1

Vad är det dom kollar igenom på en ursprungskontroll?
Trodde en vanlig kontrollbesiktning ingick men det gör den inte.

Har äntligen kommit loss och ska regga min 56:a på tisdag och sen vanlig bes på onsdag, sen blir det väl tok mek innan bug run så det blir "rätt stuk" på den.

2

Vid Ursprungskontrollen kontrolleras BLA att chassinr stämmer mått vikt etc.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

som jag fattat är ursprungskontrollen bara en "papperskoll" som transportstyrelsen gör... därefter kan man boka en regbesiktning på tex svensk bilprovning...

har inte gjort hela resan, men steg 1, kontrollen som gick ut på att skicka in ett köpekvitto och ett gammalt regbevis och åter fick man ett papper som gör att man kan boka tid för besiktning...

Jag misstänker, om du inte gjort steg 1, att det är kört att få dett klart till BR... ursprungskontrollen tog nog ett par veckor, och just nu verkar det vara en månads väntetid för en vanligt besiktning... med lite tur är det kortare kö på reg bes. men sannolikt är det väl längre kö?

Nåja, nu har jag låtit negativ, men jag önskar dig lycka till och skriv gärna på forumet hur det funkar, för nån gång i framtiden ska väl förhoppningsvis jag få bilen (liket) så klart att jag går vidare till bilprovningen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Jag e klar med steg 1 (gjorde det för två år sedan) och fått tider till båda besiktningarna.
Då borde det inte vara några problem med reggningen och den vanliga kontrollen får jag i värsta fall göra ett återbesök.

5

det är väl så att motor, bromsar, kaross etc INTE får vara ändrade / modifierade annat än om ändringen gjordes så av verkstäder då bilen var i bruk... dvs har du hivat på skivbromsar och 1600 motor så ska du regga som ombyggt fordon istället. lycka till som sagt, skriv gärna hur det går och när du fått godkänt kan du väl snacka några minuter extra med besiktningsmannen för att kolla hur noga de brukar vara med att "allt " ska vara rätt...

6

Jag har 1600 motor i den nu men det e den enda ändringen.
Ingen som har gjort en sådan och vet hur noga dom är?

7

Tror INTE det är rekommenderat att åka in med den motorn på en ursprungskontroll då den ju inte fanns eller monterades av VW som ersättningsmotor. Du bör nog ha en motor i som VW satte in om din originalmotor var "slut". En 1600 i en 56 går väl inte igenom ens en vanlig besiktning, om nu besiktningsmannen vet om det... Och i en regbesiktning lär det väl vara en av de första grejjor de kollar?!?

8

Har gjort ett antal reg. bes. genom åren och tycker dom blivit mera noga med att läsa av motornummer senaste åren åtminstone i Stockholm.

9

Det är en 3 stegsraket.
1.  Urspungskontroll, identiteten kontrolleras av Transportstyrelsen pappersmässigt.
2.  Identitetskontroll, utförs fn Bilprovningen oftast i samband med Regbes. Kontrollerar att       fordonet överensstämmer med det fordon papprena avser. Därför bör man inte ha byggt om innan detta görs!
3.  Registreringsbesiktning, Utförs av Bilprovningen för att fastställa tekniskadata. Vad jag förstår kan man då ha byggt om fordonet förutsatt att identitetskontrollen är avklarad.

10

Bugs&bus skrev:

Har gjort ett antal reg. bes. genom åren och tycker dom blivit mera noga med att läsa av motornummer senaste åren åtminstone i Stockholm.

Det handlar väl mest om att rätt typ av motor finns i bilen. dvs att sätta i en annan 1200 än vad som fanns från början bör inte vara något problem.

Finns väl ingen lista över vilken specifik motor som satt i vilken bil? om det inte står i regpapprena för bilen?

11 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-03 13:14:01)

anders bergh skrev:
Bugs&bus skrev:

Det handlar väl mest om att rätt typ av motor finns i bilen. dvs att sätta i en annan 1200 än vad som fanns från början bör inte vara något problem.

Finns väl ingen lista över vilken specifik motor som satt i vilken bil? om det inte står i regpapprena för bilen?

