Det slog mig när jag stod och tittade på värmaren.. avgasröret sitter mitt på, bara att vända på den, fick förlänga EN kabel, annars har insug/utblås på värmaren samma dimension så allt annat passar direkt, förstår inte att inte VW gjorde så från början, då hade ju EB,n fått en vettig funktion och inte bara släppa ut koncentrerad värme på förarens vänsterben...))
Jag menar inte att de skulle skrotat värmekammare mm., men då hade det ju blivit ett verkligt tillskott under körning..
Jag ska ta ett foto av det vid tillfälle, ser helt original ut faktiskt.
En hel vinter utan värme!!
Hoppas det var en av de varmare vintrarna...))))
Jag hade en kompis som körde VW med liggande lyktor, han hade en burk med rödsprit på golvet och eldade i...
Det är faktiskt inte så länge sen.
Men så fort allt förändras, det här var nog bara 20 år sen, då förstod ingen hur han kunde åka omkring i en sån skrothög.. idag hade den vart värd en hyfsad peng...
Fick förresten ett tips om en splitbuss för några dar sen, ska stå hemma hos en tjurig gammal gubbe i grannskapet..
Måste åka och titta om det stämmer, antagligen, om det finns en sån buss där, så är den väl totalt bortom räddning.
Men jag ska i alla fall kolla det, rapport och eventuella bildbevis kommer så småningom..
Var och kollade tipset om splitbuss.
Hittade inte bara en, utan två..
En av dom med en massa fönster och en mer vanlig.
Tyvärr var ägaren inte hemma, så om de är till salu eller ej är inte känt ännu.
Enligt ryktet är han svår att ha att göra med, så det blir väl svårt antar jag.
Vi får se, ytterligare rapporter kommer så småningom.
Nu bär det av till Ryssland för att sälja av lite grejor, och sen blir det Sverige, mer eller mindre för gott, hoppas undertecknad.
Den fula ankungen flyger!!
Nåja, den har i alla fall förlorat markkontakt...
Var och köpte en kinatillverkad tvåpelarlyft, och ni skulle sett minen på ankan när den blev luftburen för första gången på länge, länge...
Dessvärre är inte takhöjden i garaget tillräcklig för några större utsvävningar, men det ska nog åtgärdas så småningom.
Får nog ändra lite i takkonstruktionen är jag rädd, annars får väl ankan hjärnskakning en vacker dag då jag inte är med och passar på.. annars blir det väl taksänkt ankskrälle..))
Bildbevis på första flygturen inom det vackra Värmlands gränser..
Påminner om Nils Holgersson på gåsen, också en Värmlandssaga..
Den här tråden är minst sagt ryckig, men det har sina skäl, de som läst tråden tidigare förstår nog lite varför, livet har gått upp och ner ett tag minst sagt..
Under tiden som livet sakta rättar till sig har faktiskt en del hänt med den fula..
Vid en första provtur,( obesiktat, oskattat och oförsäkrat) fanns ett malande oljud från höger bakhjul..
Bytte höger bakhjulslager och var ganska säker på att problemet var löst... men nej då.. anksaten ville jävlas mer..
Det ljud som jag var helt säker på var på höger sida, kom antagligen från vänster sida..((
Får väl byta där också, det tar aldrig slut..
För att vara säker på att det inte kommer från mer centrala partier så inköptes en växellåda från Slovenien, av alla platser..
Var rätt nervös när pallen anlände med Schenker, en papplåda på en pall, var inte säker på om det verkligen var en växellåda i, kunde nog varit vad som helst...
Men hör och häpna, inuti papplådan låg verkligen något som påminner om en gammal Porsche växellåda.. beteckning finns, säger mig inte mycket, men jag är övertygad om att någon här på forumet känner till lite grann när ni ser beteckningen på den..
Vore tacksam om någon har lite info om denna typ av låda..
Det enda jag kom fram till när jag "torrprovade" lite på golvet var att alla växlar går i..
Och att ettan verkar ligga nere till vänster..
Vet någon om en typ 4 motor passar rakt i eller hur det ligger till ?
Vore enkelt i så fall, en typ 4 ligger och väntar på att få framdriva fjäderfäet...))
Bildbevis...
Kolla på växellådans undersida, där står modellbeteckningen. Det där "901.301.nnnn" är nog snarare artikelnumret på lådan. Och ja, en typ 4 passar på lådan 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Jag gjorde ett Excelblad med de vanligaste 901/902/911-lådorna och deras utväxlingar
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16027
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Ok.
Tack!
