1

Jag som rubriken kanske antyder, jag letar efter ett användbart och bra sätt att ansluta min dator till min TV. Det finns ju en uppsjö sätt att lösa detta på, men kanske bara ett par som funkar för mig? Därav min fråga, hoppas den inte betraktas som alltför dum.

Både TVn och datorn är lite halvgamla, men fullt fungerande. Till TVn är det dessutom kopplat ett 5.1-system med en (Panasonic?) reciever och HDMI-switch som jag vill ha ut ljudet igenom. Nu står grejerna på landet och jag kan inte exakt identifiera dem, men TVn är en Samsung HD-ready Plasma-TV och har de flesta ingångar, dock ej VGA. Datorn är en HP och har bara en VGA-utgång (ej HDMI el DVI). Till datorn har jag en liten Bluetooth-dongel, så en- BT-uppkoppling mot TVn vore najs, men jag misstänker att det är för låg kapacitet på den uppkopplingen?

Det mesta av materialet jag vill spela upp på skärmen har jag på en extern hårddisk och den lösningen jag har idag är att ansluta den till ett USB-uttag på den Blu-ray-spelare av fabrikat LG jag har anslutet till systemet. Problemet dock är att BR-spelaren är lite buggig, för det första har den inte alla codecar, så vissa format syns inte ens i artikelregistret. För det andra så har den en tendens till att hänga sig vid uppspelning av media från hårddisken (ej vid uppspelning av DVD). Det enda sättet att väcka spelaren då är genom att dra ur sladden och det är mer än lovligt störande, speciellt om man kommit en bra bit in i en film.

Morsans snubbe har skaffat en liten "dongel" med HDMI-interface vid namn iPush och den verkar komprimera formatet på filerna så det blir väldigt pixligt, dessutom verkar programvaran bara finnas för android och även om jag just skaffat ny lur är jag inte sugen att slänga över alltför mycket videomaterial på den. Tycker också att den blir ganska varm, så jag drar alltid ur sladden till den när den inte används. På Plussidan är dock att den ansluter via wifi och det är najs att slippa ha sladd.

Det lär ju finnas många olika elektroniska underverk som löser mitt problem, frågan är bara hur man orienterar sig i elektronikdjungeln. Kom gärna med förslag och idéer på hur jag skulle kunna göra. Kan jag ansluta datorn direkt har jag aldrig problem med codecs och kan dessutom köra streamad video vilket är mest föredraget, men grundidén är att kunna spela material från min USB-hårddisk. Sladdlöst är ju såklart alltid skönast, men ska det vara sladdbundet, så vore det skönt med en lite längre kabel, så man slapp resa sig upp om man tex ska pausa, eller byta fil.

Systemet saknar idag TV-mottagning, dels för att jag inte dragit någon antennkabel till det rummet, men också för att det saknar digitalbox. Jag ämnar lösa detta problem också framöver och en tanke är kanske att man kunde kombinera lösningen på dessa två bekymmer med samma utrustning?

Som kanske är underförstått så är grejerna lite halvgamla och finns det flera alternativ, köper jag hellre en sjyst kamaxel till min folkamotor än lägger ut en tusing extra på detta. En ekonomisk och smidig lösning helt enkelt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Köp en media spelare typ Tvix eller Boxee och koppla in USB HDDn till. dom spelar allt. Problemet med att köra trådlöst är att bandbredden ofta inte klarar av så bra kvalitet.

3

Om det finns hdmi på tv'n så kan du ju köpa en hdmi/vga kabel och koppla in med ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

4 Senaste redigerad av anders bergh (2014-10-15 09:47:33)

Plex(gratis) + ChromeCast(ca 300;-)
https://plex.tv/
https://www.google.se/chrome/devices/chromecast/

förutsätter att wifi med hyfsad mottagning finns vid tvn.

Vissa filmer typ mk4 eller dyl. funkar ej som direct stream till chromecast utan då konverterar plex-server om det till ett korrekt format. den konverteringen kräver en cpu som är rätt modern för att inte buffra för mycket.

