26

Tack! Kul att höra. Det är mycket inspirerande att läsa andras trådar. Det ger både tips och idéer. Hasse, din cabbetråd har jag såklart följt. Imorgon blir det heldag i garaget dels för att flickvännen är sjuk dels att det just nu finns lite tid och känns som det är ett juste flow. Bla a fick jag profilerna för att laga ställningen. Bilder kommer imorgon.


Mvh Mikael

27

Väntarväntarväntarväntar..ar ar ar..på dom... (bild junkie) ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

Var det dig jag pratade med på hjulafton en gång och du höll på med en Porsche? Kul projekt att följa iaf ICQ/ab

29 Senaste redigerad av Flat four boxer (2015-01-18 00:53:00)

Några bilder, blev inte sååå mycket gjort som jag hoppats men så är det nästan jämt, tidsoptimist som man är... Kjellgren det stämmer bra det. Jag är ju borta i dina krokar ibland, bl a PV-systems, KS och Titech.

Bild 1 om den funkar är Porschen vi pratade om, väntar mest på sommar likaså min GD:-)
Bild 2 Ställningen var ok förutom längst fram där var det fragment... Bestämde mig för att ta av all stoppning od för att kunna fixa den ordentligt. Få se vad som sätts tillbaks eller köps nytt. Tanken e ju att den skall vara nerfälld.
Bild 3 Träbågen följer inte riktigt rutramen, när jag tittat på andra ser det ut som den gör det, all logik säger väl det också.
Bild 4 Den främre stålbågen är ganska platt. Får kolla om det skall vara så
Bild 5 Förstärkning tillbakasvetsad, minns när jag tog bort den -tänk när jag kan svetsa tillbaks denna igen:-)

Mvh Mikael

Hm porschebilden försvann och de andra bytte ordning, hoppas det går att länka ihop text och bild, God natt:-)

Post's attachments

20150117_230214.jpg, 96.48 kb, 1280 x 720
20150117_230214.jpg 96.48 kb, 387 downloads since 2015-01-17 

20150117_230344.jpg, 116.19 kb, 1280 x 720
20150117_230344.jpg 116.19 kb, 389 downloads since 2015-01-17 

20150117_230359.jpg, 76.19 kb, 720 x 1280
20150117_230359.jpg 76.19 kb, 371 downloads since 2015-01-17 

Attachment icon IMAG0499.jpg 907.26 kb, 167 downloads since 2015-01-17 

untitled_2.png, 856.97 kb, 720 x 1280
untitled_2.png 856.97 kb, 444 downloads since 2015-01-17 

30

Kul med mer VWbyggen i trakten och en cab är aldrig fel. Du får komma förbi våran träff på gröna lund i Lerdala till våren ICQ/ab

31

Det gör vi gärna! Hinner nog inte klart med cabben till då bara... Hm fick en idé om en vinterträff... Med tanke på vad andra regioner gör, vi är ju också ett gäng häromkring. Kan pm:a dig om det:-) Lite mer kaffe  och bw sen blir det ut i garaget:-)

Mvh Mikael



http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … =1088t4109

Post's attachments

Attachment icon IMAG0499.jpg 907.26 kb, 174 downloads since 2015-01-18 

32

Bra jobbat! Ska gå ner i garaget också.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

33

Uppdatering efter helgens (pr)övningar.

Hängde på alla lösa delar lite provisoriskt för att bilda mig en uppfattning om, dels hur den kommer se ut men även passform. Det lirar ganska bra med skärmar luckor osv. Dock är främre delen på karossen enbart ditställd och skruvad mot framvagnen. Det är nästa steg att få fast den. Innan dess måste dock dörr-gliporna bli perfekta i framkant. De diffar på någon mm och så vill jag ju inte ha det. Det är även trångt över gångjärnen mot vindruteramen men det verkar vara lite original karmann på det viset. Skall testa med ett par lim.-dörrar för att utesluta gångjärnen också.

Vet någon de exakta måtten på springorna mellan dörr och kaross skulle jag vara väldigt tacksam för den informationen!

