26 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-09-26 03:46:18)

Bara som jämförelse. Speedsterkaross från svenska Delta trading (speedster.nu) kostade 45000 kronor för ett år sen.

köp en sån. Prata sen snällt med Staffan å gör bara takdelen å plasta fast den på speedstern... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

27

Fanns det inte en slags hardtop att köpa som tillbehör till sin speedster förr i tiden? Original då?
Få tag i en sån o gjuta av den, för att kombinera med en Delta bil?

Eller en original bil att gjuta av taket på?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

28

Roligt att det kan vara 356 Coupe på G,  Har tittat på bilderna på formar och kaross och ser att priset är nog inte fel, det är både mycket jobb och kostsamt att tillverka gjutformar.
om man ser på den dyraste karossen jag tillverkar som är i princip bara ett ytterskal utan innerpaneler så är  det mycket mer att tillverka på en 356 Coupe, kanske en finger visning om vad en kaross behöver kosta färdiggjuten ut till kund.

www.abergsglasfiberkarosser.se 

Med vänlig hälsning Janne

29

Är det inte lämpligt att Janne Åberg skulle gjuta upp karosser och komma med ett pris.
Skulle det vara 5st som ex så borde det gå att få ner kostnaden
Eller vad säger du Janne Åberg

70:a Cab, Gazzer, Variant

30

Jo jag kan gjuta karosserna, det exakta priset vet man när första karossen är tillverkad, beroende på om det finns jiggar att montera innerdelarna i karossen, ställningar till alla formar osv.
5st eller flera så går det att få ett bättre pris.
Helt klart ett intressant projekt:)
en av dom snyggaste bilarna som tillverkats.

Med vänlig hälsning Janne.

31

Kör på Janne.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

32 Senaste redigerad av VW-55 (2014-09-27 09:56:46)

Speedsterclinic levererar på 3månaders ledtid.
Och dom har rutor, chrome lister, rutramar till dörrar, inrednings detaljer m.m.

Jag ville ha en special version då jag ska köra med rörram i mitt motor å dom är verkligen tillmötesgående.

Det lutar nog åt ett besök i UK för kvalitetskontroll och evdntuell beställning.
(Dom har gott om bilder på sin facebook sida)

Eller..
Janne, ska du köpa formarna av Marco?
Dom är kompletta med ställningar å allt.
Å fixturer till innerdelarna m.m.

/n

- vw typ1 1955 med 2.3L Turbo IC Megasquirt och UN-1 5vxl. låda
- vw typ1 1965 med 1.2L Turbo, vattensprut, megasquirt UN-1 5vxl. låda
- Ghia 1960 med ragtop, Kawasaki ZX14 motor, kjedjedriven diff.
- Splittbuss 65'a projekt.
- Racebilen, kawasaki ZX14 motor, turbo, PC-V insprut, kjedje diff.

33

Den har ju hel B-stolpe...det var ju nåt nytt.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

34

Nä jag kan tyvärr inte köpa formarna nu då jag ska tillverka två nya karossmodeller nu i vinter och det kostar.

35

Hm..
Nu ær jag i førhandling med killarna i UK på 2st kit, men jag har inte gett upp hoppet att få formarna till svedala.
Inga som vill gå med i ett stunt att investera i formarna som Marco har?
Om vi får formarna hitnså kanske vi kan øvertala dej Janne att hjælpa oss med produktion?

Jag har sent førfrågan till Marco om hur mycket material som behøvs till ett kit, så kanske vi kan få hjælp medmpriser av dej Janne?

/n.

36

Blir det så att gjutformarna kommer till swe så ska jag givetvis ta fram ett bra pris på att tillverka karosser.
Har hygglig koll redan vad det kostar att tillverka en kaross då den är ungefär lika som Reeva GTn som jag tillverkade tidigare ang ytter,innerdelar och hopmontering är ungerfär lika om det finns jiggar osv.

37

Hur har det gått? Fått till nån bra deal från England?
/Magnus

38

Jag är oxo nyfiken:)

39 Senaste redigerad av VW-55 (2014-10-04 22:45:03)

Hej.

Dom är helt ok att prata med på 'Speedster clinic', men dom har sitt pris enligt hemsidan.
Om man möter upp och hämtar på plats hos dem och betalar in på kontot/kontant direkt så ger dom rabatt.
Dom är inte momsreggade i England så dom kan inte dra av momsen vid köpet.

MEN....
Jag har pratat om 2st kit från dom, båda är kittet avsett för vw platta.
Till det ville jag ha lite extra tillbehör, som fönster ramar till dörrar, lite emblem, lister, grill till bakluckan m.m.

Å det priset jag fick totalt på den dealen var med nästan 8000.- kr rabatt.
Kankse inte all värdens men 8000.- är en del pengar i min budget i alla fall ICQ/ab

Om jag sedan kom och hämtade dem på plats så skulle dom dra av sina omkostnader på frakt till båt m.m. så det blir nån tusingar där med.

