1

Hej.
Är en värmlänning i förskingringen som man brukar säga.
Jobbar mestadels i Ryssland, och där kan man nog tala om förskingring.
Köpte en 1303:a/73:a för ett drygt år sen som sen har "stått till sig" och som jag jobbat lite med när jag haft tid.
Köpte den osett, skulle vara 100% rostfri sas det, men det var nog en liten överdrift.
Bilen var inte död, långt ifrån, men nog fanns det och finns det att göra..
Hur som helst, den var inte dyr, och när jag tittar på andra projekt så är den här ok.
(Beundrar de som i princip bygger en ny bil av ett lik, det är ett sjuhelsickes jobb ni gör!!)
Jag har inte lyft karossen från plattan och ska inte göra det heller, jag lagar det lilla som finns när bilen sitter ihop.
Jag ska försöka att inte visa det som alla sett redan många gånger, det blir ointressant att visa alla tokiga detaljer jag gör och har gjort.
Men jag tänkte visa något som antagligen visar hur tokig jag antagligen är.
Fick för mig att bilen var för hög fram och var tvungen att hitta på något för att få ner den mot marken.
Sagt och gjort..

Post's attachments

1.jpg, 19.37 kb, 400 x 533
1.jpg 19.37 kb, 184 downloads since 2014-03-27 

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

2

Satte vinkelslipen i fjäderbenet och kapade loss tallriken.

Post's attachments

2.jpg, 19.81 kb, 400 x 533
2.jpg 19.81 kb, 157 downloads since 2014-03-27 

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

3

Slipade sen rent benet från den svets som fanns kvar måttade in tallriken ganska exakt 40mm längre ner än den satt från början.
Provmonterade sen för att se om det funkade... varför fega och punkta när man kan chansa, dra varvet runt med svetsen och sen prova.. ICQ/ab

Post's attachments

3.jpg, 17.26 kb, 400 x 533
3.jpg 17.26 kb, 189 downloads since 2014-03-27 

4

Sen på med benet på bilen, ( det är bara provmonterat på bilen, det SKA målas och snyggas till innan det finner sin fasta plats.)))

Post's attachments

4.jpg, 23.62 kb, 400 x 533
4.jpg 23.62 kb, 182 downloads since 2014-03-27 

5

Men hör och häpna, det såg bra ut!
Verkar som detta Åsa-Nisse jobb blir bra.
Cambern blev bättre, det blev faktiskt mer utrymme för däck/fälg än innan, och dessutom, det kostade i princip bara svett och tårar.
Min tanke är följande: bilen ska inte bli för låg, jag vill ha den körbar.
Jag vill ha fjädringsväg, därför kortade jag gummistopparna lite, slipade ett spår i gummistoppet cirka 30 mm ovanför den "krage" som håller hylsan/dammskyddet, slipade upp hylsan/dammskyddet och trädde den på gummistoppet så allt hamnade 30 mm längre upp.
Nu TROR jag följande:
Fjädringsväg nästan lika som innan ingreppet (minus cirka 10 mm).
Stötdämparen borde INTE kunna slå i botten och förstöras.
Förhoppningsvis som original men lagom mycket lägre.
Och billigt.))
Ska bli kul att testa i "skarpt läge", frågan är bara vilket år jag blir klar...))

6

Det blir nog ingen riktig ordning på den här tråden, men sånt är livet.
Så här ungefär såg bilen ut då jag fick tag på den, kom med biltrailer ända från Umeå till norra Värmland, säljaren transporterade ner den.

7

Och bilden också..

