Det går att regga in den igen även om den haft dom nya skyltarna.
Jag kommer inte ihåg hur det var med skrotning och ABC-skyltar men om den bara ramlat ur registret ska det inte vara några problem.
Vet ni regnumret är det bara att beställa gamla papper från riksarkivets hemsida.
27 2014-08-07 13:56:10 Senaste redigerad av kisavw (2014-08-07 13:57:18)
Bilen är väl svensksåld? Då tar du kontakt med VW Historiska klubben
dom har leveranskort på vad den är såld ifrån början .
Med detta pappret kan du sen gå via länsarkivet och få kopia på reggpapper.
Sen ska den ha ett godkänt viktintyg dvs en godkänd våg som tex stena metall eller liknande har.
Samt ett kvitto på köpesumma och ägaren innan dig.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Köpesumman saftar jag på med
Tackar kisavw, gör så.
29 2014-08-13 19:43:14 Senaste redigerad av Mogge (2014-08-13 19:43:40)
Det har jobbats lite i den lilla VWfabriken...
En fin hylla för ordning och reda.
Det är dragna toppar och injusterade ventiler och en allmän uppsnyggning av knölen i pannrummet.
Snart upp i vaggan, snart snart....
Fick svar från VWHK idag och dom har bara leveranspapper fram till 67! så kom har inget på bilen
han sa även att man kan ha turen på sin sida att bilen inte har trillat ur! men hur kan man veta det?
Söker man på Regnr. så kommer det fram en VW golf har jag för mig!
Är det lättast att vända sig till transportstyrelsen eller Riksarkivet?
-71 Typ 181
-70 Baypanel
31 2014-08-14 18:37:16 Senaste redigerad av Mogge (2014-08-14 18:43:14)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … at-fordon/
"Fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige
Har fordonet tidigare varit registrerat i Sverige men avregistrerats på grund av andra orsaker än skrotning? Är det en så kallad veteranbil som sedan renoverats till ursprungligt skick? I dessa fall ska du förutom köpehandlingarna bifoga tidigare utfärdat registreringsbevis eller annat som styrker att fordonet tidigare varit permanent registrerat i Sverige. Exempel på detta kan vara utdrag från Landsarkivet. Utdraget ska vara av Landsarkivet bestyrkt kopia i original. Om fordonet byggts om eller förändrats så att det inte längre överensstämmer med sitt ursprungliga utförande, ska fordonet istället ses som egentillverkat."
Då inte Landsarkivet kunde hjälpa till och det inte finns några papper mer än köpehandlingar får vi försöka med dokumentationen om "Olles måleri" och 010numret på sidan och bilder på nummerplåtarna, det borde väl vara överkurs för dom?!
Här har ni länken dit ni ska vända er. Riksarkivets arkiv för moderna regnr.
Att vwhk bara hade fram till 67 var mer en jag visste . Då har man lärt sig ngt nytt.
Men rimligtvis borde väl vag ha något underlag på försäljning?
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Får tyvärr 0 träffar på mitt regnr som sitter på bilen! men jag hitta den här sidan där man kan beställa efterforskningar!
http://riksarkivet.se/fordonsregister
vad tror ni om det? för det är väl det man får göra om man inte hittar i registret 72-94!
-71 Typ 181
-70 Baypanel
Kör på..
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Jag har pratat med så många om hur det här fungerar, så jag är lite osäker om vi talade om ämnet vid när vi sågs sist? Men så här var det för mig 2013 med splitten:
För min del räckte det med bifogat köpekvitto på bilen (din far kan skriva ett med en summa och era båda signaturer) och ett bevis från Riksarkivet (brevet de skickar ut om att de har försökt utan att lyckas hitta när du ansökt om hjälp) i ansökan om ursprungskontrollen, tillsammans med det andra som fordras för en ansökan. Jag stärkte dessutom det hela med en närbild på chassienumret, och en tagen på håll. Nu kanske det är lite svårare på din buss för att chassienumret ofta är bortrostat, men då kan du prova på typskylten i förarutrymmet bakom förarstolen 
Givetvis tar du kopior på allt du skickar in 
Tack för det micke!
Chassienr är läsbart på bussen! sen ska jag även kolla upp typskylten! fick tag på en sida där man kan få ut lite information om bilen via den!
vw-mplate.com
-71 Typ 181
-70 Baypanel
Funkar utan signaturer med...
Jag fick inget kvitto vid köpet av min. Han som sålde den var inte senaste ägaren utan den var "ägarlös" sedan länge.
Skrev samman ett "word" dokument där det framgick datum, ort, märke, modell, årsmodell, chassienummer, färg osv. samt namn&tel på köpare(mig) och samma på han som sålde bilen till mig. typ ett kvitto utan signaturer.
Sen senaste regbeviset från vadstenas riksarkiv för ( 13,50 kr )
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Kvällens meck gick åt rätt håll.
Motor mer ihop.
Frambromsar på.
Sen stjäls det friskt från andra vagnar......
Kollade upp typskylten idag och fick fram det här! 
Model Type 2 (T2) mod. 211(0) :
- Delivery van
- Sliding door right
- LHD
Chassis number 2102105709
Serial number 105 709
Modelyear 1970
Planned production date Tuesday, 06 January 1970
Number for production planning (temporary serial number) 7408
Type of engine Type 1 (B0) - 1584cc, 37 kW (50 bhp DIN)
Type of transmission Manual 4-speed gearbox
Paint color L50K - Neptune Blue
Interior color (doorpanels and seats) 51 - Dark Beige Leatherette
Destination Sweden - North
-71 Typ 181
-70 Baypanel
Jamen då blev det lite gjort idag.
Tagit baknavet från en annan vagn, lyft ur växellådan.
Robbat samma vagn på friska sköldar, till och med klisterlapparna sitter kvar!
Listat saker som skall köpas.
Vagnen är inte inkontinent som många andra, dock skiter den på golvet

Jomen det blev lite idag med........
2KG rost på garagegolvet.
Bägge drivaxlarna och växellådan skickad på tvätt.
Byte av ratt, rattstångsrör och tändningslås och stagplattan till densamma.
Tanken blev tombolad med betongblandaren och smågrus inuti.
B2:an utkastad från förarutrymmet.
Lite progress och vi fick upp stegbussen i vaggan.
Hmmmmm, mer rost....
Tur att jag tog bort det fina domkraftsfästet.
Pandoras ask har öppnat sig.......
Men det såg ju ändå skapligt ut
Min splitpickis som bara är fyra år äldre saknade ju i det närmaste kickupen. Heja heja! 
Det såg ju så fint ut innan jag började knacka.....
Färgen var kvar, nästan........
Ja plötsligt händer det..godset ser bra ut i kanterna,bara att bränna dit ny bit!Kör på! 
late,
in love,
and a little drunk..
Hmm den där pulvret/blandningen i schassiet hade jag också i min bay
.. kanske original tillbehör.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kan det vara så att VW viktade alla bussar/pickuper med sand i balkarna för att de inte skulle vara för överlägsna 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P