1

Vet inte om detta tagits upp redan.
Men det skulle vara intressant att veta om det finns något dokument (eller film) över hur och i vilken ordning alla plåtdelar, svetsades ihop i fabriken. Tänker främst på Barndoor, men antar att ordningsföljden inte skiljer så mycket på de senare bussarna.
Om det finns, skulle det vara kul att ta del av.  ICQ/ab

2

hittade inga bilder på innan chassit sattes ihop.. men här kommer lite annat skräp på silverfat Default/smile

http://media-cache-cd0.pinimg.com/736x/5e/cc/66/5ecc66defe41edf5b8958d1004253915.jpg
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/8e/22/06/8e2206b9b763a8674f9e5e5b515c6a2a.jpg
http://media-cache-cd0.pinimg.com/736x/17/65/d8/1765d860f905fc2857bd5d39d50c247c.jpg
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/d6/9f/bd/d69fbddaf52a6012cdb2c1e2f11c10e6.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/504311.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/502477.jpg
http://vintagebus.com/gallery/section/image/2002364.JPG
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1070298.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074343.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074344.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074345.jpg

3 Senaste redigerad av Hellberg (2014-01-22 08:20:48)

Finns ju filmer på när Splitbubblor tillverkas så kanske finns för Bds också någonstans!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

Kul bilder under produktion där Anders! Tackar för det! :-)

Hellberg: Borde ju nästan göra det, kan man tycka.

5

.

Post's attachments

1.jpg, 32.36 kb, 480 x 640
1.jpg 32.36 kb, 202 downloads since 2014-01-23 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

.

Post's attachments

1.jpg, 110.98 kb, 758 x 960
1.jpg 110.98 kb, 205 downloads since 2014-01-23 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Bara massa 15 rutors, åh va gött!

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/vwplant_zps19f0eb34.jpg

9

Kul! Fyll på med mer bilder om ni har!

10

Ramverket med hatt- och I-profilerna hamnade visst bakfram på reklambilderna ovan.  ICQ/ab

"Pimped by Nature"

11

Visade min son denna tråden, han sa (med glimten i ögat) "vaddå byggde, jag trodde de alla hittades i skogarna!"

Också: fint att man även byggde sänkta bussar redan från fabriken, det var nytt för mig!  ICQ/ag (syftar på bilden med Kopierschutz)

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

Den dagen tidsresor uppfinns så ska jag fan åka och titta på när dom bygger gamla bussar.
Känna dofterna och insupa atmosfären.
Lätt att drömma sig bort av dessa härliga bilder. ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

13

Funderade på om skarven i takplåten på min baybuss var original (falsad med jäkligt rostig) och såg att den fanns redan på vissa barndoor så nu vet jag att den är original  ICQ/ab

Undrar varför dock, vissa har ju hel takplåt medans vissa är skarvade där förarplatsen börjar  Default/hmm

Fler fina bilder på dessa bussar tack  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

14

Jag funderade på samma sak om skarven då den syns på fotot och min har den. Måste vara att förarkabinens tak
var gemensam för pickis och buss (det ser man på pickisen intill) och så la man till en bit bak för bussarna.
Sen kanske man fatta att det inte var någon rejäl besparing och börja tillverka olika.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15

Man ser även på flera bussar på "rauchen verboten" fotot att flera bussar har två skarvar i taket men inte alla.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

16

Är det inte så att de har slipat efter att ha svetsat dit de inre förstärkningarna?

"Pimped by Nature"

17

Visst kan det vara så men skarvens placering stämmer ganska bra med placeringen på min bay (är ju en annan modell dock), är inte taket limmat mot förstärkningarna ?

Har inte renoverat någon BD eller Splitbuss så jag vet inte  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

18 Senaste redigerad av Demian (2014-03-16 22:54:11)

Thomas Å skrev:

Är det inte så att de har slipat efter att ha svetsat dit de inre förstärkningarna?

Det skulle jag också tro.

Jag har aldrig sett nån skarv just där.  Skulle det vara en skarv, så skulle den nog ha varit falsad och inte helsvetsad.  I alla fall om man ser till hur bussen är uppbyggd i övrigt. Jag tror inte det finns nått ställe på bussarna som är helsvetsade, förutom skarvar i ramen.  Det skulle nog vara för mycket jobb att helsvetsa och slipa en sådan yta och dessutom att försöka undvika att plåten skulle slå sig.

Förstärkningarna är punktsvetsade.


Edit, Jag kom på att vissa plåtar är gassvetsade på tidiga bussar. Bla utriggare och lastgolvet i bakkant. Men att gassvetsa ett tak är nog omöjligt. Jag skulle tro att det skulle slå sig alldeles för mycket. Var Mig/Mag svetsen uppfunnen vid den tidpunkten?

19

Skarven på mitt tak ÄR falsad och punktsvetsad  ICQ/ab ca 5 cm bakom främre förstärkningen

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

20

Så många!! Och nu finns knappt några alls....  ICQ/ac

21

ehillberg skrev:

Så många!! Och nu finns knappt några alls....  ICQ/ac

Det är därför de är så dyra.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

22

luftgekühlt skrev:

Jag funderade på samma sak om skarven då den syns på fotot och min har den. Måste vara att förarkabinens tak
var gemensam för pickis och buss (det ser man på pickisen intill) och så la man till en bit bak för bussarna.
Sen kanske man fatta att det inte var någon rejäl besparing och börja tillverka olika.



Orsaken till att ditt tak är skarvat är väl detta? ICQ/ab


http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/919585.jpg

"Pimped by Nature"

23

Thomas Å skrev:
luftgekühlt skrev:

Jag funderade på samma sak om skarven då den syns på fotot och min har den. Måste vara att förarkabinens tak
var gemensam för pickis och buss (det ser man på pickisen intill) och så la man till en bit bak för bussarna.
Sen kanske man fatta att det inte var någon rejäl besparing och börja tillverka olika.



Orsaken till att ditt tak är skarvat är väl detta? ICQ/ab


http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/919585.jpg

hmmm, det tål att funderas på... ;-)

inte enligt vad säljaren berättade...

ska undersöka

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

24

Thomas Å skrev:

Ramverket med hatt- och I-profilerna hamnade visst bakfram på reklambilderna ovan.  ICQ/ab

Det var tusan uppmärksamt att se det. Jag missade det först men nu ser jag det. Det kanske fanns en orsak till att det hamnade där... Typ... "Lägg fram det där chassiet som Wolfgang svetsade fel innan vi gav honom kicken. Ingen lär se något fel på det ändå".  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

25

nizekustoms skrev:
Thomas Å skrev:

Ramverket med hatt- och I-profilerna hamnade visst bakfram på reklambilderna ovan.  ICQ/ab

Det var tusan uppmärksamt att se det. Jag missade det först men nu ser jag det. Det kanske fanns en orsak till att det hamnade där... Typ... "Lägg fram det där chassiet som Wolfgang svetsade fel innan vi gav honom kicken. Ingen lär se något fel på det ändå".  ICQ/ag

Min gissning är att foto-/reklam-människorna inte visste hur den skulle ligga. På bilden bredvid så kan man på ett foto se ur en annan vinkel att chassiet ligger utan hatt- och I-profiler. ICQ/ab

"Pimped by Nature"