76

palmgren skrev:
riseabove skrev:

Jag älskar de luckorna och letar alltid efter en fräsch sådan..... på en rejsbil passar det sig även om de är rätt fula rent estetiskt. Walls smide i varberg vet jag breddar fälgar billigt och bra men då blir det ju et där med frakten som blir en mördare för dig .

Färgen är klockren på vald modell ICQ/ab

Tror det är en sån lucka jag liggandes... inte helt säker dock.

Då vill jag komma o titta på den !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

77

Jag gillar färgen!
Tjockbubblor skall vara orangea, eller i Maya, guldmetallic.

Med ditt färgval skall du komplettera bilen med telefon med petmoj, eller kanske färdigskrivna telegramblanketter...
Förarens klädesl bör väl vara en grå statlig kostym med båtmössa.
Sedan skall det stå "TELE", med versaler och statligt typsnitt på sidorna ICQ/ae
Parkeras lämpligen tillsammans med "teleduetter" och dylika typ2:or utanför något frukostcafé.

Nä, skämt o sidå, färgen är läcker!! "tjockbubblor" skall vara som en syrlig karamell på vägar och gator!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

78

Ankungen har varit "STYGG" idag..
Antagligen är det den gamla hemlängtan som slog till igen..
Undertecknad skulle ta bort tanken till spolningen, och då PISSADE den på mig..!
Hur i h-e kan det vara tryck kvar i den tanken?!
Anksaten har stått för fäfot i ett år sen jag fick den, UTAN reservhjul i, och fan vet hur länge den stått så innan dess!
Full ansiktet när jag lossade slangen, plus en full träsko! (visserligen av mjuk-träsko-typ men ändå...)
Nåja, såna överraskningar får man ta!
Retar upp en så man tar i ännu lite till.
Anksaten SKA bli OK, det ska vi bli två om! (vilket vi tydligen redan är..) ICQ/ab

Med och motgångar, förstod av en annan tråd att ramhuvudet är en svag punkt på ankungar, var verkligen lite orolig i morse.
Åkte till garaget och började undersöka omedelbart, visade sig vara helt ok, gudskelov!
Nu är det invärtes "badat" med tunt rostskydd, allt för att hålla "ank-karies" borta.

Kanske det trots allt är bra att den fula kommer från norra änden av vårt avlånga land..
Mindre salt där.
Man kanske får ta att den får hemlängtan ibland..

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

79

Nästa steg i "civiliseringen" av den fula ska bli dörrar.
Bytte sprintar i förarsidans gångjärn idag, (i och med att allt som görs av undertecknad görs lite konstigt så sattes det i begagnade pinnar från en annan dörr) de satt hårt!
Men nu är det glappfritt ( nåja, allt är som bekant relativt) , i alla fall mycket bättre än det var!
Ynglingen ska börja med förarbetet i morgon, de är inte HELT raka kan man nog med fog påstå.. ICQ/ab
Och dessutom är de inte av samma färg, i och för sig ingen större förlust om man betänker vilken färg de kommer att få.

Post's attachments

vw söndag 002.jpg, 303.6 kb, 1280 x 960
vw söndag 002.jpg 303.6 kb, 151 downloads since 2014-04-06 

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

80

Mera bilder!
Det blir faktiskt långsamt bättre!
Lite kederlister blev det inte sämre av.

Post's attachments

vw söndag 003.jpg, 279.67 kb, 1280 x 960
vw söndag 003.jpg 279.67 kb, 139 downloads since 2014-04-06 

81

Även stjärten på fjäderfäet blev aningen bättre, ny list under luckan gjorde att den stängs med en dov duns... kan den vara släkt med en engelsk aristokratisk vagn med R&R som förkortning tro?
Och tro det eller ej, stack i en nyckel i låset och det gick att låsa och låsa upp!
Säga vad man vill, men jag undrar om dagen bilars låscylindrar fungerar om 40 år?
På de bilar som jag har går de förbanne mig inte efter 4 år.. ICQ/ab
Justerade även toe-in idag.
Blev allvarligt överraskad, det gick, utan nämnvärda besvär att lossa stoppmutter och klämskruven och vrida stagen.
Super!
Någon som var värre var att få bort eftermonterad så kallad solskyddsfilm från bakrutorna, den SITTER!
Skulle inte ta bort om den inte var så dåligt monterad, man har till och med SKARVAT filmen på bakre sidorutorna..
Ser för bedrövligt ut.
Men nu ska skiten bort, film ska på så småningom, mörkt grå sådan, men det ska se OK ut , annars är det bättre utan!

