1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-28 15:56:07)

[video]

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Shiiiiiiit  Default/yikes

3

När jag pryade på en gummiverkstad hade de en stålbur där man rullade in lösa traktor- och lastbilsdäck innan man fyllde dem. Då undrade jag varför, men nu vet jag. ICQ/ab

4 Senaste redigerad av Piraten (2013-12-28 17:02:25)

Det där var vanligare förr, då man hade en lös stålring som slogs på plats för att låsa däcket vid fälgen på lastbilar.
Finns fortfarande på traktor och dumperdäck.

På 70-talet hände en sådan olycka i Veddesta, den killen följde med upp, och ännu flera år efteråt var det blodfläckar i taket..
Nej, han överlevde inte!

Tänk på det när Ni provtrycker tankar och annat..fyll med vatten, och lämna endast 1-2 liter tomrum för luften! Ju mindre luft, desto säkrare, det är trcyket som gör jobbet, inte luftmängden.
Högsta provtryck är 0,2 bar, det räcker för att avslöja alla läckor.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Samma anledning till varför man inte bör bredda/smalna av fälgbanor om man inte är mycket duktig svetsare.. att byta fälgbana är en annan sak..
pratade med en kille som jobbade som smed ..han var mycket restriktiv till att göra dylika jobb.. och han kunde om någon..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Shit. vad är det för bar i ett lastbilsdäck måntro?

7

anders bergh skrev:

Shit. vad är det för bar i ett lastbilsdäck måntro?

Beror lite på, men ca 8kg..
Fundera på hur många liter luft ett 11.00 däck kan rymma och multiplicera litrarna med 8 så vet Du hur mycket luft som komprimerats i däcket.
En sjuhelvetes kraft!!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Ohh, det där såg inte helt bra ut!!! Default/hmm

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

9 Senaste redigerad av Tommy^_ (2013-12-29 01:32:36)

Inga problem att bredda eller smalna av en fälg? Visserligen är jag licenssvetsare.. men det måste vara fruktansvärt illa svetsat om svetsarna ska gå isär av vanligt däcktryck i personbilar ICQ/ab

Farsans arbetskamrat blev av med handen i en sån olycka för många år sen på en bussverkstad.

10

Jobbade på slutet av 1990-talet på en akutmottagning, en dag kom det in en kille som jag då hade en del kontakt med, med en skadad hand, han hade skadat tummen och pekfingret på högerhanden, på ett exploderande cykelhjul... (möjligen var det ett mopedhjul) Ja han jobbade i moped- och cykelverkstaden intill sjukhuset, det gick ju rätt bra. Han fick behålla fingrarna och kunde återgå i arbete .... Efter tre månaders sjukskrivning ... Och hade 80% kvar! dvs 20% invalidiserad i handen... Och det på ett cyckeldäck. Det var hårt då han var egen företagare, och egentligen inte hade några anställda.

Jag åkte ambulans något tidigare i slutet av 70-talet och början av 80-talet, och då fick vi larm om en explosion inne på ett regemente i Skaraborg... En kille hade suttit på huk intill ett framdäck på en lastbil och fyllde luft, då spännringen lossnade. Vi fick liksom ta fram "säcken" Fonus fick överta ansvaret efter oss. Debreifing var ännu inte uppfunnet.
Kan väl säga så mycket som att det blev några sömnlösa nätter efter det, och en viss övergående ångest var gång jag själv skulle fylla luft i något däck.

Tänker på filmsnutten... Man kan se någonting som liknar en repstege i slowmotionsekvensen, från det att hjulet nått toppen av sin bana och är på väg nedåt, vad 17 är det? Kan det vara däckets armering innanför corden?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Björn J. skrev:

Tänker på filmsnutten... Man kan se någonting som liknar en repstege i slowmotionsekvensen, från det att hjulet nått toppen av sin bana och är på väg nedåt, vad 17 är det? Kan det vara däckets armering innanför corden?

Tryckluftsslangen?
Jag har alltid tyckt det är lite otäckt med tryck, när jag skulle fylla upp extra i ett däck för att få det att "poppa" och när jag fyllde upp nödisarna som är på 4bar var man inte direkt stursk  ICQ/ad

12

Lärde mig att man helst skall påfyllningsnippeln på ett långt rör och stå vid sidan om.

Ok, en sån där spiralformad slang då?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

av med byxorna!

[video]

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

14

en liten kavalkad

[video]

15

Jo, jag var vittne till en olycka när jag låg i lumpen.
En outbildad (2 dagar istället för tre veckor..) vpl började skruva isär ett flygplanshjul med fullt tryck i....
En död, och en allvarligt skadad.

16

På VW forum för c:a 15 år sedan skrevs det om en (allvarlig) olycka i Norge i samband med trycksättning av en gammal äkta Empi 5-spoke fälg (delad och nitad fälgbana). Kan vara värt att vara extra försiktig med sådana veteranhjul.