Jo, det ska gå att ta reda på vilket motornummer som ska sitta i vilken bil (även om det inte lär finnas i de register som bilprovningen har tillgång till), men som jag uppfattat det (och skrev tidigare) så har jag tolkat det som att det ska vara "rätt sorts" motor, men att OM man regelmässigt bytte tex 25HP motorer mot 30HP på den tiden när det begav sig och bilen var i trafik så är det OK med det. Men om man inte på den tiden varken fick eller VW-verkstad satte in tex en 40HP motor i en split så är det INTE ok... Och det går ju även att ta reda på vilken maxeffekt som man får ha i olika sorters VW. Och jag tror inte man får ha en 1600 i tex en oval eller split med mindre än att sätta dit 356 trummor eller skivor från nyare VW...

Jag vet inte, men jag skulle tro att rullar man in på en ursprungsbesiktning med 356 motor och trummor, papper från svenska VW att den "combon" var tillåten när bilen var i trafik så bör det väl finnas en liten chans att övertyga dem att bilen ursprungligen såg ut så... Men om man rullar in med skivbromsar och 1600 motor från 70-talet så tror jag man får svårt att få igenom den annat än som ombyggt fordon...

Jag skulle tro att lättaste vägen, speciellt om man vill få allt klart inom en vecka, är att köra ett snabbt motorbyte till en 1200 30HP motor så bör det inte vara några problem alls att få igenom bilen. Motorer byttes ju på löpande band på 50-talet så att motornummer inte är det som satt i från fabrik ska inte spela någon roll...

12

Har en polares 1300 liggande i garaget, blir nog till att slänga i den istället. Det e det närmsta jag har.
Ingen i krokarna annars som kan låna ut en 1200 motor?
Iallafall till registreringen sen kan jag ju skifta igen.  ICQ/ab

13

Herman i Gävle reggade in sin buss förra året. Då hade den skivbromsar runt om. Det fick han beröm för. Den var även sänkt.  Dock hade han en originalmotor.

14

Jag reggade en 55a med 1600 motor
låda från 70talet
nyare framvagn
nyare bromsar mm
inga problem

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

15 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-03 21:54:15)

Då har ni nog haft lite tur, jag har ringt och frågat SBP och de sade då att några tidsenliga modifieringar KAN vara OK men att drivlina och bromsar i huvudsak ska vara enligt originalspec. Detta gäller altså ursprungsbesiktning.

Har ni fått ny effekt etc inskriven i reghandlingen dessutom?

Ingen på forumet som jobbar på SBP och vet hur man "brukar" göra...

Hade besparat mig lite tid om jag sluppit tex ha en splitframvagn och osynkad låda på mitt splitprojekt, då jag nog hellre haft en 60-talsframvagn och synkad låda...

16

Torburn : Det är en 30hp 1200 ... och ingen 1300 , nu har du varit på ölen igen.....  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

17

Då jag reggade in våran splitbuss så frågade dom bara vad det var för motor i den och jag sa att det satt en 1800 i den. jaha var det enda dom sa om det. kanske hade ja tur eller så spelar det kanske inte så stor roll bara inte effektökningen är bortom allt rim och reson.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

18

Nu bär det av till garaget för ett motorbyte o lite annat småfix.
Närmar sig Tisdag  ICQ/ab

19

borbos skrev:

Torburn : Det är en 30hp 1200 ... och ingen 1300 , nu har du varit på ölen igen.....  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

om det är den du ska låna och redan har planerat in bytet så är du ju hemma!

har för mig jag läst att man ska antingen ha kvar typskylten eller ett regbevis där vikt framgår...

Så ta med alla papper för säkerhetsskull... hoppas du kommer iväg till BR nu...

annars är det väl bara standartgrejjorna som varningstriangen (har glömt den på vanlig bes och fått låna av en okänd gubbe jag sprang fram till ICQ/ad ) och sådant som gäller...

20

Motor i och är igång :-)

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

21 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-06-05 22:32:04)

Jag passar på och lånar tråden för att fråga om det går att regga in en oval som inte har funnits i det nya registret, och inga gamla länsskyltar finns kvar till? Alltså bara ha ett chassienummer att gå efter.

22 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-05 22:44:15)

Det ska gå men du måste jaga fram reghandlingar och ett kvitto... Reghandlingar går ju att få fram om du antingen går till länsarkivet och gräver tills du hittar ditt chassinummer... i uppsalas arkiv fick man sitta själv och bläddra när jag var där för några år sen, vet ej om man får det överallt.  Men det är MÅNGA bilar att leta efter... Eller kontakter VWHK och ser om de kan hjälpa dig spåra bilens första regnr och var den är såld. Är osäker på om de hjälper alla eller bara medlemmar, eller ens dem då det vad jag förstår är väldigt tidsödande att göra detta. Men det ska gå. Är det en fin originalbil är det ju värt att lägga ned pengar och jobb. Är det ett vrak är det väl billigare att hitta en annan identitet där papper finns...

