Köpte i slutet av veckan en VW 1300 från -70, alltså samma årgång som jag!
Har länge velat ha en, men har inte riktigt haft modet att hoppa på ett tåg till, köpte för 7 år sedan en Porsche 944 turbo, var och tittade på massor och slog till på den som jag antog var bäst, men oj vad fel jag hade, den har jag hinkat i massor av pengar i, men det känns som den är "färdig" nu och används mest som trackday/glassbil...
Nu köpte jag bara med hjärtat, inget annat, fick mardrömmar på kvällen att jag fått ett lik (provkörde på en parkeringsplats och slog till direkt...) så jag bokade en besiktning dagen därpå fast det inte riktigt var dags än, men då hade jag vetat iaf om det fanns risk att köra ner i diket oavsiktligt.
Bilen har 7 ägare totalt inklusive bilhandlare, sista ägaren köpte den 2001 och var född -39, alltså inte helt ung. Den har gått 14 200 mil, har orginal servicebok, instruktionsbok, kvitton och besiktningsprotokoll som styrker mil.
Den sympatiska farbrorn, hade handmålat bilen, hur tänkte han där? Men jag såg det inte förrän jag tittade ordentligt (läs 1 meters håll
), så det är helt ok gjort... Det är det enda negativa jag hittat... änsålänge.
Inredningen är jättefin, inget sönderskruvat lik med tusen olika stereobyggare, allt är original, det fanns en överdragsklädsel på den och jag befarade givetvis det värsta, men enligt farbrorn skulle det endast vara en liten förslitning på förarsätet högst upp, "sure" tänkte jag.
Slet givetvis av överdragsklädsen direkt, och han hade ju helt rätt! Riktigt fin inuti!
Lämnade den på besiktning igår och bad dom kolla extra noga på sådant som kan komma i framtiden, åkte tillbaka på eftermiddagen för att hämta den och befarade givetvis det värsta, men den var helt klockren, rent papper och inte ett uns av rost på plattan, den är tydligen underredsbehandlad påpekade dom och gav tummen upp för bilköpet! Känns ju helt fantastiskt!
Bilen lämnades direkt till den lokala verkstaden för att besiktningsmannen tyckte jag skulle smörja framvagnen och fixa ett litet läckage på styrsnäckan, framvagnen var nyligen smord, men det gjordes om och mekanikern bara skrattade åt mig när jag nämnde styrsnäckan och påpekade att det gjorde alla? Stämmer detta, det borde väl gå att täta ändå?
Tyvärr hjälpte inte smörjningen, utan det gnisslar och squeakar i framvagnen, fick tips på vwtyp1.com att kolla gummibussningar till stötdämparna.
Ventilerade att jag tyckte kopplingen tog oerhört högt upp och vips hade han in med näven justerat en vantskruv och sa att nu var det fixat... 100: - fattigare
(det betalade jag inte när jag fixade kopplingen på turbon...
) körde jag därifrån med en korrekt koppling 
Tummen upp till mekanikern!
Jag kan inte ett dugg om denna bil, men jag har hittintills lärt mig hur man justerar kopplingen och smörjer framvagnen, det är ett mycket stor del av bilägandet för mig, att få lära mig hur det funkar och att kunna laga det själv, jag har bytat turbo aggregat, styrservorack, kolvringar mm bland annat på Porschen, men be mig byta olja på en Peugeot så kommer jag stå som ett frågetecken, likadant blir det med Bubblan, ni kommer få många dumma frågor av mig, hoppas ni har överseende med detta!
Förresten blev min fru helt överlycklig när hon såg bilen, hon hade ingen aning om att jag köpt den, så bara det är ju fantastiskt... hon hatar nämnligen Porschen...