1,176

Fidde skrev:
michaelth skrev:

Tja som väntat blir det bra... ser att du också använder hand långslipkloss...bra skit ,exakt en dylik, har funnits i garaget sedan 80 talet..
Toksänkt "Thing" jodå trevligt!!! ICQ/ag

Ja, dom där Stikit klossarna är grymma! Brukar köra ner allt först med maskin, sedan
slita på med Stikiten ICQ/ab

Himla massa kul projekt du har, å superbra blir allt du lägger dina händer på.

Var har du hittat långslipklossen ? Har letat runt efter en sån, hittat en på Feltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o … fil-20817/,  men som alltid är man lite skeptisk på vissa verktyg hos dem.

1,177

t100r skrev:
Fidde skrev:
michaelth skrev:

Tja som väntat blir det bra... ser att du också använder hand långslipkloss...bra skit ,exakt en dylik, har funnits i garaget sedan 80 talet..
Toksänkt "Thing" jodå trevligt!!! ICQ/ag

Ja, dom där Stikit klossarna är grymma! Brukar köra ner allt först med maskin, sedan
slita på med Stikiten ICQ/ab

Himla massa kul projekt du har, å superbra blir allt du lägger dina händer på.

Var har du hittat långslipklossen ? Har letat runt efter en sån, hittat en på Feltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o … fil-20817/,  men som alltid är man lite skeptisk på vissa verktyg hos dem.

Den på bilden är från Biltema, jag har en gammal från 3M också, dom ser lika ut.
Biltemas är en nästan exakt kopia av 3M, funkar fint.

1,178

Fidde skrev:
t100r skrev:
Fidde skrev:

Ja, dom där Stikit klossarna är grymma! Brukar köra ner allt först med maskin, sedan
slita på med Stikiten ICQ/ab

Himla massa kul projekt du har, å superbra blir allt du lägger dina händer på.

Var har du hittat långslipklossen ? Har letat runt efter en sån, hittat en på Feltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o … fil-20817/,  men som alltid är man lite skeptisk på vissa verktyg hos dem.

Den på bilden är från Biltema, jag har en gammal från 3M också, dom ser lika ut.
Biltemas är en nästan exakt kopia av 3M, funkar fint.

Va feltema... När detfinns 3M...klart man använder originalet... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,179

Å jag som brukar göra dom av en lång bräda och limmar på pappret med kontaktlim.
Får väl skaffa en sån där verkar bekvämare :-)

"ljushuvud"

1,180

Fidde, jag håller ju på i princip med samma procedur som du och flyttar cabspecifika delar till en donatorbil. Dock kommer jag att behålla donotarbilens plåt i b-stolpen och passa in cabbens förstärkning.

Förstärkningarna i b-stolpen på din cab, går de ner till tröskeln eller slutar de någon decimeter ovanför tröskeln?

När jag nu plockat bort skinnet på mina b-dörrstolpar eftersom det var rost och röta överallt så upptäcker jag att någon varit och kapat av åtminstone den ena förstärkningen eftersom den slutar högre än den andra. Frågan är hur långt ner den går?

1,181

Apropå 181a så var min behäftad  men en massa dispenser godkänd bl a att köra utan bälten , utan dörrar (spännande i rondeller) och utan vindruta eller nedvikt ruta.

När jag skulle besikta så var högra torkaren urkopplad(utvändigt stag mellan armarna) pga trasig kulled.
Besiktningsmannen gav sig inte utan menade på att båda torkarna måste fungera. Då vek jag ned rutramen och tyckte att det borde vara ok eftersom den är godkänd UTAN vindruta. Nej då rutan och torkaren sitter ju där så båda måste fungera...

Slutade med att jag tog av hela djävla rutan komplett med torkarmotor o rubbet och la i baksätet. Först då gav han upp och höll käften  Default/lol  Default/lol  GODKÄND !

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1,182

Lars R skrev:

Fidde, jag håller ju på i princip med samma procedur som du och flyttar cabspecifika delar till en donatorbil. Dock kommer jag att behålla donotarbilens plåt i b-stolpen och passa in cabbens förstärkning.

Förstärkningarna i b-stolpen på din cab, går de ner till tröskeln eller slutar de någon decimeter ovanför tröskeln?

När jag nu plockat bort skinnet på mina b-dörrstolpar eftersom det var rost och röta överallt så upptäcker jag att någon varit och kapat av åtminstone den ena förstärkningen eftersom den slutar högre än den andra. Frågan är hur långt ner den går?

