1

Historian i korthet:
2009 oktober
- Motorblock utbytt
2009 december
- Bilen startar efter mycket felsökning
2010 januari
- Bilen körs 1,5 mil vid flytt till hus
2010 november
- Bilen har inte startats under hela året, pga husbygge
- Försöker starta men det klickar bara i startmotorn

Nu är vi här idag. Jag har ett fullladdat batteri som jag stoppar i bilen och försöker starta. Inget händer. Så jag misstänker att det är startmotorn då all övrig el funkar. Knackar på startmotorn likt ett gammalt husmoders tips och vrider nykeln igen. Startmoton går runt men motorn starar inte. Jag bestämmer mig istället för att ställa in motorns fördelardosa ifall det är gnistan som ej är rätt(bilen lät för jävligt när den kördes vid flytten, troligvis pga ej inställd motor)

Men nu till problemet. Efter jag ställt dosan så skulle jag starta igen men då gick det inte alls. Hepp. Mätte styrkan på batteriet och då var det i botten igen, wtf!
Så laddade batteriet under ett dygn och skulle testa igen. Idag gick startmotorn två varv sen dog allt igen. Inte äns de två röda lamporna i panelen tänds när jag slår på tändingen. Kollar batteriets styrka och då är det nere i botten igen!

Det ända jag gjort sedan jag hade en funkerande bil är ut med motorn och i med den igen.
Kan det vara någon kortslutning någonstans eller är det batteriet som är slut?

Köpte batteriet 2008 på biltema(där av jag misstänker att det är slut).

2

Om du inte underhålls laddade bateriet under tiden kan det frusit sönder eller har cellerna fått stryk
Ett tips knacka batteriet i backen så all skit skunker mer i botten om du har tur så funkar  det
Till 99% är det kass
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Om du inte underhålls laddade bateriet under tiden kan det frusit sönder eller har cellerna fått stryk
Ett tips knacka batteriet i backen så all skit skunker mer i botten om du har tur så funkar  det
Till 99% är det kass
/// Micke

Helt klart batteriet som sagt upp sej...

4

Biltema !

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Biltemas batterier är nog inte skit, snarare så går nästan inga batterier att lämna vind för våg utan underhållsladdning - speciellt inte om de är halvtomma när man börjar...

Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter från både biltemas och ett svindyrt tudor som var sämre än biltema... dock ska man väl passa sig om biltemabatteriet stått länge oladdat i affären...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

säga vad man vill men biltema är inte billiga för att vara snäll mot oss  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

7

Biltema, IKEA, HM m.fl. säljer endel skit men även mycket bra produkter anser jag... iallafall sett till priset... Tycker biltema har väldigt varierande kvalitet på sitt utbud. Tex deras vacuumslang är rent skit medan vissa verktyg är väldigt bra (för sin prisklass). Skulle inte chansa på att köpa nåt som kan generera stora problem på biltema, typ köpa en kamrem där...

Att de är billiga är väl hela affärsidén, men som jag skrev i nån annan tråd är tex SAAB billigare på longlifeolja än biltema, säkert finns flera sådana produkter.

Så, jag tror de inte är billiga för att vara snälla, men de är billiga för vi ska komma dit...

Just batterier har jag faktiskt bra erfarenheter av biltemas, både 6 & 12v. Sen tror jag inte 12V batterier är så speciellt billiga på biltema, frågan är om 6v är det numera... Tidigare var det halva priset på biltema på 6v.

Blysyra batterier är ju inte rocket science direkt, så jag tror faktiskt det är bättre köpa ett batteri där det är stor omsättning än att gå och köpa nåt som har stått i fem år på hyllan hos lilla men dyra handlarn... Batterier dödas snabbt av urladdning, oavsett om det står biltema eller tudor på dem...

Dålig kontakt, jordfläta etc kan vara orsak till försämrad startprestanda, och på 6V är de extremt känsliga för det. Väl värt att kosta på sig en ny fläta och att kolla över kontakten på alla anslutningar.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-05 09:41:23)

Rocket science är det när det gäller bly i batteri
Min sponsor(tudor) brukar säga lyft batteriet så fattar du skildnaden på ett dyrt och billigt batteri
Om du kollar så har stora tillverkare datum märkning på batteriet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Jag har ett nytt Tudor Maxxima DC i min bubbla och det väger bly...
Men okej, dom är dyra. Fast å andra sidan kan man kabla igång en lastbil om det skulle krisa.
Och ska man lång eurotrip så är det en billig försäkring.  ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Hmm.. låter som det är batteriet då Default/smile

Tack för bra synpunkter på batteri

11

Ok drar upp igen. inhandlade nytt batteri.

Sätter det under underhållsladdning med en Ctek under natten så det ska vara bra.

Sätter det i bilen och alla lampor går igång, tuta helljus osv funkar perfekt.
MEN när jag väl ska dra igång motorn klickar det till och allt dör. Nu tänder inte lamporna alls, ingen el funkar.

sätter åter batteriet på laddning men laddaren visar att batteriet är fullt. så jag testar i bilen igen efter ca en timma.
Samma sak då inget händer. varken lampor eller tuta..

Har kollat säkringarna och alla är i takt och funkar bra.

