851

De här är så vackert så man blir lite tårögd

852

hasse skrev:
germanbug skrev:

Hur gick det med beställningen av Camber+ kitet från ToplineParts? ICQ/ab

Ja det undrar jag med.Fick mejl kontakt med han och han så frakt kostnaden och undrade om jag ville fullfölja
Och det ville jag.Sen fick jag ett mejl till för ca 4 dagar sen  där han ville veta hur jag ville betala per pay pal eller
Med kontokort som jag kunde mejla kontokortsuppgifter.Svarade att jag ville betala med paypal känns inget bra att mejla kontokortsuppgifter.Sen dess har jag inte hört nått ICQ/ac   han kanske tyckte det blev jobbigt med paypal.
Hur betalade du ?

Då är det nog på gång! ICQ/ab
Fick samma frågor jag med. Och jag betalade med PayPal. Och det var inga problem. Jag fick vänta i en vecka ungefär tills det kom. Så bit ihop bara! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

853

Ibland får man ligga på lite, du skulle frågat efter E-mailadress att betala till.

sten

hasse skrev:
germanbug skrev:

Ja det undrar jag med.Fick mejl kontakt med han och han så frakt kostnaden och undrade om jag ville fullfölja
Och det ville jag.Sen fick jag ett mejl till för ca 4 dagar sen  där han ville veta hur jag ville betala per pay pal eller
Med kontokort som jag kunde mejla kontokortsuppgifter.Svarade att jag ville betala med paypal känns inget bra att mejla kontokortsuppgifter.Sen dess har jag inte hört nått ICQ/ac   han kanske tyckte det blev jobbigt med paypal.
Hur betalade du ?

854

anders bergh skrev:

Det värmer  ICQ/ab  tack

855

germanbug skrev:
hasse skrev:
germanbug skrev:

Hur betalade du ?

Då är det nog på gång! ICQ/ab
Fick samma frågor jag med. Och jag betalade med PayPal. Och det var inga problem. Jag fick vänta i en vecka ungefär tills det kom. Så bit ihop bara! ICQ/ab

Fasen va bra.Hadde  gett upp det där tänkte pressa i nya original i bärarmarna på lördag ICQ/an  men då väntar vi en stund

856

Marantz skrev:

Ibland får man ligga på lite, du skulle frågat efter E-mailadress att betala till.

sten

hasse skrev:
germanbug skrev:

Hur betalade du ?

Hoppas på paypal

857 Senaste redigerad av riseabove (2014-01-18 12:07:32)

humm.... man kanske borde ta fram ett eget camber plus kit. de ser ju löjligt enkelt ut att tillverka. vanliga sådan bussningar fast i delrin istället för äcklig polyuretan som bara gnäller o gnekar har jag ju redan ICQ/ab

en sak till är ju infästningar för krängningshämmare osv .... har inte funderat på hur man gör med de iomed att man flyttar bärarmarna med de här varianten ..... inte säker på att det är den rätta vägen att gå.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

858

för äcklig polyuretan som bara gnäller o gnekar har jag ju redan smile

ja något många inte fattar, är just att en gummibussning vrider sig i sig själv. genom att hylsorna sitter fast i gummit.. när man sen monterar Polyuretan, så är det en plast klump ,med lösa hylsor. som är som ett glidlager... dvs behöver regelbunden smörjning= skiten fastnar i fettet och bussningen slits med tiden ..alt så låter det.. om man använder en fet "plast", slipper man ljudet, men risken finns att det blir för lite flex, och saker brister pga utmattning.. mao så är inte gummibussningar att förakta... jag var mycket in för polyuretan innan, men vill nog hellre använda, just bra gummibussningar nuförtiden.
Men folk har olika uppfattningar vad som är bra... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

859

Jag har i alla fall inte haft några problem med mina urethane-bussningar, som jag har överallt där det var gummibussningar innan. Har kört så sen renoveringen -96...

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 

860

germanbug skrev:

Jag har i alla fall inte haft några problem med mina urethane-bussningar, som jag har överallt där det var gummibussningar innan. Har kört så sen renoveringen -96...

Ja jag har ju aldrig kört med min bil men det sitter specialframtagna Delrinbussningar med hylsor med smörfickor med mera . att det bryter på bilens framvagn kan jag säga att det är något som jag VET händer och det mer än vad många är villiga att medge. Ju hårdare bussningar desto värre brytningar med den vansinniga konstruktion vw valde på 1302/1303 där krängningshämmaren gör dubbel tjänstgöring .

Samma typ av bussningar sitter dock i en riktigt vass 1302 från borlänge och där har de fungerat MYCKET MYCKET bra.