Mvh Mikael

Post's attachments

Bakifrån.jpg, 137.67 kb, 960 x 540
Bakifrån.jpg 137.67 kb, 373 downloads since 2015-01-20 

H_sida.jpg, 150.09 kb, 1024 x 576
H_sida.jpg 150.09 kb, 377 downloads since 2015-01-20 

V_sida.jpg, 154.96 kb, 1024 x 576
V_sida.jpg 154.96 kb, 357 downloads since 2015-01-20 

34

Oj den var hård.. kör med den så vetja..!

35

ICQ/ag det tar sig sa mordbrännaren ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

36

Detta är en av de läckraste vw:s som finns. Kanske ger en hint om vårt mål:-)

Post's attachments

vwbeetleratrod2.jpg, 275.59 kb, 1280 x 898
vwbeetleratrod2.jpg 275.59 kb, 365 downloads since 2015-01-21 

37

En till med samma mål... ICQ/ad
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31962
ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

Å en till...:-)

http://www.brandow.eu/vw/23/004.JPG

http://www.brandow.eu/vw/23/003.jpg

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15386

"ljushuvud"

39

Flat four boxer skrev:

Detta är en av de läckraste vw:s som finns. Kanske ger en hint om vårt mål:-)

Såg den där bilden tidigare på volksworld. Den är otroligt läcker. Helt klart borde du gå på den linjen. Nästan så man skulle patinera ner min bil. Fuchs, cosmic eller breda plåt?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

40

Fast den cabben är renoverad nu om jag inte minns fel eller?

41

Kul med alla byggen!

Gillar lågt! Stuket är viktigt men även körbarheten. Det blir en grubenwerks-framvagn på den om än en puma skulle vara mer rätt. hoppas jag kan få den tillräckligt hög bara. Fälgarna blir dessa fast detaljerade. Alla fyra är 5,5 tum breda. Blir lite olika däck fram och bak bara...

Har också hört att den patinerade cabben nu är helrenoverad, hur ser den ut? Förstår både de som helrenoverar och de som behåller "patina". Huvudsaken är att man själv är nöjd.

Jag försöker göra karossen så original som möjligt och chassiet möjligt att bygga tillbaks helt till original. känns viktigt då det ju tillverkades under 8000 cabbar detta år. Tack karmann67 för de uppgifterna:-)

Imorgon skall jag förhoppningsvis kunna svetsa fronten mot trösklarna. målet nu är att karossen skall bli så klar att jag kan ta bottenplattan till mitt andra garage och renovera det. Där är patina inte så viktigt.

Mvh Mikael

Post's attachments

Sänkt.jpg, 113.17 kb, 1024 x 576
Sänkt.jpg 113.17 kb, 360 downloads since 2015-01-22 

untitled_3.png, 728.52 kb, 1024 x 576
untitled_3.png 728.52 kb, 331 downloads since 2015-01-23 

42

Sprintstar blir snyggt. En av de snyggare fyrhålsfälgarna. Jag har haft 185:or i fram och bak på 5,5 tumsfälg. Blev riktigt stabilt på vägen nu är det Sprint classic 155/80 fram och 185/70 bak. Inte tokbrett, men lagom. Kanske skulle jag ha gått upp till 195. Vredestein ser bra ut. Har ett par extra 5,5 som jag funderar på att sätta i fram.

Hur mycket blir sänkningen i fram? Jag velar fortfarande mellan spindlar eller sänkframvagn.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

43

Är framvagnen avsmalnad något? Sänkspindlar breddar lite, tror det är 25mm. Annars är nog spindlar att föredra då du får bättre vinklar på kulbultarna. Fast helst ihop med en justerbar stomme så du kan justera höjden som du vill ha den.

44

Kjellgren, det är den nog har inte kollat hur mycket. Tycker 5,5 kan se lite brett ut i fram därför kanske det skulle bli bra om den tummen kompenseras av den avsmalnade framvagnen. Geometrin på kulbultarna är ju gjord för originalhög framvagn så därför är det ju bättre med sänkspindlar. Bra tips till Karmann67 också.

För min del är det ju bara att ut och prova:-) Bilder på detta, hm, kanske imorgon då.