12 Senaste redigerad av Nobbe (2011-09-13 07:23:37)

Har du provat vrida runt motorn för hand ?
om den stått fuktigt till kan den snabbare än man tror fått rostskador i cylindrarna ?

annar är tipset att håll batteriet laddat,  jag kör biltema "silver" batterier i både bruksarn o folkan och inga problem med nåt av dem.
bruksarns batteri är 5 år nu......  man måste bara se till att man har bra laddning så fungerar det !

går motorn runt för hand blir felsökningslistan ganska kort
jordpunkter / jordflätor är dem bra ?
sitter alla kontakter fast ? är de rena och har bra kontakt ?

prova lägga 12v direkt på startmotorn påslag och se om de händer nåt ? om de fungerar då kan de vara sladden eller troligare tändningslåset.
om inget av ovan fungerar byt startmotor och prova igen.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13

Motorn går runt. innan jag drog runt den så har jag justerat in fördelningsdosan.

Om man ska testa startmotorn direkt hur ska den kopplas då? minus går ju till höljet men om plus ska den gå till båda kontakterna på startmotorn eller bara någon av de två?

14

Provat att bara ta en startkabel mellan minuspolen och motorn?
OCH, har du en multimeter? Kolla spänningen framtill.
Jag har haft lite glapp där nån gång med.
Det trista med gamla bilar är ju att många har varit där innan och "fixat och lagat".

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

15 Senaste redigerad av Nobbe (2011-09-13 08:04:05)

du kan prova koppla mellan grova 12v + kabeln på startmotorn och lilla flatstiftet. då bör starten gå igång,
men var lite försiktig, så du inte bränner dig om du råkar jorda nånstans, det blir fina gnistor då ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

16

j:son skrev:

Provat att bara ta en startkabel mellan minuspolen och motorn?
OCH, har du en multimeter? Kolla spänningen framtill.
Jag har haft lite glapp där nån gång med.
Det trista med gamla bilar är ju att många har varit där innan och "fixat och lagat".

killen som hade den innan var inte elektriker direkt. Har nästan bytt ut alla kablar(utom de stora huvudkablarna) mot grön/gul jord kabel.. omöjligt att följa..

ok.. så koppla i batteri som vanligt samt dra en extra kabel mellan minuspol och motorn?
vart ska jag kolla spänningen mellan?

17

Kolla + kabeln som går från batteriet till laddreläet där sitter kabeln fastskruvad i en klämma och fortsätter sen fram till tändningslåset. Gör rent i klämman på laddreläet. Annars går du på jordflätorna en från batteri till stomme en från växellåda till stomme. Om du vill göra en snabbkoll av dem ta en startkabel och jorda med.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

18

anders bergh skrev:
j:son skrev:

Provat att bara ta en startkabel mellan minuspolen och motorn?
OCH, har du en multimeter? Kolla spänningen framtill.
Jag har haft lite glapp där nån gång med.
Det trista med gamla bilar är ju att många har varit där innan och "fixat och lagat".

killen som hade den innan var inte elektriker direkt. Har nästan bytt ut alla kablar(utom de stora huvudkablarna) mot grön/gul jord kabel.. omöjligt att följa..

ok.. så koppla i batteri som vanligt samt dra en extra kabel mellan minuspol och motorn?
vart ska jag kolla spänningen mellan?

Börja med en extra jordkabel, det är ju klart enklast.
Se efter så att det är ordentlig kontakt i båda ändar.

Mät sen över batteriet. Knappt 13 volt utan laddning och 14,4v med laddning, gissar jag på. Laddaren kan va på hela tiden.
Mät på laddreläet. Ena stiftet kommer från batteriet. Ska va samma spänning, typ. Det stiftet är byglat till kabeln som går framåt.
Mät kabeln att där fortfarande är rätt spänning.
Lokalisera samma kabel i bagagerummet och kontrollera att inget hänt.

Har du fortfarande inte hittat något konstigt så får du rapportera vidare.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

19

Tack..
ska kolla det.. återkommer när jag testat.

20

grön gul kabel skriver du är det en mod med flera tunna ledare i eller en grov typ 220volt för den skall man inte ha till 12volt det är ingen bra kombination

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

21

vwove skrev:

grön gul kabel skriver du är det en mod med flera tunna ledare i eller en grov typ 220volt för den skall man inte ha till 12volt det är ingen bra kombination

hoppla.. ska undersöka..

22

anders bergh skrev:
vwove skrev:

grön gul kabel skriver du är det en mod med flera tunna ledare i eller en grov typ 220volt för den skall man inte ha till 12volt det är ingen bra kombination

hoppla.. ska undersöka..

på rak arm vet jag ju att det är 220v kabel... men inte om det är en flerledare eller en tjock

23

Den beskrivna symptomen tyder på en defekt strömbrytare i själva tändningslåset.

Alternativt problem med en halvtjock kabel (röd i  original) som går från startmotor (+) och matar din instrumentbrädas olika förbrukare inklusive tändningen via tändlåset. Denna kabel kan vara skadad, avärgad eller försedd med någon annan för ögat osynlig skada.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

24

Har du en huvudströmbrytare kan det vara den som inte står pall, har själv erfarenhet av dom i plast, inte bra Default/hmm

25

Bengt H skrev:

Har du en huvudströmbrytare kan det vara den som inte står pall, har själv erfarenhet av dom i plast, inte bra Default/hmm

jo jag har en huvudströmbrytare i motorrummet.. men den är av metall och till båtar orginal.

KdF Kundendienst-Berater: Får följa kablarna och se om det är konstigt på vägen