EDIT: jag tror det ev kan gå genom MHRF även utan papper på bilen, kolla deras hemsida...

23

http://www.mhrf.se/1095

Ursprungskontroll
Från den 4 februari 2008 tog Vägverket, numera Transportstyrelsen, över uppgiften att göra ursprungskontroll av fordon inför registreringsbesiktning. Ansökan görs via Transportstyrelsen 701 96 Örebro. Läs mer på www.transportstyrelsen.se, där du söker under Väg, Fordon och Ursprungskontroll. Du kan även ringa Transportstyrelsen på 0771-503 503 /14 15 16. När du skickat in dina handlingar och betalt avgiften till Transportstyrelsen fattar de ett beslut. Det ärendenummer din ansökan erhöll tillsammans med ett positivt beslut är förutsättningen för att beställa en tid hos Bilprovningen. Blir fordonet godkänt vid registreringsbesiktningen registreras det i vägtrafikregistret och en vanlig kontrollbesiktning kan sedan ske. Från Vägverket erhåller du sedan registreringsbevis och skyltar per post. Sedan kan du ställa på fordonet, glöm ej att först ordna med trafikförsäkring.

Innan du vänder dig till MHRF för att få hjälp med en ursprungskontroll av ett historiskt fordon, 30 år eller äldre, och skickar in handlingar till oss bör du alltid först ta kontakt med Transportstyrelsen. I de fall Transportstyrelsen inte kan fastställa fordonets identitet hänvisar de dig till MHRF - vi kan då hjälpa till med fordonsidentiteten. Fordonet ska vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omständigheter godkännas. Läs först det särskilda dokumentet med Anvisningar, sedan fyller du i vår blankett (se länkar till höger) och bifogar kort på fordonet. Kontakta oss om något är oklart. Vi utfärdar sedan ett intyg på två sidor. Sid 1 skickar du in till Transportstyrelsen och sid två tar du med till Bilprovningen

Ett idag vanligt hinder för registrering av ditt fordon är att du saknar handlingar som styrker att fordonet varit registrerat i Sverige alternativt att ägarkedjan är oklar för Transportstyrelsen. I båda dessa fall kräver Transportstyrelsen att du skall efterforska och få fram sådana dokument. I vissa fall går det att via Landsarkivet och enskilda länsstyrelser att få fram dem (Se Vanliga frågor för kontaktinformation). Men så är inte alltid fallet. Dels kan dokumentet ha förstörts eller förkommit, dels kan det också varit så att fordonet har tagits i bruk men aldrig registrerats.

Om du inte kan få fram dessa handlingar är det viktigt att du kan styrka att fordonet har funnits i Sverige i minst 20 år. Sammanställ alla uppgifter som du har om fordonet i kronologisk ordning tillsammans med din egen redogörelse för de efterforskningar du gjort och resultatet av dem till Transportstyrelsen.

Samarbetet mellan MHRF, AB Svensk Bilprovning och Transportstyrelsen, kring ursprungskontrollen tillkom 1997 för att underlätta registreringsbesiktning av historiska fordon och säkerställa att endast fordon i originalskick registreras som historiska fordon. Avgiften till MHRF för en utredning är idag 500 kronor

MHRF tar gärna emot information i de fall du inte får ditt fordon igenom Transportstyrelsen ursprungskontroll för att vi skall kunna få en samlad bild av omfattningen och de bakomliggande skälen till Transportstyrelsens negativa beslut. Ett negativt beslut kan du alltid överklaga via Länsrätten i Örebro län.

Ombyggda eller amatörbyggda fordon kan inte godkännas av MHRF vid ursprungskontroll. Dessa ska godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, läs mer på www.sfro.com .
MHRF:S BLANKETT FÖR URSPRUNGSINTYG
Blanketten kan du fylla i direkt i din dator, skriva ut den på din skrivare, underteckna den med din namnteckning och skicka in den tillsammans med fotografier till MHRF. Se länkar till höger.

24

Fin originalbil är det då verkligen inte tal om. Men tack för infon, ska forska lite i det här! ICQ/ab

25

Well, fin behöver den ju inte vara, men är den inte original är kanske ursprungskontroll speciellt via MHRF fel väg... Och eftersom MHRF, kontroller och besiktningar gör att det kostar en slant är det väl enklare att köpa en färdig identitet om man ändå inte ska köra original...