Det ser ut att gå bra för dej! Kul!
Go for JP's och Lichtgrau men originallack tror jag tyvärr du kan glömma på den..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Late Bay DH (Dont Hate The Late)
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det ser ut att gå bra för dej! Kul!
Go for JP's och Lichtgrau men originallack tror jag tyvärr du kan glömma på den..
Schysst att hitta en sån stor lokal bara 50 meter hemifrån.
Angående flakbädden, så säljer Parruzi ekonomibitar. Det finns säkert också på närmare håll.
Helsing: Ja originallacken kanske bara är att glömma, du om nån vet ju hur färgen sitter på denna... Jag ska prova med lite biltema färgborttagning få se om det biter nått, originallacken finns ju inte kvar heller på hela bilen. Men att lacka om hela bilen i lichtgrau är nog inte aktuellt, då får den nog förbli vit...
Angående flakbädden så är ju detta inte så dumt heller, hade ju underlättat enormt när man ska meka motor...
/Foppa
Var bort till garaget en sväng nu på kvällen, vart väl inte så mycket gjort men jag provade ge den vita färgen en duvning... Testade lite färgborttagning på en dörr, vart väl ingen dundersucce men nog ska det gå att gnugga fram lite lichtgrau om man vill men satan vilken tid det ska ta. Provade ta bort lite av den enormt fula dekalen som omger hytten, blev rätt bra efter en vända med rakbladet och lite gnuggande med T-Röd. Blir nog till att köra DH'n vit och komplettera där det är dåligt, har nog inte tålamod till annat det finns ju lite annat och göra också...

/Foppa
Prova med att låta färgborttagningen ligga på i ett dygn. Det behövs på vissa lacker.
Om den är klarlackad efter färglager så tar det nog sin lilla tid om det ens biter.
Min röda färg var utan lack och den började bubbla efter 5 minuter
Looking good..värmepistol på dekalen? 3M citrusspray brukar mjuka upp limmet i dekaler men måste också ligga på ett tag... 
Ja nog är den klarlackad allt, skulle det bita bättre om man ruggade upp ytan först? Hursomhelst jag spar detta till sist, finns det tid när allt är klart så kanske jag ger mig på det igen. Men visst skulle DH,n se mycket bättre ut i lichtgrau, jag får väl göra som Helsing drömma vidare om en pickup med färgkoden L345...
Värmepistol kanske man skulle prova, tack för tipset. Funkade ju rätt bra med rakblad(färgskrapa) också, men antar att värmepickan är lite mildare mot lacken...
/Foppa
Det är ett jävla skit med gamla dekaler... jag tog bort en del stripes på den där och provade allt möjligt, funkade bäst med värmepistol och färgskrapa vill jag minnas.
Och färgen verkar sitta som satan! Provade med gammal riktigt Bums och inte ens det hjälpte. Det är nog slipmaskin och ny färg som gäller men kör den ratty white en sommar först så tar du nya tag sen när allt funkar är mitt tips! Det blir lätt för mycket jobb annars och så tröttnar man... 
Det är ett jävla jobb att få bort färgen.. Jag körde ju biltemas och har säkert lagt 100 timmar på det.. och är långt från klar.. + min färg lossnade lätt.. 
Det är ju inte de stora ytorna som tar tid...
Helsing: Du är lika klok som vanligt, en lite reparerad och råttig DH kommer det att bli till att börja med. Finns annat att ta tag som är betydligt viktigare för funktionen av pickupen...
anders: Ajdå 100timmar an counting, det låter som ett rejäl uppförsbacke...
/Foppa
Händer inte mycket i garaget, har gnuggat bort lite dekaler och mest letat efter motivation. Har funderat lite mer på färgen och jag kan inte riktigt släppa den lichtgrau som finns där under på större delen av hytten. Den orange som finns under den vita verkar släppa hyfsat lätt från den lichtgrau, men den vita som är på utsidan verkar vara helt stenhård. Borde ju gå att matta ner klarlacken och den vita färgen med en slipmaskin först, för att sen applicera färgborttagningen sen när ytan är uppruggad. Ska prova det på dörren som ser värst ut få se vad resultatet blir.
Dekalen borta på passagerarsidan

Började också kapa bort flakbädden, var precis på väg att köra resten då jag insåg att det nog är säkrast att plocka bort bensintanken först. Var inne på att först lappa och laga original bädden först, men det skulle bli ett himla lappande sen ville jag rostskydda och måla lite balkar och utrymmet bakom tanken så då ryker alltihop. Blir till att sätta dit aludurk eller släpvagnsskiva istället sen, passar då även på att flytta lite balkar för att göra en riktig lucka över motorn. Ingen som har en tank över förresten som kan passa till denna, råkade bryta av ena tappen när jag monterade dit bensinslangen. Har fixat det så det är tätt men om den ändå ska ut kan jag lika gärna sätta dit en tank som är hel, är det nån som har till bra peng i Falun/Borlänge området är det bara att höra av sig...

