Jag som rubriken kanske antyder, jag letar efter ett användbart och bra sätt att ansluta min dator till min TV. Det finns ju en uppsjö sätt att lösa detta på, men kanske bara ett par som funkar för mig? Därav min fråga, hoppas den inte betraktas som alltför dum.
Både TVn och datorn är lite halvgamla, men fullt fungerande. Till TVn är det dessutom kopplat ett 5.1-system med en (Panasonic?) reciever och HDMI-switch som jag vill ha ut ljudet igenom. Nu står grejerna på landet och jag kan inte exakt identifiera dem, men TVn är en Samsung HD-ready Plasma-TV och har de flesta ingångar, dock ej VGA. Datorn är en HP och har bara en VGA-utgång (ej HDMI el DVI). Till datorn har jag en liten Bluetooth-dongel, så en- BT-uppkoppling mot TVn vore najs, men jag misstänker att det är för låg kapacitet på den uppkopplingen?
Det mesta av materialet jag vill spela upp på skärmen har jag på en extern hårddisk och den lösningen jag har idag är att ansluta den till ett USB-uttag på den Blu-ray-spelare av fabrikat LG jag har anslutet till systemet. Problemet dock är att BR-spelaren är lite buggig, för det första har den inte alla codecar, så vissa format syns inte ens i artikelregistret. För det andra så har den en tendens till att hänga sig vid uppspelning av media från hårddisken (ej vid uppspelning av DVD). Det enda sättet att väcka spelaren då är genom att dra ur sladden och det är mer än lovligt störande, speciellt om man kommit en bra bit in i en film.
Morsans snubbe har skaffat en liten "dongel" med HDMI-interface vid namn iPush och den verkar komprimera formatet på filerna så det blir väldigt pixligt, dessutom verkar programvaran bara finnas för android och även om jag just skaffat ny lur är jag inte sugen att slänga över alltför mycket videomaterial på den. Tycker också att den blir ganska varm, så jag drar alltid ur sladden till den när den inte används. På Plussidan är dock att den ansluter via wifi och det är najs att slippa ha sladd.
Det lär ju finnas många olika elektroniska underverk som löser mitt problem, frågan är bara hur man orienterar sig i elektronikdjungeln. Kom gärna med förslag och idéer på hur jag skulle kunna göra. Kan jag ansluta datorn direkt har jag aldrig problem med codecs och kan dessutom köra streamad video vilket är mest föredraget, men grundidén är att kunna spela material från min USB-hårddisk. Sladdlöst är ju såklart alltid skönast, men ska det vara sladdbundet, så vore det skönt med en lite längre kabel, så man slapp resa sig upp om man tex ska pausa, eller byta fil.
Systemet saknar idag TV-mottagning, dels för att jag inte dragit någon antennkabel till det rummet, men också för att det saknar digitalbox. Jag ämnar lösa detta problem också framöver och en tanke är kanske att man kunde kombinera lösningen på dessa två bekymmer med samma utrustning?
Som kanske är underförstått så är grejerna lite halvgamla och finns det flera alternativ, köper jag hellre en sjyst kamaxel till min folkamotor än lägger ut en tusing extra på detta. En ekonomisk och smidig lösning helt enkelt!