1

Höstens projekt innehåller rolig och spännande rostlagning med bl a värmekanalbyte på båda sidor. Innan nu jag sätter igång att borra punktsvetsar och kapar bort rostig plåt med vinkelkapen, tänkte jag lyssna med BV:s expertpanel om smartast arbetssätt. Alltså, byter jag värmekanal först, de gröna pilarna, och den övriga plåten sedan, de röda pilarna? Eller, tvärt om?

Just nu tänker jag att det borde vara bäst att byta plåten runt värmekanalen först, så man har referens för värmekanalens placering, samt frisk plåt att fästa värmekanalen i. Men jag kan kan ha fel - det har hänt förut. ICQ/ab Vad säger BV:s panel?

http://i57.tinypic.com/bhc4yo.jpg
http://i61.tinypic.com/kaiu7s.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

2

Ooo...vad snaskigt!  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

rost?
jag ser ingen rost..

...
Men om du lossar och lyfter hela karossen från chassit och samtidigt tar bort kanalen så är det "bara" att lägga de nya kanalerna på plats(och passa in med bultar genom chassit upp i kanalen) och sänka ner karossen igen. och sen fylla i där det behövs ny plåt.

Men ta en sida åt gången.. så minskar risken att något blir galet..

4

anders bergh skrev:

rost?
jag ser ingen rost..

...
Men om du lossar och lyfter hela karossen från chassit och samtidigt tar bort kanalen så är det "bara" att lägga de nya kanalerna på plats(och passa in med bultar genom chassit upp i kanalen) och sänka ner karossen igen. och sen fylla i där det behövs ny plåt.

Men ta en sida åt gången.. så minskar risken att något blir galet..

Anders, ditt tips är alltså att loppa dit värmekanalen först och bygga vidare med resterande plåtar därefter? Tja - låter vettigt.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

5

Det är nog så jag skulle gjort... kommer göra..
har nästan samma problem på 59an..

men där saknar jag bara plåt från utsidan sett. Insidan är fri från rosthål så jag kommer bara köra lite vinkelslip för att lossa befintlig kanal