Sen på slutet 2st tjuvkikar om vad som kanske komma skall...

/Foppa
Såna hade du ju kunnat köpa av mej..
eller är det de mer ovanliga i 15" ?
Kul att det rör på sej iaf och soltak blir fränt. 
Helsing: Självklart så skulle du komma och förstöra mitt glädjerus över vilka unika fälgar jag hittat... Jaja dom är ju något mer unika än fuchs kopior i alla fall...
Ja 15tum tror jag är betydligt mer ovanligt, tyvärr så är mina också bara 14tum men fick dom för 500kr så jag kunde inte låta bli att köpa dom... På rätt bil så är dom fälgarna riktigt fräna, framtiden får väl utvisa om jag kör med dom eller nått annat...
/Foppa
Jaha vad händer här då, inte mycket men några timmar har det blivit i alla fall...
Flakbädden borta och balkar kapade för att göra en lucka över motorn, grymt skönt att kunna mecka motor uppifrån istället för liggande från luckan. Balkar och plåt var oväntat friska, endast ett par rosthål men inget allvarligt. Blir att måla allting med epoxy sen smäller jag på en släpvagnsskiva på flaket, inte original utseende men mer praktiskt...
Testmontering med fordfälgarna, kan nog bli riktigt bra med en rejäl sänkning. Enda kruxet är väl att fälgar eller nav måste modifieras för att det ska passa, hur gör man det på enklast sätt?

Såg i Frankes tråd att han hade löst det genom att svarva ner navet till 57.1, känns ju ganska lockande då slipper man borra upp fälgarna sen är naven förberedda för andra fälgar med mindre navhål. Men hur blir det om man smäller dit fälgar med original navstorlek, blir det problem med centreringen? Man kan ju iofs ha dubbla uppsättningar nav men vore ju skönt att slippa byta.
Sen har jag meckat framvagn för att förbereda för sänkning och renovering, har plockat bort allting som är i vägen men jag får fan inte bort framvagnen. Ni som gjort detta har ni nått tips, den sitter som berget...
/Foppa
Ser bra ut !
Jag tog ett spett & leta på nått lämpligt ställe att bända på, försökte spruta lite 5-56 men vet inte om det hjälpte så mycket.
Men efter någon halvtimma var den nere 

Hittade en bild från min tråd på framvagnen.. ser du stoppen för övre bärarm, där i stoppade jag spettet & bände & hoppade å greja 
Lycka till ! 

Hej
Jag håller själv på att ta fram originallack på en bay buss som har en vit lack som sitter uta helve...och verkade vara immun mot färgborttagning Har inte lagt så våldsamt mycket tid och är väl nästan klar med passagerare dörr, skjutdörr halvpanel etc.
Fick ett råd ang Biltemas färgborttagning och lack som verkligen sitter fast, som funkade bra för mig. Jag plastade in den ny applicerade "geggan" med gladpack så den inte torkar och lät sitta mer en ett dygn. Sen tog jag en vass spackelspade och på vissa ställen ugnsrengörings rakblad och hyvlade av det översta färgskiktet som blivit något mjuk.
Sen kleta på ny omgång färgborttagning utan gladpack efter man sköljt av den gamla omgången
jag tog max en kvadratmeter åt gången på min bay. När jag väl börjat komma fram till originallacken på nått ställe så lossnar "resten" lite enklare.
Att rugga/slipa ner ytan etc är nog ingen dum ide.
Att inte "skada" orginallacken en del när man ger sig på färg som inte "reser" på sig är nog rätt svårt.
Det jag hunnit ta fram av orginallacken blev fränt på min baybuss ändå tycker jag.
Bjuder på kort i maj=) nu är bussen oåtkomlig..
Min framvagn satt som berget. Spett och våld användes, finns kanske nått mer civiliserat sätt?
Hugg bort eventuell underredes massa runt om etc om du nu inte redan gjort det. Låsrengörings spray kanske funkar?
Svarva naven känns ju smartast. Ska du köra fälgar med större hål monterar du bara centreringsringar. 
Å andra sidan så finns ju inga nav som centrerar på 205/5 bultcirkeln? Så det är bara att köra! Man får ju dra bultarna lite försiktigt så dom centrerar, centrumringar är lite överskattat.
Jag svarvade centrum på mina Audi plåtfälgar, för det var enklast'! 
Fast 5*205 har så stort bultavstånd så jag tror den tar ner lite av kraften.
Jag körde 10mm spacer bak på varren i somras innan jag köpte riktiga 20mm spacers och det blev otroligt stor skillnad. Innan höll jag på att vibrera av vägen.
easos: Större verktyg och mer kraft alltså, återkommer i ämnet när jag vart i garaget...
VWex: Jag är sugen att ge mig på färgen, ska testa med färgborttagningen på nått ställe och låta den sitta lite längre. Bra tips med gladpacken, kruxet är väl att komma åt originalfärgen utan att förstöra den för mycket...
JBlom, Alander: Ja centreringsringar är ju ett alternativ, har lite olika fälg alternativ få se vilken variant det blir. Ska försöka få tag i extra nav så kan jag ju få dom nedsvarvade, så har jag ju färdiga nav sen. Men som ni är inne på det går ju att prova utan centrering, men ibland behövs inte mycket för att körupplevelse ska bli riktigt otrevlig...
/Foppa
Vad händer här då, hade väl tänkt göra ett ryck över jul/nyår men av det blev det inte mycket. Har haft svårt med motivationen och en röd tråd har saknats, har gått och petat lite överallt. Nu ska jag försöka bryta ner allting som är kvar i mindre delar/projekt, så att man kan börja bocka av saker som är klara.
Men framvagnen kom ner tillslut i alla fall, krävdes lite större verktyg och mer kraft...

Den är numera rengjord och iväg lämnad för sänkning, den ska sen målas och sättas ihop igen med nya leder och rengjorda och målade detaljer. Har ingen värme i garaget så jag har tagit hem lite detaljer och rengjort och gjort klart för målning.
Första projektet att bocka av från listan, svetsa klart balkarna bak för att kunna ha lucka i flakbädden.

Nu är det egentligen klart för att blåsa på epoxy på insidan och på alla balkar, men måste tyvärr vänta med målningen tills det blir mildare. Har bara en byggfläkt som uppvärmning och det är lite för kallt ute för att det ska gå att få upp värmen i vettig målartemperatur...
/Foppa
Du lämnar ju inspirationsbilder i min tråd så.. vassego!
Länk: http://thelatebay.com/index.php?threads … 548/page-5
Där var den ju, ner med den lite mer på backen och skippa lastbilsspeglarna så är vi nära nog...
Keep em coming...
/Foppa
När man har kallgarage så får man välja sina tillfällen och vara i garaget, igår var det bara -5 ute så då blev det några timmar gjorda.
Hade som mål att göra klart all svetsning på insidan av hytten.
Började med sätesfästet som var helt bortrostat.

Jag har försökt att kliva upp ett steg på svårighetsskalan genom att skippa överlappande plåt, fantastisk uppfinning det där med magneter. Måste säga att det vart roligare att svetsa, men det ställer ju lite högre krav på både svetsning och slipning. Väldigt lätt hänt att man slipar för tunt när man vill få det jämnt och fint.
Gick vidare till bältesfästet där hjulhuset var sönderrostat i bakkant, valde att kapa ur hela för att kunna svetsa fast hållaren på ett vettigt sätt.

Mellanväggen hade rostat sönder precis i infästningen till hjulhuset, det fortsatte sen mot stolpen mellan fram och bakdörr.

Har fortfarande en del slipning kvar men nu ska det vara helt i alla fall, hade tänkt gå dit idag och göra klart. Tyvärr lyckades jag få slipspån i ögat, efter besök på sjukan blir det till att vila några dagar. Vad använder ni andra för ögonskydd, jag har enkla plastglasögon från biltema. Tycker det händer ibland att slipspånet smiter in under skyddet, sen är ju inte sikten den bästa i dom heller.
/Foppa
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Late Bay DH (Dont Hate The Late)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.