Är det den här förstärkningen du menar med bältesinfästningen?

https://farm9.staticflickr.com/8596/16430063679_ee2dd2b8a2_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

1,183 Senaste redigerad av Fidde (2015-02-22 21:36:24)

Phileas Fogg skrev:

Apropå 181a så var min behäftad  men en massa dispenser godkänd bl a att köra utan bälten , utan dörrar (spännande i rondeller) och utan vindruta eller nedvikt ruta.

När jag skulle besikta så var högra torkaren urkopplad(utvändigt stag mellan armarna) pga trasig kulled.
Besiktningsmannen gav sig inte utan menade på att båda torkarna måste fungera. Då vek jag ned rutramen och tyckte att det borde vara ok eftersom den är godkänd UTAN vindruta. Nej då rutan och torkaren sitter ju där så båda måste fungera...

Slutade med att jag tog av hela djävla rutan komplett med torkarmotor o rubbet och la i baksätet. Först då gav han upp och höll käften  Default/lol  Default/lol  GODKÄND !

Att det går att haka av dörrarna måste vara någon sorts arme specifikation antar jag?
Du ramlade aldrig ur någon gång?  ICQ/ag Finns den kvar i Sverige?

1,184 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-02-22 23:25:50)

Nej du men nära i någon lite för snabb kurvtagning, ett par solglasögon flög ur och mosades av annan bil dock...
Lite småläskigt att köra utan dörrar faktiskt, inget jag rekommenderar.

Jo det är säkert en arméspec.
Kollade faktiskt upp min gamla och den är avställd sen 2009, blir lite sugen på att köpa tillbaka den.  ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1,185

Mr 56 skrev:

Å jag som brukar göra dom av en lång bräda och limmar på pappret med kontaktlim.
Får väl skaffa en sån där verkar bekvämare :-)

Brukar också såga upp överbliven plyfa i bredd som passar smärgelduk på rulle och limma med trälim,bra att ha ett gäng i olika grovlek när något skall fasas av eller dylikt..inget får slängas.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

1,186

Fidde skrev:

Jag har ingen 181 bottenplatta/axlar till den, man får använda en typ1 ramtunnel och
Ghia golvhalvor. Din var fin, vad var det för årsmodell?

1974 intagen, testad och ratad av försvarsmakten!
ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

1,187

Phileas Fogg skrev:

Nej du men nära i någon lite för snabb kurvtagning, ett par solglasögon flög ur och mosades av annan bil dock...
Lite småläskigt att kör utan dörrar faktiskt, inget jag rekommenderar.

Jo det är säkert en arméspec.
Kollade faktiskt upp min gamla och den är avställd sen 2009, blir lite sugen på att köpa tillbaka den.  ICQ/af

Det lär du kolla upp! Fanns anvisningar angående dörrarna ICQ/ab

https://farm9.staticflickr.com/8639/16616626115_0904738eba_h.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

1,188

Jonas Rehn skrev:
Fidde skrev:

Jag har ingen 181 bottenplatta/axlar till den, man får använda en typ1 ramtunnel och
Ghia golvhalvor. Din var fin, vad var det för årsmodell?

1974 intagen, testad och ratad av försvarsmakten!
ICQ/ab

Ok ICQ/ab

1,189

Lattjo med anvisningar gällande dörrarna och vindrutan, säkert någon ängslig Amerikan som kom på. Default/hmm
Min gamla hade som sagt dispenser gällande just det. Bilen var/är en -72a.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1,190

pompejus skrev:
Mr 56 skrev:

Å jag som brukar göra dom av en lång bräda och limmar på pappret med kontaktlim.
Får väl skaffa en sån där verkar bekvämare :-)

Brukar också såga upp överbliven plyfa i bredd som passar smärgelduk på rulle och limma med trälim,bra att ha ett gäng i olika grovlek när något skall fasas av eller dylikt..inget får slängas.. ICQ/ad

Känns lite väl smalt med smärgeldukens bredd? Sedan att använda en helt stel bräda
kanske inte är bra alla gånger, Stikit klossen har en viss svikt. Har ingen super koll
men det finns ju ett antal duktiga bil-lackerare här på forumet som säkert vet ICQ/ab

1,191

Phileas Fogg skrev:

Lattjo med anvisningar gällande dörrarna och vindrutan, säkert någon ängslig Amerikan som kom på. Default/hmm
Min gamla hade som sagt dispenser gällande just det. Bilen var/är en -72a.

Så är det nog, hittade bilden på The Samba!

