sitter TMI i min med, precis samma som du beställde, sitter lika dåligt! Om jag får pengar över och tid så ska jag byta! 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Project -59
Sidor Föregående 1 … 11 12 13 14 15 … 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
sitter TMI i min med, precis samma som du beställde, sitter lika dåligt! Om jag får pengar över och tid så ska jag byta! 
sitter TMI i min med, precis samma som du beställde, sitter lika dåligt! Om jag får pengar över och tid så ska jag byta!
Surt, att dom kan sälja sånt skit !
Har hänt lite mera på mattfronten nu iaf
Pappmallen av en TMI matta på plats för att kolla hur mycket större jag ska göra den nya
Tror jag gjorde den ca 8-9cm bredare en TMI mattan
Börjar bli lite bilkänsla över insidan nu
Ingen av mattorna är limmad ännu utan bara grovt inpassade, ska passa in dom lite bättre och sen ska Sandra fixa kantbanden på alla mattor.. 
Håller på och renoverar en 62:a och tänkt köpa mattsats från Up north (TMI) men tanke på vad du går igenom så kanske jag ska tänka om!
Blir ju riktigt fint de där! 
lust att sälja ett mallsats senare?
säger då det : Du är en jävel på att svetsa ( duktig, så du inte missförstår), och fan vad cool den blir!

Själv är bäste dräng... Drygt med passforms strul.
Kollade på Sewfine dom hade fina inredningar. såg på samba att det varit lite strul med soltaks innertaken fast på längden. iof gamla trådar
fan, man blir ju inte mindre velig nu
Håller på och renoverar en 62:a och tänkt köpa mattsats från Up north (TMI) men tanke på vad du går igenom så kanske jag ska tänka om!
Jo, Up North är jävligt bra, köper allt där, men TMI är ju inte riktigt så bra....
Blir ju riktigt fint de där!
Tackar
lust att sälja ett mallsats senare?
De ska väl gå att lösa, hör av dig när de närmar sig
säger då det : Du är en jävel på att svetsa ( duktig, så du inte missförstår), och fan vad cool den blir!
Tackar, bra vet jag inte men cool blir den
Själv är bäste dräng... Drygt med passforms strul.
Kollade på Sewfine dom hade fina inredningar. såg på samba att det varit lite strul med soltaks innertaken fast på längden. iof gamla trådar
fan, man blir ju inte mindre velig nu
Ok, nog mer eller mindre samma skit om de kommer från USA.
Fan, skulle ha mallat av taket innan jag började montera för nåt år sedan, det är inte nån avancerad konstruktion när man kikar närmare på det...
I väntan på att mattorna ska sys färdigt så har jag fixat med lite andra nödvändiga och onödiga saker som ska göras..
Fick inte handskfacksluckan att öppna sig som jag ville, fick hålla på å pilla med nageln för att den skulle öppna sig helt.
På nyare bilar så sitter det en liten fjäder som trycker ut luckan.
Så det var bara att knalla ut på lagret och hämtade in instrumentbrädan som satt på bilen från början.
Nackdelen var att -59an har en annan sprint till gångjärnet än -55an då det inte finns plats för någon fjäder där..
Men eftersom det är så skoj att bygga om och att slipa i en nylackad bil så plockades slipstiftet fram å niten slipades och borrades bort från platsen den setat på sedan 1955, å bara för att jäklas lite så var den olika grov, 4 och 6mm...
Snabbtest med en M6 skruv för att se om det verkar funka
Och eftersom det verkade funka så kapade jag av bulten på en passande längd, borrade och gängade M4
Ett stycke sprint
Bara å plocka bort allt så jag kan lacka i en passande färg
Kabeldragningen till elhissarna i dörren blev faktiskt bättre än jag hade räknat med, har öppnat å stängt dörrarna oräkneligt antal gånger och det har inte strulat en ända gång..!
Öppen dörr...
Å stängd dörr...
När man monterar enkelrutor så måste man byta ut dörrstoppen som annars kommer att krossa rutan, hade ingen riktig koll på hur dom såg ut så jag köpte ett par.
Det visade sig att det bara var ett par stålvajrar som inte såg så bra ut, och för att slippa att dom skulle rosta så fort de kom fukt på dom så plockade jag isär dom å böt till en plastad vajer.
Eftersom jag har sånt jäkla flyt nu med grejer som passar direkt å har fel mått så var vajrarna inget undantag
så efter jag byggt om dom å monterat dom så visade det sig att dom var för långa så att dörren öppnades för mycket å orsakade lackskador på gångjärnen. Fick korta vajrarna nästan 15mm för att de skulle funka.
På bilden syns det hur mycket jag fick korta stoppen..
Har kikat på bilar med enkelrutor när jag varit på diverse träffar å de flesta jag sett har haft listen gått rakt fram, vilket i mitt tycke inte är så jäkla snyggt.
Å sen klagar folk på att dom läcker, finns flera ställen det kan läcka på men det kan ju inte vara någon fördel att ha så öppet i framkanten...
Ett annat läckage ställe är där ventilationsrutan började förut, såg det redan när jag kapade i dörren men ville inte spackla fall det skulle kunna strula något nu vid monteringen..
Det var inga större bekymmer att klippa i listen för att kunna böja upp den i fram och bakkant
Vet inte riktigt hur högt jag ska släppa upp listen än, det visar sig nog tids nog...
Nästa bekymmer jag stötte på är hur fan jag ska fästa listerna i dörren.
När jag köpte rutorna för en massa år sedan fick jag med ett gäng sådana här clips, jag fattar då inte hur dom ska fästas ??
Testade att kapa av ca en tredjedel av den så att bredden passade i originalclips hålen till skraplisten, men då kom listen för långt ner i dörren..
De skraplister som finns att köpa nu får man med riktiga clips till som man monterar som vanligt, så jag har beställt sådana clips och de skulle dom få hem nästa vecka
Så nu är det bara å vänta å vänta på att grejer ska börja trilla in så man kan göra klart nåt på bilen nånstans.
Får väl börja fixa med nåt annat i helgen å se vad som strular där... 
Fort går det inte, men lite händer det iaf.
Lite här sen lite där för att sen hoppa på nåt nytt ställe att hålla på med
Har äntligen monterat skärmarna på bilen
Kan dock inte svänga så mycket med de här fälgarna och däcken....
Givetvis användes pulverlackade bultar och brickor vid monteringen av skärmarna
Fick inte innerbelysningen att funka som jag vile, tror de fattas nån liten del.
Men istället för att krångla å leta rätt på en ny armatur eller få fatt på den saknade delen så gjorde jag en snabb och enkel lösning genom att löda fast kabeln direkt på lampan.
När jag drog nya kablar så drog jag fram en jordkabel till lyset, skönt å kunna samla jordkablarna lite så man slipper leta fel runt hela bilen sen.
Så när/om jag behöver byta glödlampa så är det bara att klippa kabeln å löda fast på en annan lampa
Bara kopplat direkt på batteriet för att testa, har inte börjat grotta ner mig i elen ännu
Var in till glasmästaren för att få rutorna tillskurna till bilen, jag hade mallar på hur dom skulle se ut, jag fick vänta nån vecka på att få dom.
Gick jäkligt lätt att få i framrutan i bilen, tyvärr så tätade inte gummilisten alls utan böjde sig in i ruthålet, å lyfte man på listen i nedre hörnen så såg man in i bilen
Hade en pappmall kvar som jag tänkte kan komma till användning när jag ska renovera min sena -55a
Undrar om han som skar till rutan känner sig stolt över jobbet....?
Rutan är bitvis 5-8mm för liten!! Men den gick iaf lätt å montera
Lämnade tillbaka rutan å väntar på att dom ska göra om den..
Å som inte de var surt nog så lyckades vi spräcka en bakrutan vid monteringen....
På framrutan och bakrutan som sprack så användes såpa som smörjmedel, men på den bakrutan som monterades utan bekymmer smorde vi med däckmonterings gucka, å det gick mycket bättre än såpa
Å när det inte vart nå mera rutor monterat så blev det till att börja slipa pulverlack på kofångare, horn och kofångarstagen
Lite lätt poriga av gammal rost....
Spackla å slipa.... skoj....jätteskoj....
Å lite epoxy på det så får man bort de sista små porerna. Efter man har slipat ner mycket av epoxyn....
Har även hunnit med att gräva fram motorn som förhoppningsvis ska monteras utan några som helst bekymmer i framtiden..
