326

Stefan F skrev:

Njae... det blir CSPs färdiga skivor med 4x100mm bultcirkel. Jag har sett att man kan använda typ3 nav med lösa skivor, men jag räknar inte med att behöva byta skiva inom överskådlig tid. Tormeks fästen, som jag har, är ju anpassade för SAAB-ok och Mercedes-skivor på just den typen av nav. Men jag gör som Woffe gjorde på sin firmabuss, skivor med splines.

aja det funkar ju det oxå . jag har saab oken o mb skivor på svarvade trummor .... de funkar men är ju mer meck helt klart

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

327

Jag kör liksom Stefan F, med CSP:s färdiga bromsskivor och ok från SAAB 9000. Fungerar ypperligt!  ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

328 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:22:54)

Fixade till slangarna till den externa oljekylaren + termoswitchen till kylfläkten. 

https://sfrwhw.db.files.1drv.com/y4mieYcfioOOGvZgLDMbAY-lWqUZiGz6nzxWZj5lgHsfYyb_kGekaiv-Vfm_EBylDpUryzl18dWRHgSjU6Dey1PV2PwYfs5CZSBwMcvVOpvDiRkZOzpNtHpulQxu4fhbbsc1p5oyIgKgelBo7rtI6kEOpRpv2q___PWH6oeoKjk9UVzLoD45Ko365tdwl607tLzjJdaA9C6j14B8e14Xh98fA?width=800&height=600&cropmode=none

(ja, jag vet att två 90-graders böjar inte är optimalt, kommer att fixas när Porsche 911/01-lådan sitter på plats...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

329 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:31:52)

Har insett att har man börjat med AN-kopplingar & slang så får man hålla sig till det. Termoswitchen till oljekylarens fläkt kom med slanganslutning medan själva huset har AN8

https://7apfpg.db.files.1drv.com/y4mONjYELcntPv1XUkgi7MuWUW86AXN56Goao1TlKp1tieujcMaAeT9n_jaM_iDfrTkswttCs6Phu9QIdybENJq7e6CRsYkVyDqxG72LP7ns6Lqf5xk__DTqxkdX6BKMAjDmNYkbCNMFuYhjPWJMkM8Z-0ZSIBHRYsjmomqEGz2Mr1WbkbteTpZcb_cRO1UsvKdXa_cdJk1r8fIeWVUfJsRXw?width=800&height=600&cropmode=none

AN8 slang passar inte speciellt bra på 1/2" kopplingar ICQ/ac  Så det var bara att beställa två kopplingar till...

Naturligtvis var den ena kopplingen lite för kort, så den bottnade inte i givarhuset

https://r1tveg.db.files.1drv.com/y4m8Yl3B86gDnxRIGL3gY-xIFZ2vbl1AEQ64lcfxlEZEc0Q3WQgwJ5MnyGWv4AWGd3gPNlnnRXPoXPxyBPAP_WovBrX9Mj64c8KZJBUY30w4XsOTdRNlyYKvwpQO9gFE5iCwR21pOEb4FybzvosocuPFAJuv9516m14-6gvJFcXoszVKsTPdTkA_AIGLg2GmL84u3rAsfDOyO4GL63XjNSdQg?width=800&height=600&cropmode=none

https://sltveg.db.files.1drv.com/y4mYpCaqOjP5S5pD2GgFD9C-vco2nSJ6hwpEyWFocFavxbEezGCN5pS9LvdvxT6AqVCzmjR1o097hoIRZd0gKaxfWglx_JsdSl8-GB_igUBKM0QMufDG83rEb6PGgcRo9wcb04dZp97KOfQdU3njOEucVbWIxC6jDLQ3bEDMbLY-klnIEIFDrn1JOOq2Tjiqtdpb51NEKeGAhH3YCS3JtZR3Q?width=800&height=600&cropmode=none

https://rltveg.db.files.1drv.com/y4mJVUrGFWirHDehf4CMxvlHUzWd2DQgQXkWXEYXJG0QRB1SwtjHIjVe1V7drHCgnVyBS0c8oHnGKRkEK1Fxt-MiEBFRoCn3TD-zdo8ql23xUv5n-ORzzNtbjWaDYUPbypujelKyO8AX3ZhZps3bdmLf9zd_ZiOOokvC1ENvYjJOfXmIUc9SD76389eC64gmS9dqPtlIVSRiBFmd9MQuoN2Lg?width=800&height=600&cropmode=none

Så det var bara att kapa av några mm och vips blev det tätt ICQ/ab

Hade först tänkt använda 45-graders kopplingar, men det visade sig vara omöjligt att få in kylaren då och än mindre var det möjligt att få dit slangarna ICQ/ac

https://sftveg.db.files.1drv.com/y4mhVBc4h2koY96OvTmWHCVbrOmtLfWjjaM07lQkFIji3_ngVyhqO2jNrYaVm-qWdTZHQhSbK4E7VQJZSU-G3aesUB0Zr8rdXYO9RucvtBg8--VDxfmAul0w8kkPnIef1ne0trQ3iWlRJaTKG9OkEwd7RKAVlpG1GKSOQHvEguf8lv4dqDd3SXKrVF9w1ZGvYp9JvFICR8vnjpEnyX_W2z-bQ?width=800&height=600&cropmode=none

Så det blev två 90-graders kopplingar i den änden också.

https://rvtveg.db.files.1drv.com/y4miBnPADVe-4B7gh5cOGf5Xz5kx-QeHkuug5R5HmaUi1O9wRaGlSE76MF8swzutIQvM4pQ9v2hiq0hP_3c1ORuL0ee2HIy0E1qEUSoayOFiu-8KJi2V49kD1alXMlqPihy01FHjMxN_wHWxvzDRDz-sS_RCM5EuZcsrXKIEhAV2FGhMtMxQ9G3WKrKvMvH_NApXw2nypE_uQ-QUcbcQKtVfg?width=800&height=600&cropmode=none

Med slangarna på plats:

https://r1rwhw.db.files.1drv.com/y4mPAMtfLEaPxevxMISnhOea1T_A5XVAiPOezJXeVkN7e24FUkf1QHxdBSAiMSZZaUp5MUiGvwenUbRzn4ZWuw9qKBiXf7Iw5nvFuHq9U-kum5321IOSxT61zPMgRAfaiYYrMGnS9YNvfL_2ysyDXMDaV1Ssn407dIpQMO75ja0XT9bqelXPRd828xxkHBCbBEZ8cMA2Eb5MPCcF8cM9hZXBA?width=800&height=600&cropmode=none

Köpte två gummiklädda klammer på Biltema, de är 16 mm och passar alldeles utmärkt till AN8-slang som är 15,88 mm utvändigt ICQ/ab  Skruvade ihop klamrarna med varandra, så det blev ett väldigt stabilt slangpaket. Det gick alltså inte placera kylaren längre in, både kopplingsvajern och armen var ivägen. Det syns inte på bilden, men kylaren är upphängd i gummibuffertar som bygger en 35-40 mm. När den andra lådan är på plats går det att flytta in kylaren mot mitten och byta kopplingarna till sådana med radie istället. Borde vara lite snällare mot oljeflödet... Fick dessutom ta bort cup-staget för att få dit kylaren ICQ/ac

Efter att ha fyllt i en extra skvätt olja och kört upp oljetrycket med startmotorn slog jag på tändningen och den startade i stort sett direkt  ICQ/ag   Kollade efter oljeläckor, speciellt där det hade läckt från stötstångstuberna, men där var det torrt. Däremot... började det droppa från kanten av ventilkåpan, rakt ner på 3:ans avgaspipa. O det kom en hel del olja! Stängde av förstås o fick hämta två fläktar för att vädra ut röken. Bort med ventilkåpan och kunde konstatera att den nya, dyra, kåpan från VW Heritage inte var jättesnyggt pressad, kanten är vågig ICQ/ac

https://plrb5q.db.files.1drv.com/y4mpZLI9bP77J0fhB8zXPg3vJG6AwcL8yEtjp0TLe35_T4um74_VIC9sQ0Oy73zpGDsqdwdeR1d3xS9R0l2woy-kMPv7QAjlP2mDhVIYoDlQfBkgWoJUPDasXKZLnOUG35ThwPumKJ9AbyRbMwXcqAEYXK5t50JqwI4Y9Y-0wn2W0tD25Tbpgt56z3sVqvfHPdwHGap7dOd7pEaWiw9tx10_A?width=800&height=600&cropmode=none

Så jag rotade fram en gammal originalkåpa, dit med en ny packning och allt blev jättetätt! ICQ/ab  Vilket bevisas av denna lilla filmsnutt:

[video]

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

330

Det börjar ta sig, Stefan !

Om 14 dgr är det fri körning på 402m nere i Västervik... Testa lite ?

331 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 19:16:26)

En nypa höstluft för att kolla att allt fortfarande var tätt. Vilket det var ICQ/ab  Gjorde en liten provtur ner till vändplan o tillbaka, inga problem. Ombestyckningen av förgasarna verkar vara rätt ok, inga smällar, ingen tvekan och bra drag (det lilla jag kunde testa...)

https://5chnew.db.files.1drv.com/y4mJ2VB27mvLNSBIwnbdnuuae0dhwwQAnEyLlqaPqpj6PSHCijVzjFesezMonUBwG61YaoPbfFI8cJI1gMf4Gb-HFfxNSHy_G7Jq6ILid70ikBjzPZDkNZ-tMLZdxRrJ0uZzeVu_-7fGlHwpZ_ilIpBTKhmOOJPKD3WOMLIuUYO6OEm_4m4xGR9OoXEB7mQClKqrpUG2vfhSSXhnKfQJptGGg?width=800&height=600&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

332

ICQ/ag

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

333 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:37:10)

Blev lite problematiskt med den nya oljekylaren och min hemtillverkade bakre motorplåt. Så det var bara att bita i det sura äpplet och köpa CSP's adapter med anslutningarna rakt bakåt istället.

https://grkjnw.db.files.1drv.com/y4m5eIPOwzEzgdjpcM-Pm2dH9YJc7Abx1Ol8BdqGDJQ3mlx2JhOEa5IXuPf1MYulIr4i2YG24btfpGcYip2rlH-0OAIbSz0D0UH7IlgQAMo1S7DRocrE3mjDSNxY9MDUGqBhOSthY7pDiNJoYCYPqcDoMb_ir17y5JNdyt3e2yVL1SCIyosQNwf6PRCKG7eCRPl_0nM4wFQYR6YEWbAV_eEoA?width=800&height=600&cropmode=none

Väl på plats blev det så här (och jag slapp dessutom en av de tvära 90-graders böjarna)

https://fbkjnw.db.files.1drv.com/y4mN86KJ61BTVneWwHQUx8gNLMEqoznuv965pnEzaAEqwLaNK5arr-m-wfB2u2rK0S8hhP6rodA_aTnQU3tEA22KcTTJF_9MX4qWQ_ANHyql_YRR1_PwXDlfpYduNVtQPV_qMayxWeJKLm2X1H0aqlHF01xAEP4G_2ex5ZKEa46svHyrbLROpcfkrs0HB7FoRa35TLf0802xwUBid7HNbBrVQ?width=800&height=600&cropmode=none

När man väl lärt sig montera AN-kopplingar på rätt sätt är de helt 'outstanding' att jobba med...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

334

Väntar på en liten uppdatering här också! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

335 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:40:34)

Haha... jo, det kan jag tro!  ICQ/ag  Har väl inte hänt sådär jättemycket egentligen, men...

https://glipfa.db.files.1drv.com/y4mLJecYCi1RNXDcmu5b1X59ZkDosWCR5lYYBc-7I__XdV0s1mj3UUKM4VkXFHiMW62mXXf7kuhy5iGdHXzUbjey6iaCW7Ka8yYtTferBsrx10zxcm__A1WAF8PkA5hTC0EOwS0eu2yQof2UcSHcXYszM2M7xaR69LVoUpCm8phq-OFOY2uLwmvAfpEdeyDe-khh09PWCTFvc-Jj-VqssJWQQ?width=800&height=600&cropmode=none

Tog bort kolfibervinylen på mellanplåten, den hade dels fått en massa småskador & repor, dels var det en massa rynkor o veck som inte såg så bra ut (Porschelådan skymtar i bakgrunden, ser jag... ICQ/af ). Måste säga att klistret på vinylen satt utav bara @£$"#¤...  ICQ/ac  men Biltemas packningsborttagare på sprayburk var faktiskt riktigt bra på att lösa upp klister, så med lite möda gick det att få bort allt klet. Lite mera spackel och slipning för att få bort lite ojämnheter. Kan tillägga att minsta ojämnhet både syns o känns genom vinylen. 

Har lagt igen hålet i den bakre motorplåten som blev "över" efter bytet till extern oljekylare med fläkt. Klädde även den plåten med kolfibervinyl, skulle det visa sig att att den inte pallar med värmen från avgassystemet så får det väl bli drapering med riktig kolfiberväv istället.

https://g7ipfa.db.files.1drv.com/y4mHcwJT87Pw55k775N6oV1ErtcNvmrhP2AME5sLxrU0oqHdQI_sdGQzU2MSKDbOgnDHLSlpxuyXLNgzgOrvLeeuUAOn_coTeLq4MTxWKNnQhBvlIHSyIQ6a6jN8d8jmdDXaDUt2Kz_C2np6FHOytSR_9yxDpS6I3ImWVoVQB4f82GAQn2aektaTomL4ltLVWY2UM52XvguqymgZ9VdidV2Lg?width=800&height=600&cropmode=none

Förutom det, lite ljudisolering med "SilentCoat" på golvet:

https://vbqz4q.db.files.1drv.com/y4mO6WJvxtL53WGpUc_PqZueE0kYF73FC5oDigTajqY3Wi-DD5ksonOGLmDN70-SW2NukB60oyACSoCFRimZ56mcOglfbwVn-zVNo50YgXUyi4joLJx57kAAUYGEUhhtC-YCE9EL6ivZhSCCepeSQ64DN16qiFTALvfrBMUXp45cr2czxvgRVw2E3exZ7zqEIoHcNpfsNs6VZbomoqgDSpDRg?width=800&height=600&cropmode=none

Köpte en packe med 40 skivor för några år sedan, hade rätt många kvar efter att dörrarnas insidor och plåten bakom baksätets paneler försetts med dämpning. Inte riktigt "Mercedes-klonk" när man stänger dörren, men klart bättre än innan...  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

336

Härligt.  Det händer nåt.
Mer om isoleringen tack. Varifrån? 
Direkt mot metallen? Klisras fast?

337

Det som händer, det händer i det fördolda. Endast de invigda känner till sanningen. (Gammalt djungelordspråk...  ICQ/ae  )

http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-co … matta.html

Ja, direkt mot underlaget. Varje platta är försedd med en skyddspapp, men det är ett ganska långsamt klister. Inte kontaktlim, precis. Så länge som man inte trycker fast det, går det att lyfta och justera.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

338

ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

339 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:48:48)

https://6aqikg.db.files.1drv.com/y4mnjXqw7Y5jLX56cMe7h0VqVl_opQDRTLHY6b-uFoY7Le_iA2BYiZ5_AHsBtRyXTwR3HTCTL_59F5O9kSzSRT2GiYyLK-cRPX5eqy9hzY4eVm1BaIxmE9ItzR5jIOzpi5bNwhxkSymLymYqxTMrkz6tQmVZBEGyetAHFfLdEMvxJtm-uEN-lRf7fNWuOvLW45-jMtNLLRCCuw0bEcZ_cbTgQ?width=1024&height=758&cropmode=none

Något har rymt ur garaget...   ICQ/af

https://6aqhkg.db.files.1drv.com/y4mI0hT6SqB07RbotXBtJZGDRBOun8K9wx_7hC2MDwvgt9VHgqhzKeHd2ycBhCMNTP2A7v0k9znDBQVh0Hf4_ZHCy1qy4XMPGWR7OEIxQfpfN0i1TA2VEYerd4BxCek-94HtdC0U37grsetBSzsh9oUCldBkcONG-emj2Q5Im7zsR6vAe36tzz0rKgndUZIy5Buh8sUrtyPeoKkLP6CIf21Cg?width=488&height=660&cropmode=none

Återkommer med detaljerna...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

340

Man får gratulera..! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

341

Har du katten i garaget? ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

342

germanbug skrev:

Har du katten i garaget? ICQ/ad

Ja, en stor, blå, rackare som tidigare lämnade lite visitkort...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

343

Någon som kan tillföra något till det här?  (längst ner...)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28015

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

344 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:54:20)

Ok, let the transformation begin... Nu när den ändå är besiktigad och det är två år till nästa inställelse...  ICQ/ad  Låt oss börja med att byta ut ballongdäcken på Sprintstar mot något aningen modernare:

https://6aqjkg.db.files.1drv.com/y4maT5oEhE1bA9M2KQCEOGxRGip7suGjMTDb0L_6hZ97Vw2jEizoND_fYJVDzs5XqOCKu3PXJ7k53ZqstlmqWo1gpAm9lULnY7f3GWNLkHUsbqOOH61T8eh4fkWuBuvpZ_HS85djuHSDDMoSlMplgOrKPXFMzRikN4HJekzQ31zLTRypLiFOGhUJ2eJDUHsp-pEVDSUvNtOBAUvuLsU6oiDCg?width=1024&height=758&cropmode=none

Hade en uppsättning 7x16" "Integral A2" liggande som egentligen skulle ha suttit på tantens Honda CRX. Passade inte, tog i skärmkanten, så med 4x100 trummor från [svenska] CSP, och 205/50-16 passade de alldeles utmärkt på 1303:an  ICQ/ab   Ska fixa framhjulen i morgon, har ägnat kvällen åt bakning (bromsskivor - 100 grader) och infrysning (lagerbanor - minus 18) i frysen. Bankades lätt på plats  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

345 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:55:19)

Så, nu har även fronten fått likadana hjul (+ en sänkning med 25 mm, utöver kortningen av fjäderbenen med 50 mm...)

https://6aqckg.db.files.1drv.com/y4mHlDYtr4YAT3avEyo-co8mcOHv_9TA3i2C5z9TKkx9OMesdq9kkxHrChuekhUS5wGFvIoVsTvg7b0rGY-GV1OwlwDYcFNa0izO7UG5-nkfMPMmLTyWxzBxRHreCT5yMe0ganUhnJfGZIa6PSYIbMGxp_gKShZr2ivLi1xkwUQd_TFxFG9nmEe-VqBAgwxSgBFOECtb70IBIO3JJ7_-IsoLw?width=1024&height=758&cropmode=none

Integral A2-fälgarna är inte så tokiga  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

346

Blev ju bra ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

347

Kanoners! ICQ/ab

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

348

Vajjert! Juste med besiktningen!  ICQ/ab
Btw, köpte du ett aluminium- fjäderbensstag från mig i Motala på Tradera?
Isf, blev det bra?

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).

349 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 17:57:56)

Jomenvisst blev det bra!  ICQ/ab

https://6aqdkg.db.files.1drv.com/y4meFA-R0F7xSwJjYbC6aCpGWqfmG1OEVqIM_NRembKqlbRYqCrjVSJO5cCB6Zk1VNxrNisF4pFP9trM5ULjwu7JoTSlrZzxuMPcqz7raEwFD3_1r6GYzitvB3tj5It-hYlG00ozJF7HQGORVYcH3tZOuxaRYgJ2sZ_LhvaYbUVbvo9CSymS9f89k1mZ4q2BPyzyX1X21ch0fc2yZBqOWuA0w?width=1024&height=758&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

350

Vad roligt, spot on!! ICQ/ag

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).