skall nu blästra 3 av mina bubblor & splitbussen
är det något speciellt man bör tänka på
så att plåten inte tar förmycket skada eller liknande
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Plåt, lackering » tänka på vid blästring
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
skall nu blästra 3 av mina bubblor & splitbussen
är det något speciellt man bör tänka på
så att plåten inte tar förmycket skada eller liknande
Jag har en bok om rostlagning och plåtarbeten (Automotive Bodywork and rust repair) och där skriver författaren:
With considerable patience, abrasive blasting works well to clean sheet metal thoroughly. You have to be careful to work slowly, or you will warp the metal. Media-rich air/abrasive mixtures, low numerical blast angles, low blast pressures, and long nozzle-to-target distances help to prevent distorsion.
/Janne
att vara förberedd på att rosten tagit mer än vad du trott 
Jag körde med fin kornig sand .Aluminium sillikat typ den på biltema är i mitt tycke inte för tunn kaross plåt
Jag körde med fin kornig sand .Aluminium sillikat typ den på biltema är i mitt tycke inte för tunn kaross plåt
yes, fin sand had inhandlats 
Jag har en bok om rostlagning och plåtarbeten (Automotive Bodywork and rust repair) och där skriver författaren:
With considerable patience, abrasive blasting works well to clean sheet metal thoroughly. You have to be careful to work slowly, or you will warp the metal. Media-rich air/abrasive mixtures, low numerical blast angles, low blast pressures, and long nozzle-to-target distances help to prevent distorsion./Janne
tack för tips!
Jag såg ditt projekt i projektavdelningen. Jag glömde väl det självklara: Blästra INGA stora plana ytor. där är det bättre att slipa maskin istället. Och då snackar jag inte vinkelslipen med grovskivan :-)
Det som händer när man blästrar tunnplåt är att man smider ut plåten och då måste den ha någonstans att ta vägen = bucklor. Man smider dessutom ut plåten mer på den sidan man blästrar än på baksidan. Så blästra bara kanter och på ställen där plåten är pressad i former som klara av att "hålla emot".
/Janne
Ta bort all underredsmassa, karosserikitt och "tätningsgucka". Risken är annars att blästringsmedlet studsar.
Lånar tråden ja med,
Har tänkt att blästra min splittbuss undersida.
Planen är att välta den & göra jobbet utomhus.
Vad behöver jag? Vilken Kompressor har bara en liten jula nu vilken sand, vad ska ja tänka på?
Tacksam för all input 
Jag kommer ju blästra och ha mig framöver. Hade tänkt göra det själv, men får se hur det slutar.
Men som jag förstått det behöver man ej så överdrivet stor tank, bara man har en tillräckligt kraftfull kompressor som flåsar upp trycket fort.
Underlättar ju dock med större tank.
Jag har funderat lite på om man bara ska åka till en sandgrop ( har en där jag vuxit upp med fint strandsand ) och ta med mig någon säck och filtrera igenom den så man enbart har de finaste kvar. Inbillar mig att det borde funka. För kommer gå åt en hel del sand, speciellt om man inte är i ett blästerrum som man kan återanvända sanden.
Men dom med erfarenheter och koll får gärna skriva ner trix och tips även för min del. 
Kostar inte mycket att blästra utsida,insida,under gjort och epoxy på det , ska lämna min buss nästa vecka.
Jag tycker inte att de är värt att göra de själv iaf.
Blästrade alltid allt själv förr i tiden, när jag var ung och trodde att det var bättre att göra allt själv. Som tur är har man blivit äldre och insett att den tiden det tar att blästra kan man göra andra nyttiga saker.
Det går åt ungefär dubbelt så mycket sand "finkornig" än vad man tror, plus att det är ett dj#€a skitgöra.
Men föralldel, finns tid/ungdom och vilja rekommenderar jag Råda Sand 25kg säckar.
Skyddsdräkt plus mask är ett måste. Har alltför många gånger hostat och snytit sand.
Men jösses vad nöjd man är när man gjort allt själv. 
Även om du använder vanlig sand måste du ha en friskluftmask eller gasmask med ett bra stoft filter, finfördelad sand vill man inte ha i lungorna.. sen ordentliga skyddskläder.. kan strålen ta bort rost tar den lätt bort hud....
kolla om det inte går att få blästrat hos en firma ,det går snabbt och brukar inte vara så dyrt.
om man inte vet vad man gör kan det gå rent ut sagt åt helvete..
ca 1000 liter /min är rekommendabelt om man inte vill bli gammal på kuppen..
och det är vid tryck inte fritt .. sk genomlupen volym..
Har ju ett nummer i telefonboken som går under "totto bläser"
Har aldrig sett karln utan dräkt & mask.... Man bara lägger grejerna på pall med sedlar i ett kuvert & nästa natt är kuveret borta & pallen full med nyblästrade prylar,
Får väll välta bussen i samma hög... 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Plåt, lackering » tänka på vid blästring
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.