1,192 Senaste redigerad av Lars Arse (2015-02-23 00:04:27)

Fidde skrev:
Lars R skrev:

Fidde, jag håller ju på i princip med samma procedur som du och flyttar cabspecifika delar till en donatorbil. Dock kommer jag att behålla donotarbilens plåt i b-stolpen och passa in cabbens förstärkning.

Förstärkningarna i b-stolpen på din cab, går de ner till tröskeln eller slutar de någon decimeter ovanför tröskeln?

När jag nu plockat bort skinnet på mina b-dörrstolpar eftersom det var rost och röta överallt så upptäcker jag att någon varit och kapat av åtminstone den ena förstärkningen eftersom den slutar högre än den andra. Frågan är hur långt ner den går?

Är det den här förstärkningen du menar med bältesinfästningen?

Nej, det är själva förstärkningen i heal b-stolpen. Nu är denna bild några dagar gammal och tokigt nog kom inte nederdelen med men när jag plockade bort ytterplåten så den slutar förstärkningen ca 5 cm ovanför tröskelplåten och ser kapad ut. Ska ta en ny bild i morgon så ser du precis vad jag menar. Man kan se hur långt den går ner om man tittar in i hålet för bakfönstret.

På en sedan "vanlig" typ1 är det en mycket klenare konstruktion som bara täcker en bit nedan och ovan dörrlåset medan cabbens går i topp och jag förmodar till golvet också. Men det är det jag inte vet och undrar över.  ICQ/ab

http://www.reynold.net/vw1303cabrio/IMG_9025.jpg

Edit:

Ursäkta att jag kladdar i tråden. Hittade en bild i mitt arkiv på en tysk som renoverat sin cab och på bilden ser man klart och tydligt att förstärkningen går ner i botten.

http://www.reynold.net/vw1303cabrio/023.jpg

1,193

Lars R skrev:
Fidde skrev:
Lars R skrev:

Fidde, jag håller ju på i princip med samma procedur som du och flyttar cabspecifika delar till en donatorbil. Dock kommer jag att behålla donotarbilens plåt i b-stolpen och passa in cabbens förstärkning.

Förstärkningarna i b-stolpen på din cab, går de ner till tröskeln eller slutar de någon decimeter ovanför tröskeln?

När jag nu plockat bort skinnet på mina b-dörrstolpar eftersom det var rost och röta överallt så upptäcker jag att någon varit och kapat av åtminstone den ena förstärkningen eftersom den slutar högre än den andra. Frågan är hur långt ner den går?

Är det den här förstärkningen du menar med bältesinfästningen?

Nej, det är själva förstärkningen i heal b-stolpen. Nu är denna bild några dagar gammal och tokigt nog kom inte nederdelen med men när jag plockade bort ytterplåten så den slutar förstärkningen ca 5 cm ovanför tröskelplåten och ser kapad ut. Ska ta en ny bild i morgon så ser du precis vad jag menar. Man kan se hur långt den går ner om man tittar in i hålet för bakfönstret.

På en sedan "vanlig" typ1 är det en mycket klenare konstruktion som bara täcker en bit nedan och ovan dörrlåset medan cabbens går i topp och jag förmodar till golvet också. Men det är det jag inte vet och undrar över.  ICQ/ab

http://www.reynold.net/vw1303cabrio/IMG_9025.jpg

Jag förstår, har inte sett hur det ser ut inuti, jag har både ytter och innerskinnet från
67:a cab. Skarvade ca 4mm in på cab stolpen. Posta en bild så ska vi försöka att
utröna det. Så här såg det ut när jag hade skarvat min.

https://farm9.staticflickr.com/8643/16430266978_31cd418a8b_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

1,194

Här är några bilder tidigt i tråden, där ser man innerskinnet, det ser bortrostat ut. Har
för mig att det förlängdes ner för att nå kanalen.

https://farm9.staticflickr.com/8635/15997814723_d6c954dee9_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

https://farm9.staticflickr.com/8624/15997814933_f99689f9ee_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

https://farm9.staticflickr.com/8670/15997815143_9d77147d9f_b.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

1,195

Lars R skrev:

Japp, har titta och studerat dem noga måååånga gånger  ICQ/ab

Min tanke från början var att göra som du men eftersom ytterskinnet på mina dörrstolpar var gravt angripna av rost så valde jag att öppna falsen på innersidan och helt enkelt plocka bort allt. Nu var det inte så enkelt då någon tusenkonstnär gått beserkagång med en svets och svetsat stora tjocka partier längs med hela ytterkanten,  så det tog en hel kväll att få bort skiten. Donatorbilen är helt rostfri så Jag har låtit dörrpostskinnet sitta kvar och bara kapat insidan fram till falsen och punktborrat bort det som håller låskistan på baksidan av skinnet.  Så det blir till att sänka ner cabbakdelen uppifrån och sedan helt enkelt stänga falsen igen.

