101

Anka eller svan, split eller 1303 spelar ingen roll tycker jag bara man själv är nöjd och skriver man dessutom så underhållande som du så blir ju projektet roligt för oss andra åxå !

Fortsätt som du gör så blir det här bra det !  ICQ/af

Btw, vad gör du i Ryssland och hittar du inga VW´s där du kan delge oss lite bilder på ?

You´ll never know...

102

Jag har skrivit det tidigare, det är viktigt att det är HÖGT i tak.
Alla stilar är, allt enligt MIN mening, godkända, men "alla kan ju inte älska alla här i världen, åtminstone så har jag svårt att älska er" som det sjungs i en låt som jag inte kommer ihåg vem som sjöng...
Jag tycker, som jag också skrivit tidigare, att det är kul med ett forum där alla har samma intresse.. nåja, nästan samma intresse då.
Alla tycker om luftkylt anyhow..

Ankor och svanar, i min lilla värld är de jämlikar..))

Jag tycker ärligt talat bäst om de trådar som handlar om motorer, växellådor, trimning, etc.

Kul om det finns NÅGON som ids läsa det här dravlet!)))

Men vi ska nog komma till motorer och dylikt också så småningom, hoppas undertecknad.

Målsättningen med Den Fula är att den ska bli lite "rallycross-aktig", körbar på gatan, men lite rå.
Och med en rejäl drivlina som ska kunna visa en och annan "sportbil" vem som bestämmer var det berömda skåpet egentligen ska stå...
Gärna på en krokig smal väg med härliga kurvor, och lite ojämn beläggning...)))
Men först ska den bli besiktningsmässig, sen får man väl prova sig fram med fjädring, etc. etc..

Och jag försöker hålla en stil på anksaten som jag tycker om. (jag är ombytlig av mig, jag tycker om den här stilen just nu, nästa bil, om jag lever och plånboken ger sitt medgivande blir sannolikt en Karmann Ghia, eller en dubbelhytt, dock inte en bay, det har jag redan haft en..))
Antennen på taket, Porschar hade såna förr, inga "hajfenor" det är FÖR snyggt och modernt..
(Hade en luftkyld röd 911:a en gång i tiden, var så urbota förbannat dum så jag sålde den, man skulle haft stryk! )
Att smiska den 911:an på en krokig väg var ett sant nöje, direkt hårresande ibland..snacka om körkänsla..en RIKTIG BIL har motorn bak!
Det ÄR roligast så.
Likadant med fälgar, jag VET att lättmetallfälgar är både bättre och snyggare, men jag vill att den här ankan ska se ut som den svan som Volkswagenwerk egentligen skulle byggt.
Jag ska, som vanligt var jag tänkt att skriva, bryta reglerna på det här forumet och lägga in en bild på den förbaskade ryssbilen som stör utvecklingen av Den Fula till en medlem av Svan-släktet..))

Bara så ni inte tror jag BARA ljuger..

Vad gäller frågan om Ryssland, har varit där till och från i snart 15 år.
Har sysslat mest med försäljning av gamla skogsmaskiner, lastbilar, hjullastare och dylikt, export från Sverige (bland annat) till Ryssland.
Sen blev det försäljning av nya såna maskiner, mest skogsmaskiner.
Numer avverkar jag skog där, har ett litet, litet företag med ett par skogsmaskiner.
Men jag börjar bli mätt på det.
Har mer och mer lust att flytta hem för gott och ta det lite lugnare.
Jag blir 58 år snart, och det går INTE lika lätt nu som det gjorde när jag var 28, eller 38 eller 48 för den delen..)))
Bilar och motorcyklar och FART har alltid varit ett stort intresse.
Jag skulle nog kunna skriva en läsvärd bok om alla episoder och eskapader tror jag..)))

Bubblor i Ryssland, finns knappt alls, har sett ett par stycken under alla år.
På den tiden som de var populära gick det inte att ta in utländska," kapitalistiska bilar", medelryssen stod i kö i många år för att få köpa en blek Fiat-kopia som i folkmun kallas "Shiguli".
Och numer så är det i princip omöjligt, eller åtminstone omåttligt dyrt, att ta in en bil som inte är "Euro" miljöklassad.
En typisk rysk paradox, man kan inte ta in annat än miljögodkänt, men de gamla inhemska skrothögarna som fortfarande finns, får fritt användas...
Ryssland är nog ett sånt land som måste upplevas, jag kan säkert skriva en hel del läsvärt om det landet också..))
Men inte i det här forumet, det passar nog inte så bra...