Post's attachments

kaross1.jpg, 11.19 kb, 400 x 300
kaross1.jpg 11.19 kb, 204 downloads since 2014-03-28 

8

Då hade den breddade glasfiberskärmar som plastats mot karossen, något som jag inte tycker speciellt mycket om.
Med var ett helt "Porschekit" med skärmarna, främre/bakre stötfångare/spoilers och spoilermotorlucka.
Stötfångare/spoilers och spoilermotorlucka är för övrigt till salu, kommer ej användas, kommer lägga ut dom på forumet så småningom tillsammans med en del annat som också blir över.
Däremot ska den bli begåvad med skärmarna och en spoilerlucka, dock med plåtstomme.
Skärmarna ska monteras med skruv och lister så det ser någorlunda vettigt ut till slut. (förhoppningsvis))
Är långt ifrån nöjd med passformen på skärmarna... milt uttryckt..
Men skam den som ger sig, de har åkt på och av ett bra antal gånger redan, och till slut ska det nog bli någorlunda.

9

Nästa steg blev att ta av en massa delar för att komma åt att laga rost, (mums)) slipa av sådan rost som ännu inte behöver svetsens hjälp för återställande till originalskick. (nåja)) eller åtminstone i användbart skick.

Post's attachments

kaross2.jpg, 12.44 kb, 400 x 300
kaross2.jpg 12.44 kb, 173 downloads since 2014-03-28 

10

Och som vanligt när man börjar med gamla grejor, det tar egentligen aldrig slut..))
Dörrar och en del annat löst for av också.

Post's attachments

kaross3.jpg, 14.18 kb, 400 x 300
kaross3.jpg 14.18 kb, 193 downloads since 2014-03-28 

11

Det här ska inte bli något utställningsobjekt, den ska användas, när det blir är som redan berörts inte känt, jag har inte speciellt bråttom, ser det här med byggandet, om man kalla det byggande, eller kanske bättre säga ombyggandet som en trevlig hobby, de enda två problemen är väl kombinationen tid och ekonomi.
Det är nog något som många av oss har som gemensamma hinder, tror jag.))
Hur som, en dörr fick gå till de sälla jaktmarkerna, den var FÖR slapp i formen efter antagligen för många riktnings och spacklingsförsök, men de försöken gjordes nog långt innan undertecknad fick tag på kärran.
En annan begagnad har köpts in, och lagats upp plåtmässigt, så bara den får lite etsgrund och grundfärg/lack på sig så ska den nog funka för att hålla väder och vind ute.

12

Just nu är all rost som jag lyckats hitta lagad.
Ja, inom parantes sagt, en 41 år gammal bil blir ALDRIG rostfri enligt mig.
Men den är i alla fall utan synlig och direkt farlig rost.
Om den kommer användas sommartid framledes, som är tänkt,  så kommer den nog att vara länge.

Det är tur att det här forumet finns, jag har läst mycket här, och förhoppningsvis lärt mig en del också av er andra.
Därför hoppar jag medvetet över en hel del detaljer som ni alla redan läst och lärt om.

(till exempel justering av styrsnäcka, etc, etc, etc.)))

Jag vet också att inte alla här tycker om plastskärmar, spoilers och allt för mycket ombyggnad, men det verkar vara ett ganska fritt forum, och olika smakriktningar får komma till tals.
Nog om detta, det viktigaste är nog att alla blir nöjda med SINA projekt hoppas jag.

Jag har ett gammalt bussgarage (för 2 bussar) som jag håller till och mekar i.
Man märker att bussar var små för 60 år sen när garaget byggdes, takhöjden är bara  knappa 3 meter.
Men det är i alla fall tillräckligt för den här hobbyn.

Dessutom har jag en gammal god vän som huserar där, Lennart, billackerare som har jobbat med billackering och liknande hela livet mer eller mindre, han är bara 72 år ung, och han tar emot lite kundjobb om sånt behövs. (Norra Värmland)
Inte gärna hellacker, men bättringar, lack av skärmar, huvar, och/eller annat som behöver lite översyn/lack.
Med de förutsättningar som finns i garaget så blir det inte fullt ut utställningskick på lacken, men mer än dugligt för dagligt bruk, han är riktigt duktig, och bra mycket billigare än normala billackerare.
Som tack för att han får vara i garaget och hålla på så hjälper han mig med mina små galenskaper.
Jag har 4 söner (numera mer eller mindre vuxna)) och det går åt, och har gått åt lite färg och annat under åren kan ni tro..))))

13

Äntligen en TILL 1303:a här:)
Kör på så som du har tänkt dig. ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Välkommen hit..och bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Kul med nya projekt! Här finns det alla varianter av renoveringar och projekt. Plast eller plåt eller termos. Alla är välkomna! (Även om org är för gubbar hehe...) ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

16

Sett flera byggen med kortade original fjäderben och de har funkat problemfritt för dom med bibehållen komfort men med bättre camber och lägre tyngdpunkt vilket gett en roligare bil...
Kör på, detta ser bra ut! ICQ/ab

Allätare av rang som längtar efter en äldre VW produkt...
Kör; VW Passat GT -09. Dodge RAM2500 Cummins TD -97. Dodge W200 -73 (F.d Nato). Dodge W200 -77 (F.d Nato denna med). Chevrolet Suburban 4x4 -77. Jeep Grand Cherokee -94. Jeep Cherokee -90. Carman 1000 baklastare -63. BM Boxer 350 Traktorgrävare. BM T-24. X antal dåliga volvo samt en del annat skräp...

17

Härligt, bra tempo!

Välkommen ICQ/ab

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

18

Som ni kommer se så är den här tråden ordentligt o-organiserad..))
Ibland sitter rutor i och dörrar på, ibland inte..
Beror helt enkelt på att jag tagit någon bild då och då när jag provat mig fram med olika lösningar och stilar..
Har inte tagit ut och satt i rutorna på nytt om nu någon trodde det..)) (finns faktiskt även gränser för värmländskt vansinne))))
Hade egentligen inte någon tanke på att lägga upp någon tråd om denna orangea skapelse, men har fått lite skrivklåda.. tror jag.
Dessutom kan det vara kul att se vilka reaktioner denna fula ankunge kan ge i Boxerville-familjen.

19

Om jag nu får in rätt bild.. (det här med bilderna är inte lätt för en åldrad analfabet..)
Så ska ni få se något som troligen skulle fått mitt hår att resa sig, men jag har inget hår så det får gå ändå..

Post's attachments

lucka2.jpg, 12.84 kb, 400 x 300
lucka2.jpg 12.84 kb, 184 downloads since 2014-03-28 

20

Så såg den stackaren ut när jag såg den första gången... stackars liten..

21

Om bilstackarn hade det svårt i Umeå så blev det nog inte bättre i Värmland..
Unik färgkombination, stilfullt eller hur? ICQ/ag

Post's attachments

lucka3.jpg, 13.87 kb, 400 x 300
lucka3.jpg 13.87 kb, 189 downloads since 2014-03-28 

22

Jag lovar härmed på heder och samvete att den INTE ska se ut så här när den någon gång blir klar, om den nu blir klar..jag ska lacka om.. lugna er bara..))
Men den vackert gröna motorluckan SKA dit, inpassningen är inte det lättaste jag gett mig på, och perfekt kommer det inte bli, det vet jag redan.
(Som han sa i anekdoten.. nu ska den in, om så både du och jag ska gråta..)
Bilen var ett tag på väg att bli mörkt grå metallic, men efter att konsulterat min unge vän Lennart (tidigare nämnd i historien) så kom vi fram till att den får förbli den fula orangea ankungen även i fortsättningen.. (undrar om den längtar hem till Umeå??::)
Men den ska få lite mörk grå metallic dekor här och där, kommer antagligen att kunna bevisas snart för den som gitter läsa vidare.

23

Förresten, tack ni som gjort inlägg i tråden, kul med lite intresse..!
(Ni är här på egen risk, skadeståndskrav och dylikt med hänvisning till psykiska besvär orsakade av studerande av omöjliga och totalt hopplösa färgblinda värmländska projekt tas inte ens upp till övervägande om ersättning. ICQ/ab

24

Tja, mörkgrå metallic vore väl inte så dumt? Orange känns lite... 80-tal? Men det är din bil, så gör precis som du känner för. Trots allt, det är bara en bil  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

25

Men, precis som 'Germanbug' sa, kul med fler 1303'or här!

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville