1

skall nu blästra 3 av mina bubblor & splitbussen


är det något speciellt man bör tänka på

så att plåten inte tar förmycket skada eller liknande

TYP 1->  1950 || 1955 ||1958 soltak ||1965 || 1966

2

Jag har en bok om rostlagning och plåtarbeten (Automotive Bodywork and rust repair) och där skriver författaren:
With considerable patience, abrasive blasting works well to clean sheet metal thoroughly. You have to be careful to work slowly, or you will warp the metal. Media-rich air/abrasive mixtures, low numerical blast angles, low blast pressures, and long nozzle-to-target distances help to prevent distorsion.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

att vara förberedd på att rosten tagit mer än vad du trott  ICQ/ag

4

Jag körde med fin kornig sand .Aluminium sillikat typ den på biltema är i mitt tycke inte för tunn kaross plåt

5

hasse skrev:

Jag körde med fin kornig sand .Aluminium sillikat typ den på biltema är i mitt tycke inte för tunn kaross plåt


yes, fin sand had inhandlats ICQ/ab

TYP 1->  1950 || 1955 ||1958 soltak ||1965 || 1966

6

Lowflyer skrev:

Jag har en bok om rostlagning och plåtarbeten (Automotive Bodywork and rust repair) och där skriver författaren:
With considerable patience, abrasive blasting works well to clean sheet metal thoroughly. You have to be careful to work slowly, or you will warp the metal. Media-rich air/abrasive mixtures, low numerical blast angles, low blast pressures, and long nozzle-to-target distances help to prevent distorsion.

/Janne



tack för tips!

TYP 1->  1950 || 1955 ||1958 soltak ||1965 || 1966

7 Senaste redigerad av Lowflyer (2013-12-19 12:38:09)

Jag såg ditt projekt i projektavdelningen. Jag glömde väl det självklara: Blästra INGA stora plana ytor. där är det bättre att slipa maskin istället. Och då snackar jag inte vinkelslipen med grovskivan :-)
Det som händer när man blästrar tunnplåt är att man smider ut plåten och då måste den ha någonstans att ta vägen = bucklor. Man smider dessutom ut plåten mer på den sidan man blästrar än på baksidan. Så blästra bara kanter och på ställen där plåten är pressad i former som klara av att "hålla emot".

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8

Ta bort all underredsmassa, karosserikitt och "tätningsgucka". Risken är annars att blästringsmedlet studsar.

9

Lånar tråden ja med,

Har tänkt att blästra min splittbuss undersida.
Planen är att välta den & göra jobbet utomhus.

Vad behöver jag? Vilken  Kompressor har bara en liten jula nu vilken sand,  vad ska ja tänka på?

Tacksam för all input ICQ/ab

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

10

Jag kommer ju blästra och ha mig framöver. Hade tänkt göra det själv, men får se hur det slutar.
Men som jag förstått det behöver man ej så överdrivet stor tank, bara man har en tillräckligt kraftfull kompressor som flåsar upp trycket fort.
Underlättar ju dock med större tank.

Jag har funderat lite på om man bara ska åka till en sandgrop ( har en där jag vuxit upp med fint strandsand ) och ta med mig någon säck och filtrera igenom den så man enbart har de finaste kvar. Inbillar mig att det borde funka. För kommer gå åt en hel del sand, speciellt om man inte är i ett blästerrum som man kan återanvända sanden.

Men dom med erfarenheter och koll får gärna skriva ner trix och tips även för min del. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

11

Kostar inte mycket att blästra utsida,insida,under gjort och epoxy på det , ska lämna min buss nästa vecka.  ICQ/af Jag tycker inte att de är värt att göra de själv iaf.

12

Blästrade alltid allt själv förr i tiden, när jag var ung och trodde att det var bättre att göra allt själv. Som tur är har man blivit äldre och insett att den tiden det tar att blästra kan man göra andra nyttiga saker.
Det går åt ungefär dubbelt så mycket sand "finkornig" än vad man tror, plus att det är ett dj#€a skitgöra.
Men föralldel, finns tid/ungdom och vilja rekommenderar jag Råda Sand 25kg säckar.
Skyddsdräkt plus mask är ett måste. Har alltför många gånger hostat och snytit sand.

Men jösses vad nöjd man är när man gjort allt själv.  ICQ/ag

13 Senaste redigerad av michaelth (2013-12-19 17:33:28)

Även om du använder vanlig sand måste du ha en friskluftmask eller gasmask med ett bra stoft filter, finfördelad sand vill man inte ha i lungorna.. sen ordentliga skyddskläder.. kan strålen ta bort rost tar den lätt bort hud.... ICQ/ac
kolla om det inte går att få blästrat hos en firma ,det går snabbt och brukar inte vara så dyrt.
om man inte vet vad man gör kan det gå rent ut sagt åt helvete..
ca 1000 liter /min är rekommendabelt om man inte vill bli gammal på kuppen..
och det är vid tryck inte fritt .. sk genomlupen volym..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Har ju ett nummer i telefonboken som går under "totto bläser"
Har aldrig sett karln utan dräkt & mask.... Man bara lägger grejerna på pall med sedlar i ett kuvert & nästa natt är kuveret borta & pallen full med nyblästrade prylar,
Får väll välta bussen i samma hög... ICQ/ag

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894