Är det någon idé att balansera ett original vw svänghjul alltså endast svänghjulet exlusive lamell och tryckplatta?
Testade för skoj skull att kolla balansen på ett skrotsvänghjul häromdagen, satte upp det i en sån mc-hjulsbalanserare, manuell modell från biltema.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst … -MC-82351/
Svänghjulet jag testade var inte helt nollbalanserat testade även ett par andra men inga av dem var helt nollbalanserade.
Med den balanseraren kan man ju bara kolla den statiska balansen alltså bara vilken del av hjulet som är tyngst. Vw svänghjulen är från början dynamiskt balanserade vilket man kan se på att lättningshål är borrade strax innanför startkransen på plattsidan.
Skrotsvänghjulet borrade jag ur lättningshål på och balanserade det så att det blev helt nollbalans, alltså snurrar man det stannar det på olika punkter hela tiden.
Då är ju frågan är det rätt att göra så här, vinner man nåt på det, någon annan som gjort samma sak och sedan monterat det i bilen?
Eller är det jag som har haft för mycket julledighet så att hjärnan kräver lite tankeverksamhet med såna här funderingar
I vilket fall vore det kul med lite input från er på forat med mer eller mindre motorkunskaper.
Balanserade mitt mc-hjul på en firma för ett par år sen och de gjorde bara en statisk balansering, jag frågade om det räckte och fick som svar att det gjorde det även på sporthojar som gick 250+km/h.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(