Här är mitt lilla sidoprojekt, en 67:a cab. Mitt VW intresse började egentligen när jag var ca 14 år.
Det stod en blå 65:a på grannens gård som jag skulle få köpa men han ändrade sig i sista stund..
Jag drömde om att bygga en hemma byggd cab som brukar kallas kirunacab idag.
Man har alltid tänkt att en cab lär man äga någon gång, en färdig bil har jag aldrig velat ha. Nu
blev det helt tvärtemot, hittade nog en av världens slutaste istället. Jag besökte Woffe här i
stan i ett annat ärende och fick av en slump syn på den högt upp i hans hyllor.
Den var till salu och till ett humant pris, får tacka att jag fick köpa den av dig Woffe
Anledningen till att den är så grymt rostig har jag fått berättat för mig. Det var någon
som byggde en trike av den, karossen lämnades ute i många år ståendets direkt mot
marken.
Nu har jag egentligen inte tid med det här men det är av två anledningar jag körde i gång
det hela. Jag har tre bilar som ska bli en tillslut, en 67:a cab och två 66:or. Har inte
inte plats för alla bilar. Det andra är att plåt och kaross jobb är det som är roligast
med en bil renovering. Samt att jag behövde lite andrum från mitt andra stora projekt.
Här är den första 66:an som jag köpte, det är bara kanalerna och lite annat som
behöver bytas egentligen. Men nu ska jag bara ta bakändan av den och lite
småplock, sedan ska den kapas ner och slängas på skroten, då är en bil borta.
Den andra bilen är nästan helt rostfri, helt sjukt att den har klarat sig så bra. Det är lite plåt
som är bortkapat på den, det var meningen att det skulle bli en dragracingbil av den från
början, en sådan här frisk kaross är det svårt att hitta i dag. Här är den rost som fanns på
den, färdiglagat och klart.
Då var det dax att börja bygga cab, jag försöker att lägga skarvarna så som fabriken gjorde
när dom skarva på cabdelarna på sedan bilarna från VW fabriken. Rutramens skarv
ändrades lite ifrån vad Karmann la den så jag slapp allt tenn samt att man inte behövde
separera ramen i två delar. Här är den på plats och nästan helt helsvetsad.
Provmonterade dörrarna en gång till och det verkar stämma med vinkeln på dörrens ram.
Så här blev det.

Sedan var det dax att rensa bort lite mer plåt bakom B stolpen.
Det är lite jobb med dom specifika förstärkningarna som sitter på dessa bilar, dom är hårt åtgångna
dom med så det blir att lägga några timmar på dom.
Tror att det är dörrarna som är sämst på hela bilen, här ser man verkligen hur slut det är.
Dörrarna ska renoveras med hjälp av sedandörrarna från den fina bilen, men det är inte bara att
flytta över sedanplåten till cab dörren. Dom ser helt olika ut, det är inte mycket som stämmer.
Cabben har begåvats med bussens låskista för att antagligen bli starkare som en bärande del.
Men det är några dar dit, det visar sig vad som behöver göras. En bild på kistorna.
På Söndag bär det av till Ockelbo för att hämta bakdelen och cab ställningen. Räknar med att
allt är helsvetsat på Onsdag kväll, då är det bara förstärkningarna under kanalerna som ska
tillverkas samt hörnbitarna i dörr öppningarna.
Nu till det svåraste, färg och stuk, det kommer inte att bli någon blank överarbetad bil med
fuchs fälgar, men det ska till läggas att jag tycker om det också. Har tänkt att den ska
bli sliten och svart. Jag har några delar som kan passa, men om det är någon som
har skärmar, huvar och kanske dörrar så är jag mycket intresserad, grå är också
ett alternativ eller alla färger som har en bra patina.
Hittade en bild på nätet som jag fastnade för, sliten svart med 17:tums BRM och
låg som satan. Om det är någon som har åsikter om fälgar, färg, stuk så är det
frittfram att ha en åsikt vad ni tycker att jag ska göra med bilen, sådana tips
kan vara guld värt i det här läget när man inte vet hur den ska se ut och bli 
Här är bilden......
Måndag morgon 07:00 är det hårdkörning som gäller