Min bil kommer väl knappast köras på gatan så blir ju ett mindre problem för mig än för någon som önskar åka mycket och ofta i trafiken.

Gummibussningar är absolut inte att förakta .

861

anders bergh skrev:

+1 på den!

Det här blir så bra Hasse!
Vem är det soom har tonat de rutor du redan har. Dvs de som har fel mått? Borde det inte att gå att få fram nya den vägen? Fast det kanske skedde för många år sedan?

Keep up the good work. Voff!

862

Voff skrev:
anders bergh skrev:

+1 på den!

Det här blir så bra Hasse!
Vem är det soom har tonat de rutor du redan har. Dvs de som har fel mått? Borde det inte att gå att få fram nya den vägen? Fast det kanske skedde för många år sedan?

Keep up the good work. Voff!

Hej voff.Rutorna följde med bilen när jag köpte den men endast rutorna bak var monterade resten fick jag bredvid.Det här skedde nån gång på 90 talet sen ställdes bilen av 99. Blir nog svårt att leta fram tillverkaren  på dom fönsterna.Har nu monterat dit originalet i fram dörrarna för att komma vidare i renoveringen.Får hoppas på en varm sommar  och åka.nercabat o kanske hitta em bättre lösning (2015)

863

http://forumbilder.se/DBK3A/imag2364.jpg
Att bussningar lever ett hårt liv pga konstruktionen är väl ingen tvekan det jag var ute efter med dom andra bussningarna var den utökade gjustermånen men verkar inte som jag behöver ta ställning.Snart gått två veckoroch inte hört nått. Orkar inte tjata om han inte vill skicka

864

Märkligt, jag har handlat vid ett par tillfällen från TopLine och det har aldrig varit några problem. Har betalningen dragits från ditt PayPal-konto?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

865

du skall inte vara ledsen . originalbussningar räcker långt om de är fräscha.

topline är gravt överskattade i min mening . vill du ha rejsinggrejor kan jag eventuellt hooka upp dig och skicka med fjäderbenen när det återvänder till dig.

866

riseabove skrev:

topline är gravt överskattade i min mening . vill du ha rejsinggrejor kan jag eventuellt hooka upp dig och skicka med fjäderbenen när det återvänder till dig.

Original gummibussningar kan säkert räcka lika bra det med. Men... bussningarna från TopLine, har mera justermöjligheter av cambervinkeln än en originalbussning.
Och det var väl just den justeringsmöjligheten som det handlade om...

867

... och förresten är inte dessa bussningar lika hårda som tex Urethane. Utan de är bara något hårdare än vanliga gummibussningar... ICQ/ab

868

Stefan F skrev:

Märkligt, jag har handlat vid ett par tillfällen från TopLine och det har aldrig varit några problem. Har betalningen dragits från ditt PayPal-konto?

Jag fick frågan per mail om hur jag ville betala med kort eller med paypal och jag svarade med paypal.Sen desshar jag inte hört nått.

869 Senaste redigerad av hasse (2014-01-26 21:00:46)

germanbug skrev:
riseabove skrev:

Original gummibussningar kan säkert räcka lika bra det med. Men... bussningarna från TopLine, har mera justermöjligheter av cambervinkeln än en originalbussning.

Som German bug säger är jag ute efter den utökade gjustermånen med toplines bussningar.Har lovat frugan att det ska vara original motorn i denna har tillochmed köpt en original ljudfämpare  Default/yikes  trimma / åka fort får jag göra med min 2276a- typ1 68a

870

Har precis läst hela din byggtråden och är imponerad.
Dock kommer vi in på mitt område och jag ska försöka hjälpa dej.
Glas:
Alla nya gummimister smörjs med däckfett innan montering. Sillicone är inget att rekommendera av en mängd olika anledningar ... Men till problemet. Klart att du ska ha rätt glasfärg hela vägen runt i en så fint renoverad bil, allt annat ser ju cirkus ut.

Har du en vanlig handhållen bandslip?
Montera isf ett nytt och fint 180 papper på den, lägg glaset plant mot ett bord och den kant som skall slipas utanför bordskanten. Lyft andra änden några grader med lämpligt stöd ex en regel.
Låt kallt vatten porla över glaset och rinna mot den kant som skall slipas ochslipa med rotation BORT från glaset.
Börja med en 45graders vinkel och öka försiktigt men aldrig till fullt 90 grader.
Vänd på glaset och kör igen.
Värmen är faran. För hårt tryck eller för länge på samma ställe glödgar kanten och rutan går i "några" bitar.
Malla orginalrutan uppepå med spritpenna så ser du när du är klart.
Tar du 3mm/sida så har du ju 6.
Dock har jag aldrig hört att man bara kan ta 3mm, har själv slipat 15mm med handslip.
Glöm ej vatten.
Rädda glaset i all ära men glas innehåller kvarts (stavning) vars damm i en stillastående verkstad dödar dina lungor.
Byt slippapper hela tiden, se till att glaskanten alltid är rund.
Med vänlig hälsning, Robin

VW typ1 -69/57
Porsche 911 Carrera -01

871

hasse skrev:
germanbug skrev:
riseabove skrev:

Som German bug säger är jag ute efter den utökade gjustermånen med toplines bussningar.Har lovat frugan att det ska vara original motorn i denna har tillochmed köpt en original ljudfämpare  Default/yikes  trimma / åka fort får jag göra med min 2276a- typ1 68a

Camberjustering är ju inte helt optimalt att göra där nere oavsett kan man säga då för de förändrar en del mer i framvagnsgeometrin än bara camber . Justerbara topplagringar är dock lite krångligt och dyrt att lösa. jag har uniball-lösningar i min . Om det inte är för frigång mot skärmkant du bhöver camberjustering så skulle jag om jag var som dig kolla mer på att få mer caster ... något som blir kraftigt eftersatt när man sänker med den här framvagnen ......

offset bussnignar är det du är ute efter helt enkelt om jag har förstått det hela rätt ?

Mvh
Dann

872

Robin80Lundh skrev:

Har precis läst hela din byggtråden och är imponerad.
Dock kommer vi in på mitt område och jag ska försöka hjälpa dej.
Glas:
Alla nya gummimister smörjs med däckfett innan montering. Sillicone är inget att rekommendera av en mängd olika anledningar ... Men till problemet. Klart att du ska ha rätt glasfärg hela vägen runt i en så fint renoverad bil, allt annat ser ju cirkus ut.

Har du en vanlig handhållen bandslip?
Montera isf ett nytt och fint 180 papper på den, lägg glaset plant mot ett bord och den kant som skall slipas utanför bordskanten. Lyft andra änden några grader med lämpligt stöd ex en regel.
Låt kallt vatten porla över glaset och rinna mot den kant som skall slipas ochslipa med rotation BORT från glaset.
Börja med en 45graders vinkel och öka försiktigt men aldrig till fullt 90 grader.
Vänd på glaset och kör igen.
Värmen är faran. För hårt tryck eller för länge på samma ställe glödgar kanten och rutan går i "några" bitar.
Malla orginalrutan uppepå med spritpenna så ser du när du är klart.
Tar du 3mm/sida så har du ju 6.
Dock har jag aldrig hört att man bara kan ta 3mm, har själv slipat 15mm med handslip.
Glöm ej vatten.
Rädda glaset i all ära men glas innehåller kvarts (stavning) vars damm i en stillastående verkstad dödar dina lungor.
Byt slippapper hela tiden, se till att glaskanten alltid är rund.
Med vänlig hälsning, Robin

Hej Robin!Det där låter ju bra.Dock får jag  isåfall antingen vänta till våren så jag kan stå ute eller skriva ut det här och visa dessa ovilliga glasmästare.Stort tack för tipset

873

riseabove skrev:
hasse skrev:
germanbug skrev:

Camberjustering är ju inte helt optimalt att göra där nere oavsett kan man säga då för de förändrar en del mer i framvagnsgeometrin än bara camber . Justerbara topplagringar är dock lite krångligt och dyrt att lösa. jag har uniball-lösningar i min . Om det inte är för frigång mot skärmkant du bhöver camberjustering så skulle jag om jag var som dig kolla mer på att få mer caster ... något som blir kraftigt eftersatt när man sänker med den här framvagnen ......

offset bussnignar är det du är ute efter helt enkelt om jag har förstått det hela rätt ?
Ja tyckte det lät smidigt att ha dem möjligheten att kunna gjustera där men nu verkar jag inte få hem dom.Sätter dit original bussningar o gjuster bultar det kanske räcker.Har ingen erfarenhet av dessa framvagnar.För mitt bruk kanske det funkar ska väl mest glida lite lugnt
Mvh
Dann

874

Jaha där hamna mitt citat på riseaboves citat.Skriver det här istället för att försöka ändra med den här jäkla telefon för annars lär jag sitta o trycka hela jäkla natten  ICQ/ad

875

Hasse ja kanske har lösning på problemet med rutorna. Ring mig imon när du får tid.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name