http://www.mhrf.se/1095
Ursprungskontroll
Från den 4 februari 2008 tog Vägverket, numera Transportstyrelsen, över uppgiften att göra ursprungskontroll av fordon inför registreringsbesiktning. Ansökan görs via Transportstyrelsen 701 96 Örebro. Läs mer på www.transportstyrelsen.se, där du söker under Väg, Fordon och Ursprungskontroll. Du kan även ringa Transportstyrelsen på 0771-503 503 /14 15 16. När du skickat in dina handlingar och betalt avgiften till Transportstyrelsen fattar de ett beslut. Det ärendenummer din ansökan erhöll tillsammans med ett positivt beslut är förutsättningen för att beställa en tid hos Bilprovningen. Blir fordonet godkänt vid registreringsbesiktningen registreras det i vägtrafikregistret och en vanlig kontrollbesiktning kan sedan ske. Från Vägverket erhåller du sedan registreringsbevis och skyltar per post. Sedan kan du ställa på fordonet, glöm ej att först ordna med trafikförsäkring.
Innan du vänder dig till MHRF för att få hjälp med en ursprungskontroll av ett historiskt fordon, 30 år eller äldre, och skickar in handlingar till oss bör du alltid först ta kontakt med Transportstyrelsen. I de fall Transportstyrelsen inte kan fastställa fordonets identitet hänvisar de dig till MHRF - vi kan då hjälpa till med fordonsidentiteten. Fordonet ska vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omständigheter godkännas. Läs först det särskilda dokumentet med Anvisningar, sedan fyller du i vår blankett (se länkar till höger) och bifogar kort på fordonet. Kontakta oss om något är oklart. Vi utfärdar sedan ett intyg på två sidor. Sid 1 skickar du in till Transportstyrelsen och sid två tar du med till Bilprovningen
Ett idag vanligt hinder för registrering av ditt fordon är att du saknar handlingar som styrker att fordonet varit registrerat i Sverige alternativt att ägarkedjan är oklar för Transportstyrelsen. I båda dessa fall kräver Transportstyrelsen att du skall efterforska och få fram sådana dokument. I vissa fall går det att via Landsarkivet och enskilda länsstyrelser att få fram dem (Se Vanliga frågor för kontaktinformation). Men så är inte alltid fallet. Dels kan dokumentet ha förstörts eller förkommit, dels kan det också varit så att fordonet har tagits i bruk men aldrig registrerats.
Om du inte kan få fram dessa handlingar är det viktigt att du kan styrka att fordonet har funnits i Sverige i minst 20 år. Sammanställ alla uppgifter som du har om fordonet i kronologisk ordning tillsammans med din egen redogörelse för de efterforskningar du gjort och resultatet av dem till Transportstyrelsen.
Samarbetet mellan MHRF, AB Svensk Bilprovning och Transportstyrelsen, kring ursprungskontrollen tillkom 1997 för att underlätta registreringsbesiktning av historiska fordon och säkerställa att endast fordon i originalskick registreras som historiska fordon. Avgiften till MHRF för en utredning är idag 500 kronor
MHRF tar gärna emot information i de fall du inte får ditt fordon igenom Transportstyrelsen ursprungskontroll för att vi skall kunna få en samlad bild av omfattningen och de bakomliggande skälen till Transportstyrelsens negativa beslut. Ett negativt beslut kan du alltid överklaga via Länsrätten i Örebro län.
Ombyggda eller amatörbyggda fordon kan inte godkännas av MHRF vid ursprungskontroll. Dessa ska godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, läs mer på www.sfro.com .
MHRF:S BLANKETT FÖR URSPRUNGSINTYG
Blanketten kan du fylla i direkt i din dator, skriva ut den på din skrivare, underteckna den med din namnteckning och skicka in den tillsammans med fotografier till MHRF. Se länkar till höger.
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)