussningarna bla. Behöver oxå en enkel beskrivning hur jag får bort vxllådan!
Skärmarna sitter med m8 skruv mot karossen dom syns tydligt, sen finns det en skruv till fotsteget med sen får du ta bort stötfångaren, växellådan får du öppna luckan under baksätet för att lossa knutte för växellänkaget, ta bort drivaxlarna, släpp dom 2 skruvarna som håller lådan mot ramsnokarna, jordflätan måste bort med samt kablarna till startmotorn, nu kan du dra lådan rakt bakåt.
Anders
Glöm inte att ta bort motorn innan du lossar växellådan... (sorry, kunde inte låta bli
)
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
4 2015-03-27 23:59:38 Senaste redigerad av Xtreme-Street-VW (2015-03-28 00:14:13)
Å bärarmen ( enl. rubriken) sitter med en inre 17mm insexskruv mot ramtassarna bak, samt tre yttre skruvar mot "svärdet" 16 / 17 / 18 / 19 mm skallar
beroende på om något är bytt under åren. Och självfallet med nedre stötdämparskruven också, såsom 16 / 17 / 18 / 19 mm likväl.
( Svwerker här på forumet har lärt mig att det som vi okristliga kallar bultar är i själva verket skruvar. :-)) )
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Å bärarmen ( enl. rubriken) sitter med en inre 17mm insexskruv mot ramtassarna bak, samt tre yttre skruvar mot "svärdet" 16 / 17 / 18 / 19 mm skallar
beroende på om något är bytt under åren. Och självfallet med nedre stötdämparskruven också, såsom 16 / 17 / 18 / 19 mm likväl.
( Svwerker här på forumet har lärt mig att det som vi okristliga kallar bultar är i själva verket skruvar. :-)) )

Ali G
6 2015-03-28 14:46:01 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-28 14:46:58)
M8 skruvarna som håller fast skärmen mot karossen har extra höga skallar, var rädd om dom skruvarna. Men dom kan sitta fast så in i helskotta, börja ett dygn innan och spraya på rostlösningsvätska. Det finns en mutterliknande förstärkning insvetsad i karossen, om det är rostigt är risken stor att man vrider loss dessa. Om du vill spraya från baksidan så får du lossa på inredningen.
Det är dessutom trångt att komma åt med spärrskaftet under skärmarna, men jag lyckades faktist bra med ett tryckluftsdrivet slimmat spärrskaft, och massvis med rostlösningsvätska då...
Ja en bult är väl egentligen en jämntjock eller konisk "skruv" utan gängor...
Det vi vanligtvis kallar för "bult" är väl egentligen en maskinskruv.
Allt under M30 är skruv.
Anders
Och givetvis kommer du dra av flera skruvar 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ok....glömde ju skriva att karossen är av. Kommer nog bli ett helvete att få loss de där 17mm insexskruvarna som säker suttit där sen 1973. Har vräkt på rostolja som får stå över natten. Vad är det för skruvar drivaxlarna sitter med...varken insex eller torx?? Om jag får loss dessa, är det bara att dra ur axlarna ur lådan? Hur sitter bärarmarna i hjulen då?
Mycket frågor
.
Drivaxlarna sitter med in 12 har ett finare namn..
...använder du insex nyckel, finns risken att du drar skallen rund..
tag en liten skruvmejsel, och rensa ordentligt rent i hålen, sedan slå in bitset så det verkligen bottnar..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
XZN heter greppet till drivaxlarna, är storlek 8 och Biltema har verktyg. 17 Insex med ett bra dragskaft ska inte vara några problem men de skruvarna är låsta. Det ser man om man tittar noga runt skruvskallen.
Allt med gängor på är skruv. Har aldrig sett en kolvbult med gängor. 
