26

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/VW%20Misc/axel_0001_zpsg9osxs5m.jpg

Notera vad som står under "Caution"...  ICQ/ad  Tydligen kan man utesluta låsbrickorna under skruvarna, enligt texten. Däremot ska "bananbrickorna" vara kvar.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

27

Tack för manualerna Stefan! Surfplattan föreslog "tack för sandalerna"  ICQ/ag . Igår försökte jag få tag på en xzn hylsa. Var runt till tre olika butiker, men finns tydligen inte att få tag på lös hylsa. Känns så onödigt att köpa en hel sats, då jag har en miljon bits och hylsor, men inte just den. Och torg vågar jag inte chansa på som sagt.

28

Torx ska det stå.

29

https://www.autoexperten.se/produkt/kra … 2-xzn-8-mm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

30

Några av skruvarna som håller yttre drivknutarna är saknar splines eller är helt runddragna ICQ/ac . Tips på hur jag ska få loss de är välkomna.

31

Kapa av skallen  sedan drar du ut knuten  då kan du lätt få bort bult axeln.. Akta gummi damasken och den tunna plåtringen som håller den...finns nya bultar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Rörtång kan funka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

33

Jag har lyckats få loss alla skruvar från drivaxlarna nu men hur sitter de yttre drivknutarna fast i hjulen? De vid vxllådan hoppade loss av sig själva men de yttre verkar sitta hårt fast. Är det nåt mer där som ska lossas eller är det våld som gäller?

34

Har varit ute och försökt knacka bort de försiktigt men de sitter fast ICQ/ac

35

med en plast eller träklubba knacka från sidan så brukar dom lossna.. rost kan tänkas hålla fast dom lite ..fast utsipprande fett brukar hålla den borta.. så är alla bultarna borta brukar det lossna ganska smärtfritt.. om do med drivaxeln böjer åt sidan vad händer då.. det brukar aldrig vara något direkt problem att få bort dom...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

Det är ganska bra passning mellan knut så de brukar sitta även med skruvarna borta. Går det inte med lite våld så använd mer. Så länge du slår på knuten kan du slå hårt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

37

Annars kan du väl få ur lådan och sedan banka in hela axeln utifrån in med stubbaxlarna. Så du bankar på stubaxeln med nåt mjukt inåt mot lådan och på så sätt få ut alltihoppa, men du vill kanske inte demontera allt helt?? ICQ/ae
Jag skulle ändå byta lagren och allting och sen fetta om så jag gjorde som jag skrev.

sen när de väl är ute så är det bara o spänna fast axeln på skruvställ och banka loss stubbaxel från knut..

38

Detdär med brickorna har jag nog sjabblat med..undrar hur dem låg...  ICQ/ad

39

Molybdenfett is the way to go, är väl oftast det man får när man köper drivaxelfett. Köper man kit med damasker och sånt får man med det(iaf för bussarna?

40

Tack för alla bra tips, grabbar! Jag har nu fått loss både drivaxlar samt bärarmar ICQ/ab .