http://www.reynold.net/vw1303cabrio/IMG_7826.jpg

Ok, förläng innerskinnet ner till kanalen så blir det bra tror jag ICQ/ab

1,196

Tror jag med. Kanske snarare hoppas att det blir bra  ICQ/ag

1,197

Lars R skrev:

Tror jag med. Kanske snarare hoppas att det blir bra  ICQ/ag

Det tror jag, dom här karosserna behöver all support och stadga som går att få!
En viktig del som endel struntar i är den V formade förstärkningen inuti förstärkningen
som löper under värmekanalen, den måste dit!

1,198 Senaste redigerad av Lars Arse (2015-02-23 00:55:35)

Ja V förstärkningen är nog viktig med Klåpareholmplåten. Mina balkar är 3-4mm tjocka och har samma form som originalbalkarna (med kupat avslut, inte kantigt). En av mina väger som två eftermarknadsbalkar. Var på CSP för att köpa nya och tog med min för att jämföra, det slutade med att jag inte köpte nya utan behåller mina. Men det är ingen V-förstärkning i mina och det behövs troligtvis inte med den tjockleken.

1,199

Lars R skrev:
Fidde skrev:
Lars R skrev:

Fidde, jag håller ju på i princip med samma procedur som du och flyttar cabspecifika delar till en donatorbil. Dock kommer jag att behålla donotarbilens plåt i b-stolpen och passa in cabbens förstärkning.

Förstärkningarna i b-stolpen på din cab, går de ner till tröskeln eller slutar de någon decimeter ovanför tröskeln?

När jag nu plockat bort skinnet på mina b-dörrstolpar eftersom det var rost och röta överallt så upptäcker jag att någon varit och kapat av åtminstone den ena förstärkningen eftersom den slutar högre än den andra. Frågan är hur långt ner den går?

Är det den här förstärkningen du menar med bältesinfästningen?

Nej, det är själva förstärkningen i heal b-stolpen. Nu är denna bild några dagar gammal och tokigt nog kom inte nederdelen med men när jag plockade bort ytterplåten så den slutar förstärkningen ca 5 cm ovanför tröskelplåten och ser kapad ut. Ska ta en ny bild i morgon så ser du precis vad jag menar. Man kan se hur långt den går ner om man tittar in i hålet för bakfönstret.

På en sedan "vanlig" typ1 är det en mycket klenare konstruktion som bara täcker en bit nedan och ovan dörrlåset medan cabbens går i topp och jag förmodar till golvet också. Men det är det jag inte vet och undrar över.  ICQ/ab

http://www.reynold.net/vw1303cabrio/IMG_9025.jpg

Edit:

Ursäkta att jag kladdar i tråden. Hittade en bild i mitt arkiv på en tysk som renoverat sin cab och på bilden ser man klart och tydligt att förstärkningen går ner i botten.

http://www.reynold.net/vw1303cabrio/023.jpg

Ingen fara, bara kul när det är fler som håller på med cab, är ju lite annorlunda mot
för en vanlig sedan. Den där bilden var bra, då är det klart, bara att starta svetsen!

1,200

När man står och slipar spackel har man god tid på sig och tänka på lack och
kulörer. Svart ska den bli, det är spikat och klart, färgen inköpt också. Svart
är en av dom finaste färger som en cab kan vara i, men känns lite tråkig!

När jag stannade utanför pojkens skola var det en Krösus Sork Pappa som
parkerat sin nya Audi RS6:a Daytona grå matt framför min bil. Blev helt
såld på kulören. Då kom tanken, blanksvart i alla hål och inuti sedan
den här gråa på utsidan!

Åkte ut till lackfirman i veckan och pratade lite, är inga problem men
nu blir det vattenbas och matt klarlack som är bra mycket dyrare än
den solid svarta färgen! Finns en klarlack från Sikkens som är
stenhård i ytan.

Läste att Audi själv inte rekommenderar att köpa en bil för över 1 miljon
med den här färgen! Får man en skada på original lacken är det grymt
svårt att få till samma matta/glans. Tror att det här stuket kommer att
bli riktigt bra mot Bogart Drag/Erco fälgarna och lite nytt krom.

Så här ser kulören ut som man lurar på!

https://farm9.staticflickr.com/8597/16684374212_b655a542f8_o.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

https://farm9.staticflickr.com/8591/16684374222_7441e763e5_c.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr