Har insett att har man börjat med AN-kopplingar & slang så får man hålla sig till det. Termoswitchen till oljekylarens fläkt kom med slanganslutning medan själva huset har AN8

AN8 slang passar inte speciellt bra på 1/2" kopplingar
Så det var bara att beställa två kopplingar till...
Naturligtvis var den ena kopplingen lite för kort, så den bottnade inte i givarhuset

Så det var bara att kapa av några mm och vips blev det tätt 
Hade först tänkt använda 45-graders kopplingar, men det visade sig vara omöjligt att få in kylaren då och än mindre var det möjligt att få dit slangarna 

Så det blev två 90-graders kopplingar i den änden också.

Med slangarna på plats:

Köpte två gummiklädda klammer på Biltema, de är 16 mm och passar alldeles utmärkt till AN8-slang som är 15,88 mm utvändigt
Skruvade ihop klamrarna med varandra, så det blev ett väldigt stabilt slangpaket. Det gick alltså inte placera kylaren längre in, både kopplingsvajern och armen var ivägen. Det syns inte på bilden, men kylaren är upphängd i gummibuffertar som bygger en 35-40 mm. När den andra lådan är på plats går det att flytta in kylaren mot mitten och byta kopplingarna till sådana med radie istället. Borde vara lite snällare mot oljeflödet... Fick dessutom ta bort cup-staget för att få dit kylaren 
Efter att ha fyllt i en extra skvätt olja och kört upp oljetrycket med startmotorn slog jag på tändningen och den startade i stort sett direkt
Kollade efter oljeläckor, speciellt där det hade läckt från stötstångstuberna, men där var det torrt. Däremot... började det droppa från kanten av ventilkåpan, rakt ner på 3:ans avgaspipa. O det kom en hel del olja! Stängde av förstås o fick hämta två fläktar för att vädra ut röken. Bort med ventilkåpan och kunde konstatera att den nya, dyra, kåpan från VW Heritage inte var jättesnyggt pressad, kanten är vågig 

Så jag rotade fram en gammal originalkåpa, dit med en ny packning och allt blev jättetätt!
Vilket bevisas av denna lilla filmsnutt:
[video]
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på
Garaget och min projekttråd är här på
Boxerville