En typ 4 motor som kommer ifrån en 412a. Motorkod W med 80hk om inga hästar har sprungit bort...
Å typ ungefär sådär kommer porschefläkten att hamna...
Det har hänt mera, men de tar jag å visar en annan dag..... 

Trefligt

Surt med rutan 
Surt med rutan
Visst är det surt, men gav inte så mycket för dom och framrutan räknar jag med att jag får en ny eftersom dom klåpade sig 
Fick lite frågor på BRC om hur det går med bilen, så jag kan ju visa det har hänt lite iaf.
Tyvärr inga rutor ännu, har ringt glasmästaren 2-3ggr i veckan de senaste 3 veckorna, å varje gång dom svarar så lovar dom att dom ska börja med dom samma dag! Jag tror dom luras.....
Har inte hänt så mycket på semestern som jag hade planerat med -59an då det dök upp lite oväntade saker att meka med, de största oväntade var att frugan köpte en gammal husvagn, en Eriba Pan 200 från 1965
Blev tvungen att fixa lite akut med den för att kunna få med den till BRC.
Blev även lite buss mysmekande, fick tag på 16" Passat fälgar, tror de ska gå att få på clips å original navkapslar på dom, men det blir senare..
Lackade tanken för över ett år sedan men blev inte nöjd, flugor å dammkorn i lacken så det blev till att slipa ner å göra om den
Nu blev resultatet bättre, skiter i å polera den, räckte bra med att bara vaxa den...
Monterat tankgivaren med en liten röd detalj...
... som inte kommer synas pga täcklocket....
Kofångarhornen lackade å klara
Likaså kofångarna
Fick en leverans med grejer från Upnorth när jag var på BRC, schysst å slippa frakten
Jaha, nudå....??
Hur fan ska de monteras?? Kan ju tycka att det ska ingå nån form av instruktioner hur man ska göra, anser mig själv inte ha tummen helt centralt placerad men en liten hint om hur man ska göra hade inte skadat....
Monteringskitet för Porschefläkt på en typ 4 motor innehåller bandet som ska hålla fläkten och en påse skruv, en plåtbit, en fräst/borrad/gängad aluminium klump å en slangkoppling...
Å hur fäster man kåpan?
Å var ska den här lösa glasfiberbiten som sitter fasttejpad monteras någonstans....?
Misstänker att de ska kapas mera i kåpan, ser lika ut på båda sidorna, finns även 2st svaga markeringar för tändstiftshålen...
Känns som ett rejält halvfabrikat, var ju inte precis gratis heller....
Började plocka ihop framlysena idag, inte klart men tvungen att provmontera dom
Å de var allt för nu, över and out...
Tjusigt värre
Måste nog komma ut å dräggla lite på den snart :-)
Jag med om det går för sig 
såååå snyggt Keep it Up 
Blir sjukt bra
Håller med om att passformen på kåpan är riktigt dålig, jag hade skickat tillbaka den, har jobbat med Porsche i många år och i deras kåpor finns det även "vingar" som fördelar luften till alla cylindrar, utan dessa är det troligt att du får en mycket ojämn kylning av cylindrarna, Porsche fläkten är effektiv men om inte luftfördelningen fungerar så kan man köra med originalfläkten istället. (ser dock snyggt ut med Porsche fläkt)
Tjusigt värre
![]()
Måste nog komma ut å dräggla lite på den snart :-)
Tycker jag låter som en bra idé
Jag med om det går för sig
Det går för sig
såååå snyggt Keep it Up
Tackar! Blir nog bra när det nångång blir klart
Blir sjukt bra
![]()
Håller med om att passformen på kåpan är riktigt dålig, jag hade skickat tillbaka den, har jobbat med Porsche i många år och i deras kåpor finns det även "vingar" som fördelar luften till alla cylindrar, utan dessa är det troligt att du får en mycket ojämn kylning av cylindrarna, Porsche fläkten är effektiv men om inte luftfördelningen fungerar så kan man köra med originalfläkten istället. (ser dock snyggt ut med Porsche fläkt)
Vet inte om det hjälper att skicka tillbaka den, misstänker att dom inte är nå bättre de andra som jag kanske skulle få istället.
Har du någon bild på en riktig kåpa som man skulle kunna få se?