Hur går det då med frontens förankring på de nya trösklarna? Mm det börjar arta sig. Var och mätte dörrhålet i min -67:a med tak och det är 950 mm parallellt mellan a- och b-stolparna, eller iaf mellan gångjärnen sen svänger ju a-stolpen kraftigt... Dörrarna mäter 942 mm så där har vi väl springorna då. Dock ej 4-4 som man kanske skulle tro utan snarare 3 till a-glipan och 5 till b. Har tittat på så mycket bilder på dörrglipor och tycker det kan stämma ganska bra.
Trots allt tacksam att det inte är som på vissa halvgamla mercedesar där man kan justera sig halvt fördärvad ej heller vissa oplar där man helt enkelt lyfter i eller trycker ner dörren för att justera springan.

Post's attachments

Fakesänkt.jpg, 165.24 kb, 1024 x 576
Fakesänkt.jpg 165.24 kb, 379 downloads since 2015-01-25 

45

Eller en gammal Cheva där man kan justerar hela gångjärnet på samtidigt som man lättar på huven och bryter i framskärmen och när allt är bra och man smäller igen dörren så är det bara att börja om....  ICQ/ad

You´ll never know...

46

Gjorde en liten mockup.
Nu sitter grubenwerks-framvagnen på plats med originalspindlar. Så nu skall karossen sammanfogas en gång för alla. Fronten är fortfarande lös men det lirar ganska bra med dörrspringorna. Därefter skall jag köra plattan till mitt andra garage för tillfixning.

Mvh Mikael

Post's attachments

20150128_223559.jpg, 78.64 kb, 720 x 1280
20150128_223559.jpg 78.64 kb, 372 downloads since 2015-01-28 

20150128_223634.jpg, 87.29 kb, 720 x 1280
20150128_223634.jpg 87.29 kb, 368 downloads since 2015-01-28 

47

Riktigt snyggt, hur mycket är det sänkt i fram? Och hur mycket "luft" är det mellan däck och skärmkant?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

48

Skulle gissa att din framvagn är 2tum smalare än orginal. Ser bra ut ICQ/ab

49

Kjellgren skrev:

Skulle gissa att din framvagn är 2tum smalare än orginal. Ser bra ut ICQ/ab

X2 ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

50 Senaste redigerad av Flat four boxer (2015-01-30 19:36:01)

Lite bilder på en kaross som numera är i ett stycke. Ganska nöjd med dörrgliporna.

Ja, stämmer framvagnen är avsmalnad. Nu sitter det originalspindlar på. Sväljer 5,5 tummarna med 165x15 bra. Skulle nog se smalt ut med 4,5. I bak får det bli lite mer däck kanske så stort som 185:or. Finns en bra skrot mellan Tidaholm och Tibro. Dit kan man åka och "labba" lite. Karmann67 tog ett mått på höjden. Känns körbart:-)

Sargarna till baklamporna skall inte vara röda. Den ena är tom omlackad från vit. Skall se om det går att få fram det igen. Den beiga front-huven får på nåder hänga med. Skulle vilja hitta en vit -67:a huv...

Bilen ställdes av 1980. Redan då brutalt rostig och riktigt "ful-lagad" på flera ställen. Någon form av renovering påbörjades då, sen blev den stående. Tack vare det är "patinan" riktigt trevlig på framförallt höger sida. Vi skall forska vidare lite i bilens historia. Tack vare en intresserad, engagerad och förstående flickvän känns det som det finns hopp för bilen, som vi döpt till Åsa eftersom vi köpte den just där:-), att bli körbar och i trafik igen efter 35 år i dvala.

Post's attachments

20150129_171917_03.jpg, 212.35 kb, 1306 x 735
20150129_171917_03.jpg 212.35 kb, 382 downloads since 2015-01-30 

20150129_171935_03.jpg, 201.76 kb, 1306 x 735
20150129_171935_03.jpg 201.76 kb, 352 downloads since 2015-01-30 

20150129_172033_03.jpg, 263.08 kb, 1306 x 735
20150129_172033_03.jpg 263.08 kb, 351 downloads since 2015-01-30 

20150129_181404_03.jpg, 144.92 kb, 1306 x 735
20150129_181404_03.jpg 144.92 kb, 344 downloads since 2015-01-30 

20150129_181600_03.jpg, 229.82 kb, 1306 x 735
20150129_181600_03.jpg 229.82 kb, 384 downloads since 2015-01-30