26

Michos Miche skrev:

Min grå enkelhyttsbay är ett bra exempel i den här tråden!

http://i921.photobucket.com/albums/ad57/michz_2007/20110606926_zps1fd026f8.jpg

Bilden ovan är tagen 2011, den första gången jag mötte pickisen ute i skogen när ägaren var ute och hämtade ved. Han använde den två-tre gånger om året bara för att köra hem ved. Annars stod den bara på hans loge. På den här bilden är den helt orörd med sliten originallack på samtliga detaljer, och alla häftiga skogsmaskinsdekaler kvar. Man kan skymta en på sidolämmen. Den har rullat som servicebil för ÖSA Skogsmaskiner.

Förra våren fick jag reda på att en annan icke VW-fantast hade lyckats köpa loss bilen. När jag var dit på besök intygade jag honom att absolut inte röra karossen mer än att laga trösklarna som det var hål i. Planer på att lacka den röd och svart pratades det om... Rör den absolut inte, vad du än gör. Tidiga bayar med orörd originallack kryllar det inte av.

http://i921.photobucket.com/albums/ad57/michz_2007/DSC01438_zps93d820a8.jpg

Två månader senare får jag chansen att köpa bilen. Alla unika dekaler var då borta, bulorna "riktade" med spackel och alla vita detaljer penslade i en allt för vit färg från Hobbex, dessutom med stänk och kladd på inredningen, taket, däcken och karosspaneler ICQ/ac En krokig stötfångare i originalfärg är snyggt, en krokig med kladdfärg är inte det. Den bättringsfärg som blev över för att täcka spacklet fick hamna där det gick att spraya = blankt och färgnyanser.. Hela bilens värde sjönk med många tusenlappar i mina ögon, och jag blir så förbannad på hur mycket sämre den blev när jag vet hur bra den var innan. Kanske går det att avlägsna på något sätt?
Alftaprodukter som tillverkade ÖSA har inga dekaler kvar, och endast två av tre modeller gick att rädda (han sparade dem löst) så jag kan nytillverka. Men det är inte samma sak med nytillverkade mot äkta i guldfolie.

Åkomman som genomförde arbetet måste ha stått stolt och rak i ryggen och tyckt han gjorde ett kanonjobb...
Slår vad om att han kan lyckas bränna vid vatten på spisen.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

27

jag föredrar en ny lack före en sliten originallack alla dagar i veckan. Dock föredrar jag en välhållen originallack över en ny lack alla dagar.

jag ger inte mycket för original på nått plan. jag tycker om att fixa och trixa.
är mer inne på bilar som Darren Dilleys - 55:a
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/281826.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/281821.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/281847.jpg

Även Tomas Högdals racer är ett fint exempel på hur jag tycker en bil skall byggas.. med puts och många egna idéer...

vad beträffar bussarna längre upp i inlägget så tycker jag alla utom den gröna baypickisen vart bättre än innan... ICQ/ab
men det är jag det. jag respekterar att vissa vill ha kvar patinan och tycker att det är fränt och coolt.

Post's attachments

tmp_IMG-20130701-WA0004460860286.jpg, 80.9 kb, 800 x 597
tmp_IMG-20130701-WA0004460860286.jpg 80.9 kb, 137 downloads since 2014-01-30 

28

Jag kommer att, för vilken gång i ordningen vet jag inte, patinera en redan lackad bil.

Tanken är att skära ut loggorna negativt och airbrusha loggorna med lite tunnare i kanterna.
Sen gå över allt med 2000 papper på kanter och dyl.

//S

29 Senaste redigerad av 50 split (2014-01-31 08:44:59)

rogga skrev:

jag föredrar en ny lack före en sliten originallack alla dagar i veckan. Dock föredrar jag en välhållen originallack över en ny lack alla dagar.

jag ger inte mycket för original på nått plan. jag tycker om att fixa och trixa.
är mer inne på bilar som Darren Dilleys - 55:a
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/281826.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/281821.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/281847.jpg

Vissa har känslan, men inte du rogga....

ICQ/ag
Puss i ljumsken!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

30

Fördelen med Patina är att du kan alltid få ny. Default/smile

oavsett hur många gånger bilen lackats..

orginallacken kommer bara en gång.

31

Personligen tycker jag inte det går att säga varken A eller B till 100%. För mig beror det alltid på varje individuell bil: Vissa blir i mitt tycke en bättre bil av en totalrenovering/ny lack, vissa är bra som de är. Skål för böfvelen, nu är det fredag! ICQ/ab

"Daddy Cool"

32

50 split skrev:
rogga skrev:

ICQ/ag
Puss i ljumsken!

-50split, nu kastar du sten i glashus. Nu måste ju hålla med om att din turkosa saknade callook känslan på Bad Camber. Fel däck, höjder och spårvidd. Då räddar inte patina upp det hela  ICQ/ab

-Rogga, då är vi ju överrens, skillnaden är att vi har olika nivåer om vad gränsen går innan bilen ska få en ny lack.

Men jag har en bara en liten undran, tycker du inte att det är synd att en udda bil lackas, oberoende om du gillar patina eller ej?

Ett exempel är ju den patinerade Hebmüllern eller BBT Hebmüllern. Det känns som "alla" andra Hebmüllers är tokrenoverade. Jag tycker att det är roligt att  BBT hebmüllern finns.
Fast skulle jag inte vilja äga den så, men det är ju en annan sak.

33

Men Demian, nu blev du väl lite väl anal angående orginallack...  ICQ/ae för mig är orginallack och patinerad typ samma sak, har en lack setat på sen säg 60 talet så är det en orginallack i mina ögon och bör bevaras om den är i så pass bra skick så det går  ICQ/ab men det är klart det är individuellt för olika bilar/lacker  ICQ/af

Skåningen, tackar  ICQ/ag

34

Är tjejer snyggare på krogen eller morgonen efter? Dvs ny lack mot original. ICQ/ad

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

35

GB skrev:

Men Demian, nu blev du väl lite väl anal angående orginallack...  ICQ/ae för mig är orginallack och patinerad typ samma sak, har en lack setat på sen säg 60 talet så är det en orginallack i mina ögon och bör bevaras om den är i så pass bra skick så det går  ICQ/ab men det är klart det är individuellt för olika bilar/lacker  ICQ/af

jo, visst går patina före nylack alla gånger även för mig, men originallack är ju såpass ovanligt, så det står i en division för sig   ICQ/af

Jag hade tex inga betänkligheter att slipa bort den gröna patinerade lacken på barndooren. Det fanns ju nått bättre under  ICQ/ab

36

Ika skrev:

Är tjejer snyggare på krogen eller morgonen efter? Dvs ny lack mot original. ICQ/ad

Default/lol Om det är hon som frågar....orginallack men att hon är fin uppspacklad också ICQ/ae

Bubbla -62

37

...är det fredag?  ICQ/ad

38

Kan bli lika upphetsad av en patinerad bil som en blank bara det funnits en tanke bakom bygget,och handen på hjärtat är det inte lite det som är grejen att det finns lika många stilar som det finns ägare till bilar,inte bara vw's...att jag själv snöat in på patinerade bilar är mycket det faktum att jag tycker man har mycket roligare i en bil man inte hela tiden är rädd för att någon skall repa eller buckla till helt enkelt..har själv varit putspelle när jag körde PV på 80-talet men det var för jobbigt att hela tiden tänka på var man parkerade och vad som ev kunde hända med "pärlan"....

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

39

Demian skrev:
50 split skrev:
rogga skrev:

ICQ/ag
Puss i ljumsken!

-50split, nu kastar du sten i glashus. Nu måste ju hålla med om att din turkosa saknade callook känslan på Bad Camber. Fel däck, höjder och spårvidd. Då räddar inte patina upp det hela  ICQ/ab

-Rogga, då är vi ju överrens, skillnaden är att vi har olika nivåer om vad gränsen går innan bilen ska få en ny lack.

Men jag har en bara en liten undran, tycker du inte att det är synd att en udda bil lackas, oberoende om du gillar patina eller ej?

Ett exempel är ju den patinerade Hebmüllern eller BBT Hebmüllern. Det känns som "alla" andra Hebmüllers är tokrenoverade. Jag tycker att det är roligt att  BBT hebmüllern finns.
Fast skulle jag inte vilja äga den så, men det är ju en annan sak.

äh.. Danne är som han är... hopplös.. men han växer upp tillslut han oxå...

Demian: om lacken är fin och kan räddas till bra puts om man vill så tycker jag den skall vara kvar.. även om man behåller den i matt och sunkig...
visst..  på vissa bilar kan jag acceptera att en sliten lack bevaras... även om jag oftast inte tycker att det är fint. Huvudsaken är att ägaren tycker om det och vill ha det så.
men det kliar i mina fingrar att få ta isär och fixa till det.... men sån är jag.. och jag säger inte att det är det rätta utan bara att jag vill ha det så...

40

Visst är det ett ganska konstigt fenomen vad man tycker om patina och "råttiga" bilar.

Vi är väl alla överens om att det ser sunkigt ut att komma med en skapligt ny bil med rostfläckar. Det är ju ingen som går igång på en 10 vår gammal Audi A6 med rostfläckar.

Men börjar bilen bli 20år gammal, så finns det ju en generation som i alla fall går igång på Volvo 740 och golfar mm med ytrostiga motorhuvar. Ju äldre bilarna blir, desto mer accepteras patina.

I mitt fall, så är jag lite förvånad över varför jag är så inne på patina och just luftkylda Vw:s

Jag har ju en Porsche 912 stående. I det fallet är jag nog mer som Rogga i synsättet. Det är en mattröd lack med en viss patina, men där skulle jag inte ha några större betänkligheter att lacka om. Skulle jag tex äga en Volvo Amazon eller en Citroen CX, så skulle jag också vilja ha den någorlunda fin i lacken. Naturligtvis helst en fin originallack, men skulle det inte gå att hitta, så skulle jag kunna lacka om.

Men jag kommer ALDRIG ha en blank nylackad folkvagn. Iofs, så är Westfalian lackad och jag kommer att få lacka min splitdubbelhytt, men dom blir något nermattade, med våtslipppaper och stötfångarna och krom mm kommer att få behålla sin patina.

41

vissa bilar passar ju bara i ett visst stuk som sagt,,,jag tycker många blanka fina bilar är kanon att se på men jag kommer nog inte ha en vw som är i det skicket själv,,,jag gillar helt enkelt när det är lite lagom,,ibland riktigt rått...och det är ju det det handlar om ,,,att man själv gillar det man har ICQ/ab

Typ 1 -58

42

Fast nu för tiden har ditt sista resonemang börjat suddas ut.
Det viktigaste är vad andra tycker så det genererar många likes på Facebook.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

43

Visst är det så. Man vågar inte köra osänkt, blankt eller på annat sätt utmärka sej från mainstream...för det ger ju inte några ryggdunk o hurrarop.

Tur att det finns några som inte följer strömmen...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

44 Senaste redigerad av Demian (2014-02-01 11:21:29)

Jag tror fortfarande att det är mainstream att köra blankt och originalhög. Om man kollar hur många många Folkvagnar det finns i Sverige/världen så är det ändå relativt få som är sänkt och patinerade.
Men just på Boxerville är det ju en ganska stor procent.

Jag trodde att det skulle vara ruskigt mycket patinerade bussar då jag var över till England och Vanfest för några år sedan. Men jag blev ganska besviken på den punkten. Det var ca 8000 bussar då och det var väldigt få patinerade. Man fick verkligen gå och leta dom.

Man upplever att det är fler än vad det egentligen är, just för att dom sticker ut mer med sin patina.
Är det tex ett bildreportage från Hessisch, så lägger dom ju inte 10 kort på 10 perfekta likadana barndoorlyxar, utan är det nån som sticker ut med patina eller nån logga, så är det förmodligen dom korten som tas med just för att dom bilarna sticker ut. Och då är det klart att man upplever att det är fler än vad det egentligen är.

Eller reportage i tidningarna. Det är ju inte så intressant att göra 10 reportage om 10 originalbussar i lika färg och lika perfekt originalskick. Man har ju redan set och läst det.

Sen tycker inte jag att du, 25hp är bättre.  ICQ/ab   

Du vill ju också utmärka dig från mainstream. Du har en udda loggad panel, som du fått mycket "ryggdunk och hurrarop" för ICQ/ab  Du valde inte heller att bygga en "originalbil"  Då hade du lackat den duvblå utan loggor och varit en i mängden. Det är nog ingen som har kritiserat den som tråkig och mainstream. Den har varit omtyckt i alla läger.

Det är lite som Tonny Larsens 50:a. Så fort man såg en bakrutelös duvblå panel, så visste man att det var Tonnys, men på senare år, så har det dykt upp några till, så nu är den bara en i mängden. Det är ju lite tråkigt.

För min del så har jag inte mina bilar för att synas och få uppmärksamhet. Jag tycker ofta att det är lite små drygt då folk skrattar och pekar åt en då man är ute och åker. Man känner sig lite som en apa ibland.

Det är lite som om man köpt sig själv en schysst jacka. Jag skulle inte vilja att okänt folk kommer fram och berömmer min jacka, eller att dom stannar och stirrar på den  ICQ/ab  Jackan och bussen är mer min identitet och uttryck.

45

Demian skrev:

Man känner sig lite som en apa ibland.

Vad har det med bilarna att göra...  ICQ/ag

46

Ja, ja bara för att du saknar hår     ICQ/ae

47

Default/lol

48 Senaste redigerad av Wompa (2014-02-01 12:10:26)

Har bussen en lack som kan vara värd att spara så kan man ju göra det.
Jag gillar lackerade bussar som är seriöst gjorda men jag vet själv hur svårt det är att hålla samma standard rakt igenom... kanske inte är något man kastar sig in i för det tar tid men hur som helst, en buss på vägen är en buss bättre oavsett skick  ICQ/ag

Alla dessa reklambussar är ju en del av historian i sig. Att en Tysk köper en svenskloggad buss och lackerar om den kan jag förstå för det är inget som han har anknytning till.

Sen får man ju ställa sig neutral till patinerat och lackerat ändå då många lägger ner flera hunda timmar på att svetsa och laga och till slut har dem en buss med 60% primer och kanske 40% patinerad.

Men jag tycker också att varför ska det bli en sån disskusion ang detta? Vi gillar luftkylt, fräscha som skabbiga på detta forum.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

49

Jag menar ju givetvis i vår lilla del av världen. Jag vet att där ute är det en annan sak.

Min buss må sticka ut, men varför är det så få som vill göra det? I vår lilla hörna så ska det sänkas, helst ska hela bilen kapas itu för att så mycket som möjligt ska "förstöras", man vill så långt det är möjligt komma ifrån grundformen som är så populär i resten av världen...jo, för att det är ju så coolt!  ICQ/ad
I vår lilla hörna förstör man inredning o lack i bra till fint skick för att man vill ha patina!  Default/hmm

Patina finner man på fordon som inte har blivit tvättade på länge, typ skogsvrak. Detta har jag inget emot. Eller bilar som p.g.a. lång o trogen tjänst fått bättringar gjorda genom livet, det syns på bilen att den varit med. Detta är också ok.

Men varför ser vi inga skogsvrak som fått komma tillbaka till vägen, som inte är sänkta? Nej, se detta är ju inte mainstream...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

50

För min del, så har det med estetiken att göra att jag kör sänkt. Inte något annat. Jag tycker att en viss höjd är snygg. Fel höjd ser inte rätt ut i mina ögon.

Jag skulle tex köra en Porsche 911 eller 912 i europeisk originalhöjd. Den amerikanska var lite högre, och då ser det inte lika bra ut i mitt tycke.

Sen ångrar jag på ett vis att jag sålde Ockelbo panelen.
Den hade jag i så fall höjt, med 16 tums barndoorfälgar och kört med väldigt smala traktor/offroad däck. Det hade blivit coolt   ICQ/ab