Hur fästs kåpan på en Porsche?
Du har inte nåt monteringstips som kanske kan funka på en typ4 motor?
Kan den lösa biten som är tejpad uppepå vara nån form av "vinge"?
Men kan bara hålla med, det är skitsnyggt med Porschefläkt!!
Många frågor vart det! Men det finns inga dumma frågor, bara dumma människor som inte fattar...

Håller med att det ser riktigt snyggt ut med Porsche-fläkt. Den lilla haken tycker jag att... eh... en sån fläkt plus generator... är inte gratis direkt, om man inte har turen att hitta en bättre begagnad.
Själva fläkten är kanske inte så dyr att skaffa. Värre är det med generatorn som sagt... Men snyggt är det iallafal!!! 
PÅ en Porsche är kåpan skruvad med 2st M6 skruvar i fläkten samt 3st M6 skruvar i varje kamhus samt ett x antal M6 bultar i bakkant (skruvas i luftstyrningsplåtar fram + bak)
Ska fixa fram bilder på hur kåporna ser ut
Du saknar även en del på generator/fläkt, i bakkant på generatorn ska det sitta en konisk kåpa med luftstyrningar på (ser lite ut som en noskon på ett propellerplan)
Tycker att priserna för dessa kåpor är otroliga med tanke på kvalite/ passform, nästan så att man vill göra en egen kåpa,(hoppas dock på att det blir en Porsche 964/993 motor med en diffad 915 eller G50 växellåda i bay bussen i framtiden) Kräver dock borttagning av torisionsrör pga längden
PÅ en Porsche är kåpan skruvad med 2st M6 skruvar i fläkten samt 3st M6 skruvar i varje kamhus samt ett x antal M6 bultar i bakkant (skruvas i luftstyrningsplåtar fram + bak)
Ska fixa fram bilder på hur kåporna ser ut
![]()
Du saknar även en del på generator/fläkt, i bakkant på generatorn ska det sitta en konisk kåpa med luftstyrningar på (ser lite ut som en noskon på ett propellerplan)
Tycker att priserna för dessa kåpor är otroliga med tanke på kvalite/ passform, nästan så att man vill göra en egen kåpa,(hoppas dock på att det blir en Porsche 964/993 motor med en diffad 915 eller G50 växellåda i bay bussen i framtiden) Kräver dock borttagning av torisionsrör pga längden
varför inte en Subaru låda med en adapter platta... fast du kanske hittar billiga porsche lådor..
Håller med att det ser riktigt snyggt ut med Porsche-fläkt. Den lilla haken tycker jag att... eh... en sån fläkt plus generator... är inte gratis direkt, om man inte har turen att hitta en bättre begagnad.
Själva fläkten är kanske inte så dyr att skaffa. Värre är det med generatorn som sagt... Men snyggt är det iallafal!!!
Nä, billigt är de inte. Köpte den här för många år sedan å tror jag gav 3000:- för den då...
PÅ en Porsche är kåpan skruvad med 2st M6 skruvar i fläkten samt 3st M6 skruvar i varje kamhus samt ett x antal M6 bultar i bakkant (skruvas i luftstyrningsplåtar fram + bak)
Ska fixa fram bilder på hur kåporna ser ut
![]()
Du saknar även en del på generator/fläkt, i bakkant på generatorn ska det sitta en konisk kåpa med luftstyrningar på (ser lite ut som en noskon på ett propellerplan)
Tycker att priserna för dessa kåpor är otroliga med tanke på kvalite/ passform, nästan så att man vill göra en egen kåpa,(hoppas dock på att det blir en Porsche 964/993 motor med en diffad 915 eller G50 växellåda i bay bussen i framtiden) Kräver dock borttagning av torisionsrör pga längden
TACKAR !!
Jag tar gärna bilder på"noskonen" också.. Du råkar inte ha nån sån tillsalu?
Ringde å frågade idag, å som det lät så var det den bästa kåpan dom sett som inte var äkta porsche. Men dom höll med om att de är ingen super finisch....
Du får gjuta av en orginalkåpaå börja sälja
DEN bayen lär bli frän! 
Vackert
!
Tackar 
Sidor Föregående 1 … 11 12 13 14 15 … 29 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Project -59
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.