Ali G
12 2015-03-28 22:33:01 Senaste redigerad av Stefan F (2015-03-28 22:35:30)
Biltema verkar inte längre ha den speciella satsen med XZN-bits, de ingår i den större satsen 71514 ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … lar-71514/ )
http://www.esska.se/esska_se_s/Bitssats … 13160.html
Förstår inte riktigt varför man ska behöva slå in bits'et i skruven, de är dragna med 34 Nm, och gör man bara rent innan är det inga problem att lossa dem. Sen kan ju förstås någon tidigare ägare våldfört sig på skruvarna med en insex-bits, men det är ju i så fall en annan historia... Ta reda på "bananbrickorna" som förbinder skruvarna parvis.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
XZN heter greppet till drivaxlarna, är storlek 8 och Biltema har verktyg. 17 Insex med ett bra dragskaft ska inte vara några problem men de skruvarna är låsta. Det ser man om man tittar noga runt skruvskallen.
Allt med gängor på är skruv. Har aldrig sett en kolvbult med gängor.
Jag demonterade nyligen en 1303 som under många år stått invuxen i en törnrosahäck, allt satt fast så in i helsike. Just drivaxlarnas XZN sprayade jag i flera omgångar, flödigt, från båda hållen, och krafsade ur en massa oljeblandad smuts ur skallarna och runt omkring. Förberedde mig med en gasolbrännare, men den behövde aldrig användas. Med viss försiktighet och nämnda biltemasats lossades till slut alla dessa skruvar, litet jobbigt var det på just den bilen då hjulen inte gick runt.
Bitsen var bra, men hållaren som följde med i satsen var nästintill oanvändbar, men det gick lika bra med en vanlig hylsa ur hylsnyckelsatsen.
Sedan satt den ena drivaxeln fast iallafall, så den stora träklubban fick letas fram.
Jaha, det är ju synd att dom slutade med den satsen, den större innehåller ju en massa verktyg man redan har eller kanske aldrig behöver...
Huset där bilen stått såldes senare, (dödsbo) mäklaren beskrev trädgården som "väl uppvuxen naturtomt". 
Vad betyder det att 17 mm skruvarna som håller bärarmarna är "låsta"? Hur sitter satsningarna sen, är de inpressade i armarna?
Fan....200 spänn när jag bara behöver 1 bits
. Jag har en miljard bits men inte just den till drivaxlarna. Jag är en snål jävel 
bultarna som håller bärarmarna har ett cylindriskt huvud.. med små jack i.. i vilket man knackat in den omgivande plåten därigenom låst fast dom. så vid montering får man sas. nita fast dom igen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Plåten runt skruven är inknackad för att den inte ska gänga ur sig själv. Notera brickornas placering och tjocklek (säger Bentley-manualen...
)
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Kan scanna bilden från manualen i morgon, där är det rent o fint o ingen underredsmassa, och man ser både brickor och skruvskallen.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Hallå!
gick inget bra idag
. Tänkte att jag skulle få bort både vxllåda och bärarmar men det sket sig med bägge delarna. Drivaxelskruvarna sitter som berget...vet inte riktigt vilket verktyg som går bäst att få grepp med. Bilen står på bockar och svårt att hålla emot när drivaxlarna snurrar, kanske bättre om bilen står på backen när man lossar de lite? Bärarmarna har ju gigantiska 17 mm insexskruvar.....finns det verkligen så stora insexverktyg. Inte på Biltema iaf.
En välsorterad järnbutik bör ha dessa 17mm insexhylsor på lager.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Biltemas 71162 är kanske vad du söker, 39:90
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
22 2015-03-29 18:50:10 Senaste redigerad av Stefan F (2015-03-29 18:50:40)
Om trummorna sitter kvar, dra åt handbromsen så hårt det går. Du måste hindra axlarna från att rotera.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Ok...bromsarna är dock bortkopplade. Får väl sänka ned bilen och försöka få den still på nåt annat sätt. Gör ett försök imorgon igen.
24 2015-03-29 23:00:12 Senaste redigerad av Johan W (2015-03-29 23:00:56)
Sätt ett rör mellan hjulbultarna och så ner i backen, slå in bitsen ordentligt så släpper rosten lite 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville


