526

Hehe, du ender upp som gammal thermosgubbe...

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

527

Va - termos - jag?! ICQ/ad

Vi får väl se ICQ/af ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

528 Senaste redigerad av Bengt H (2011-05-13 08:16:21)

Mats W skrev:

Va - termos - jag?! ICQ/ad

Vi får väl se ICQ/af ...

Välkommen, det finns plats för fler termosar ICQ/ag

529 Senaste redigerad av Stefan T (2011-05-13 19:20:23)

Här kommer en bild på hela plattan

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/Ovalen/P1030851.jpg

Motorn står i bakgrunden

Jag kollade inte på fläckarna dom har eventuellt målat över dom.
Det verkar blivit silikon eller något dyl på stället där färgen inte fäste

530

Har det varit hammarlack på plattan?

531

Stefan T skrev:

Jag kollade inte på fläckarna dom har eventuellt målat över dom.

När du var där hade vi redan åtgärdat problemet (se nedan) ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

532

PF skrev:

Har det varit hammarlack på plattan?

Inte mig veterligt, och dessutom är hela plattan blästrad ju Default/hmm

…fortsättning:

Efter motgången med målningsresultatet, beslöt vi att måla bottenplattans insida med svart täckfärg och resultatet blev i våra mycket lyckat ICQ/ag !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806963.jpg
Dessutom har vi även fixat färg i beige nyans (VW/Audi ’mandelbeige’) och gått ut lite löst genom att lacka handbromsspaken ICQ/ab .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806964.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806965.jpg
Inte så pjåkigt, va?

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

533

ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

534

…fortsättning:

Andreas vill ha lite äldre look på växelspaken och har suktat lite efter att använda spaken på 65-plattan vi har ståendes på gården.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806966.jpg
Växelspaken är smäckrare än 69:an och av samma modell som introducerades med årsmodell 1956. Alltså skulle den sitta som smäck i ovalen ICQ/af

Vi har dock noterat att bottendelen på de olika växelspakarna ser olika ut, vilket gör att vi även måste byta växelföraren ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806967.jpg
Personligen tycker jag det är lite onödigt, men det är Andreas bil – så han får bestämma ICQ/af . Växelspaken var utrustad med ’shortshift’ (eller vad det nu kallas) vid köpet. Här ligger den målad och prydlig. Vi får bara hoppas att den går att använda till 65:ans växelspak också ICQ/an !

Först går vi på bottenplattan som står utanför:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807125.jpg
Luckan på 65:ans ramhuvud är tämligen rostigt Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807126.jpg
…men efter lite pyssel kommer växelföraren ut hur vacker som helst ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806968.jpg
Främre locket demonteras på 69:an…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806969.jpg
…och Adde demonterar leden i växelförarens bakkant…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807127.jpg
…så att det går att avlägsna även detta staget ICQ/ae

Men nu kommer vi till det som vi inte riktigt var beredda på:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807128.jpg
Stagen skiljer rejält både i längd…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807129.jpg
…och (som vi redan hade konstaterat) i utförandet på ’huvudet’ där spaken sitter.

Någon som gett sig på operation ”byta växelspak/växelförare” tidigare och kan komma med lite input?

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

535

Kapa -69 spaken ovanför leden, gör samma med -65 spaken o svetsa ihop ICQ/ag ??

536

?? det går inte att slitsa 69  huvudet?? eller exakt vad skiljer??
kommer ju oxå att använda min 56 växelspak. iofs med sperr wolf lås.. så är mycket intresserad av utfallet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

537

Bengt H skrev:

Kapa -69 spaken ovanför leden, gör samma med -65 spaken o svetsa ihop ICQ/ag ??

Jovisst - men om det 'skiter sig' så har vi ingen fungerande växelförare Default/hmm

michaelth skrev:

?? det går inte att slitsa 69  huvudet??

Då verkar detta sätt vara klart smidigast. Jag menar, om operationen inte lyckas kan man fortfarande använda växelföraren till 69-spaken oavsett om det sitter en skåra eller ej ICQ/ab ?!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

538

tja jag vet som sagt inte vad som skiljer.. borde ju vara en slits/styr stift. som har som uppgift att hålla spaken i rätt läge då den inte e helt rak..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

539

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

Kapa -69 spaken ovanför leden, gör samma med -65 spaken o svetsa ihop ICQ/ag ??

Jovisst - men om det 'skiter sig' så har vi ingen fungerande växelförare Default/hmm

michaelth skrev:

?? det går inte att slitsa 69  huvudet??

Då verkar detta sätt vara klart smidigast. Jag menar, om operationen inte lyckas kan man fortfarande använda växelföraren till 69-spaken oavsett om det sitter en skåra eller ej ICQ/ab ?!

det är jag säkert att det funkar med en ny slits

540

Här är skall det målas fälgar och lite andra grejer med por 15

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/Ovalen/P1030857.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/Ovalen/P1030858.jpg

Här har dom kommit igång med penslarna Adde med starten och Mats med framvagnen

541

Stefan T skrev:
Mats W skrev:
Bengt H skrev:

Kapa -69 spaken ovanför leden, gör samma med -65 spaken o svetsa ihop ICQ/ag ??

Jovisst - men om det 'skiter sig' så har vi ingen fungerande växelförare Default/hmm

michaelth skrev:

?? det går inte att slitsa 69  huvudet??

Då verkar detta sätt vara klart smidigast. Jag menar, om operationen inte lyckas kan man fortfarande använda växelföraren till 69-spaken oavsett om det sitter en skåra eller ej ICQ/ab ?!

det är jag säkert att det funkar med en ny slits

Men vad är det på spakarna som skiljer? förutom styrstiftet (som jag inte tänkte på i mitt förslag ICQ/ad )

542

Den ena är rak (69) och den andra är konisk (65) i skaften

543

Stefan T skrev:

Den ena är rak (69) och den andra är konisk (65) i skaften

Jo, men jag menar där den ledar o  i  leden till växelstången?

544

Bengt H skrev:
Stefan T skrev:

Den ena är rak (69) och den andra är konisk (65) i skaften

Jo, men jag menar där den ledar o  i  leden till växelstången?

Jag kan ta jämförande bilder och posta i morgon ICQ/ad !

…fortsättning:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806960.jpg
Det blev både primer och slipgrund över från lackeringen av Davids bil. Vi ska använda produkterna till ovalen. Även fälgarna ska göras i ordning för att sättas antingen på ovalen eller min 60:a – vi får se hur det blir ICQ/ad .

Tanken är att vi fortsätter behandlingen med Por15 ICQ/ab :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806962.jpg
Pedalstället plockas fram och stålborstas.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806970.jpg
Även framaxeln ska få sig en omgång, men först måste vi plocka av lite prýlar som styrsnäcka, styrstag…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806971.jpg
…stötdämparna (coilovers från en moped ICQ/ae ) och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806972.jpg
…även bromstrummorna åker av denna gång.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807130.jpg
Diverse flagningar i den gamla målningen slipas bort (rosten är i stort sett obefintlig).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807265.jpg
Behandlingen påbörjad på pedalstället ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807266.jpg
Färgen ser gråaktig ut – men jag kan försäkra er att den är kolsvart!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807267.jpg
Även framvagnen är nu färdig…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807268.jpg
…liksom bottenplatta och startmotor (som sitter i växellådan i bakgrunden. Även 4st fälgar har fått sig en omgång ICQ/ag !

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

545

Bengt H skrev:
Stefan T skrev:
Mats W skrev:

Jovisst - men om det 'skiter sig' så har vi ingen fungerande växelförare :/Då verkar detta sätt vara klart smidigast. Jag menar, om operationen inte lyckas kan man fortfarande använda växelföraren till 69-spaken oavsett om det sitter en skåra eller ej ICQ/ab ?!

det är jag säkert att det funkar med en ny slits

Men vad är det på spakarna som skiljer? förutom styrstiftet (som jag inte tänkte på i mitt förslag ICQ/ad )

Här kommer så lite bilder på växelspak (1965 till vänster, 1969 till höger):

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807538.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807539.jpg
65:an har förutom styrpinne även större ’kula’

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807540.jpg
Storleken verkar ju annars vara exakt densamma?!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807541.jpg
Spåret för styrpinnen saknas på 69:an…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807542.jpg
…annars verkar det onekligen se identiskt ut i denna ände ICQ/an .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807543.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

546

Som någon nämnde innan så ser det ju ut som att det räcker med ett spår i "huvudet" på växelstången om måtten på klumparna är samma. Jag skulle provat med det, funkar det inte så får ni väl svetsa ihop det igen ICQ/ab

547

de e bara att kötta med vinkelkapen..tycker jag  ICQ/ad  en redig avfettning och urstädning av karborundum ,nytt fett sen så blir det säkert gööör bra.
annars  tja man kanske vänja sig vid en modernare ICQ/ae  spak..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

548

Funkar nya spaken i gammla hållaren?
Funkar de så är de ju bara slitsen som skilljer.
Så då borde de räcka att plocka fram vinkelslipen.
Kanske är bäst att kolla så innan.

549

de e bara att jacka

550

Bajen skrev:

Funkar nya spaken i gammla hållaren?
Funkar de så är de ju bara slitsen som skilljer.
Så då borde de räcka att plocka fram vinkelslipen.
Kanske är bäst att kolla så innan.

Bra input, Bajen ICQ/ab

Den nya funkade i den gamla, så då måste ju den gamla funka i den nya också  - hängde ni med? ICQ/ag

Till övriga postare: Ja, ja, ja, vi ska ta tag i att göra en slits - bilder kommer ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>