Tillbaka till den bistra verkligheten:
Den Fula har inte fått något mycket idag tyvärr.
1.Men takantennen kom på plats igår, och en tonad sidruta har också ramlat dit.
2. Bild på projektet som stört utvecklingen, synd att jag inte har någon "före-bild".

Post's attachments

bkr 002.jpg, 357.26 kb, 1280 x 960
bkr 002.jpg 357.26 kb, 153 downloads since 2014-04-27 

c43 001.jpg, 348.39 kb, 1280 x 960
c43 001.jpg 348.39 kb, 154 downloads since 2014-04-27 

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

103

Jag tror svanen kommer bli hur najs som helst . Speciellt som jag när en väldigt varm kärlek just för rallycross-1303 ..... bygger o bygger o bygger på drömbilen men inser att det kommer dröja innan jag når mina mål . Sätt ett fast mål o ändra inte på det verkar vara modellen.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

104

Jag är inte så säker på det..
Devisen längst ner i mina inlägg säger nåt annat.
Det är kanske byggandet och drömmandet om att få till en bil precis som man vill ha den som är målet..
Jag tror själva processen framåt är det viktigaste, sätter man för mycket press på sig själv så är det nog lätt att det blir avstannat projekt.
Såna finns det gott om.
Ta ett steg i taget, bygg så den blir körbar, förädla sen steg för steg.
Så har jag tänkt göra, det passar mig. (tror jag.)))
Min bil är INTE perfekt, och ska inte bli perfekt.
Den har sina skavanker. (den är ju för höge farao 40 år..)
Anksaten fick ytterligare en hemtonad sidruta idag, små, små steg.( tyvärr.)

Jag har ett första delmål:
Jag bor i liten by som heter Stöllet, i Norra Värmland. (200 invånare!!)
75 km norr om där jag bor finns en annan liten by som heter Höljes.(också 200 invånare ungefär)
Där körs varje sommar EM i rallycross, i år blir det till och med VM om jag inte är fel underrättad. http://www.finnskogamk.se/
Jag hoppas kunna åka rallycross-inspirerad Ankunge dit i sommar, eller ännu hellre halv-Svan.
Den tävlingen "rekommenderas å det varmaste" som prästen säger i kyrkan om kollekten.
Skämt åsido, för er som eventuellt läser den här tråden, ÅK DIT!
Ta med tält eller husvagn och var där över helgen.

Det finns camping i anslutning till banan, ni kan ta en öl och ändå se på tävlingen.

Byn Höljes växer från 200 till 20000 invånare den helgen.
Fantastisk tävling, och en oerhört fin bana, där man SER bilarna nästan hela varvet, och med ett hopp där de snabbaste bilarna flyger 20-30 meter. (de vassaste kärrorna ligger runt 700 hk, fyrhjulsdrift, mm, projektiler, rikta in mot nästa kurva, blunda och hoppas)))
Banan är belägen på en långsträckt ås med fin tallskog omkring, mycket naturskönt.
På kvällen är det "dans på plattan" alltså dans på startplattan.
Jag har sett många sorters motorsport genom åren, och deltagit lite själv också nån gång, men det här är en HÖJDARE!
Allt enligt undertecknads mening.

DIT hoppas jag kunna köra anksaten, för egen knappt 50 ank-krafters maskin!

Senare hoppas jag att antalet ank-krafter ska åtminstone 5-dubblas, men det kräver mera ingrepp, annan låda, förstärkningar här och där osv.

Då först kan den här Förbaskat Fula Orangea Ankungen titulera sig medlem av släktet SVANAR!

Riseabove:  jag är inte säker att jag någonsin kommer så långt med det här projektet, men till Höljes med 50 hk, det borde jag fantamej kunna klara!

I morgon bitti bär det tyvärr till Ryssland igen.. men med lite tur så ska jag nog ta mig hem igen.
Så tro inte för ett ögonblick att ni blir kvitt den här tokiga tråden, då har ni hoppats för mycket!))

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

105

Underbart skrivet som vanligt ICQ/ab

Ja höljes är ju något av en dröm man när..... det är en bit att åka men ALLA i RC-Svängen jag pratat med talar sig varma för den tävlingen och den har ju BRUTALT mycket historia bakom sig. Det kanske vore på sin plats att boka in en resa dit. Det är fasicken VM de kör.....

Något att ta ledigt från barn och hundar och åka på med frugan helt klart

106

Jag har FÖR mycket idéer..
Men nog vore det fint att inrätta en Boxerville-camp där nån gång.. i en liten glänta i tallskogen..
Många, många fina luftkylda bilar på ett ställe, både Fula Ankungar, Svanar, Splittar, Ovaler, Enkel och Dubbelhyttar,Roddar, Originalare etc! (ingen nämnd, ingen glömd.)
Det vore förbaskat kul.
Kanske tiden är för kort för det i år, vad vet jag.
Men nån gång, det vore en HÖJDARE!
Ni kan vara säkra på att den campen blev välbesökt!
Jag är övertygad om att en sån helg, med förhoppningsvis vackert väder (och Finnskoga MK har nog ett hemligt avtal med vår skapare om vädret tror jag, det är NÄSTAN alltid bra väder den helgen de kör.) skulle vara en oförglömlig händelse.
De brukar köra uppvisning i pauser i tävlingen, nog vore det fint att se en rad boxrar köra i sakta mak runt banan.
Kanske genomförbart om det finns intresse..

Nä nu jäklar, nu blir det nya Ryska äventyr i några dagar.
Håll ställningarna!

(tack för berömmet förresten)

107

Med tanke på rallycross.. den här killen är med och kör..
Vet inte om han kör alla tävlingar i serien i år, men han är, allt enligt undertecknad, sevärd!
Jag tycker inte jag är en så urbota dålig bilförare själv, men det här är faktiskt iskallt...
Ta en titt!
http://www.youtube.com/watch?feature=pl … UO-lPubXeI

Sällan sett värre faktiskt!)))
Och det går åt motor för att dra alla fyra runt på asfalt eller betong..
(Ber om ursäkt för off-topic..)
Från ryska underavdelningen av Ankfarmen.

108

Om du gillar rallycross ska du kolla in Fransson motorsport som kör götalandscupen mycket framgångsrikt med en 1303 fortfarande med luftkyld motor. När jag såg honom i finalen förra året låg han mer än ett halvt varv före motståndet.

109

Apropå Höljes. Jag fick för länge sen förmånen att träna rally med Anders Kulläng på hans rallyskola i Höljes. Suveränt kul och samtidigt läskigt.

Taget från hemsidan

"
Anders Kulläng Driving School

Efter en omfattande rallykarriär som fabriksförare för Opel under 13 år, samt 2 år för Mitsubishi startade Anders Kulläng sin rallyskola för 30 år sedan. Under dessa år har det varit en hel del unga talanger som utvecklat sina färdigheter bl.a. Sebastien Loeb, Colin McRae, Kenneth Eriksson, Thomas Rådström, Hans Weijs, Timmy Hansen, Jazeman Jaafar, Marcus Ericsson och många andra.
"

110

Hej.

111

Hej hej.. Satt å undrade lite här innan i veckan att det var länge sen man såg en uppdatering i denna tråden. Kul att du är tillbaka, men hur går det med den fula ankungen?

112

Det har varit en besvärlig tid ett tag nu..
Men arbetet med den fula har pågått, dock inte i samma takt som tidigare..
Min livskamrat sen 34 år gick bort 18:e Juni, vi hade eller rättare sagt har 4 söner tillsammans.
Och jag själv drog på mig en hjärtinfarkt en månad tidigare, så det har inte varit så ljust ett tag..
Men sånt är livet eller hur?
Men nu är jag på väg tillbaka till ett normalt liv igen.
Och gudskelov, mitt i allt elände så slipper jag men efter infarkten, mycket positivt.
Och ankungen måste ju bli en svan !
Även om konverteringen tar längre tid än beräknat..))

113

Här kommer en bild på hur den fula ser ut idag.

Post's attachments

Attachment icon superbeetle1.jpg 463.8 kb, 54 downloads since 2014-07-13 

114

Oj, det var jobbiga händelser båda två.
Beklagar sorgen o hoppas du fortsätter med bubblan,
kanske det kan skingra tankar ett tag.
Det mesta känns futtigt när något sådant här händer.

115

Vi försöker igen..

116

Det var besvärligt med foton idag.. men nu ska det väl funka hoppas jag..))

Post's attachments

Optimized-Superbeetle1-2.png, 637.91 kb, 1000 x 750
Optimized-Superbeetle1-2.png 637.91 kb, 163 downloads since 2014-07-13 

117

Och ett till..

Post's attachments

Optimized-Superbeetle2-2.png, 699.73 kb, 1000 x 750
Optimized-Superbeetle2-2.png 699.73 kb, 175 downloads since 2014-07-13 

118

Och ännu ett..

Post's attachments

Optimized-Superbeetle3-2.png, 647.19 kb, 1000 x 750
Optimized-Superbeetle3-2.png 647.19 kb, 176 downloads since 2014-07-13 

119

Och innan ni har tröttnat alldeles, dagens sista.. (förhoppningsvis))

Post's attachments

Optimized-Superbeetle4-2.png, 638.51 kb, 1000 x 750
Optimized-Superbeetle4-2.png 638.51 kb, 178 downloads since 2014-07-13 

120

Ja, det har inte varit kul..
Men livet lär väl gå vidare!
Det är bättre att lägga energi på sånt som kan förändra än på sånt som man ändå inte kan göra nåt åt.
Men nog kändes det bra jävligt när hon låg döende på sjukhuset och jag låg där själv i en annan sal och inte visste hur det skulle sluta..
Men det är bara att blicka framåt, backspegeln hjälper det inte mycket att blänga i länge, då kommer nutiden och kör om en..)))
Och med 50 ystra ankhästar är det väl andra som med fasa ska titta i nämnda spegel, eller hur.?)))
Den här bilen ser MYCKET grymmare ut än den i verkligheten är...!!)))
Smaken är som bekant som baken, men även om anksaten inte vacker med sin skrikigt orangea kulör så är den i alla fall bättre än när den invandrade från Umeå-trakten till Värmland...))))

121

Du skriver bra...

Uppskattar när inte allt är VW på forumet, vi behöver tänka på viktigare saker ibland  ICQ/ac

122

Beklagar sorgen.  ICQ/ac
Tycker den blev cool även om jag inte är något fan av ankstjärtar. ICQ/ab
Dock skulle en uppsättning 17" hjul göra sig jäkligt bra på den.

Mera känd som jb...

123

Bra att du fortsätter leva.. ganska så lätt att man tappat tron på sig själv i sådana lägen..
Roligt att se dig tillbaka här.. och ankan flyger vidare ICQ/ag

.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

124

Tack för omtanke och stöd.
Ja det var som sagt inte kul, och är inte speciellt kul ännu på ett tag skulle jag tro.
Men, nog om detta, vi ska väl framåt, eller hur?
Och den fula ankungen har faktiskt hjälpt mig en del de sista månaderna.
Jag är nog en tokig jäkel antar jag, men det finns INGET som jag tycker bättre om än att vara i mitt lilla garage och fixa med bilar och andra mekaniska ting! (nåja, i alla fall med byxorna på, ska nog tilläggas...))
Det har hänt en del annat som inte syns med den fule, till exempel:
Den fula ankungen har inget kvar av original värmesystem. (utom EB,n)
Vad göra för att få normal värme någorlunda vettig ventilation?
Jag gjorde så här:
Lossade EB,n och vände den 180 grader.
Det som tidigare var utblås för värmen in till kupén blev då insug till värmaren.
Det vinklade röret( tidigare utblås från värmaren) borrade jag ett antal hål i, så att ungefär hälften av luften kommer inifrån kupén och andra hälften från ankans stora bagageutrymme.
Där värmaren tidigare tog in luft från kupén blev i och med att värmaren vänts utblås från värmaren, där kopplades på två slangar, en anslöts till defrostermunstyckena, och den andra leddes ner mot golvet.
På så vis finns varmluft mot golv och vindruta.
Sedan letade jag upp kabeln till fläkten i värmaren.
Klippte av den och satte kablarna på en växlande strömbrytare, där i ena läget allt fungerar som tidigare, men i andra läget får värmarfläkten plus direkt, fläkten går men utan värmarstart.
Och ventilationen blev faktiskt helt OK.
Så klart inte nivå som en modern bil, men acceptabelt, tror faktiskt att både värme och ventilation ska räcka till både tidiga vårdagar och in på senhösten.
Allt detta tog nog 3-4 timmar att göra, en nackdel uppstår, finns inte plats för själva lådan till handskfacket, så det får man vackert leva utan..))
Typiskt vansinnig värmländsk budgetlösning...)))
Men det kan kanske vara ett tips till dom som har fula ankungar och inte vill jävlas med den dåliga, krångliga original värmen.
Värmen räcker till med den här lösningen, rena Sahara..)))
Har hört talas om underkända bilar vid besiktning, beroende på "bristfällig ventilation", nu kan ingen jävlas med det i alla fall.. (Ok ,då ,de hittar SÄKERT nåt annat.)))))

125 Senaste redigerad av michaelth (2014-07-13 22:52:58)

Gillar värme lösningen.. konstigt att ingen annan gör så.. e ju egentligen en snabb och bra värme från ebern.. ICQ/ag  ICQ/ag
kommer använda en vattenvärmande webasto i min buss tills min vattenkylda maskin hittar in.. värme vill man ha kalla kvällar.. ICQ/an
körde en hel vinter... utan i min duett, pga. trasigt värme paket.. inte ql. ICQ/an
back 2 topik.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(