Nog tjatat om den fula ankungen för idag, ni är säkert trötta redan på de här galenskaperna..

Ja det är löstagbar mellanplåt på ankungen.. sitter med fyra mer eller vanliga M6 skruvar..))

Har någon av er läst "Murphy´s law?
Med tanke på hur en del saker jävlas ibland:
Om man äter en marmeladsmörgås och tappar den: chansen att den landar med marmeladen ner, står i direkt proportion till hur mycket mattan  kostar... ICQ/ab
Nu vet ni varför jag tycker om den boken... den beskriver nämligen verkligheten..))

Post's attachments

vw söndag 001.jpg, 353.33 kb, 1280 x 960
vw söndag 001.jpg 353.33 kb, 152 downloads since 2014-04-06 

82

fy foppatoffel va snygg den blir. den gör sig verkligen underbart i den färgen ! ett par små breda fälgar i diskret färg skulle sitta som en käftsmäll .... 13 gånger 9 tum fram o bak med skurna tuffa slikks

83

Grym garagelack!!! ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

84

Angående toningen så värm med värme pistol så lossar den lätt.  ICQ/ab

85

Ja, jag kom det där med pistolen så småningom, annars satt det!
Tack för tipset hur som helst!

86

Toning är skönt o ha på sommaren men ser lite tattigt ut.... Jag kan helt klart tänka mig ha det på min 85:a mexicobubbla dock..... rejsbilen ska inte ha nån toning här inte

87

Nu jäklas ankungen igen... har den bytt färg?
Den ser annorlunda ut??

Post's attachments

vw måndag 004.jpg, 287.29 kb, 1280 x 960
vw måndag 004.jpg 287.29 kb, 149 downloads since 2014-04-07 

88

Nej nu förstår jag.. såg ni ryggen på ynglingen?
Det är nog han och den fula som försöker säga vilken färg det EGENTLIGEN skulle varit..
Sånt kan INTE tolereras!
Den silverfärgade inkräktaren visar också baksidan...
Ut ska dom, och den fula ankungen in, det här är ju för höge farao en VW-sajt och INGET annat, oavsett färg!!!

Post's attachments

vw måndag 005.jpg, 337.09 kb, 1280 x 960
vw måndag 005.jpg 337.09 kb, 162 downloads since 2014-04-07 

89

Ordningen återställd..
Myteri!  eller åtminstone snudd på!
Hur som helst, den fula har fått vindruta idag.
Begagnad, givetvis, men riktigt ok, även om smutsig på bilden.
Annat har också blivit gjort: intagen i bakre väggen (golvnivå) för den berömda tropikvärmen har lagts igen.
Rostskydd i stjärt regionerna har förbättrats, ljudisolerande matta har lagts på bakre golv. (delvis)
Ynglingen har börjat våldföra sig på ankungens vingar.. (dörrar)

Bildbevis:
1. Ynglingen.
2. Frukten av hans arbete med dörrarna.

Post's attachments

vw måndag 003.jpg, 314.51 kb, 1280 x 960
vw måndag 003.jpg 314.51 kb, 148 downloads since 2014-04-07 

90

2.

Undrar om detta ska bli ankungens vackra, skinande vingar så småningom... utgångsläget är inte det bästa..
Det ser mörkt ut!( som sas om ett bekant fotbollslags utbytarbänk..)
Men ynglingen är INTE den som ger sig i första taget!

Post's attachments

vw måndag 002.jpg, 332.59 kb, 1280 x 960
vw måndag 002.jpg 332.59 kb, 156 downloads since 2014-04-07 

91

Och så ser det ut med vindskydd på fjäderfäet..
Med så kallad Cal-look list... inget krom här inte..det här ska bli småfult.. och AGGRESIVT innan det är klart.
(Om undertecknad får bestämma, är nog bättre att tillägga.)

Mörkt tonad övre rut-kant, som förhoppningsvis ska matcha de övriga mörkgrå attribut som den fula ska begåvas med innan äventyret är slut.
Måste på nåt vis "trolla bort" ankungens fula skinn-kulör...

Och "IRONCROZZ", det SKA bli andra ben på anksaten..
De är inte klara än, men om det går som det ska, vilket det som bekant inte... så ska om 2-3 veckor finnas 15x8,5 på anksaten.
Breddade endast utåt, det ska bli "fullskärm" och lite till, allt för att få till den aggressiva rallycross-stilen..
Får försöka få eventuella betraktare av flygfäet att titta på nämnda hjul-ben och glömma den fasansfulla färgen..)))
Nu kommer förmodligen ingen mer uppdatering av denna tråd på ett tag.
I morgon styrs kosan mot Ryssland.
Men förhoppningsvis, om det nu är något att hoppas på, så kommer det mera! (om alla ankors skapare, som för övrigt förmodligen är hela alltets skapare, så vill,(enligt folktron är det nog samma väsen) och tygen håller...!)))) ICQ/ab
Vi hörs!

Post's attachments

vw måndag 001.jpg, 323.6 kb, 1280 x 960
vw måndag 001.jpg 323.6 kb, 150 downloads since 2014-04-07 

92

Blev fel på slutet.. IRONCROZZ ska antagligen vara RISEABOVE och inget annat... ICQ/ab

93

olle skrev:

Blev fel på slutet.. IRONCROZZ ska antagligen vara RISEABOVE och inget annat... ICQ/ab

precis va jag trodde ICQ/ab

94

Ankungen har nog längtat efter att bli ompysslad tror jag.
Efter min sejour till vårt östra grannland så blev den riktigt glad idag!
Den fick för första gången se sina nya tilltänkta broilerben. (äkta VW plåtfälgar))
Köpta av Nyna här på forumet.
(Nyna, tack för affären!)

De var 4.5 tum breda när jag hämtade dom, men efter en liten avstickare ner mot Mantorp på vägen mot kungliga huvudstaden, där jag träffade Thomas på Statoilmacken, så blev de BETYDLIGT bredare...
Nu mäter de imponerande 8.5 tum!
(Tack Thomas för breddningen, snabbt, smidigt och proffsigt.)
Nu återstår blästring, slipning, grundmålning och färgval, så ska det nog bli bra.
Frågan är bara hur de ska målas för att bryta av anksatens kulör..

Men vilken tid allt tar...
Att förädla (om nu detta kan kallas förädling)) en 1303:a är nog så nära Ebberöds bank man kan komma..))
Även om man skulle räkna enbart "självkostnad" på ett sånt här projekt så blir det en del slantar..
Men som mor sa när jag var ung: har du fått ett dumt huvud, bruka det!
Hur som helst, hoppas det blir ett OK resultat in the bitter end..

Sen ska det bli däck också.. där har jag funderat en hel del..
Har kollat runt lite på nätet och tror att det smalaste man kan ha på 8.5 är 225.
Är det nån som håller med eller har en annan uppfattning?
Det lutar åt 225/50-15 runt om, även om jag helst skulle vilja ha lite smalare fram än bak...
Men jag undrar om inte 205 blir lite väl mycket "stretch" eller ?

Det är synd att ´"trackday" däck är så f-b dyra annars vore det kul..
Det får nog bli något mer civiliserat ändå, plånboken och jag är INTE överens i den här frågan, men plånboken har MYCKET starka argument..
Hur som helst här kommer bilder på "nybreddade" fälgar tills vidare..
I morgon ska anksaten få sina nya "vingar" (dörrar) påmonterade, om allt går som tänkt.
Och ett par "Biltema-kolfiber" backspeglar ska få krydda anrättningen, är dock lite tveksam till om jag kommer klara att vinkla högerspegeln nog mycket inåt... men finns problem så finns förmodligen lösningar också..
Det finns ju, i allra värsta fall storslägga att tillgå.. något som en god vän kallar "toleransutjämnare", och det ligger lite i det faktiskt.)))
Nå bildbevis ska till, även om det inte är mycket att se, i vart fall inte ännu..

Post's attachments

0423 004.jpg, 336.88 kb, 1280 x 960
0423 004.jpg 336.88 kb, 171 downloads since 2014-04-23 

0423 005.jpg, 323.71 kb, 1280 x 960
0423 005.jpg 323.71 kb, 170 downloads since 2014-04-23 

95

Det går inte fort..
Men nu är dörrarna på!
Jag är imponerad!
Inte av att dörrarna är på, men att man på en 40 år gammal bil, kan stoppa nyckeln i dörrlåsen och de fungerar, utan något som helst problem.
Fantastiskt!
Och vilket fint ljud när man stänger dom. (mercedes, släng er i väggen))
Tar ett tag att komma på i vilken ordning rutor, hissar osv. ska komma i, har gjort fel några gånger idag..
Men trägen vinner!
Passade på att slipa ner de yttre dekorationslisterna och målade dom "sidenmattsvart".
Enda kromet blir kring ventilationsfönstren, jag tror det blir problem att måla dom ramarna så ankungen får väl glänsa lite trots allt..
Och efter lite milt våld och med hjälp av min gode vän "herr DREMEL" så gick det att få till vinkeln på speglarna också.
Det blir inte bästa lösningen, speglarna ÄR små, men det får duga.
I en sån här ytterst snabb bil, (50 friska hästar..., nåja några kusar har väl antagligen dött av ålderdomsskäl efter 40 vårar)) så är det väl medtrafikanter som ska kolla i backspeglarna, eller hur?
Dessutom medför väl speglarnas storlek högre toppfart genom mindre luftmotstånd hoppas jag..
En bild på dagens dåd kan väl inte skada, hoppas undertecknad.

Ynglingen (tidigare nämnd i den här följetången) har fullt upp med att få ordning på en ryskregistrerad Citroen C4 som blev med hem från Ryssland.
En bekant hade bytt fil i Sankt Petersburgstrafiken utan att titta i ens små speglar, med påföljd att han blev påkörd snett bakifrån.
Snurrade sen 2 varv på torr asfalt!.. åkte över några refuger etc.. allt detta UTAN helförsäkring givetvis..
Fotnot: helförsäkring i Ryssland kostar cirka 20% av bilens aktuella värde per år!!
Bekanten fick höra på omvägar att undertecknad är van att ha smutsiga händer.
Påföljd:jag fick byta ena drivaxeln som hoppade ur växellådan och bröts av vid smällen, hela styrspindelhuset som också blev kaffeved, 4 fälgar etc., allt i ett litet garage i Ryssland, för att sen ta den med hem för att få rätta till lite tillbakaflyttade trösklar, dörrar, skärmar, spoilers, och annat löst krafs som spriddes för vinden..))
Just nu ser ynglingen till att "ryssbilen" får ny färg på sig, dock inte orange.. (gud förbjude))
Beroende på detta lilla störningsmoment så går bodybuildningen av ankungen på kvartsfart just nu.
Men, det går i alla fall framåt...

Post's attachments

c4 002.jpg, 376.58 kb, 1280 x 960
c4 002.jpg 376.58 kb, 158 downloads since 2014-04-24 

96

Ankungen har mest stått ensam och väntat idag.
Den förbaskade "rysscitroenen" tar alltför mycket tid i anspråk.
Den bilen hade nog blitt inlöst här i Sverige om den varit försäkrad, men jag tycker synd om killen som äger den.
(Han fick kostnadsförslag på reparationen i Ryssland, omräknat till SEK, cirka 75.000.)
Inte kul att tvingas skrota en bil som han köpte ny för mindre än 2 år sen.

Men det blev ett par timmar över i kväll, passade på att hänga dit motorluckan lite löst, den har varit av efter lack och ska av igen för att måla det som skulle varit "gummikant" i en mörkgrå ton.
Provmonterade luckan tillsammans med bakre stötfångare för att se om det lirar ihop.
Tror inte det blir så galet till slut, om stötfångaren får samma kulör som gummikanten ska få..

Ankungen lär ju få en stjärt som den är stolt att visa upp!
Och med såna enorma resurser under bakluckan så blir det säkert många som får se den..))))))
(Men säkert bara ett kort ögonblick i samband med att de kör om ankungen, snacka om att spänna muskler som inte finns.))
Men säg inte det till anksaten, då blir den nog bara deppig, den tror ju redan att den är både vacker och stark!
En bild hanns med , hur som helst.

Post's attachments

c42 005.jpg, 382.97 kb, 1280 x 960
c42 005.jpg 382.97 kb, 156 downloads since 2014-04-25 

97

oj jag gillar vingen.

98

Vingen är ingen "ankstjärt" som var vanlig på 80-talet(?), utan en mera manlig Porshe "look-a-like" !

Såklart du skall använda den  ICQ/ae

99

Som ni förstår så försöker jag ge den här tråden lite humor..
Är inte säker på att det lyckas, men va fan, försöka kan man väl få göra.
När det gäller vingen: jag tycker allvarligt att den är förbannat snygg!
Det är konstigt, den baklucka med spoiler som var med bilen när jag köpte den, helt i glasfiber, är så förbannat ful så jag skulle aldrig ens komma på tanken att montera den på en bil som jag äger!
Men den här lucksaten som Lennart lagt ner flera dagar på att få i rimligt skick, glasfiber på plåtlucka, full i sprickor å jävelstyg är SNYGG.
Konstig, det skiljer ju bara någon centimeter här å där...
Men det där är min högst personlig mening.

Nu tillbaka till den vanliga jargongen, förlåt för att jag sansade mig ett ögonblick..))

Den Fula Ankungen har fått ytterligare en operation idag.
Den har numera kontakt med alla ankors skapare via trådlös kommunikation via takantenn, hör och häpna!
Bildbevis kommer först imorgon.

TILL SIST:

Jag är inte övertygad om att ni på forumet alls har förstått Den Fula Ankungen:
Sist i det här inlägget kommer en adress som hjälper er icke pålästa att förstå ankan. (läs den på skoj))))
Ankungen är egentligen en Volkswagen 1303S, det var bara det att 1303:an föddes i fel familj !!!

Den föddes i en familj som tidigare bara bestått av vackra splittar, charmiga ovaler och vackra bubblor med liggande lyktor!!

Och så kom då denna anksate till världen, tjockbubbla, ful som fan, helt missförstådd och totalt utskåpad av all.
Vad ni inte förstått, men som ni kommer att förstå om ni bemödar er att läsa sagan sen, är att den egentligen ÄR EN PORSCHE!!!!
Den blev bara född i fel familj!!!

Tekniskt sett är Den Fula Ankungen MYCKET närmare besläktad en 911:a än ålderdomliga undermåliga konstruktioner med pendelaxlar och länkpinneframvagnar och annat fanstyg!!!!
Ankungen var en jävligt ful anka, men en överjävligt fin svan!
Och ALLA normalt funtade människor VET att en SVAN står högre i kurs än en ANKA.

http://goodnightsaga.com/sv/ankungen

(jag är bara avundsjuk, när jag köpt första splitten , då är den bäst, hoppas ni har humor!))))))

100

De där var fan RUGGIGT bra beskrivet !

1303 är svanar bland ankorna...... snyggare, bättre, fräckare, roligare. kort sagt helt överlägsna!  ICQ/ag