Ska kolla imorgon, och ta ett foto på numret så får vi om någon vet lite mer.
http://www.aircooled.net/vw-transmissio … onversion/
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
135 2014-10-06 22:21:08 Senaste redigerad av Stefan F (2014-10-07 07:35:20)
Så här ser det ut på min Porschelåda:
Sitter på lådans v. sida, ungefär bakom drivaxelflänsen.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
136 2014-10-07 06:37:31 Senaste redigerad av germanbug (2014-10-07 06:45:48)
På min Porsche-låda som jag har i min 1303, så står det "901/02" på undersidan, och är från -66. Och den är 5-växlad, med ettan - bakåt/vänster. 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Mycket bra tips!
Kommer bli lättare att få i lådan.
Så här ser det ut på lådan, bilderna upp och ner, var svårt att ta kort och hålla lådan på samma gång..))
Undrar vilken effekt denna klarar?
Jag ska köra på väg, inte stripen, och det går väl att vara lite försiktig..
Din låda med beteckningen "901/0", är en 5-växlad, och fanns i 911:an mellan -64 och -65 enligt detta:
http://www.blueskymotorsports.com/index … p;Itemid=6
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Tack!
Mycket bra information!
Jag beklagar sorgen o kan knappt förstå hur jävla jobbigt det måste vara. MEN du verkar vara en sådan kille som när livet bara är surt som citroner så gör du lemonad . En egenskap jag verkligen beundrar ! man önskar att man hade den styrkan själv många gånger .
Hur som helst tillbaka till ämnet, Hur kommer det sig att du valde en 911 låda just ? utväxlingarna hamnar väl endå rätt likartat de i en sen typ 1 låda om jag inte minns alldeles fel , 5e växeln är ju fin förståss ....
Klart du ska köra typ4 i ankungen de hade varit perfekt ! EVENTUELLT kommer jag att göra en from på kylkåpan jag köpte häromsistens så fler kan få ha roligt med typ4 i bubbla ! jag kan ju säga till då om det är intressant.
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Den lådan har en rätt mycket högre etta än en Typ1-låda men femman är ungefär som fyran på en VW.
Ali G
Den lådan har en rätt mycket högre etta än en Typ1-låda men femman är ungefär som fyran på en VW.
ja men det var väl något sådant jag ville få det till....
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Om vi utgår från en låda med 3,875 i slutväxel så får man en total utväxling på
#1 = 14,648
#2 = 7,9825
#3 = 4,8825
#4 = 3,6038
På 901/0 blir totalen
#1 = 12,547
#2 = 7,8747
#3 = 5,39
#4 = 4,258
#5 = 3,6379
Man får en ganska lång etta och på femman är det ingen större skillnad mot folkans fyra.
Ali G
Om vi utgår från en låda med 3,875 i slutväxel så får man en total utväxling på
#1 = 14,648
#2 = 7,9825
#3 = 4,8825
#4 = 3,6038På 901/0 blir totalen
#1 = 12,547
#2 = 7,8747
#3 = 5,39
#4 = 4,258
#5 = 3,6379Man får en ganska lång etta och på femman är det ingen större skillnad mot folkans fyra.
Kort sagt kan man lika gärna åka 4växlat.....
om man nu inte absolut vill ha 5 växlar 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Men det är ju helt klart fränt med en 5-växlad bubbla!!
Och sen att lådan är från en Porsche 911 (gör ju inte saken tråkigare) 
Alla tycker vi olika om saker och ting, även här! 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Men det är ju helt klart fränt med en 5-växlad bubbla!!
Och sen att lådan är från en Porsche 911 (gör ju inte saken tråkigare)
Alla tycker vi olika om saker och ting, även här!
Ja coolhetsfaktorn är hög men praktiskt not so much . hade det varit för att få högre hållbarhet så hade jag köpt det på ett annat sätt. som sagt alla har vi olika intressen och smak. det är ju det som gör det roligt !
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Ska man åka turbo borde ju en sån låda vara perfekt med tanke på lång 1:a.
Jag har en 914/14 låda.
Den har lite bättre utväxling:
#1 = 13,69
#2 = 8,37
#3 = 5,54
#4 = 4,10
#5 = 3,14
Satt ihop med en 2,2l porschemotor jag köpte, skulle aldrig vara bytt enligt säljaren. Men enligt koden ska den sitta i en 914/4...
Kommer nog funka bra med 2,7l porschesnurra i pickupen när jag väl får tid att bygga färdigt:)
Vad man föredrar beror ju på vad man vill uppnå.
Ali G
Man kanske vill göra en SFRO-besiktning som "Ombyggt fordon" och utnyttja möjligheterna till högre effekt?
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville





