Min grå enkelhyttsbay är ett bra exempel i den här tråden!
Bilden ovan är tagen 2011, den första gången jag mötte pickisen ute i skogen när ägaren var ute och hämtade ved. Han använde den två-tre gånger om året bara för att köra hem ved. Annars stod den bara på hans loge. På den här bilden är den helt orörd med sliten originallack på samtliga detaljer, och alla häftiga skogsmaskinsdekaler kvar. Man kan skymta en på sidolämmen. Den har rullat som servicebil för ÖSA Skogsmaskiner.
Förra våren fick jag reda på att en annan icke VW-fantast hade lyckats köpa loss bilen. När jag var dit på besök intygade jag honom att absolut inte röra karossen mer än att laga trösklarna som det var hål i. Planer på att lacka den röd och svart pratades det om... Rör den absolut inte, vad du än gör. Tidiga bayar med orörd originallack kryllar det inte av.
Två månader senare får jag chansen att köpa bilen. Alla unika dekaler var då borta, bulorna "riktade" med spackel och alla vita detaljer penslade i en allt för vit färg från Hobbex, dessutom med stänk och kladd på inredningen, taket, däcken och karosspaneler
En krokig stötfångare i originalfärg är snyggt, en krokig med kladdfärg är inte det. Den bättringsfärg som blev över för att täcka spacklet fick hamna där det gick att spraya = blankt och färgnyanser.. Hela bilens värde sjönk med många tusenlappar i mina ögon, och jag blir så förbannad på hur mycket sämre den blev när jag vet hur bra den var innan. Kanske går det att avlägsna på något sätt?
Alftaprodukter som tillverkade ÖSA har inga dekaler kvar, och endast två av tre modeller gick att rädda (han sparade dem löst) så jag kan nytillverka. Men det är inte samma sak med nytillverkade mot äkta i guldfolie.
Åkomman som genomförde arbetet måste ha stått stolt och rak i ryggen och tyckt han gjorde ett kanonjobb...
Slår vad om att han kan lyckas bränna vid vatten på spisen.
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

En krokig stötfångare i originalfärg är snyggt, en krokig med kladdfärg är inte det. Den bättringsfärg som blev över för att täcka spacklet fick hamna där det gick att spraya = blankt och färgnyanser.. Hela bilens värde sjönk med många tusenlappar i mina ögon, och jag blir så förbannad på hur mycket sämre den blev när jag vet hur bra den var innan. Kanske går det att avlägsna på något sätt? 

för mig är orginallack och patinerad typ samma sak, har en lack setat på sen säg 60 talet så är det en orginallack i mina ögon och bör bevaras om den är i så pass bra skick så det går 

Om det är hon som frågar....orginallack men att hon är fin uppspacklad också