I alla fall en trevlig firma att prata med, får se om jag gör affär och hur betyget blir när det är handlat och klart.

Det finns en chans till att få ner priset.
Om jag beställde 10 kit från dom så skulle vi prata helt andra rabatter.

Jag har inte vidareutvecklat den diskutionen då jag inte har belägg för att prata om 10 kit.
Men om flera här är sugna så skriv här, får vi ihop 10st så kan jag ta den prataen med dom i UK.

Som antydning så kunde det röra sej om  800pund/enhet vilket då blir från 64309,85 SEK till 55031,60 SEK.
Kan hända att om man går in i förhandling med dom att man kan komma lägre, eller få deal på andra delar.

/n.

PS: Jag kommer att beställa ett kit med 100% säkerhet, men det lutar åt 2 kit.

Men jag hade fortfarande önskat att man hade fått formar till svedala så man kunde slippa allt av tull problem med mera..
Kan inte helt släppa den ideén ännu..

40

Det finns ju formar i svedala redan...  ICQ/ae

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

41

Mmm..
Man jag klarar inte få tag i nån som har och som är villig att gjuta en coupe till mej.
Heller inte få tag i nån som vill hyra ut formar...

Jag sitter låååångt upp i Norra Norge nu för tiden och med jobbet jag har så är telefon en sak med begränsad funktion, så de e mail eller forum det går på ICQ/ab

Men om nån kan vidarebefodra mej en kontakt som kan hjälpa till med att gjuta en kaross eller hyra ut formar (Jag kan komma till formen, behöver inte ta formen med mej så att säja), så skulle i alla fall jag bli super nöjd ICQ/ab

Jag bjuder 55000.- SEK för en komplett kaross med huv, dörrar, baklucka, kofångare...
Tillpassning mot mitt rörrams bygge kan jag ju göra själv så klart.

Även ihopplastning av delarna (Typ dörr paneler och inner paneler m.m. kan jag göra själv.

Kom med förslag...    ICQ/ab

/N.

42 Senaste redigerad av VW-55 (2014-10-05 22:31:34)

Jag bygger chassi med utgångspunkt i Rotarydesign sina ritningar för mittmonterad v8 bubbla, har byggt både med v8 och nu med Kawasaki zr14 motor och kjedjediff eller med sierra diff och längsmonterad zr14 motor.

Har lite planer om att bygga 2st 356 coupe från speedsterclininc med dessa chassi.
Den ena skall jag ha själv och den andra kommer att säljas.

Mitt chassi har en fram och bakvagn uträknad och testad från några killar på KTH för ca:2år sedan som hade huvudet på skaft.
Nu skall både längden på bilen och spårvidden ändras, De som hjälpte mej har inte tillgång på programvaran  längre och har tackat nej till att hjälpa mej.

Undrar nu om det är någon som är Guru på detta med fram och bakvagn som kan hjälpa mej att göra de ändringar som behövs.
Jag har inte så mycket pengar att erbjuda men jag kan släppa Rotary Design sina ritningar i PDF och i Inventor format som tack för hjälpen.

Jag har även en framvagn för Bubbla före 65 med alu. armar samt kuggstång, och valg mellan coilover eller luft fjädring.
Denna framvagn fungerar otroligt bra på bana och gata.
Org. spårvidd och nästan bara bult-on. (nått hål att borra och fastpunktning av en fästplatta.)
Använder spindlar från balljoint framvagn.
(Släpper även denna till eventuell hjälpreda om önskligt.)

(Lite pengar finns nog oxå i kassan..)

Någon dom känner för lite nästan gratis arbete??  ICQ/ad

/n

PS: Nedan en CAD bild på chassi och Framvagn.

Post's attachments

0_0_cad001.jpg, 85.3 kb, 949 x 673
0_0_cad001.jpg 85.3 kb, 218 downloads since 2014-10-05 

0_1_cad068.jpg, 49.85 kb, 810 x 517
0_1_cad068.jpg 49.85 kb, 209 downloads since 2014-10-05 

43

Nu när vi är inne på rörchassin så kan du titta på de bilar jag och Leif Tuvesson bygger tillsammans Säljs som byggsats,
finns bilder på Sportsrod på min och Leifs hemsidor.

www.caresto.se      www.abergsglasfiberkarosser.se 

44

Vill inte klanka.. Men har du pratat medd Sfro. ?. Tänker på din ensidiga upphängning av ledlagren till framvagnen.. Man brukar vilja ha ett öra på varje sida av ledlagren för att undvika böjning... Ja jag vet detta är ett lätt bygge..

