Tänkte andra kunde få ta del av min fritidssyssla: Högtaksbussen.
Det började med att jag fick tillfälle i mitten av 90talet att köpa en Vw typ2 1974 med westfalia höjbart tak, hemmasnickrad inredning och rejält med oljedropp. 3000 kronor och buss byttes med varandra. Visade sig att killen kört med helsyntetsolja! Bytte till mineralolja så stannade oljan kvar i motorn.
Då höll jag på mycket med mountainbike, och bussen fick gå runt på tävlingar runtom i Sverige. Som längst var den i Aten. Jag, en polare och hans dåvarande flickvän åkte 600 mil med vindsurfgrejor på taket och seglade inte en enda gång.
Provade i Garda på vägen ner, men det var för lite vind för 6,0 som var det största som var med då.
Med fyra stycken Roskildefestivaler, helgalna nätter på parkeringen i Apelviken och andra minnen, blev längtan till min gamla buss för stor till sist.
En typ 2 1970 införskaffades. Den har 8 sittplatser, är sänkt bortom allt förnuft och har en utbytesmotor i på 47 hk. Ägaren innan hade renoverat allt i bromsväg, bytt cylindrar på motorn, svetsat i sänksatser i framvagn, satt på sänkspindlar fram, sänksats bak och satt på icke orginal däck.
Då bussen var obesiktigad, fick ju det göras. Blankt papper blev det. Det gick att köra upp bussen på lyften, men det gick inte att få under den där grejen man lyfter upp framvagnen med, så dom fick titta på styrlederna istället för att känna. Sedan backades bilen ur hallen eftersom det inte gick att köra över framvagnslyften. Bromsarna testades alternativt, för dom trodde att kanske bussen skulle bli hängande på underredet i bromshallen. Alltså, blankt papper.
Då var det detdär med inredning. Hade tankar om att antingen bygga en egen eller köpa en färdig och montera själv. Jag hann inte fundera så länge då det dök upp en lös inredning till en Westfalia T3 1988. Den inhandlades och började monteras in i bussen.
Köksdelen gick in utan modifikationer, och delen brevid som innehåller det skjutbara bordet och gasoltuberna behövde bara kapas ur lite i botten för att gå in.
Soffan däremot fick byggas om helt. Smalnas av 10 cm, och höjas 9,5 cm för att stämma med höjden på motorutrymmet i t2an.
Garderoben bak fick kapas 20 cm i höjd och 15 cm i längd för att gå in.
Hursomhelst, vi blev en till i familjen. det var på väg att bli trångt i bussen.
Hade vetat om en högtaksbuss i Säve flygfälts gamla hangarer. Den var hippiemålad och till stor del rostlagad. Hade skivbromsar och var redan typad med bostadsinredning.
Mycket talade för att byta, och så blev det.
70an såldes och 71an hämtades hem. Inredningen behölls och motorn jag byggde till den andra.
Planen är att få till en schysst camper med vrid i motorn och sovmöjlighet upptill i bussen.
Hippiestuk är kul, men mest på andra bussar. Vill ha så mycket originalstuk som möjligt utseendemässigt, typ restolooker.
Så, första veckan på semestern gick till att tvätta bort färg med rotojet och 100gradigt vatten, laga den rost som var kvar och byta golvet inne i bussen, diverse hål efter den gamla campinginredningen. påbörja spacklingsjobbet och annat innan lack.
Sedan har lackeraren jobbat på med bussen och det närmar sig med stormsteg att hämta hem bussen till garaget.
Dunkar på med bilder från the early days tills nutid....
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld)