Cool ju ! 

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Daniel Thelins högtaksbuss 1971(såld)
Cool ju ! 

Häftigt ljud i möllan!! 
Jäklar va' upphetsad jag blir...
Hatten av Daniel för en helt otroligt fin buss! Sitter med ett fånigt leende från öra till öra efter filmerna. *Stående ovationer* 
Ja vad skall säga Daniel .......Djupt imponerande av en snickare
, Bara så bra !!! Hoppas du får surfa mkt i sommar tillsammans med familjen det är du värd flera ggr om 
Oooooooooh herrejävlar! Så snygg
Oj! Jag får tacka för gillandet! Kul fan!
Ja, man gör ju så gott man kan. Lite pill blev det igår inför besiktning. Backspegel och solskydd upp. innerdörrhandtag på. Ny regulator, slangar och kranar till gasolen monterades, ska ju besiktiga gasolen samtidigt...
Olles säng kom upp ovan sätena fram med. Inte för besiktning men för motivationen mest. Inte så kul att greja när det är strålande sol ute...
Hade NOS tillbehörsspeglar till splittbuss liggandes som sattes på med. Dessa är lite större än bayens. Sitter ett fäste bak som gör att den passar på splitbussen pinne, och ger mer spegelyta än den gamla runda...
Fick köpt nya nålventiler på MISAB idag för att byta imorgon. Skulle bytt det innan motorn kom i bussen men det blev inte så...
Har ett lambdavärde på 10,5 på tomgång, som antingen beror på lågfart eller nålventil, och nålventil är nummer ett att byta.
Uppdaterar snart igen... Tack igen för värmande kommentarer...
//Daniel
Galet najs! En riktig drömbuss får jag säga.
Men vad är det för tunna du har gasolflaskan i?
Galet najs! En riktig drömbuss får jag säga.
Men vad är det för tunna du har gasolflaskan i?
Thanks man!
Tunnan är en gastät behållare som följde med inredningen som kommer från en T3 -88. Den är egentligen dubbelt så hög och går igenom golvet mellan balkarna på T3:an men på en T2 kommer den rätt över balken med domkraftsfäste, så jag sågade av det som är nedanför golvet för att fortfarande ha en tät gasförvaring i bussen. Dock kan jag bara ha en blå tvåkilos flaska i. Förhoppningsvis går det att få i en 3kg campinggaz (som man har överallt i Europa utom typ i England och Sverige eller så...).
Det sitter en O-ring mellan behållare och lock och det är ett 40mm hål under flaskan ev. gas kan läcka ut.
Kylen drar 15 gram gas i timmen. En full tvåkilosflaska räcker då till 133 timmar kyla, dvs. 5,5 dagar. Detta utan matlagning. På camping och innan man ger sig av hemifrån kör man kylen på 220 volt givetvis, och 12 volt när man kör...
Fick bytt nålventiler. Dessa slits så fort så man bör byta varje oljebyte enligt MISAB. Och sen ställt i flottörnivån. Satte dom på 11mm i stängt läge och 20mm i öppet läge, detta mätt med packningen på locket.
Med nya grejer på så kändes det som det var läge att börja om från början.
Lossa reglaget från förgasarna. Tomgångskruvar in ett halvt varv från anliggning. Blandningskruvar ut 1,5 varv. Starta, på med snigeln. Ställde så det blev samma, typ 5 på mätaren. Tomgång på 900 ung. Skruva in blandningsskruv på CYL 1, 1/4 varv åt gången tills varvet börjar gå ner, sen sakta tillbaks ut till max varv är uppnått, stanna där. CYL 2 likadant osv. Tomgång nu på 1100 varv. Justera ner tomgångskruvarna, tomgång nu på 800-900 varv, 4 på snigeln nu istället. Samma tur med blandningsskruvarna fast 1/8 varv in istället. Nu börjar motorn gå riktigt jämnt.
Kopplade in lambdan igen, 10,5...
dvs samma som innan byte av nålventiler.
Ska prova att friluftskalibrera igen. Bränsletrycket är på 3 psi, och det ska vara 3-3,5 annars kan ju för högt bränsletryck vara en orsak till att förgasarna flödar eller inte får bensin alls.
Nästa steg är ju att skaffa lågfartsmunstycken som är 45... och de flesta verkar ju köra 50-55(fast kanske inte har koll på blandningsvärdena alla gånger...
)
Någon som har någon kommentar på tillvägagångsättet på synkningen eller övrigt tips berätta eller pm:a.
Utan bilder har inget hänt så här kommer några..
//Daniel
Vad händer har du tagit semester eller?? 7 dagar o ingen uppdatering!!
kanske har fått den besiktigad o har varigt ute o bränt i 7dagar
Var hittar man "klock-instrumentet" ?
Sorry för OT 

Vad händer har du tagit semester eller?? 7 dagar o ingen uppdatering!!
kanske har fått den besiktigad o har varigt ute o bränt i 7dagar
David:
Har varit icke vwrelaterade aktiviteter denna vecka, typ fett med träning.. Bussen väl i stort sett klar för besiktning.
Strulet med lambdamätaren visade sig vara att kanal 2 på lambdan var förprogrammerad, och mätaren var kopplad på kanal 1...
nu rör sig mätaren som den ska. dock ligger den på 11 till 13 på skalan. Ska laborera lite med tändningen för att se om värdet ändras, och detta kommer att ske under kommande vecka...
Easos:
Vet inte riktigt vad du syftar på. Är det den på bränsleregulatorn så är den köpt på ebay för typ 650:- inkl. mätare . Den är gängad i ett hål i regulatorn, och ska ersättas med en plugg efter rätt tryck är inställt.
Luftmätaren om det är den du menar kommer från CSP tyskland, priset kommer jag inte ihåg.
Uppdaterar snart igen.
//Daniel
Easos:
Vet inte riktigt vad du syftar på. Är det den på bränsleregulatorn så är den köpt på ebay för typ 650:- inkl. mätare . Den är gängad i ett hål i regulatorn, och ska ersättas med en plugg efter rätt tryck är inställt.
Luftmätaren om det är den du menar kommer från CSP tyskland, priset kommer jag inte ihåg.Uppdaterar snart igen.
//Daniel
Jo jag menade luftmätaren.. 
Är väl den man använder för att ställa in förgasarna ?

surfbum skrev:Easos:
Vet inte riktigt vad du syftar på. Är det den på bränsleregulatorn så är den köpt på ebay för typ 650:- inkl. mätare . Den är gängad i ett hål i regulatorn, och ska ersättas med en plugg efter rätt tryck är inställt.
Luftmätaren om det är den du menar kommer från CSP tyskland, priset kommer jag inte ihåg.Uppdaterar snart igen.
//Daniel
Jo jag menade luftmätaren..
Är väl den man använder för att ställa in förgasarna ?
Japp, det är det.
Du hittar en sån billigast på ebay uk:
http://shop.mobileweb.ebay.co.uk/search … NewKw=true
Oki tack ! 

Jaha skall du "glänsa" ikapp med bussen nu då !!
Dags att skrämma liv i tråden igen efter fem veckor livsstilsbyte (läs semester). Det fina vädret gjorde att lusten försvann helt att göra det sista innan besiktning. Tid blev det istället med familjen, släkt och vänner.
Har köpt ett riktigt gasreglage av Göran Lundgren som ska på istället för CBs hexbar.
Ett stöddigt batteri fick jag tag på med. 225Ah kommer att borga för att kall öl (och smör och ost)finns på morgonen. Tänkte köra kylen på gas på dagen och batteri på natten, just in case. Väger dock 78kg...
Sedan ska bakoframsätet bultas i golvet och säkerhetsbälte till den ska fast i mellanväggen. popnuts sitter redan, så fyra M6 med brickor kommer att göra jobbet.
kommer mektid kommande helg, håll till godo med lite bilder på nya kraftkällan...
//Daniel Thelin
Gött e det 
Fattade jag rätt att du tänker montera bälte i m6 bult
apapap.. Det man brukar använda e 7/16 dels bult= ca m10 med en större platta i stolparna..
Bälte har man ju för sin säkerhet, inte för syns skull.. ja jag monterar mycket bälten på mitt jobb..
men du gör ju som du vill...
Just batteriet du använder brukar vi använda 2 av ....... i dom flesta kontorsbilar vi bygger till polis och brand... tunga saker som sagt..men vi köper inte från volvo...förmodligen same shit..
hoppas din generator e lika stöddig...
Fattade jag rätt att du tänker montera bälte i m6 bult
apapap.. Det man brukar använda e 7/16 dels bult= ca m10 med en större platta i stolparna..
Bälte har man ju för sin säkerhet, inte för syns skull.. ja jag monterar mycket bälten på mitt jobb..
men du gör ju som du vill...![]()
Just batteriet du använder brukar vi använda 2 av ....... i dom flesta kontorsbilar vi bygger till polis och brand... tunga saker som sagt..men vi köper inte från volvo...förmodligen same shit..
hoppas din generator e lika stöddig...
Såg att meningsbyggnaden inte var den bästa på det jag skrev. Stolen kommer sitta med M6. bältena sitter givetvis i mellanväggen med rätt bultar.
Generatorn i bussen ska endast ladda start och förbrukningsbatteriet i motorrummet. dom är på vardera 70Ah. Stora batteriet får en egen laddare kopplad till 220 slingan i bussen, så man laddar hemma eller på camping.
Hmm...
Har det hänt något eller fassnade du i
spelet i telefonen
Vi kollar dig så det händer något ( kollar när du stämplade ut på stämpelklockan i morgon
Micke
Då var det nya reglaget från Locmech/Göran Lundgren på plats. gick finfint att få dit trots slangar till kammare. lätt att justera och exakt. Hann och starta upp igen, ställa tändning och labba lite med accpumparna innan det blev kväll, provkörning imorgon?
Tack för stämpelkortet Micke. Kommer att användas flitigt nu. Fikabröd vid stämpling 10?
//Daniel
Justeringen av accpumpar och blandningsmunstycken igår gjorde bussen lättstartad idag. Hade ställt blandningsmunstyckena så lambdan visade 13,5 ung. blev nog för snålt, bussen ville inte starta kall senare. Accpumparna var också snålt ställda...
Nu visar den 12 nånting...
Tappade ur oljan, kollade silen och återmonterade med en aluminiumplatta istället för original plåt.
Monterat motorluckatätningen. Fick ju fel sist så vill nån ha en till latebay, skicka pm...
Nummerplåten kom på plats med några rostfria vinklar.
Bakoframstolen likaså och bältena till den.
Ska handla olja så blir det lite ut och sladda...
//Daniel Thelin
Grattis på dig och din lastbil då 
Boxerville » Projekt » Daniel Thelins högtaksbuss 1971(såld)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.