Vet inte om detta tagits upp redan.
Men det skulle vara intressant att veta om det finns något dokument (eller film) över hur och i vilken ordning alla plåtdelar, svetsades ihop i fabriken. Tänker främst på Barndoor, men antar att ordningsföljden inte skiljer så mycket på de senare bussarna.
Om det finns, skulle det vara kul att ta del av. 
hittade inga bilder på innan chassit sattes ihop.. men här kommer lite annat skräp på silverfat 










Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
3 2014-01-22 08:16:27 Senaste redigerad av Hellberg (2014-01-22 08:20:48)
Finns ju filmer på när Splitbubblor tillverkas så kanske finns för Bds också någonstans!
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Kul bilder under produktion där Anders! Tackar för det! :-)
Hellberg: Borde ju nästan göra det, kan man tycka.
.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Bara massa 15 rutors, åh va gött!
Kul! Fyll på med mer bilder om ni har!
Ramverket med hatt- och I-profilerna hamnade visst bakfram på reklambilderna ovan. 
Visade min son denna tråden, han sa (med glimten i ögat) "vaddå byggde, jag trodde de alla hittades i skogarna!"
Också: fint att man även byggde sänkta bussar redan från fabriken, det var nytt för mig!
(syftar på bilden med Kopierschutz)
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Den dagen tidsresor uppfinns så ska jag fan åka och titta på när dom bygger gamla bussar.
Känna dofterna och insupa atmosfären.
Lätt att drömma sig bort av dessa härliga bilder. 
Funderade på om skarven i takplåten på min baybuss var original (falsad med jäkligt rostig) och såg att den fanns redan på vissa barndoor så nu vet jag att den är original
Undrar varför dock, vissa har ju hel takplåt medans vissa är skarvade där förarplatsen börjar
Fler fina bilder på dessa bussar tack 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Jag funderade på samma sak om skarven då den syns på fotot och min har den. Måste vara att förarkabinens tak
var gemensam för pickis och buss (det ser man på pickisen intill) och så la man till en bit bak för bussarna.
Sen kanske man fatta att det inte var någon rejäl besparing och börja tillverka olika.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Man ser även på flera bussar på "rauchen verboten" fotot att flera bussar har två skarvar i taket men inte alla.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Är det inte så att de har slipat efter att ha svetsat dit de inre förstärkningarna?
Visst kan det vara så men skarvens placering stämmer ganska bra med placeringen på min bay (är ju en annan modell dock), är inte taket limmat mot förstärkningarna ?
Har inte renoverat någon BD eller Splitbuss så jag vet inte 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
18 2014-03-16 22:49:24 Senaste redigerad av Demian (2014-03-16 22:54:11)
Är det inte så att de har slipat efter att ha svetsat dit de inre förstärkningarna?
Det skulle jag också tro.
Jag har aldrig sett nån skarv just där. Skulle det vara en skarv, så skulle den nog ha varit falsad och inte helsvetsad. I alla fall om man ser till hur bussen är uppbyggd i övrigt. Jag tror inte det finns nått ställe på bussarna som är helsvetsade, förutom skarvar i ramen. Det skulle nog vara för mycket jobb att helsvetsa och slipa en sådan yta och dessutom att försöka undvika att plåten skulle slå sig.
Förstärkningarna är punktsvetsade.
Edit, Jag kom på att vissa plåtar är gassvetsade på tidiga bussar. Bla utriggare och lastgolvet i bakkant. Men att gassvetsa ett tak är nog omöjligt. Jag skulle tro att det skulle slå sig alldeles för mycket. Var Mig/Mag svetsen uppfunnen vid den tidpunkten?
Skarven på mitt tak ÄR falsad och punktsvetsad
ca 5 cm bakom främre förstärkningen
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Så många!! Och nu finns knappt några alls.... 
Så många!! Och nu finns knappt några alls....
Det är därför de är så dyra.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Jag funderade på samma sak om skarven då den syns på fotot och min har den. Måste vara att förarkabinens tak
var gemensam för pickis och buss (det ser man på pickisen intill) och så la man till en bit bak för bussarna.
Sen kanske man fatta att det inte var någon rejäl besparing och börja tillverka olika.
Orsaken till att ditt tak är skarvat är väl detta? 
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/919585.jpg
luftgekühlt skrev:Jag funderade på samma sak om skarven då den syns på fotot och min har den. Måste vara att förarkabinens tak
var gemensam för pickis och buss (det ser man på pickisen intill) och så la man till en bit bak för bussarna.
Sen kanske man fatta att det inte var någon rejäl besparing och börja tillverka olika.Orsaken till att ditt tak är skarvat är väl detta?
hmmm, det tål att funderas på... ;-)
inte enligt vad säljaren berättade...
ska undersöka
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Ramverket med hatt- och I-profilerna hamnade visst bakfram på reklambilderna ovan.
Det var tusan uppmärksamt att se det. Jag missade det först men nu ser jag det. Det kanske fanns en orsak till att det hamnade där... Typ... "Lägg fram det där chassiet som Wolfgang svetsade fel innan vi gav honom kicken. Ingen lär se något fel på det ändå". 
Thomas Å skrev:Ramverket med hatt- och I-profilerna hamnade visst bakfram på reklambilderna ovan.
Det var tusan uppmärksamt att se det. Jag missade det först men nu ser jag det. Det kanske fanns en orsak till att det hamnade där... Typ... "Lägg fram det där chassiet som Wolfgang svetsade fel innan vi gav honom kicken. Ingen lär se något fel på det ändå".
Min gissning är att foto-/reklam-människorna inte visste hur den skulle ligga. På bilden bredvid så kan man på ett foto se ur en annan vinkel att chassiet ligger utan hatt- och I-profiler. 

