1 Senaste redigerad av emm (2013-06-29 15:07:21)

Köpte i slutet av veckan en VW 1300 från -70, alltså samma årgång som jag!

Har länge velat ha en, men har inte riktigt haft modet att hoppa på ett tåg till, köpte för 7 år sedan en Porsche 944 turbo, var och tittade på massor och slog till på den som jag antog var bäst, men oj vad fel jag hade, den har jag hinkat i massor av pengar i, men det känns som den är "färdig" nu och används mest som trackday/glassbil...

Nu köpte jag bara med hjärtat, inget annat, fick mardrömmar på kvällen att jag fått ett lik (provkörde på en parkeringsplats och slog till direkt...) så jag bokade en besiktning dagen därpå fast det inte riktigt var dags än, men då hade jag vetat iaf om det fanns risk att köra ner i diket oavsiktligt.

Bilen har 7 ägare totalt inklusive bilhandlare, sista ägaren köpte den 2001 och var född -39, alltså inte helt ung. Den har gått 14 200 mil, har orginal servicebok, instruktionsbok, kvitton och besiktningsprotokoll som styrker mil.
Den sympatiska farbrorn, hade handmålat bilen, hur tänkte han där? Men jag såg det inte förrän jag tittade ordentligt (läs 1 meters håll ICQ/ag ), så det är helt ok gjort... Det är det enda negativa jag hittat... änsålänge.

Inredningen är jättefin, inget sönderskruvat lik med tusen olika stereobyggare, allt är original, det fanns en överdragsklädsel på den och jag befarade givetvis det värsta, men enligt farbrorn skulle det endast vara en liten förslitning på förarsätet högst upp, "sure" tänkte jag.
Slet givetvis av överdragsklädsen direkt, och han hade ju helt rätt! Riktigt fin inuti!

Lämnade den på besiktning igår och bad dom kolla extra noga på sådant som kan komma i framtiden, åkte tillbaka på eftermiddagen för att hämta den och befarade givetvis det värsta, men den var helt klockren, rent papper och inte ett uns av rost på plattan, den är tydligen underredsbehandlad påpekade dom och gav tummen upp för bilköpet! Känns ju helt fantastiskt!

Bilen lämnades direkt till den lokala verkstaden för att besiktningsmannen tyckte jag skulle smörja framvagnen och fixa ett litet läckage på styrsnäckan, framvagnen var nyligen smord, men det gjordes om och mekanikern bara skrattade åt mig när jag nämnde styrsnäckan och påpekade att det gjorde alla? Stämmer detta, det borde väl gå att täta ändå?
Tyvärr hjälpte inte smörjningen, utan det gnisslar och squeakar i framvagnen, fick tips på vwtyp1.com att kolla gummibussningar till stötdämparna.
Ventilerade att jag tyckte kopplingen tog oerhört högt upp och vips hade han in med näven justerat en vantskruv och sa att nu var det fixat... 100: - fattigare  ICQ/ag (det betalade jag inte när jag fixade kopplingen på turbon...  ICQ/ad  ) körde jag därifrån med en korrekt koppling Default/smile
Tummen upp till mekanikern!

Jag kan inte ett dugg om denna bil, men jag har hittintills lärt mig hur man justerar kopplingen och smörjer framvagnen, det är ett mycket stor del av bilägandet för mig, att få lära mig hur det funkar och att kunna laga det själv, jag har bytat turbo aggregat, styrservorack, kolvringar mm bland annat på Porschen, men be mig byta olja på en Peugeot så kommer jag stå som ett frågetecken, likadant blir det med Bubblan, ni kommer få många dumma frågor av mig, hoppas ni har överseende med detta!

Förresten blev min fru helt överlycklig när hon såg bilen, hon hade ingen aning om att jag köpt den, så bara det är ju fantastiskt... hon hatar nämnligen Porschen...  Default/lol

2

Jag vill se bilder.. ICQ/ag

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

3

Grandell79 skrev:

Jag vill se bilder.. :D

Fixar, tog bara musten ur mig när jag skrev uppsatsen ovanför! =)

4

Gnisslandet har försvunnit efter ca 15 mils körning...

5

Grattis till ett lyckat köp, men vi vill se bilder Default/smile

6

Låter som en trevlig kärra. Lite annat än en 951 oxå, billigare om inte annat. ICQ/ab

Mera känd som jb...

7

MrIcka skrev:

Grattis till ett lyckat köp, men vi vill se bilder =)

Bilder kommer, ska bara få tummen loss... =)

8

JBlom skrev:

Låter som en trevlig kärra. Lite annat än en 951 oxå, billigare om inte annat. ICQ/ab

Är detta JBlom som hänger på www.944sverige.com ?

Tror ekonomin är totalt annorlunda på denna  ICQ/ag

9

emm skrev:
JBlom skrev:

Är detta JBlom som hänger på www.944sverige.com ?

Tror ekonomin är totalt annorlunda på denna  ICQ/ag

Visst är det jag. ICQ/ab

Sålde 951:an för nåt år sedan då det blev för lite köra, skulle aldrig byggt om den med H&R fjädring bla.
Fast Varianten min har kostat lite oxå...  ICQ/ab

Mera känd som jb...

10

Trevligt med lite besök idag.

Fick en glimt av bilen. Mycket trevlig och bra skick.. lite synd på lacken att den är penslad men det syns knappt om man inte vet om det.