Jag kör denna settupen och styr plex via plex app(gratis) på android lur

Så för att få detta att funka krävs följande steg

• Installera plex server (https://plex.tv/downloads) på pc som har all media, Följ guide för att lägga in mappar osv. (1-3 timmar berorende på din kunskap)

• Är du på samma wifi/lan med lur, dator(plex-server) och chromecast så i din plex-app på telefonen hittar du alla dina filmer samt en chromecast icon för att spela upp median på TV

Jag kör denna settup hemma och är sjukt nöjd. Sen har ju frun plex-app på sin padda och lur så hon kan se sina egna serier när hon vill.. Går med denna settupen att spela all media på telefonen med... om TVn är upptagen

5

Om tipsen här inte hjälper dig, så kan jag föreslå att du uppsöker Kjell & Co, om du har den firman på din ort. Den merendels unga personalen där brukar få denna sortens frågor, och det brukar finnas diverse elektroniska "hjälpmedel" som man kan koppla mellan tv och dator.
Min son jobbar i en av dessa butiker, och han lyckades koppla ihop sista generationens tjock-tv med en surfplatta, via husets wifi, iofs blev han själv förvånad att det funkade, men han hade tydligen varit på Kjells internutbildning där man lärde sig sådant "koppleri".

Men dom kan nog inte svara på hur man får sina fonografrullar Mp3 kompatibla.. ICQ/ae
Men man kan se såväl Anita och Televinken såsom Lennart Hyland i svartvitt på sin androidtelefon, vad nu det skall vara bra för...  ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Jag kör en liten PC med passiv kylning och SSD-disk (= knäpptyst) som är ansluten till trådat nätverk, HDMI till TV och ljudet via USB till en NAD D3020. Filmer och musik ligger på en NAS ansluten till nätverket och allt styrs via VLC Remote appen i telefonen.

7

Vad har du för ljudkort i datorn?

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

8

Jodå, Kjell känner jag mycket väl till och jag har inte ens börjat leta själv, det känns som en ren djungel då det finns så mycket att välja på. Surfar på luren nu och ska gå igenom era förslag senare. Att bygga ett nätverk med server känns som att skuta över mål, men vi är alla olika ambitiösa och har olika inkomst, det köper jag. Detta arrangemang ska användas på min stuga på landet så en enkel lösning som funkar med det jag har är vad jag letar efter.

Funkar Plex och Chromecast med Windows? Det verkar som androidgrejer.

Trodde VGA och hdmi inte gick att direkt sammankoppla? Har fått för mig att VGA är en analog signal och man tappar dumt nog ljudöverföringen då också, men det går ju såklart att lösa med en kabel till.

Hittade en dosa på webhallen jag måste läsa mer om, den verkade helt rätt. Tackar för era inflikar!

9

Om du inte har 5.1 ljud ut ur datorn så spelar det ingen roll hur du kopplar det till recievern.
Du får nöja dig med Dolby Prologic.
Jag hade gjort så här:
1. Installera XBMC på datorn.
2. Stoppa in USB-disken i datorn.
3. Ta bilden ut från datorn via en splittad vga- kontakt och sätt den gula pluppen i den gula honan på tv:n.
4. Koppla datorns hörlutsuttag till recievern.
5. När du tröttnat på att springa fram för att pausa, byta film osv - köp ett trådlöst tangentbordo mus.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

10 Senaste redigerad av kee (2014-10-16 16:10:45)

Ja det kanske får bli en VGA-komposit tills jag väljer att investera i nyare grejer? Måste kolla vad TVn har för ingångar innan jag köper något. Har faktiskt varit inne på att tjacka ny dator också, men då skulle lite av poängen vara att låta den gamla få bli permanent bosatt på landet och det skulle inte lösa detta problemet.

Anledningen till att jag frågade i denna tråd var just för att det ju dykt upp så mycket på marknaden på sistone.

Men de trådlösa applikationer jag stött på verkar bara funka med nyare intel-chipset och android. Bland de sladdbundna så såg jag snabbt ett externt USB-grafikkort som en variant, men frågan är om det är värt det?

Saknar dator utan hdmi, per definition 5.1-ljud eller kommer man förbi det på något vis? I den här lösningen är det inte så viktigt, men det är intressant att veta.

11

kee skrev:

...Funkar Plex och Chromecast med Windows? Det verkar som androidgrejer.
...

Server mjukvaran finns till windows, mac, olika linux
klienten finns till windows, mac, linux, chromecast, ios, android, samsungs smartTV... osv.
remote mjukvara finns till ios, andoid, windows phone...