1

Är det någon idé att balansera ett original vw svänghjul alltså endast svänghjulet exlusive lamell och tryckplatta?
Testade för skoj skull att kolla balansen på ett skrotsvänghjul häromdagen, satte upp det i en sån mc-hjulsbalanserare, manuell modell från biltema.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst … -MC-82351/

Svänghjulet jag testade var inte helt nollbalanserat testade även ett par andra men inga av dem var helt nollbalanserade.
Med den balanseraren kan man ju bara kolla den statiska balansen alltså bara vilken del av hjulet som är tyngst. Vw svänghjulen är från början dynamiskt balanserade vilket man kan se på att lättningshål är borrade strax innanför startkransen på plattsidan.

Skrotsvänghjulet borrade jag ur lättningshål på och balanserade det så att det blev helt nollbalans, alltså snurrar man det stannar det på olika punkter hela tiden.

Då är ju frågan är det rätt att göra så här, vinner man nåt på det, någon annan som gjort samma sak och sedan monterat det i bilen?
Eller är det jag som har haft för mycket julledighet så att hjärnan kräver lite tankeverksamhet med såna här funderingar ICQ/ae
I vilket fall vore det kul med lite input från er på forat med mer eller mindre motorkunskaper.

Balanserade mitt mc-hjul på en firma för ett par år sen och de gjorde bara en statisk balansering, jag frågade om det räckte och fick som svar att det gjorde det även på sporthojar som gick 250+km/h.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Dynamiska balansering används när det som balanseras är längre i axiell led, vevaxel JA!

Svänghjul o mc hjul knappast.

Gränsfallet är kanske lite bredare bilhjul?

Hur gör man med race slicks?

S

3

Jag har en balanseringsmaskin för bil o mc däck numera och de balanseras dynamiskt, det är därför vikterna sitter på fälgkanten alternativt klistervikter på inner och yttersida på fälgen.
Det går att köra den och mäta den statiska balansen också och sätta vikten i centrum på fägbanan men inget man gör med moderna bilhjul.

Läste lite i böckerna om Vw:s originalbalansering av motorn och enligt dem balanseras motordelarna var för sig.
Fast kan inte hitta något om hur svänghjulet ska vara vilka toleranser felvikt eller om det räcker med att svänghjulet är statiskt 0 balanserat.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

4

Någon som har info om hur balanseringen ska vara?
Räcker det med statiskt 0 balanserat?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

5

Jag har inga svar på dina frågor..MEN, jag testade oxå detta förra året;

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22366

Vi kom väl fram till att VW's fabriksbalancering är mkt bra ?!

6

Det brukar skilja som vikten på ett frimärke på svänghjulet om ingen har varit o fipplat med det
Men tryckplattan är det som är obalans i (solfjärder typen ) den gammla typen som kep sålde (steg 1-4) var det ofta 1-2 gram obalans i
Det finns saker som man kan lägga ned kraft på som centrera tryckplattan på svänghjulet  Nästa sak som man glömmer av är lamellen som kan vara mycket obalans i
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

I samma "Biltema balancer" kan man ju faktiskt montera del för del, och balansera vidare !-)

8

Pprmicke de svänghjul du pratar om har de varit dynamiskt balanserade?
Hjulet jag testade i biltemas balanserare var utan tryckplatta o lamell och frächt förutom rost i o-ringspåret men om de kanske är dynamiskt balanserade original så kanske det är därför jag får felvärden.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-31 12:13:04)

Ja det är dom
Testar  oxå statiskt  typ så här  (Även kam med drev testar jag )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1077.jpg
Det finns några saker som jag tror det inte funkar med biltemas leksak är det blir så stort axel tryck med ett svänghjul När vi balanserar fläktar(max vad som dessa hjul klarar i diameter) i jobbet så får vi ha 40-60 mm axlar(har hylser som sticks på för balansering för det skall rulla lätt i Grandlund hjulen
Det finns lite saker till som ställer till det Och det är vikten på skruv o brickan som skall vägas så man har samma vikt på alla 6st  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Så är det nog Biltemas grej kan man inte lita helt 100 på.
Gick ut och testade lite igårkväll/natt tog ett original s hjul och satte i biltemas balanserare viktade upp till 0 balalans med klistervikter tog loss hjulet och satte fast det igen, mätte in det med indikatorklocka.
Testade ett par gånger men varje gång blev det felbalans.
Jag drar slutsatsen att biltemas grej inte funkar till svänghjul iallafall, den flexar för mycket och konorna är svåra få rätt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65