11

anders bergh skrev:

Trevligt med lite besök idag.

Fick en glimt av bilen. Mycket trevlig och bra skick.. lite synd på lacken att den är penslad men det syns knappt om man inte vet om det.

Tack själv, bara trevligt...!
Ordet garagelack har fått en helt ny innebörd för mig nu =]

12

Som vi snackade om ang fälgfärger så ska ska du nog köra på helfärgade fälgar, inte många 70 talare som hade två färger. samma färg på fälgen som på bilen.

13

anders bergh skrev:

Som vi snackade om ang fälgfärger så ska ska du nog köra på helfärgade fälgar, inte många 70 talare som hade två färger. samma färg på fälgen som på bilen.

Jo, det får väl bli något sådant, färgkodslappen sitter kvar, L50b Diamant Blau, så nu vet jag vad orginalfärgen heter...
Var inne på Feltema igår och köpte en liter av ditt mirakelmedel, får se när jag vågar mig på det.

Styvfar blev eld och lågor, har tydligen haft en och han engagerade sig genast med att hjälpa till med olje byte, checka brytarna och ställa tändningen, söndag är bokad.

Ringde VW Malmö och blev hänvisad till en reservdelsman som skulle kunna äldre bilar, mycket trevlig kille, men han kunde inte hitta oljesilen...
La en beställning igår istället på CSP (tack för tipset Anders och reservdelskillen på VW Malmö  Default/lol  ) och hoppas grejerna kommer tills imorgon, ny sil, växellådsolja mm (vet ju aldrig om den ens varit bytt...).

Tycker den dricker soppa som tusan  ICQ/ad
Får se om söndagens aktiviteter hjälper förbrukningen.

14

Aktivitetsdag...
Skulle få hjälp av styvfar att ställa tändning samt justera bränslemängd/varvtal och kolla brytarna, jag skulle lära mig detta eftersom han kunde det... Jo tjena... :rolleyes:

Han pillade och skruvade och så skulle den startas... DET gick inte sååå bra, jag bytande tändstift under tiden och tömde ur motoroljan, luftburken skulle även den rengöras och ta mig tusan, det var dags, attans vad där var smuts. Oljan såg inte helt fräsch ut, så det var verkligen dags.

Han justerade mer och tillslut gick den igång, jag körde hemåt men den gick taskigt så jag svängde in till en Porsche broder och lånade en 10- nyckel och justerade tändningen ytterligare och nu gick den bättre... Däremot inte tillräckligt bra...

Kvar är att byta växelådsolja, för det hann jag inte.

Finns det någon i Skåneland, jag finns utanför Svedala... Är givetvis mobil,  som kan tänka sig lära mig att ställa tändningen och justera varvtal och bränslemängd (behöver någon som kan hålla mig i handen), oerhört tacksam ifall kunnig man/kvinna orkar ta sig tid, ersättning utgår givetvis!

Note to self:
Verktyg i bilen, framför allt 10 nyckel och skruvmejsel =]

15

Kavlade upp armarna och ställde frågan här hur man ställer tändningen med provlampa, fick svar kvickt och tändningen fick sig en omgång grundinställning, nu fungerar den hur bra som helst!

Bytt växellådsolja (tack CSP för trevlig hantering), oljetryckskontakten hade bestämt sig att kasta in handuken, testade genom att jorda kontaktklämman mot blocket och då lös lampan (ännu ett fantastiskt tips från detta forum) monterat en Hot Oil sensor för att ha koll på värmen i oljan.

Motorluckan fick sig en omgång även den på insidan... en kombination av avfettning och brake cleaner gjorde susen, sköljde av med varmt vatten med en däckpåse hängandes över motorn och insidan av luckan är numera som ny förutom på ett ställa där någon har fått för sig att måla lite vitt(?)... biltema mirakelmedel, here I come... (tack för tipset Anders!).

Checkade remmen och helt riktigt var där såklart en spricka på en halv centimeter... tjohoo. Farbrorn var vänlig och hade lagt en extra i bagageluckan, så nu är den bytt med. Däremot tycker jag att jag har fått ett lagerljud(?) från generatorn nu på remskivan... tips mottages tacksam vad detta kan bero på...

Måste ställa in förgasaren, har en 30 pict-2, finns det någon guru här som kan bistå med hjälp? Den slurpar i sig soppa och jag tycker den är svårstartad när den är varm...

Kunskaperna har ökat, tack vare detta forum... Default/smile
Thx!

16 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-07-12 20:36:59)

Kolla så luftfiltret inte är täppt.
Finns automatchoke så kan den hänga sig, med ökade förbrukning som följd.
Om det är OK, så blir det nog till att ta isär fögasaren och göra rent ordentligt.
En sån ny VW kan ha elektrisk tomgångsventil, och de kan hänka sig.
Men det vet nog VW killarna som kan så nya grejor ;-)

"lagerljudet" kan det inte vara ljud från den "nya" hårda remmen, Inga stora pengar så köp en ny mjuk och prova med.

"ljushuvud"

17

köp 2 remmar så har du en i reserv.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18 Senaste redigerad av anders bergh (2013-07-27 13:01:54)

hur har det gått med Färgborttagningen Mikael?

Har 3 dagar barn/fru/hund-fritt så jag kör på resterande av bilen. Hälsa på om du har tid så tar vi en kaffe.