Som innan inte tänkt som kritik. Roligt med lätta bilar!! ICQ/ag  pillade en del med seven schassie och hade en del tankeutbyte gällande just detta.. Ligger fortfarande en caterham framvgn i garaget ICQ/ad så det blir ett nytt scassie vad det lider..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

45 Senaste redigerad av VW-55 (2014-10-06 08:53:42)

Janne,  har sett och drömt ICQ/ab
Fantastiska bilar, när jag blir stor ska jag oxå ha ICQ/ab
Ser ingen prisuppgift på sportsrod, är det något du säljer som kit?
(Nu såg jag den andra sid länken ICQ/ab... det första man blir blind på är ögonen...)
(Ska kolla in den sidan å drömma lite )

Jag har ju en extra Kawasaki zx14 motor liggande ICQ/ab
Ska jag bara maila dej så startar vi en diskution?
Mina päron bor kvar nere i sverige, i skinnskatteberg så jag kör förbi dej några gånger per år.
Det blir en tur strax då ungarna ska ha höstlov.

Ang. Framvagn,
Har i te kontaktat något som helst organ ang. framvagnen. Tror nog inte den skulle gå igenom som den är nej.
Har ärligt talat inte tänkt på att man borde ha dubbla öron, nu när du skrec det så är det en självklarhet.
Jag har kört med genomgåede axel med distansrör (inte ritat på bilden), men skall ändra till dubbla öron och förstärka lite.

Tack för inlägg ICQ/ad

/n.

46

Om det är inre nedre infästningar ni är fundersam över så är den både SFRO och godkänd av bilprovningen då det är två yttre fästen och ett ram/profilrör emellan bussningarna, det är två bes bilar gjorda och två till som byggs nu och det är Leif som konstruerat chassit så jag tror allt är i sin ordning:)
  Kawasaki zx14 motor vore roligt i en Sportsrod, har du några frågor ang Sportsrod så kan vi ta det per Mail .

Mvh Janne.

47

Janne Åberg skrev:

Om det är inre nedre infästningar ni är fundersam över så är den både SFRO och godkänd av bilprovningen då det är två yttre fästen och ett ram/profilrör emellan bussningarna, det är två bes bilar gjorda och två till som byggs nu och det är Leif som konstruerat chassit så jag tror allt är i sin ordning:)
  Kawasaki zx14 motor vore roligt i en Sportsrod, har du några frågor ang Sportsrod så kan vi ta det per Mail .

Mvh Janne.

nej inte det bygget utan trådskaparens!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

Ok, trodde du menade Sportsrodden.

ICQ/af

49

Hörrni, här har ni ju ett gyllene tillfälle att köpa en cool 356 Coupe kaross.
Det verkar ju finnas ett intresse hos några stycken,  + en otroligt duktig plastare (i Sverige dessutom), och en form som är till salu.
Varför går ni inte ihop 5-6 st hugade spekulanter som är SERIÖST intresserade, Lägg in en handpenning till Janne på ca 25.000kr för en kaross.
Janne åker ner till Holland och besiktar grejorna så det säkras upp att det är bra kvalitet på formarna (är det kass kvalite så betalas ju självfallet handpenningen tillbaka, med undantag för några hundrig från varje gubbe som täcker jannes reskostnad) Är kvaliten bra,  som det verkar vara bara på det man ser hur formarna är gjorda, så tar Janne med sig allt upp till Sverige och påbörjar tillverkning av dom förbeställda karosserna. Resterande belopp betalas när karosserna är klar (ett riktpris för en komplett kaross skulle jag bedömma till ca 48-5000kr........Detta är ju ett unikt tillfälle att få köpa sig en sjukt läcker kaross, och få möjligheten att dela upp betalningen på två gånger !! Behöver ni referenser på Jannes tillförlitlighet eller seriösistet så kan jag / Wolfparts, garantera att Janne är mannen för ett sådant upplägg.

Jag vet att Janne inte är i den ekonomiska sitsen att köpa lös formarna på egen hand just nu pga 2 större jobb, så detta är ju ett unikt läge för både han och ni som vill ha ett sjukt fränt bygge.......och jag är ganska säker på att han kommer kompensera dessa 5-6 stycken av er som nappar på detta.

Och fundera inte för länge nu, för vips så är formarna sålda

Och ni får gärna sprida detta till vänner och bekanta.....för visst vore det lite fränt om vi kunde få en sån tillverkning i Sverige  ICQ/ag

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

50

Just vad jag hade i tanke...
Jag har en del finanser men inte som täcker upp hela kostnaden.

Skriver härmed upp mej på listan.

Till detta så finns möjligheten att ta fram ett rörchassi eller "Subframe" för vw-platta.
Jag har kontakter på allt av CNC inom rörböjning och Stora jiggbord för serietillverkning av rörchassi/Subframes inhouse.
I ett startskede så kan jag göra jobbet med gratis arbetstimmar bara maskinerna och materialet blir betalt.
(Inte för många bara, jag vill ha fritid oxå)

Detta är vad jag kallar en god chans att starta något som ger möjligheter för oss i norden att få porsche 356 coupe i garagen.

/n.